Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Abs-problem 9-3ss, kabelbrott/glapp?

  1. #1

    Abs-problem 9-3ss, kabelbrott/glapp?

    Bilen jag har är en 9-3 sportsedan -03 (bilen är tillverkad redan 02 så det är väl ett tidigt exemplar. 2.0t 175hk med automat/tiptronic.

    Men till lite historia om vad som hänt...

    Åkte en dag ut från min infart, där det är en liten kant, kanske 4-5cm. Som alltid vid såna kanter så tog jag det lungt, men precis i överfarten med framhjulen så dök felmeddelande om att ABS-systemet var ur funktion, därefter även Antispinn och Antisladd ur funktion.

    Då jag känner en kille litegrann som har en verkstad så försökte vi koppla upp den mot hans dator för att se vad som var felet. Desvärre så ville det inte lira med Saab's OBD, vi fick aldrig nån anslutning.

    Efter det så gjorde jag min egen felsökning, vilket visade sig vara enklare än jag hade kunnat ana. När jag fick bort vänster framhjul så hängde kabeln som kommer ifrån motorrummet ut mot ABS-sensorn helt löst. Kontakten hade altså lossnat från sitt fäste på fjäderbenet. Kabelstumpen som sitter i själva sensorn var borta, avsliten prcis vid sensorn.

    Jag skaffade då en ny sensor och bytte den själv, vilket inte var busenkelt, men inte ville jag lämna in bilen för detta...
    Efter bytet funkade allt igen, och jag var naturligtvis nöjd!

    Men underbart är kort! Efter några dagar så dök samma felmeddelanden upp igen, lite sporadiskt. Till att börja med bara när det var guppig väg och vänstersväng samtidigt, men på sistone kan det duka upp direkt när jag startar bilen, ibland inte alls osv... Kan också nämnas att vid några få tillfällen då meddelanden ännu inte dykt upp så har abs-systemet gripit in vid mjuk medelhår inbromsning, har kännts i pedalen och bromsverkan upplevs i alla fall som försämrad.

    Hur som helst, teorin jag har är att kabeln som går från skarven på fjäderbenet och in till motorrummet har blivit lite skadad när den hängde helt löst, kanske fått stryk av drivaxeln eller liknande och att det blir glappkontakt i den ibland. Det som jag tycker talar för det är ju framförallt att efter sensorbytet så började det först i vänstersväng/gupp vilket då gör att kabeln rör på sig (böjs, vrids etc.). Abs-sensorn lär förhoppningsvis inte röra sig i dessa situationer.

    Tänkte hur som helst chansa på att det var kabeln, och ringde nu i veckan till Saab-handlarn i stan och ville beställa en så kabel. Han vill kolla upp saken och skulle återkomma. Han ringde upp och hade pratat med verkstadskillarna vilka TRODDE att denna kabel inte gicka att byta hur som helst då den satt ihop med resten av kabelhärvan. "Pucko" tänkte jag, jag får väl krypa under bilen och lossa kabeln och ta med mig så att det kan beställa...
    Kröp under bilen i dag, och fick till min förtvivlan se att kabeln faktiskt satt ihop med en större kabelhärva utan nån kontakt på vägen. Så idiotiskt att en så utsatt kabel inte går att byta!

    SÅ, vad föreslår expertpanelen att jag ska göra?
    Lämna in bilen till aukt. verkstaden (BIVA Linköping) och betala med mina pensionsbesparingar? Lämna bilen till nån mindre icke aukt. verkstad med lägre priser, men hög kompetens (ursäkta för fördomarna mot märkesverkstäder)? Försöka laga kabeln själv, eller kanske byta den mot någon annan kabel, vad nu det skulle vara för typ... Eller är jag bara insnöad på kabeln, och ändå bör lämna in bilen för en felsökning?

    Puhh, blev långt detta... ber om ursäkt för det, men jag ville återge hela bilden.
    Hur som helst så är jag tacksam för all hjålp jag kan få!

    Mvh
    Robin

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 687
    Du bör börja med att få läst felkoder och få dom gamla raderade.
    Då slipper du famla i mörkret, kanske är andra sidans givare som glappar nu tex.

    För att kommmunicera med en 9-3ss så krävs det CANDI-box till Tech2:an.
    Man lär så länge man lever.

Liknande ämnen

  1. Glapp i aux 9-3 SS -08
    Av aletim i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-05-13, 21:16
  2. AUX Glapp 9-3 SC -07
    Av In_Sweden i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-05-03, 14:26
  3. Glapp i AUX i nya 9-3
    Av -Rickard- i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-08-04, 14:51
  4. Trasiga drivsteg alt. kabelbrott lambdasond 9000 2,3T -96
    Av AxlSam i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-05-01, 12:41
  5. Glapp
    Av Tryffeln i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-01-18, 12:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •