Sidan 7 av 7 FörstaFörsta ... 567
Resultat 121 till 126 av 126

Ämne: Vinterförvaring utomhus

  1. #121
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2018
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Nu har jag gjort som Långmilaren tipsat och det gick problemfritt. Mina tidigare bilar, alla icke-Saab, har inte haft larm med backupbatteri (man låste med fjärrkontrollen, kopplade loss batteripolerna och fällde ner motorhuven) så jag blev helt ställd när larmet på 9-3:an gick igång när jag försökte mig på den proceduren.

    Få se nu ifall backupbatterierna laddar ur, försöker jag mig på logiskt tänkande så var larmet inte aktiverat när jag kopplat ur startbatteriet och därmed borde inte backupbatterierna förbrukas. Det TCarlsson skriver verkar bekräfta detta. Men om det inte stämmer och backupbatterierna laddas ur framåt våren så verkar det inte vara alltför svårt att byta ut dessa vad jag kunnat läsa mig till (och lär behöva göras förr eller senare ändå...).

    Tack för hjälpen allihopa!

    2 användare gillar detta inlägg


    2001 og9-3 Aero

  2. #122
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 399
    Citat Ursprungligen postat av niohundra Visa inlägg
    Uppstart under vinterförvaringen är inget måste. Inte nödvändigt, se bara till att du har fräsch olja (byt den ganska omgående efter du tagit ut den) och att batteriet laddat när du ska ut med den till våren.
    Men jag ser ingen anledning till att starta den under vintern om den inte ska köras.
    Hm. Jag har fått för mig att om man vill ha t ex AC:n frisk under lång tid så behöver man varmköra med jämna mellanrum under avställningen. Därför har jag alltid tagit ut bilen och varmkört försiktigt runt kvarteret med typ 6 veckors mellanrum - men det kanske inte är nödvändigt?
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  3. #123
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    AC bör troligen köras med jämna mellanrum (mjukvaran är ju gjord för att köra en skätt med AC varje körning om temperaturen tillåter), men å andra sidan har jag inte haft problem på mina om man bara kör dem en period om året, kanske har jag bara haft tur. Men jag tror 6 veckor kan vara overkill.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #124
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2021
    Inlägg
    23
    Medlem#
    -

    Långtidsförvara en OG900 på grus

    Hej!

    Det börjar bli dags att tänka på vintern. Jag har möjlighet att gratis ställa av bilen på en grusparkering i vinter. Tänker att den, med ett överdrag borde klara sig rätt bra. Främst oroad är jag för rost. Jag planerar starta upp den med jämna mellanrum under vintern, men finns det risk för stora rostangrepp om den står på grus?

    Jag vet att gräs inte är bra, men hur illa är det med grus? En OG900 tillåter ju en hel del luftflöde under bilen.

    Är det någon fara för bilen på gruset i vinter?

    Tack.

  5. #125
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    343
    Medlem#
    -
    Grus tycker inte jag borde vara problematiskt. De flesta bilar står väl på grus där jag bor, det dränerar ju bra. Ett överdrag bara känns dock som det kan fånga fukten mot bilen?
    Saab 900 T16 -1990

  6. #126
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    En hård uta som inte lutar är av erfarenhet dåligt, det blir pölar under bilen som sen ångar upp och gör att det rostar.

    En lutande hård yta bore vara bäst, sen en dränerande yta i andra hand.. helt ovetenskapligt då.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •