Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 53 av 53

Ämne: Vinterförvaring

Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Citat Ursprungligen postat av Gulingen
    Är det bra att starta upp bilen då och då nu under vintern eller är det bästa att låte den stå? det kan väl bli kondens om man varmör och det är väl inte så bra om man står i en ladugård där temperaturen är ungefär samma som det är utomhus?
    Uppstart under vinterförvaringen är inget måste. Inte nödvändigt, se bara till att du har fräsch olja (byt den ganska omgående efter du tagit ut den) och att batteriet laddat när du ska ut med den till våren.
    Men jag ser ingen anledning till att starta den under vintern om den inte ska köras.

mvh
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

Grundladd
    Reg.datum
    jul 2010

Vinterförvaring på domkraft

hej alla!

jag hade tänkt palla upp bilen inför vintern. jag har dock ingen riktig garagedomkraft så jag behöver hissa upp bilen vid original lyftpunkterna.

nu till min fråga, vågar man vinterföravara bilen på 4 st sax domkraftar?

De pallar 1 ton / st, men det står inte att hur länge. De får dela på ca 400 kilo / st i vikt, något lägre eftersom jag plockar bort 18":arna.

vad tror ni?

man vill ogärna öppna garaget och hitta bilen på backen.

Mvh
    Sammy
    2001 og9-3 Aero [Såld]
    Kör numera tyskt

Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Medlem#
    6220

Re: Vinterförvaring på domkraft

Hej!

Ja hade nog inte gjort det då saxdomkraften är riktigt ostabil.

Finns ju billiga pallbockar att köpa på t.ex jula http://www.jula.se/pallbock-2-pack-601024

Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

Grundladd
    Reg.datum
    jul 2010

Re: Vinterförvaring på domkraft

jag har pallbockar, jag har bara inget bra sätt att få dem på lyftpunkterna eftersom jag inte har en riktig garagedomkraft
    2001 og9-3 Aero [Såld]
    Kör numera tyskt

Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2018
    Medlem#
    -

Larm/lås vid vinterförvaring OG9-3

Hej allihopa och tack för ett riktigt bra forum!

Jag tänkte låta bilen (2001 og9-3 Aero) stå över vintern låst och med batteriet urkopplat. Dock märker jag att om jag låser bilen och därefter kopplar loss batteripolerna så kommer larmet igång. Har sökt en del på forumet och på andra ställen men hittar inte info om hur man ska gå tillväga för att undvika detta. Någon här på forumet som vet?

Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Medlem#
    8758
    Lås inte bilen innan du kopplar ur batteriet, kanske? På 9000-larmet fungerar det så.

Sedan låser jag bilen för hand, mekaniskt.
    Senast redigerat av Långmilare den 2021-11-20 klockan 23:41.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Medlem#
    12120
    Du har inte tillgång till ström ? isåfall är det bästa att koppla in en bra batteriladdare (typ ctek) och låta den sitta inkopplad över vintern.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2018
    Medlem#
    -
    Tack för de snabba svaren!

Bilen kommer att stå i flerbilsgarage utan ström, men få se om jag förstått rätt Långmilarens förslag:
    Om jag kopplar loss batteriet innan jag låser så kan jag låsa manuellt (med nyckel) bagageluckan, låsa bakdörrarna genom att trycka ner låsknapparna på insidan, låsa framdörrarna med nyckeln och sist av allt stänga motorhuven.

Tänker jag rätt nu, slipper jag larmet då? Slipper jag att larmbatteriet laddar ur också?

Edit: Glömde skriva att jag har en Ctech-laddare, så batteriet kommer följa med hem och underhållsladdas över vintern.
    2001 og9-3 Aero

Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Medlem#
    8758
    Det var så jag menade, ja, det fungerar på en 9000 med originallarm, men du får prova om det fungerar likadant på OG9-3 också - jag vet inte.

Jag gissar att du inte kommer undan att larmbatteriet laddar ur.
    9-5 2.3t SC 2005
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Jag lyckas inte hitta speciellt mycket användbar information om batteriet i larmet. I WIS finns information om siren: Typ Piezoelektrisk med batteribackup. Batteriets livslängd är ca 10 år. När det är dags att byta batteri visas "Service Stöldlarm" på SID vid tändningstillslag. Mitt batteri i sirenen är aldrig bytt. Bilen är drygt 22 år. Sirenen är placerad i bakkant av vänster främre hjulhus. Det framgår också att sirenen producerar 100 dBA ljudtryck 1 meter framför bilen. Med bilbatteriet bortkopplat så går det inte att aktivera larmet. Aktivering av sirenen sker från TWICE. Vad gör sirenen om den inte är aktiverad från TWICE när dess inbyggda batteri tappar laddning och späningen sjunker? Jag vet ej, skulle gissa på att inget händer.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2018
    Medlem#
    -
    Nu har jag gjort som Långmilaren tipsat och det gick problemfritt. Mina tidigare bilar, alla icke-Saab, har inte haft larm med backupbatteri (man låste med fjärrkontrollen, kopplade loss batteripolerna och fällde ner motorhuven) så jag blev helt ställd när larmet på 9-3:an gick igång när jag försökte mig på den proceduren.

Få se nu ifall backupbatterierna laddar ur, försöker jag mig på logiskt tänkande så var larmet inte aktiverat när jag kopplat ur startbatteriet och därmed borde inte backupbatterierna förbrukas. Det TCarlsson skriver verkar bekräfta detta. Men om det inte stämmer och backupbatterierna laddas ur framåt våren så verkar det inte vara alltför svårt att byta ut dessa vad jag kunnat läsa mig till (och lär behöva göras förr eller senare ändå...).

Tack för hjälpen allihopa!

2 användare gillar detta inlägg

2001 og9-3 Aero

Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Citat Ursprungligen postat av niohundra Visa inlägg
    Uppstart under vinterförvaringen är inget måste. Inte nödvändigt, se bara till att du har fräsch olja (byt den ganska omgående efter du tagit ut den) och att batteriet laddat när du ska ut med den till våren.
    Men jag ser ingen anledning till att starta den under vintern om den inte ska köras.
    Hm. Jag har fått för mig att om man vill ha t ex AC:n frisk under lång tid så behöver man varmköra med jämna mellanrum under avställningen. Därför har jag alltid tagit ut bilen och varmkört försiktigt runt kvarteret med typ 6 veckors mellanrum - men det kanske inte är nödvändigt?
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Medlem#
    8758
    AC bör troligen köras med jämna mellanrum (mjukvaran är ju gjord för att köra en skätt med AC varje körning om temperaturen tillåter), men å andra sidan har jag inte haft problem på mina om man bara kör dem en period om året, kanske har jag bara haft tur. Men jag tror 6 veckor kan vara overkill.

1 användare gillar detta inlägg

9-5 2.3t SC 2005
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

1. Kostnad för vinterförvaring
    Av flaset i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-09-04, 13:12

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen