Sidan 2 av 7 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 126

Ämne: Vinterförvaring utomhus

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    29

    Vinterförvaring

    Det börjar ju närma sig att ställa av sin saab nu under vintern och plocka fram sin traktor (volvo 740). Nu är det så att jag inte har hittat nånstans att förvara min saab under tak så det blir ute i kalla naturen . Så nu skulle jag behöva lite tips vad man ska göra med bilen så den klarar av vintern på ett bra sätt. Jag har tittat lite på överdrag för bilen men har inte hittat något som klarar av att sitta på bilen utomhus. Skriv ner lite tips o trix tack.

    //rlundin

  2. #22
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Linköping/Varberg
    Inlägg
    173
    Medlem#
    1556
    Vinterförvaring utomhus känns inte som en bra idé. Överdrag för långtidsförvaring utomhus faller på sin egen orimlighet då ett överdrag för långtidsförvaring ska andas så att det inte bildas kondens (fukt) under överdraget. Ett sådant överdrag lämpar sig alltså inte för utomhusbruk eftersom det inte är tätt.

    Borde finnas gott om gamla tomma lador i dina trakter. Här i Linköping är det inga problem att hitta vinterförvaring. Räkna med att det koster 1000-1500 spän för en vinter men det är det ju värt. Kolla med folk som har husvagn eller större båtar, de vet ofta var man kan vinterförvara fordon.

    Om du trots allt ska ha bilen stående ute så är det bra om bilen står på ett tätt underlag (asfalt/betong) som hindrar avdunstning av markfukt. Det kommer mer fukt från marken än man kan ana (om inte marken är frusen förstås).

    Täcka bilen med pressening eller inte är en fråga om avvägning. Risken för fukt och rostangrepp kontra skydd mot väder och vind.

    Ett par torrbollar mot fukt i bilen är att rekommenderat och enris ska tydligen hjälpa mot möss och råttor som annars riskerar att bygga bo i bilen. Ny olja i motorn förhindrar att slagprodukter fastnar i motorn och full tank minskar risken för kondens i tanken.

    För att undvika att däcken ska bli platta kan man palla upp bilen och då finns det olika åsikter om huruvida stötdämpare och fjädrar ska vara belastade eller inte. Själv kör jag med hårt pumpade däck och har aldrig haft problem med "flatspots".

    Hälsn. Nisse
    SAAB 9-3 Aero cab -05
    AUDI A4 g-tron -19 "Biogas is the shit!"

  3. #23
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 426
    Medlem#
    3020
    TA den till Kolsva. Berget där är kanon

    http://www.vallsta-gard.se/

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  4. #24
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    517
    Medlem#
    6860

    vinterförvarning av bil i ladugård?

    Hej
    Är det någon här på forumet som har några tips när det gäller vinterförvaring av sin bil om den ska stå inne i en ladugård där det inte finns någon värme?
    Saab og93 2.0T Monte Carlo Edition
    >>Bilen på Garaget
    >>Projekttråd

  5. #25
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 640
    Varmkör den ordentligt, byt olja och kylvätska.
    Palla upp bilen så du dlipper att få "plattor" i däcken.
    Ha en eller flera torrbollar i bilen.
    Ett gäng enkvistar i bilen ska enligt rykten håla råttorna borta.
    Sedan vet jag inte riktigt om du ska ha rutorna lite öppna för ventilation eller om dom ska vara stängda.
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  6. #26
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    517
    Medlem#
    6860
    Okej tackar för tipsen. är det någon annan som vet något mer så skriv på bara
    Saab og93 2.0T Monte Carlo Edition
    >>Bilen på Garaget
    >>Projekttråd

  7. #27
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 584
    Att tanka soppa upp till brädden är väl allmänt vedertaget vad jag förstått.

    mvh
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  8. #28
    Steg 2 tacts avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 670
    koppla bort batteriet.

  9. #29
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    371
    Se till att bilen står på betonggolv eller så, inte på naturmark. Markfukten är inte bra alls för en bil.
    Vädring ska säkerställas.
    Upppalning pga däck är onödig tycker jag. Kör du de varm 1 gång blir de runda igen.
    900 Cab Aero 1993 / 2x 900 2.1i 1993 / 900 S 'Aero' 1993 / 900 CD T16 1985 / 900 CD T16 1984. Vardagen: MB S212

  10. #30
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 800
    Har aldrig nånsin fått problem med plattor på mina däck så att palla upp bilen tycker jag är overkill. Ren bil, full tank, nybytt olja och torrboll så blir det bra.
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  11. #31
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    407
    Här har du lite tips på hur du kan göra...

    1: Tvätta hela bilen extra noga, vaxa m.m. städa ur bilen, dammsug i alla snår och torka alla ytor och rutor med en fuktad trasa.
    2: Tanka full tank. Varför? Kondens kan bildas i tanken och rost kan uppstå, är tanken full finns det minimalt med luft och kondensen är minimal.
    3: Byt olja, töm ut den gamla oljan och fyll upp med en standard olja, finns ingen anledning till att fylla på med en bra olja då den skall bytas igen till påställningen i vår i med ett nytt oljefilter, starta motorn ett par minuter och lått oljan cirkulera.
    Varför? Gammal olja innehåller restprodukter som kan angripa packningar och oljekanaler.

    4: Plocka bort stiften, inspektera stiften så att dom ser ok ut, byt ifall, droppa i olja i tändstiftshålen, koppla bort kablarna för insprutningen och starta ett par gånger med insprutningen bortkopplad så det lägger sig en fin oljefilm inne i toppen, stoppa sedan ner några tygtrasor i hålen.
    Varför? Så motorn får andas

    5: Plocka bort batteriet, ställ det på tillexempel ett par träbitar, ladda det varannan vecka.
    Varför? Batteri som står direkt på marken kommer att laddas ur, även om det står på ett par trä bitar kommer det att laddas ur så småningom.

    6: Ställ bilen på pallbockar eller ett par skitdäck, på bärarmarna för att förhindra att chassit kan slå sig,
    Man kan montera bort hjulen för att lätta upp vikten på hjulupphängningen lite om man kör runt på bling bling fälgar.

    7: Gå runt bilen och smörj in alla lås, gångjärn och liknande, jag använder vitlitiumfett för detta ändamål.
    8: Täck över bilen med något lämpligt och se till att rutorna är något neddragna så det inte bildas kondens inne i bilen, och stoppa i 2 torrbollar för extra effekt, och glöm framför allt inte att stoppa i något i slutröret, man vet aldrig vilka djur som kan krypa in där och bosätta sig, du kan trycka i lite stålull där andra får trycka dit en CD skiva i avgasröret.
    Im As Confused As A Hungry Baby In A Topless Bar
    9000Aero @ Garaget
    Projekttråd @ STCS
    9-3ss Aero @ STCS

  12. #32
    Citat Ursprungligen postat av Plutonius
    4: Plocka bort stiften, inspektera stiften så att dom ser ok ut, byt ifall, droppa i olja i tändstiftshålen, koppla bort kablarna för insprutningen och starta ett par gånger med insprutningen bortkopplad så det lägger sig en fin oljefilm inne i toppen, stoppa sedan ner några tygtrasor i hålen.
    Varför? Koppla bort insprutningen så att ingen bensin sprutas in i toppen.
    Bra lista!
    Men undrar lite på 4:an:
    Menar du att man inte ska sätta tillbaka stiften, eller att man ska torka av i gängorna?
    Är det vanlig motorolja som gäller?

  13. #33
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    407
    Nej,,

    sätt inte tillbax dom

    sätter ju bara i en trasa så motorn "andas"

    släng i vanlig syntet olja lr nån billig helsynstet,, vad du nu åker med för olja

    behöver ju inte köpa olja för 600kr o slänga i,, lite onödigt
    Im As Confused As A Hungry Baby In A Topless Bar
    9000Aero @ Garaget
    Projekttråd @ STCS
    9-3ss Aero @ STCS

  14. #34
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    517
    Medlem#
    6860
    tackar för en bra lista nu är man redo för vinterförvaringen
    Saab og93 2.0T Monte Carlo Edition
    >>Bilen på Garaget
    >>Projekttråd

  15. #35
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 800
    Börjar närma sig avställningstider och tänkte bara höra om det finns nåt bra och skonsamt skydd att ha över bilen? Har normalt sett inte haft nånting över förra bilen jag hade men efter förra vintern så hade den blivit så förbannat dammig i det garage jag hyr. Det skulle va ganska skönt att slippa allt det dammet, vet ju inte hur jobbigt det är att få bort det från suffletten sen? Så är nåt slags tält att rekommendera eller blir det bara fuktproblem då?
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  16. #36
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 426
    Medlem#
    3020
    själv har jag ett i tyg, fungerade mycket bra, behövde knappt tvätta bilen i våras.

    //MH
    Senast redigerat av Moderator den 2021-11-21 klockan 10:37. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  17. #37
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 800
    Var köpte du det? Pris?
    Senast redigerat av Moderator den 2021-11-21 klockan 10:37. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  18. #38
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 640
    Ett par tre lakan från IKEA och en häftapparat att knäppa ihop dom med måste ju funka som dammskydd om bilen ska stå inomhus...?
    Senast redigerat av Moderator den 2021-11-21 klockan 10:37. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  19. #39
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    98
    Precis....se till att tvätta lakanen en gång först bara för att få bort ev. kemikalier som tyget behndlats med i Långtbortistan.
    //Mats Karlsson, Vargön.

    Saab 9-5 SC Vector 2008

  20. #40
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    517
    Medlem#
    6860
    Hur gör ni med era fälgar byter ni till några andra eller låter ni dom sitta kvar över vintern? borde man inte ta av fälgarna till sommaren och smörja bultar med kopparpasta annars finns det väl risk för att dom rostar fast?
    Saab og93 2.0T Monte Carlo Edition
    >>Bilen på Garaget
    >>Projekttråd

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •