Sidan 6 av 7 FörstaFörsta ... 4567 SistaSista
Resultat 101 till 120 av 126

Ämne: Vinterförvaring utomhus

  1. #101
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    117

    Re: Hur vinterförvara bil utomhus?

    Båtar förvarar man ju ibland (ofta?) under "tält" som man består av plankor och pressningar. Det kan man ju ta efter?

    Känns kanske lite stabilare än ett partytält iallafall. Dessutom, om man bygger själv, kan man ju ha ordentligt med takribbor och lutning på taket så att man slipper borsta snö.

    Det enda negativa jag kan komma på är väl att det kanske är jobbigare att montera/demontera. Och pris, vad kostar virke?
    9-3 BioPower 2.0t Vector SS -08

  2. #102
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    783

    Re: Hur vinterförvara bil utomhus?

    Det går inte åt speciellt mycket virke, skulle tippa på att man kommer långt med 50m 45x90-regel, men sen skall man ha såna där ryggåsbeslag och vinkelbeslag och de kostar hundringen styck och sen presenning av inte så prasslig kvalité - kostnaden blir nog ungefär som de där lagertälten, 3-4000 plus en jäkla massa arbete.

    Täckskivor brukar jag ha mot solen och regn på släpvagnens hjul, men det stiger upp markfukt och kondenserar på kalla metallytor, så t.ex. bromssköldarna rostar friskt. Använder släpvagnen för ofta för att böka med att packa in hjulen dock.

  3. #103
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 541
    Medlem#
    9308

    Re: Hur vinterförvara bil utomhus?

    Jag har en krockad 9-5 som jag använder som reservdelsbil och den får stå utomhus hela tiden. Den har nu stått sen november 2009 och har inte minsta rost på lacken. Däremot har bromsarna såklart rostat friskt men när mina skivor var slut på min fungerande 9-5 så tog jag ändå skivorna från den krockade och svarvade upp dom och det gick utmärkt. Men att dra en presenning eller annat över bilen är nog inte att rekommendera. Låt bilen stå orörd helt enkelt. Öppna aldrig dörrar under vintern. Ta inte bort snö/is från bilen heller. Det har fungerat för mig så det borde fungera för dig. Däremot under vintern 09/10 så öppnade jag bilen hela tiden och startade den emellanåt och det har gjort så att det kommit in mycket fukt och snö osv. Men nu under senaste vintern 10/11 så öppnade jag som sagt inte en enda gång förrän snön var borta och då var det inte alls likadant inuti bilen. Det var mycket bättre att bara låta den stå.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  4. #104
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798

    Re: Hur vinterförvara bil utomhus?

    Citat Ursprungligen postat av Mangon
    Båtar förvarar man ju ibland (ofta?) under "tält" som man består av plankor och pressningar. Det kan man ju ta efter?

    Känns kanske lite stabilare än ett partytält iallafall. Dessutom, om man bygger själv, kan man ju ha ordentligt med takribbor och lutning på taket så att man slipper borsta snö.

    Det enda negativa jag kan komma på är väl att det kanske är jobbigare att montera/demontera. Och pris, vad kostar virke?
    En båt brukar dock vara av plast eller trä och presenningen ser till att det inte lägger sig en massa vatten i båten.

    Regn och snö utgör för en bil inte något egentligt problem, problem med rost kan man däremot få om man stänger in fukten. En bil bör stå så torrt som möjligt.

  5. #105

    Re: Hur vinterförvara bil utomhus?

    Citat Ursprungligen postat av daekol
    Jag har en krockad 9-5 som jag använder som reservdelsbil och den får stå utomhus hela tiden. Den har nu stått sen november 2009 och har inte minsta rost på lacken. Däremot har bromsarna såklart rostat friskt men när mina skivor var slut på min fungerande 9-5 så tog jag ändå skivorna från den krockade och svarvade upp dom och det gick utmärkt. Men att dra en presenning eller annat över bilen är nog inte att rekommendera. Låt bilen stå orörd helt enkelt. Öppna aldrig dörrar under vintern. Ta inte bort snö/is från bilen heller. Det har fungerat för mig så det borde fungera för dig. Däremot under vintern 09/10 så öppnade jag bilen hela tiden och startade den emellanåt och det har gjort så att det kommit in mycket fukt och snö osv. Men nu under senaste vintern 10/11 så öppnade jag som sagt inte en enda gång förrän snön var borta och då var det inte alls likadant inuti bilen. Det var mycket bättre att bara låta den stå.
    Det är min erfarenhet också.
    Se bara till att den är den är nytvättat innan man parkerar den så man inte har några funkt ansamlingar i form av lera eller annat skräp,

    Angående bromsskivorna, jo de ser lite fula ut, inte mycket man kan göra åt det om den skall stå ute. Jag har dock inte behövt byta dem utan lite bromsande har fixat till dem.

    PS. har provat att dränka dem i 5-56 före... funkade men var lite hummmm jobbigt att få ren dem

  6. #106
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    276

    Vinterförvaring på domkraft

    hej alla!

    jag hade tänkt palla upp bilen inför vintern. jag har dock ingen riktig garagedomkraft så jag behöver hissa upp bilen vid original lyftpunkterna.

    nu till min fråga, vågar man vinterföravara bilen på 4 st sax domkraftar?

    De pallar 1 ton / st, men det står inte att hur länge. De får dela på ca 400 kilo / st i vikt, något lägre eftersom jag plockar bort 18":arna.

    vad tror ni?

    man vill ogärna öppna garaget och hitta bilen på backen.


    Mvh
    Sammy
    2001 og9-3 Aero [Såld]
    Kör numera tyskt

  7. #107
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 059
    Medlem#
    6220

    Re: Vinterförvaring på domkraft

    Hej!

    Ja hade nog inte gjort det då saxdomkraften är riktigt ostabil.

    Finns ju billiga pallbockar att köpa på t.ex jula http://www.jula.se/pallbock-2-pack-601024

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  8. #108
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    276

    Re: Vinterförvaring på domkraft

    jag har pallbockar, jag har bara inget bra sätt att få dem på lyftpunkterna eftersom jag inte har en riktig garagedomkraft
    2001 og9-3 Aero [Såld]
    Kör numera tyskt

  9. #109
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 174

    Vinterförvaring, batteri, ng93 - kan man bli utlåst?

    Kom just på att jag nu haft min ng93cab stående i ett par veckor, låst och larmad, vinteruppställd i varmgarage i låst bur men flerbilsgarage och utan tillgång till 220v.

    Borde jag
    1) ta hem batteriet och ladda (någon gång i månaden)?
    2) Inte ha bilen låst med larm (DSL? stöldlås är nog standard att den låser med) om batteriet tar slut? Hur låser man då upp? Funkar nyckeln när bilen är låst med larmet, eller är cylindern frikopplad?

    Då det finns 3st platser i varje bur så vill jag trots allt gärna ha bilen larmad. Burgrannen är en rejält dammig BMW z3 och en tom plats, så det verkar inte direkt vara någon aktivitet där, men garaget som helhet är stort...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  10. #110
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163

    Re: Vinterförvaring, batteri, ng93 - kan man bli utlåst?

    Så länge nyckeln kan öppna dörren så kommer du komma in i bilen, även med ett urdragaet batteri, men många dörrlås har beckat igen och det går inte att låsa upp den vägen. Kolla att ditt fungerar, och då kan du samtidigt verifiera att du kan låsa upp dörren även med larmet aktiverat

    Vad gälller batteriet så mår det inte bra av att laddas ur, det sliter ordentligt på batteriets livslängd.

    /Johan

  11. #111
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941

    Re: Vinterförvaring, batteri, ng93 - kan man bli utlåst?

    En kompletterande fundering jag har i ämnet, om jag får snylta lite i din tråd.

    Är det något i bilen som kan ta skada av att man lämnar bilen utan batteri under en längre tid vid säsongsförvaring? Jag tänker då främst på om det finns backup-batterier/kondensatorer i viss elektronisk utrustning som laddas ur helt & därefter tar skada.

  12. #112
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163

    Re: Vinterförvaring, batteri, ng93 - kan man bli utlåst?

    Generellt så sägs det att bilelektroniken inte mår bra av att vara spänningslöst, men vad det är som skulle ta skada, eller om det är just vid in/urkopplandet av batteriet som är skadligt eller tiden utan ström vet jag inte.
    /Johan

  13. #113
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941

    Re: Vinterförvaring, batteri, ng93 - kan man bli utlåst?

    Jag har också hört det där om att det inte skulle må bra av att stå spänningslöst. Men så fort spänning är inkopplad så åldras ju elektronik på ett sätt som den inte gör när det är spänningslöst. Kan det vara så att "bilelektroniken inte mår bra av att vara spänningslöst" egentligen bara innebär att man tappar adaptioner & olika inställningsminnen som behöver spänning för att inte nollställas?
    Senast redigerat av Moderator den 2023-07-20 klockan 10:54. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  14. #114
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 174

    Re: Vinterförvaring, batteri, ng93 - kan man bli utlåst?

    Tack för alla svar.

    Eftersom jag vid ett antal tillfällen råkat ut att fjärren hamnat ur synk vet jag att mitt lås funkar, dock reagerar ju centrallåset när man låser upp med nyckel, så jag har inte varit säker på att det verkligen funnits en mekanisk förbindelse mellan låscylinder och själva låset. Kanske ska prova att lyfta en pol utan att smälla igen motorhuven och se om jag kan låsa upp helt enkelt. Vill inte gärna bli utelåst.

    Kanske ska jag göra så att jag tar hem batteriet om några veckor och laddar det iallafall en gång under säsongen, har hört att ng9-3 inte är så snäll mot batteriet och min gamla og9-3 fick nog batteriet (aldrig bytt) en liten knäck då det laddade ur när bilen stod under bla semestern (även ett annat tillfälle då jag glömt en förbrukare på) då jag bara körde cab. En enda djupurladdning kan ta ned kapaciteten märkbart har jag förstått...

    Är inte rädd att tappa adaptionerna, och övriga inställningar heller, har numera en tech2 så lär gå att återställa om nåt skiter sig. Men det mesta skrivs nog i e2 och ligger kvar... Vill ju som sagt ha larmat, så det blir nog bara några dagar utan batteri.

    Säkert står nåt i manualen om detta, kan ta en titt i den när jag är vid bilen nästa gång (står bara drygt 5 minuter från där jag bor).

    (ps har aldrig hört om elektronik som skulle ta skada av att vara strömlöst, annat än liionbatterier som inte tål att urladdas, dock har jag svårt tro sådant finns i bilen, möjligen om larmet har ett sådant batteri? Kondingar ska väl då klara det, och "vanliga" laddbara batterier (som väl heller inte mår bra av ligga tomma länge) undrar jag om det sitter i så många styrenheter, det verkar komplicerat (läs dyrt) att ha sådan lösning tycker jag). Styrheneterna ligger ju i "reserv" på något lager utan att vara strömsatta.

    Men på några andra hobbybilar har jag fått byta bilbatteri efter att ha slarvat med att ha batteriet laddat på vintern, en onödig kostnad, om man kan ladda ett par ggr.
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  15. #115
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2018
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -

    Larm/lås vid vinterförvaring OG9-3

    Hej allihopa och tack för ett riktigt bra forum!

    Jag tänkte låta bilen (2001 og9-3 Aero) stå över vintern låst och med batteriet urkopplat. Dock märker jag att om jag låser bilen och därefter kopplar loss batteripolerna så kommer larmet igång. Har sökt en del på forumet och på andra ställen men hittar inte info om hur man ska gå tillväga för att undvika detta. Någon här på forumet som vet?

  16. #116
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Lås inte bilen innan du kopplar ur batteriet, kanske? På 9000-larmet fungerar det så.

    Sedan låser jag bilen för hand, mekaniskt.
    Senast redigerat av Långmilare den 2021-11-20 klockan 23:41.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  17. #117
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Du har inte tillgång till ström ? isåfall är det bästa att koppla in en bra batteriladdare (typ ctek) och låta den sitta inkopplad över vintern.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  18. #118
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2018
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Tack för de snabba svaren!

    Bilen kommer att stå i flerbilsgarage utan ström, men få se om jag förstått rätt Långmilarens förslag:
    Om jag kopplar loss batteriet innan jag låser så kan jag låsa manuellt (med nyckel) bagageluckan, låsa bakdörrarna genom att trycka ner låsknapparna på insidan, låsa framdörrarna med nyckeln och sist av allt stänga motorhuven.

    Tänker jag rätt nu, slipper jag larmet då? Slipper jag att larmbatteriet laddar ur också?

    Edit: Glömde skriva att jag har en Ctech-laddare, så batteriet kommer följa med hem och underhållsladdas över vintern.
    2001 og9-3 Aero

  19. #119
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Det var så jag menade, ja, det fungerar på en 9000 med originallarm, men du får prova om det fungerar likadant på OG9-3 också - jag vet inte.

    Jag gissar att du inte kommer undan att larmbatteriet laddar ur.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  20. #120
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Jag lyckas inte hitta speciellt mycket användbar information om batteriet i larmet. I WIS finns information om siren: Typ Piezoelektrisk med batteribackup. Batteriets livslängd är ca 10 år. När det är dags att byta batteri visas "Service Stöldlarm" på SID vid tändningstillslag. Mitt batteri i sirenen är aldrig bytt. Bilen är drygt 22 år. Sirenen är placerad i bakkant av vänster främre hjulhus. Det framgår också att sirenen producerar 100 dBA ljudtryck 1 meter framför bilen. Med bilbatteriet bortkopplat så går det inte att aktivera larmet. Aktivering av sirenen sker från TWICE. Vad gör sirenen om den inte är aktiverad från TWICE när dess inbyggda batteri tappar laddning och späningen sjunker? Jag vet ej, skulle gissa på att inget händer.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •