Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 43

Ämne: Saab Nordic Edition MY2008

  1. #21
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Någonstans i Svea Rike
    Inlägg
    736
    Medlem#
    7284
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Citat Ursprungligen postat av Richaard
    Det finns visst ömmta tår överallt, på med balletskorna

    Personligen tycker jag att det vore läckrare om vi hade en svensk trimfirma som officiell trimleverantör istället för en firma som inte ens kan leverera godkända fälgar

    Saab + Nordic = Logik
    Saab + Hirsch = Logik? Nja.. Det finns säkert någon historisk koppling men vem bryr sig egentligen?


    Syftar då främst på att hålla den svenska fanan högt och inte primärt på vilken firma som borde få äran. Inget ont mot Hirsch, men det är bara inte svenskt. That's it.
    Kan inte mer än att hålla med, men som jag sa tidigare. Så fort man nämner någon trimfirmas namn, så spårar det ur.

    Personligen tycker jag att det vore väldigt spännande om saab anlitade några av de mest kända trimfirmorna i sverige för att utveckla motorerna mer. Jag vet att saab testar själv, både i labb och ute på vägarna för att se vad motorerna tål. Men det går inte att jämföra med många års erfarenhet hos våra trimfirmor. Vågar inte nämna några namn, då man riskerar att bli lynchad om man glömt någon

    (Blev lite OT, men passar det inte in så får väl någon snäll moderator ta bort inlägget )
    SAAB 9-5 -01,
    Min sida om SAAB 9-5

  2. #22
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Löddeköpinge
    Inlägg
    735
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Citat Ursprungligen postat av Richaard
    Det finns visst ömmta tår överallt, på med balletskorna

    Personligen tycker jag att det vore läckrare om vi hade en svensk trimfirma som officiell trimleverantör istället för en firma som inte ens kan leverera godkända fälgar

    Saab + Nordic = Logik
    Saab + Hirsch = Logik? Nja.. Det finns säkert någon historisk koppling men vem bryr sig egentligen?


    Syftar då främst på att hålla den svenska fanan högt och inte primärt på vilken firma som borde få äran. Inget ont mot Hirsch, men det är bara inte svenskt. That's it.
    Finns nog någon bra anledning till att Saab valt just hirsch, sen att de inte är svenskt har saab säkert någon tanke bakom med!

  3. #23
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 167
    Här kan man se vilka varumärken som är skyddade,
    http://www.prv.se/vmi/
    Om ni provar med ex. SAAB så ser ni att de skyddat sitt varumärke oftast i klass 9, 12, 37

    Visst är det påfallande märkligt att SAAB väljer att lansera en produkt med en inom bilbranschen nationellt/internationellt sedan 20 år välkänd bilfirmas namn.

    Eller så ger detta ett nytt härligt lyft för Nordic. Folk i utlandet som läser trollhattanssab.net undrade om det var ett nytt trim från Nordic som SAAB nu valde att sälja.

    Eller så är det hela mycket enklare än så: Det är några nybakade civilekonomer med marknadsförings MBA från Handelshögskolan födda i Stockholm utan körkort eller intresse för bilar som anställts av SAAB för att göra en world-wide-marketing-launch. Efter att förfriskat sig och stärkt sig med Vodka en fredagseftermiddag i Isbaren på Nordic Light Hotel. "Yes, vi kallar den för Nordic det är djävligt innovativt.... ovanligt och very scandinavian...HICK!"

  4. #24
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    591
    Citat Ursprungligen postat av Trued

    Eller så är det hela mycket enklare än så: Det är några nybakade civilekonomer med marknadsförings MBA från Handelshögskolan födda i Stockholm utan körkort eller intresse för bilar som anställts av SAAB för att göra en world-wide-marketing-launch. Efter att förfriskat sig och stärkt sig med Vodka en fredagseftermiddag i Isbaren på Nordic Light Hotel. "Yes, vi kallar den för Nordic det är djävligt innovativt.... ovanligt och very scandinavian...HICK!"
    Asgarv, spot on!



    Sen väljer jag att till den helt oväntade diskussionen om vilken firma Saab ska arbeta med, intet tillägga något ytterligare. Förstår inte varför den började.

  5. #25
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 273
    Som någon tidigare skrev. Nordic countries...Nordic Edition.

  6. #26
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Victor W
    Jag vet att saab testar själv, både i labb och ute på vägarna för att se vad motorerna tål. Men det går inte att jämföra med många års erfarenhet hos våra trimfirmor.
    Nu skämtar du väl ändå?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  7. #27
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Victor W
    Jag vet att saab testar själv, både i labb och ute på vägarna för att se vad motorerna tål. Men det går inte att jämföra med många års erfarenhet hos våra trimfirmor.
    Nu skämtar du väl ändå?

    Mvh

    KK
    Har dom byggt många 500hp+- motorer.?
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  8. #28
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 304
    [quote=Robert@]
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av "Victor W":dwuicf82
    Jag vet att saab testar själv, både i labb och ute på vägarna för att se vad motorerna tål. Men det går inte att jämföra med många års erfarenhet hos våra trimfirmor.
    Nu skämtar du väl ändå?

    Mvh

    KK
    Har dom byggt många 500hp+- motorer.?[/quote:dwuicf82]

    hur många har du byggt från scratch det är skillnad på kundbilar som mekar å gör allt jobb själv som ni sedan får göra mjukvaran till, sedan finns de ju en å annan som ringer å säger bygg en snabb maskin också.
    Älskad utav många hatad av desto fler
    bästa ET 12,18 högstaslutfart 204 kmh
    http://www.garaget.org/?car=56564

  9. #29
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Robert@
    Har dom byggt många 500hp+- motorer.?
    Nej, det är väl enda undantaget och det är jag väl medveten om. Dock har det väl rasats en och annan rova både i Södertälje och Trollhättan när ambitiösa ingenjörer, både på fritid och arbetstid, har testat gränserna.

    Frågeställningen ovan gällde ju att Saab borde vilja "tillskansa sig erfarenhet" från trimfirmorna, och här tror jag helt enkelt inte att Saab har så mycket att lära sig. I alla fall inte sådant som har bäring på den typen av projekt som kan vara relevanta för Saab sett ur ett affärsmässigt perspektiv.

    Rasa motorer är ju inte så svårt egentligen.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  10. #30
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    1 881
    Medlem#
    891
    [quote=Robert@]
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av "Victor W":mubu3f49
    Jag vet att saab testar själv, både i labb och ute på vägarna för att se vad motorerna tål. Men det går inte att jämföra med många års erfarenhet hos våra trimfirmor.
    Nu skämtar du väl ändå?

    Mvh

    KK
    Har dom byggt många 500hp+- motorer.?[/quote:mubu3f49]

    Nä kanske dom inte har men dom har uppenbarligen skaffat hyfsade förutsättningar för det
    Behövs ju bara turbo,spridare avgas och IC byte nu för tiden

  11. #31
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Någonstans i Svea Rike
    Inlägg
    736
    Medlem#
    7284
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Victor W
    Jag vet att saab testar själv, både i labb och ute på vägarna för att se vad motorerna tål. Men det går inte att jämföra med många års erfarenhet hos våra trimfirmor.
    Nu skämtar du väl ändå?

    Mvh

    KK
    OK, kanske uttryckte mig lite klumpigt och otydligt

    Men det jag menade var att när saab testar sina motorer är det av utbilddad personal och speciella testförare.

    När en bil blir trimmad, så körs den i de flesta fall lite hårdare än en original. Kanske inte konstant, men det rejsas garanterat mer med en trimmad bil än med en original. Detta innebär ju att motor och andra delar slits annorlunda och denna kunskap sitter våra trimfirmor på. Denna kunskap borde väl vara intressant för saab för att kunna göra bilarna ännu mer driftsäkra osv. Med tanke på att dessa bilar körts under verkliga förhållanden och av "vanliga" personer och inte av testpersonal. Men jag kanske har fel...
    SAAB 9-5 -01,
    Min sida om SAAB 9-5

  12. #32
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893
    Citat Ursprungligen postat av Victor W
    OK, kanske uttryckte mig lite klumpigt och otydligt

    Men det jag menade var att när saab testar sina motorer är det av utbilddad personal och speciella testförare.

    När en bil blir trimmad, så körs den i de flesta fall lite hårdare än en original. Kanske inte konstant, men det rejsas garanterat mer med en trimmad bil än med en original. Detta innebär ju att motor och andra delar slits annorlunda och denna kunskap sitter våra trimfirmor på. Denna kunskap borde väl vara intressant för saab för att kunna göra bilarna ännu mer driftsäkra osv. Med tanke på att dessa bilar körts under verkliga förhållanden och av "vanliga" personer och inte av testpersonal. Men jag kanske har fel...

    Jag skulle tippa att Saab kör bra mycket hårdare med maskinerna under test än vad någon person som håller på trimmar kommer att göra. Dock har de troligen bra mycket mer kontroll vad som händer med maskinen.

    För att se skräckexempel har de ju även tidigare tagit in programvara från vissa leverantörer i norden för att se hur motorn reagerar på misshandel.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  13. #33
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 273
    Nu får ni väl hänga mig om jag har fel.

    Men den uppfattning jag fått är att trimfirmor jobbar lite enligt principen "trial and error". Alltså inte så mycket teoretisk kunskap utan prövar sig fram.

    Inget fel i det!

    Men jag är tämligen övertygad om att Saab (och andra biltilverkare) har bättre koll än så vad de håller på med och hur man skapar en motor som håller längre för VANLIGA slutanvändare.

    Hur ser det tex ut med livslängden på en trimmad bil? Hur går dessa i "tunn luft" på sämre bensin etc?

  14. #34
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Victor W
    När en bil blir trimmad, så körs den i de flesta fall lite hårdare än en original. Kanske inte konstant, men det rejsas garanterat mer med en trimmad bil än med en original. Detta innebär ju att motor och andra delar slits annorlunda och denna kunskap sitter våra trimfirmor på.
    Nja, jag vågar påstå att Saab kör sina bilar BETYDLIGT hårdare än vad någon trimmad bil någonsin går.

    Vi har mosat på skapligt med min bil, med hög belastning på höga varvtal under "hyfsat" lång tid (läs: runt en minut). Då kokar Rototesten...

    När Saab kör bilar på sina rullar kan de stå dagar i sträck.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  15. #35
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    [quote=tobias321]
    Citat Ursprungligen postat av Robert@
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av "Victor W":2hb4f3sd
    Jag vet att saab testar själv, både i labb och ute på vägarna för att se vad motorerna tål. Men det går inte att jämföra med många års erfarenhet hos våra trimfirmor.
    Nu skämtar du väl ändå?

    Mvh

    KK
    Har dom byggt många 500hp+- motorer.?
    hur många har du byggt från scratch det är skillnad på kundbilar som mekar å gör allt jobb själv som ni sedan får göra mjukvaran till, sedan finns de ju en å annan som ringer å säger bygg en snabb maskin också.[/quote:2hb4f3sd]

    och från scratch så antar jag att du menar att jag inte tagit fram egna gjutblock till topp o block, samt utvecklat egna kamaxlar,, insug, grenrör, egenutvecklat motorstyr och övrig motoergeometri..

    Nej,,det har jag inte..
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  16. #36
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Victor W
    När en bil blir trimmad, så körs den i de flesta fall lite hårdare än en original. Kanske inte konstant, men det rejsas garanterat mer med en trimmad bil än med en original. Detta innebär ju att motor och andra delar slits annorlunda och denna kunskap sitter våra trimfirmor på.
    Nja, jag vågar påstå att Saab kör sina bilar BETYDLIGT hårdare än vad någon trimmad bil någonsin går.

    Vi har mosat på skapligt med min bil, med hög belastning på höga varvtal under "hyfsat" lång tid (läs: runt en minut). Då kokar Rototesten...

    När Saab kör bilar på sina rullar kan de stå dagar i sträck.

    Mvh

    KK
    Absolut..

    Och ibland kokar jag min pasta bara någon minut,, vill inte ha dom överkokta,,hellre lite lagom..

    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  17. #37
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    [quote=Olof]
    Citat Ursprungligen postat av Robert@
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av "Victor W":gtxt6y7j
    Jag vet att saab testar själv, både i labb och ute på vägarna för att se vad motorerna tål. Men det går inte att jämföra med många års erfarenhet hos våra trimfirmor.
    Nu skämtar du väl ändå?

    Mvh

    KK
    Har dom byggt många 500hp+- motorer.?
    Nä kanske dom inte har men dom har uppenbarligen skaffat hyfsade förutsättningar för det
    Behövs ju bara turbo,spridare avgas och IC byte nu för tiden[/quote:gtxt6y7j]

    Jovisst,,men och..?

    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  18. #38
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Någonstans i Svea Rike
    Inlägg
    736
    Medlem#
    7284
    Jag drar mig ur det här innan tråden blir ännu mer OT.

    Ber om ursäkt till trådskaparen att det blev så här.

    Men jag tycker fortfarande att våra trimfirmor har något att tillföra saab
    SAAB 9-5 -01,
    Min sida om SAAB 9-5

  19. #39
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    När Saab testar motorer med en given hårdvara så pressas de långt högre än hos trimfirmorna. Vilken firma har råd att köra ett antal motorer tills de rasar för att se vad som gav upp. Nej, snarare tar man till med annan hårdvara när man börjar närma sig farozonen för exempelvis standard T7-kolvar. Så nog har Saab mest erfarenheter av SAAB-motorer, medan andra aktörer kanske vet mer om "hybrid-motorer" till Saab...

    Dock skulle trimfirmorna absolut kunna bidra med erfarenheter till Saab från sina många kundbilar som kört långt med höga trimningsgrader.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  20. #40
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    824
    Nu är vi OT men var bara tvungen att hänga på diskussionen om att SAAB/GM inte testar sina motorer/hårdvaru till bristningsgränsen.

    Är själv tekniker och arbetar med produktutveckling samt framtagande av nya produkter dock i en annan bransch och jag lovar man provar skiten ur hårdvarun och innan dess har man beräknat/simulerat via avancerade digital verktyg till brottgränsen och då är bilbranschen en bra bit längre än vad vi är.

    Vad gäller +500hk, var det inte GM PerfomanceParts i en noga utredning plockade ut över 1000hk på t.ex. 9-3 SS motorn med dokumenterad handling som de sedan lagt ut på hemsidan och förklarar vad som behöver bytas ut vid olika effektuttag för alla läsa, det var en test som heter duga av, lr ?

    Tycker sedan att det vore kul för SAAB att samarbeta med en svensk tuner, åtminstone för den svenska marknaden. Finns ju klart en efterfrågan !

    Mvh rs_aero
    9-3 SS Aero -04 Hirsch 240hk/378Nm
    Medelvärde: 0-100=6,8, 0-160=15,36 100-180=12,2, 100-200=17,81, 80-120=4,05, 100-150=6,3, 0-200=25,82.
    BMW 530d Xdrive F11 -12 BSR Medelvärde: 0-100 = 5,70, 0-200 = 22,16, 100-200 = 16,77, 100-150 = 6,35, 80-120 = 3,75

Liknande ämnen

  1. Max hjulstorlek Saab 9-3 MY2008
    Av MysCarl i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-07-03, 23:11
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-05-24, 23:50
  3. 9-3 SS Aero Nordic/Stoffe-edition *SÅLD*
    Av Stoffe #2959 i forum Projekt
    Svar: 337
    Senaste inlägg: 2008-01-15, 09:47
  4. 9-5 2,3t Nordic Edition film
    Av Stoffe #2959 i forum Allmänt
    Svar: 60
    Senaste inlägg: 2005-11-21, 10:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •