Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Bensinkort?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Borås/Gislaved
    Inlägg
    453

    Bensinkort?

    Funderar på att skaffa ett bensinkort för att få lite rabatter och allt lite mer lättöverskådligt. Med volvo-kortet får man 25 öre rabatt på bensinen och det är ju gratis. Har inte kollat så mycket mer på andra vilket jag tänkte göra nu. Något speciellt man ska tänka på och finns det nåt självklart val i djungeln? Är ju inte fel om man får tvätta bilen till ett bra pris

  2. #2
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 144
    Skaffa ett Saabkort.

    Då får du 3-poäng/100:- du handlar för på Preem, de övriga tankställena 1,5poäng. Detta motsvarar 3 respektive 1,5% att handla för på en Saab ÅF

    Det du köper på en saab ÅF får du 5% för
    Du kan även handla annat på detta kort med bonus poäng, då det är ett maetro-card.

    Du kan även betala bilförsäkringen med detta kort om du har IF- Märkesförsäkring. Du får även bonus på det.

    Användbart i många lägen samtidigt som du inte blir bunden till ett bensinbolag utan kan välja och vraka mellan alla.

    Tror inte att något annat tankkort ger så mycket som 30% (som det blir) i rabatt på bensin. Gäller i o f bara Preem 15% för de andra.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    539
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Tror inte att något annat tankkort ger så mycket som 30% (som det blir) i rabatt på bensin. Gäller i o f bara Preem 15% för de andra.
    30%

    Själv kör jag med OKQ8 som har ok återbäring. Har även ett mastercard-kort från Statoil. Jag tror inte det spelar så stor roll vilket bolag man kör på. Välj det som ligger bra till, samt verkar ha trevlig och vettig personal. Kan de dessutom sälja annat än korv så är det väl ett plus.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Borås/Gislaved
    Inlägg
    453
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Skaffa ett Saabkort.

    Då får du 3-poäng/100:- du handlar för på Preem, de övriga tankställena 1,5poäng. Detta motsvarar 3 respektive 1,5% att handla för på en Saab ÅF

    Det du köper på en saab ÅF får du 5% för
    Du kan även handla annat på detta kort med bonus poäng, då det är ett maetro-card.

    Du kan även betala bilförsäkringen med detta kort om du har IF- Märkesförsäkring. Du får även bonus på det.

    Användbart i många lägen samtidigt som du inte blir bunden till ett bensinbolag utan kan välja och vraka mellan alla.

    Tror inte att något annat tankkort ger så mycket som 30% (som det blir) i rabatt på bensin. Gäller i o f bara Preem 15% för de andra.
    Har fått en massa reklam om saab-kortet sen jag skaffade min nuvarande bil så jag är lite anti
    Men har man någon egentlig nytta av rabatter hos saab ÅF? De ligger ju så pass högt i pris att jag ändå så ofta det går köper grejer från meca/mekonomen/speedparts. Sen får man ju säkert rabatt på verkstaden, men vad gör det när saab i borås är rent utsagt svindyrt? Försäkringsrabatten äts nog upp av att försäkringen hos if för mig kort sagt är väldigt dyr.

    Så slutsatsen måste väl vara att saab-kortet inte är rätt kort för mig? Såvida det inte är några 30% i bensinrabatt, men det har jag svårt att tro

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kumla..
    Inlägg
    1 233
    Har för mig jag handlar bensin för nästa 20000 om året.. får kanske tillbaka 300 kr i återbäring med OKQ8.. det är ju knappt något
    Saab 99 Turbo -78 (Projekttråd)
    Saab 9-3 2.0t -99
    Volvo V50 2.0D -07

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    1 881
    Kör en annan variant.
    Tankar på Statoil och drar ICA kortet.
    Får bonuscheckar på ICA istället.
    Bra, för mat kostar pengar och mat är gott.

    Ger ingen fetebonus.
    Men det kommer 25 och 50:- checkar lite då och då.
    Skönt att slippa en massa kort också.
    9-5 Aero -01 / 9-3 -99 cab / 9-3 -99 / 900 T16 S -93 (Aero) /#11 605 http://www.garaget.org/mps

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 489
    Fördelen med ett SAAB kort är att du kan dela upp kostnader 4mån helt utan avgifter. Det har räddat min ekonomi när det var som värst. Skulle du utnyttja krediten är räntan enligt min senaste faktura 1,95% men det gäller SAAB-kort utan mastercardfunktion.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  8. #8
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 144
    Givetvis skall det vara 3% eller 30öre/10kr

    Jag brukar ha en intjänad bonus på 2-300kr/mån

  9. #9
    Jag hade valt den mack som ligger närmast. Kör absolut inga vändor bara för ngr ören (men det är det väl ingen som gör?).

    Jag tror man lurar sig själv med att knyta upp sig o bli lojal för att få max 3%. Risken är att man konsumerar mer än man hade för avsikt initialt.

    (Om ni trots allt vill ha kort är det 2 st jag kan rekommendera: Shell (bäst utomlands) samt SAS EuroBonus Mastercard (ger poäng som kan användas för att flyga/bila/bo).

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Ystad, Skåne
    Inlägg
    969
    Har själv JET, men det var mest lönsamt för min del då det låg på pendel-rutten jag hade, låg precis utanför jobbet.
    Senare för att de ett tag var delaktiga i priskriget i Ystad där jag ofta kör omkring. De var oftast billigast under dessa tider.

    För tillfället Shell. Finns lokalt och dom är trevliga som jobbar där...

    Finns ingen direkt anledning att köra nån mil för ett par mindre ören.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Borås/Gislaved
    Inlägg
    453
    Jag har volvo, preem, statoil och okq8 i närheten så jag kan välja och vraka utan att ta några extrarundor

  12. #12
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 144
    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever
    Jag tror man lurar sig själv med att knyta upp sig o bli lojal för att få max 3%. Risken är att man konsumerar mer än man hade för avsikt initialt.
    Hur menar du nu, man tankar mer än vad som går i tanken?

    Slatt tankar man däremot så förlorar man både tid och pengar.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    84
    jag bränner ungefär ~2600:-/månad på statoil. Att jag valde just statoil har inte med förmåner att göra, utan jag köper snus, nån tablettask osv samtidigt när jag tankar. Dessutom är det skönt att ha hyrsläp och så pass många mackar med mycket bra öppettider i Linköping.

    Jag anser det inte vara ekonomiskt, men praktiskt och enkelt.

  14. #14
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 989
    Medlem#
    4706
    Har volvokort, saabkort samt shell. Brukar dock mestadels tanka på Tanka

Liknande ämnen

  1. Val av bensinkort!
    Av ByggareB i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-02-04, 18:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •