Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Generatorn laddar dåligt i 99'an. *Fixat!*

  1. #1
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt

    Generatorn laddar dåligt i 99'an. *Fixat!*

    Närmar sig bankörning och bilen är i det närmaste klar med ett undantag, laddlampan lyser. Bilen gick hur bra som helst på festivalen i somras men precis innan bilen ställdes in i garaget efter den helgens körningar (blev några mil på landsväg och bana) så tände sig laddlampan. Hur som helst, nu har jag veckan på mig att få ordning på detta.

    Generatorn är en gammal 14V S.E.V. Marchal 72563320 och har laddningsregulator 14V S.E.V. Marchal 71655202. Felsymtomet är att laddlampan lyser konstant när motorn är igång. Laddlampan lyser starkare när man varvar upp så något laddar generatorn i alla fall. Närmare bestämt drygt 11V om jag mäter rätt. Mätt på generatorns plus och jordat voltmetern mot insuget vid gasspjället vid ca 2000rpm. 11V räcker inte till för att man ska köra allt för långa streckor kan jag tro. Känns om inte annat lite otrevligt med en lysande varningslampa på panelen.

    Frågan är om laddningsregulatorn har gett upp och behöver bytas mot en ny från t.ex mekonomen art.nr 20-130490? Generatorn sitter väldigt tajt till så att plocka ur den gör jag så sent som möjligt under felsökningen.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 519
    Laddningsregulatorn är ju en billig felorsak som ofta är själva felet,byt den först,kolla jordningen samtidigt.

    /M
    Akta skinnet!

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    om lampan lyser starkare när du varvar så är det säkerligen nån diod som leder ström åt fel håll. Alltså den fungerar inte som diod längre.
    Bara att reparera eller sätta dit en nyare Bosch, då slipper du den externa regulatorn.

  4. #4
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Tackar för svaren hittills. Fanns ingen laddningsregulator i lager men har i alla fall beställ en hos Mekonomen. SaabAna kunde inte få tag på den alls då den utgått ur sortimentet. Angående byte till Bosch så har jag en sådan liggandes till en og900. Tyvärr så får den inte riktigt plats och han jag köpte den av visste inte om den laddade riktigt. (Följde med vid ett motorköp.)
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  5. #5
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Demonterade regulatorn och kolen verkar ganska korta. Sticker ut 2-3mm.
    Tittar man på bilden på mekonomens sida så är det ca 10mm kortare än nytt.


    Hoppas på ny en imorgon.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  6. #6
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Den där var "lite" sliten. En ny lär lösa problemet.

  7. #7
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Bytte laddningsregulator igår men felet kvarstår.

    Mäter jag på kablarna ut från laddningsregulatorn, dvs D+ och D- så är det ca 16V. (Vet inte riktigt vad det var innan.) Den laddar något alltså vad jag kan se. Mäter jag mellan B+ och B- så är det bara batterispänning, just nu ca 10V. Mäter jag mellan D+ och B+ så är det 6V. Vad finns egentligen mellan D+ och B+? Eftersom laddlampan lyser så är kanske felet redan innan mätaruttaget.



    Vad kan vara felet? Kollat anslutningarna så gott det går. Börjar få slut på idéer.

    Om jag inte löser detta så är frågan hur långt jag kan köra på ett nyladdat batteri? Till och från Mantorp Park så är det annan transport som gäller men bankörning och konbana, är det ens lönt att försöka om laddningen inte fungerar?

    Kom just att tänka på en sak när jag såg min förra bild. Anläggningsytan vid det på bilden vänstra skruvhålet har en anläggningsyta som jag missade kolla skicket på generatorn. Kanske inte spelar någon roll vid den felsymtomen jag har.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    jag upprepar det jag skrev ovan då........om laddningslampan lyser starkare när du varvar så är det säkerligen nån diod som är trasig.
    Komplett diodbrygga kostar runt 300spänn.
    Ett nyladdat batteri brukar inte hålla sugen så länge om du saknar laddning.........
    En bosch från vilken 99/900 som helst passar utan problem, det enda som skiljer är remskivorna där du har dubbla remmar på de nyare men skivan går att flytta över.

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481
    du kommer inte långt på ett nyladdat batteri.

    köpte själv en saab 9000 med kass generator, hade 8 mil att köra hem, efter 2 mil vart första batteriet slut, dock körde jag med lyse på då.
    det andra batteriet höll resten av vägen när allt lyse, fläktar osv var avstängda, men de va inte roligt att köra kan jag säga.
    bilen dör mellan 8-9 volt tror min 9000 dog vid runt 8.5v

    håller med föregående talare, laddlampan ska slockna när det laddar, lyser den kraftigare när du varvar tyder det på att nått annat är fel.
    när kolen på min bil började ta slut så lyste lampan under 3000rpm för att slockna när man varvade högre.
    då hade jag mer kol än vad du har där.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  10. #10
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    StefanM - Tack för att du förtydligade. Av någon anledning så fick jag för mig att dioden du nämnde fanns i regulatorn. Eftersom jag då bytte regulatorn med kolen så trodde jag att diod(erna) ingick där. Vet fortfarande inte var dom finns. Sitter dioderna på generatorn under plasten brevid regulatorn eller någon annanstans? Svåra att komma åt i så fall men kan vara värt ett försök. Det sista jag gjorde igår var att plocka loss regulatorn och rengjorde kontaktytorna. Ska montera och testa igen, sedan blir det att nog att leta dioder om det hinns.

    Vet inte vad jag har för bosch-generator men den är för stor för mitt motorutrymme. Har fått fila på min 99-generators yttre fläkt för att den inte ska ta i huvudbromscylindern.

    99 och 900


    900 monterad. När motorn sänktes ner blev det inget bra.
    Inte nog med att fläkten tog i, spännaren tog i den med.


    99 monterad. Filade ytterligare något mer än vad som syns på bilden.


    Om någon tycker det ser lättmekat ut så kan jag nämna att det är det inte när motorn sitter där den ska med all kringutrustning monterad.

    Pumba - 2mil? Hur lång är konbanan på söndag tro? Skämt å sido, om jag inte kan köra bankörningen så är det inte värt kostnaden för transporten. Hur som helst så vill jag verkligen köra.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  11. #11
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Liten uppdatering: Monterade tillbaka laddningsregulatorn men fortfarande samma fel.

    Så läget är att troligtvis är några dioder trasiga på min nuvarande generator som jag inte vet var dom sitter. Boschgeneratorn jag har liggandes laddar dåligt enligt förre ägaren. Dessutom vet jag inte om den får plats.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    diodbryggan sitter inne i generatorn så ska man byta den så får man skruva isär den.

  13. #13
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Tog en stund men nu är generatorn lossplockad. Har mätt de tre dioderna och de ger samma värden alla tre. Leder inte åt ena hållet och har ohm-talet 570 åt andra (tror jag det var i alla fall). Hittade något annat när jag letade tror jag. Får kolla mer på det imorgon men det verkade som att kopparbrickan som jordar mot den halvan som dioderna sitter i och ut till skruven B- (eller om det är D-) inte ledde strömmen som tänkt. Ärgat endel. Inget nytt kort på det men som visning vilken skruv jag menar se bilden.

    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    det är förmodligen nio dioder totalt, tre+tre dioder för själva likriktningen. Sen kan det sitta tre små dioder för själva magnetiseringen.

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    619
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    det är förmodligen nio dioder totalt, tre+tre dioder för själva likriktningen. Sen kan det sitta tre små dioder för själva magnetiseringen.
    Och ingen går att mäta på ett korrekt sätt utan att först lossa trådarna till statorn.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 285
    Har du +spänning på kabeln till D+ på generatorn? Dvs den som går till lampan?
    Utan den så laddar ju inte generatorn.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  17. #17
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    det är förmodligen nio dioder totalt, tre+tre dioder för själva likriktningen. Sen kan det sitta tre små dioder för själva magnetiseringen.
    Du har nog rätt. Sitter 6st av en variant och 3st av en annan sort.

    Ännu en bild efter att jag nu tillslut hunnit rengöra och putsa kontaktytorna.
    Plockade av det svarta plastskyddet och gjorde rent allt jag kom åt.


    Andreas Plars - Jag har +61 kopplad till lampan vad jag vet. Hade tre kablar kopplade till B+ men jag tror inte någon av dom var till lampan. Har inte följt kabeln från +61 men får göra det efter generatorn monterats igen om det inte fungerar då. D+, det vill säga kabeln från regulatorn, sitter för sig själv. Är detta fel tror du? Det fungerade ju tidigare. Skumt.

    Mycket tacksam för all hjälp hittills och tar gärna emot fler tips om någon kommer på något.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 285
    D+ är samma som +61 om man pratar med generatorfolk...
    Den är den jag menar iaf.
    Mät så du har plus ut på den med påslagen tändning och kabeln borta från generatorn.
    Utan + på +61 så kommer den inte att ladda förens den självmagnetiserar sig på höga varvtal...
    Kan kanske vara något.
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  19. #19
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Trådskaparen skrev tidigare att lampan sken starkare när han varvade, det torde betyda att lampkretsen är okej.
    Som jag ser på generatorn nu så är det ju en baggis att byta diodplatta, den sitter ju bara bakom plastskyddet och du behöver inte ens riva isär generatorn.......
    Du kan dessutom kontrollmäta rotorn och statorn så det inte är nån kortis där. Beroende på hur regulatorn är inkopplad så kan kortis i rotorn också innebära att lampan lyser konstant. Kolla alltså att ingen av kontaktbanorna för kolen har kontakt med jord, det ska bara vara några ohm mellan banorna i sig.

  20. #20
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Nu sitter generatorn i bilen igen (gick upp tidigt i morse) och det är inte lika lätt att byta diodplattor eller mäta ohm. Får ta det efter Mantorp om det görs, för Mantorp blir det. Tog en vända på 3 mil nu och hade mer spänning i batteriet efter än före. Laddlampan lyser dock fortfarande.

    Fortsättning föjler säkerligen i denna tråd senare.

    Och jo, kabeln från lampan till +61 hade 12V oansluten.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

Liknande ämnen

  1. Generatorn laddar dåligt 9000
    Av rgolsson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-04-01, 21:53
  2. Generatorn laddar dåligt!
    Av stce i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-09-11, 12:54
  3. mäta om/hur mkt generatorn laddar?
    Av SaabTurbo95 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-01-11, 20:01
  4. Generatorn laddar ej
    Av marty i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-01-25, 16:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •