Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Sålde min 9-5 aero 02 14000mil för 91tkr :(

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    338

    Sålde min 9-5 aero 02 14000mil för 91tkr :(

    Ja, nu blev man av med pärlan.

    Sålde min 9-5 Aero 02 sedan 14000mil i mycket bra skick med nöd och näppe via en bilfirma för 91tkr, hade bilen på blocket under två veckors tid annonserat för 95tkr, fick en massa mailkompissar och skambud ex 88-90tkr, när jag slutligen tackade ja till ett bud på 89tkr så drog sig killen ur affären.

    Fy faan vilken dålig andrahandsvärde saab har!! Eller är det bara jag som har otur??

    Bilen var i mycket bra skick, inga konstigheter alls.

    Bilfirman som köpte bilen av mig sålde den vidare till en annan bilfirma som i sin tur annonserade ut bilen på blocket efter några dagar för 129tkr, återigen efter några dagar så var bilen såld till en privatperson.

    Dom låga rentorna ställer till det ordentligt för privat marknaden.


    Gillade grymmt min saabs utseende och prestanda, men tyvärr så är kvalitén på motor och låda i botten.

    Valet blev återigen Audi.
    Svart 9-5 Aero sedan -05

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Om du nu hade problem med dålig kvalitet och att motor och låda var botten på din bil, så kanske det inte var konstigt att den inte var lättsåld......
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    338
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    Om du nu hade problem med dålig kvalitet och att motor och låda var botten på din bil, så kanske det inte var konstigt att den inte var lättsåld......

    Nu har du missförstått mig, motor och vexellådan på min 9-5:a var inte på nåt sätt sämmre än någon annans 9-5:a.


    En motor där kamkedjan behövde bytas efter bara 11.000mil fast jag byte oljan i motorn varje 800mil, anser jag inte som bra kvalité.

    En vexellåda där synkringen till bakväxeln var slut efter bara 7000mil, och växlarna som fastnar när man ska byta växel trots att jag byt olja i lådan tre gången mellan 8000-14000mil är inte heller kul.


    Kan bara komplettera med att ingen har ens tittat eller provkört bilen, det fanns ingeting i annonsen som tyde på dålig skött bil, tvärtom så var bilen välservad och mycket var nybytt.
    Svart 9-5 Aero sedan -05

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Nja, nog var den sämre än genomsnittliga 9-5:an allt. Även om det är känt att problem förekommer med smörjningen så är det inte det normala att behöva byta kedja efter 11.000 mil. Inte heller vad gäller backväxeln. Lite tröga att lägga ur växlarna däremot, men det är väl mer en dålig karaktär på lådan än direkt fel. Nog ser jag det som ett otursex. allt. Men som du säger, att om ingen spekulant ens tog reda på detta, så är det ju inte orsaken till att det var så trögsålt. I allmänhet är det lite trögt att sälja så där.

    Själv köper jag hellre bil på firma. Inte för garantier på funktion, utan mer för att det är lättare att besöka som man vill och ingen risk att bli lurad på handpenningar, obetalda skatteskulder och dylikt. Affärerna säger att de kör med fasta priser numera, men det är ofta inte sant, utan det finns bra prutmån på rätt bilar. Bara för att de satte ut din bil för 129', behöver de inte ha fått det för den. Kanske gjorde ett bra pris på 115' åt kunden, och skillnaden till inköpspriset ska täcka vinst och garantiåttagande när kunden eventuellt kommer tillbaks med grejor som inte fungerar som de skall. Så där extremt dåligt betalt tycker jag nog inte att du fick. Det är faktiskt inte bättre med andra märken just nu, för bilparken svämmar över just nu när den fylls på med så hög nybilsförsäljning. Själv bytte jag nyligen in en Toyota, som jag fick väldigt lite för, trots att märket är känd för sin höga kvalitet.

    Får hoppas att du har bättre tur med Ådi:n då. Inte vet jag om de har så mkt mindre kvalitetsproblem, bara att Saab ofta blir mer offentliggjorda med sina fel (särskillt i Sverige), trots att de åtgärdar dem på samma sätt som alla andra märken, ibland generösare t o m.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Eskilstuna
    Inlägg
    700
    Man kan alltid ha otur med bilar såklart...kedja o låda är ju iofs standard fel.
    Som vissserligen går att undvika.

    Standard fel o dyra reperationer har även Audi (jobbar med dom) och det har alla märken.
    9000 cde 2,0t
    Corolla 1,4

  6. #6
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706
    OT men va blev det för nån Ådi då?

  7. #7
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230
    Citat Ursprungligen postat av Leop
    Standard fel o dyra reperationer har även Audi (jobbar med dom) och det har alla märken.


    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830
    Synd att inte jag såg din annons, är på jakt

    mvh
    Anders
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    338
    Citat Ursprungligen postat av sportsedan
    OT men va blev det för nån Ådi då?
    A4 1,9 tdi 02, KCR 160hk
    Svart 9-5 Aero sedan -05

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176
    Leop:

    Nu blev jag nyfiken!
    Hur skall man kunna undvika problem med låda och kedja?
    Lådan kan jag väl förstå håller bättre om man "kör som folk" men kedjan...?

    Har själv nyligen bytt kam- och balansaxelkedjesats på min 9-3 -00!
    Jag är så övertygad om att detta är en dålig konstruktion att jag redan inhandlat mig en sats till som jag tror kommer till användning om 10-15.000 mil! Även om jag skulle byta olja ver 1000:e mil och hålla nivån på max!

    Per L

    PS! På min BMW 3.0S har kamkedjan hittills gått 73.000 mil och det finns inga tecken på att den skulle ge upp på många mil än! Det är vad jag förväntar mig av en kamkedja!!

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Flyttar till Verkstäder, försäkringar och köpråd då diskussionen verkar vara på väg i den riktningen...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    298
    du har haft OTUR kolla på blocket idag går ju 02or för över 100 tusen utan problem idag...två veckor tycker jag är lite att vänta hade du bråttom?

    Har man bråttom tat bli av med en bil är man fel ute iaf.!

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    677
    Jag är lite förundrad över att en bilfirma köper in en 9-3 Aero -02 på de milen för 91000 kr. Finns ju ett par hos handlare under 100.000-sträcket och en hel hög privatannonser. Och sedan begära 124.000...

    Jag hade nog bjudit 75.000 kr i inköp och sedan lagt den på 95.000 eller nåt ut.
    Toyota Verso 1,8 -11

  14. #14
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706
    Citat Ursprungligen postat av ljungström
    Jag är lite förundrad över att en bilfirma köper in en 9-3 Aero -02 på de milen för 91000 kr. Finns ju ett par hos handlare under 100.000-sträcket och en hel hög privatannonser. Och sedan begära 124.000...

    Jag hade nog bjudit 75.000 kr i inköp och sedan lagt den på 95.000 eller nåt ut.
    Det var en 9-5

  15. #15
    betänk då att det är väldigt mycket lättare för en bilfirma att få ut 120 en för dig somprivat att få ut 90 då dem iaf måste lämna vissa garantier och lämnar oftast ifrån sig bilarna nyrekondade och fina, byter däck om dem edåliga osv osv.. men jag tycker det lät som att den bilhandlarn betalade mycket för den..

    Känner en som har bilfirma, han tog en 1999 9-5 Aero i inbyte, blev aldrig av med bilen, slutade med att densåldesför 59k fö ca 1 år sedan, då hade han fan haft den ståendes i nästan 1.5år oxå, fanns ingen bilfirma som var intresserad av att byta den mot nåt annat heller.

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    677
    Citat Ursprungligen postat av sportsedan
    Citat Ursprungligen postat av ljungström
    Jag är lite förundrad över att en bilfirma köper in en 9-3 Aero -02 på de milen för 91000 kr. Finns ju ett par hos handlare under 100.000-sträcket och en hel hög privatannonser. Och sedan begära 124.000...

    Jag hade nog bjudit 75.000 kr i inköp och sedan lagt den på 95.000 eller nåt ut.
    Det var en 9-5
    Förklarar ju en del... Plötsligt så var 95.000 kr privat riktigt bra. Att den i alla fall inte blev såld säger rätt mycket om marknadsläget rent allmänt och framförallt på 9-5an.

    Tidigare (alltså 2004-2005 och en bit in på 2006) brukade man, nästan oavsett bilmodell, få ett eller ett par svar redan första dagen plus ett gäng mail från folk som ville byta med en direktimporterad Chrysler Voyager på 37.000 mil och liknade fina grejor. Idag ska man ha tur om någon ringer under första veckan överhuvudtaget, om inte priset är typ 50 % av marknadsvärdet eller bilen kostar under 5000 kr.
    Toyota Verso 1,8 -11

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 492
    Audis 1,9 TDI är en riktig pärla hållbarhetsmässigt men det är inge vidare stön i den trots KCR box. Lycka till med den nya bilen och hoppas att den håller bra. Nu får du ju sluta att skriva här
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    338
    Citat Ursprungligen postat av aeromagnus
    Audis 1,9 TDI är en riktig pärla hållbarhetsmässigt men det är inge vidare stön i den trots KCR box. Lycka till med den nya bilen och hoppas att den håller bra. Nu får du ju sluta att skriva här
    Jag var inte ute efter nån racer när jag köpte en A4 tdi, det var mer för ekonomins skull, annars hade jag valt en 9-3 SS Aero 03-

    FÖ spec på min 9-5:

    14000mil
    Ny bes
    Ny skatt
    Ny tändkasset
    Kam/ballansaxelkedja byt vid 11000mil
    Nya skivor och belägg fram
    Gula Koni dämpare och HR fjädrar
    Nya bussningar bakaxel
    Sommardäck 225-45-17 Pirelli P-Zero nero 5mm runtom på femekrade Aero 04-fälgar
    Vinterdäck 205-55-16 Good Year ultra gripp 6-8mm runtom
    Dörr och kofångar listorna lackade i samma färg
    Hel skinn
    Koppling byt vid 9000mil
    Bilen gick hur bra som helst.

    Det är nästan att jag vill skriva reg.nr också, men jag låter det vara
    Svart 9-5 Aero sedan -05

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Eskilstuna
    Inlägg
    700
    Byta olja hyffsat ofta i lådan brukar hjälpa rätt mkt men har man otur hjälper inte det heller.

    Olja i motorn byter man ännu oftare och kollar iallf 1 gång per vecka då iprincip alla t7 motorer drar en skvätt (inget speciellt för saab gäller alla bilmärken kolla oljan!)

    Gör man detta så har man minskat chansen för tidigt slitage rätt mkt.

    för dom som undra.
    9000 cde 2,0t
    Corolla 1,4

Liknande ämnen

  1. vem sålde en bmw låda med saabhus?
    Av saalex i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-07-30, 22:10
  2. Idag sålde jag min saab... :'(
    Av Phed i forum Allmänt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-10-12, 01:35
  3. serva bilen när?en 9-5:a snart gått 14000mil
    Av classic i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-11-22, 09:51
  4. Engelska sidan som sålde rätt billiga bromskitt??? AP bla
    Av HP i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2004-12-30, 16:16
  5. Sålde min bil motorn skar !!!
    Av xor i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2004-11-05, 11:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •