Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Vad krävs för att nå 400hk i en 9000 Aero ?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    1 314

    Vad krävs för att nå 400hk i en 9000 Aero ?

    Då min motor är urtagen nu och den stora vinterrenoveringen/tuningen har börjat, så har jag blivit sugen på att kliva några högre steg upp i trimningen.

    Vad exakt för delar krävs för att få 400hk ? Stor turbo, spridare och en bra IC + program, räcker det ?

    Det som är planerat att göra är, lätta svänghjulet porta motorn lite här o var, ev lämna bort toppen på portning.
    Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Halloj!

    http://www.maptun.com/webshop/products. ... storder=91

    Där har du ett fint recept på 400hk

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    1 314
    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Halloj!

    http://www.maptun.com/webshop/products. ... storder=91

    Där har du ett fint recept på 400hk

    Mvh
    Jo men några 50k ger ja ju inte ska dit delar för över 20k och det är inte delar som är till motorn.

    Men orginalkammarna håller väl en bit över 500hk ?

    Inte så mycket att byta ändå, 3" och luftfilter har ja redan.

    Spridare, turbo, IC, programvara och soppa pump då, + att portning osv ska ske + lätta svänghjul med.
    Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke

  4. #4
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Hehe nä mena ju inte att du skulle köpa grejerna där.. men du får en uppfattning om vad man behöver.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    1 314
    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Hehe nä mena ju inte att du skulle köpa grejerna där.. men du får en uppfattning om vad man behöver.

    Mvh
    Hehe tack.

    Frågan kvarstår dock med kamaxlarna.
    Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    1 199
    en budget på 20k och 400hk, skulle kunna räcka till alla delar till motorn. sedan har du bara bromsar och tramsmition kvar så som koppling.

    Om jag vore du skulle jag sätta gräslök i landet hemma och sälja dyrt och spara ihop massa pengar till din dröm.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    89
    Citat Ursprungligen postat av hammarslag
    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Hehe nä mena ju inte att du skulle köpa grejerna där.. men du får en uppfattning om vad man behöver.

    Mvh
    Hehe tack.

    Frågan kvarstår dock med kamaxlarna.
    Ett par "bra" kammar är alltid trevligt, med rätt kammar får du ett helt annat flås i den på högre varv och kanske mer effekt.

    /OE
    När Dr.Boost talar, då lyssnar man...
    EVO III

  8. #8
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273
    Budgetrecept:
    Spridare: Siemens Deka 630cc
    Turbo: GT3071R (0.86 A/R eller 0.63 A/R)
    Avgas: Sedvanligt 3" sportavgas med racekatt, och lämplig adapter från turbon.

    Toppen funkar som den är, org. kammarna funkar om man vill, själv satte jag i 268/9.6 kammar. Kolvarna håller och likaså stakar och vev.

    Koppling: SPEC eller Sachs sinter.
    Lådan bör nog kollas över, är inte så insmord i växellådorna så jag vet inte vad som byts där.

    Bromsar är lite lurigare, Tarox och lite sharpare belägg verkar funka hyggligt.

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 768
    Haj!

    har du provat att söka? Torde finns några trådar om detta recept.


    Mvh Jonas
    mvh Jonas

    Gammalt Skåp Audi A4 Avant 2.0 TS Quattro...

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008

    Re: Vad krävs för att nå 400hk i en 9000 Aero ?

    Citat Ursprungligen postat av hammarslag
    Då min motor är urtagen nu och den stora vinterrenoveringen/tuningen har börjat, så har jag blivit sugen på att kliva några högre steg upp i trimningen.

    Vad exakt för delar krävs för att få 400hk ? Stor turbo, spridare och en bra IC + program, räcker det ?

    Det som är planerat att göra är, lätta svänghjulet porta motorn lite här o var, ev lämna bort toppen på portning.
    Inte 400 hk men nästan

    19T #6 7000 kr
    750cc spridare 4500 kr
    Bränslepump 255L 1500 kr
    Koppling sinter, 3000 kr
    IC Kina 1500 kr
    Program ?kr
    E85
    17500+program.
    Borde gå att få 370-390 hk där. Bättre på lågvarv än GTBB30 10000kr billigare och bolt on

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 157

    Re: Vad krävs för att nå 400hk i en 9000 Aero ?

    Citat Ursprungligen postat av hammarslag
    Då min motor är urtagen nu och den stora vinterrenoveringen/tuningen har börjat, så har jag blivit sugen på att kliva några högre steg upp i trimningen.

    Vad exakt för delar krävs för att få 400hk ? Stor turbo, spridare och en bra IC + program, räcker det ?

    Det som är planerat att göra är, lätta svänghjulet porta motorn lite här o var, ev lämna bort toppen på portning.
    Först och främst måste jag fråga: "Porta motorn" what?

    Lite konstiga trådar här tycker jag annars, var och varannan ska ha 400-500hk för inga pengar alls verkar det som, i ena trådan klagas det över att originalkolvar inte håller för 500hk och i denhär över att kammar måste bytas.

    Vill du ha en motor som vaknar och funkar bra på högre varv så skall kammarna bytas till något med längre duration och högre lyft, i med starkare fjädrar också så ventilerna hålls borta från kolvarna dina. ~290°/~10mm borde passa utmärkt för en piggare motor. Har du motorn riven så passa på och byt kolvarna också.

    Att trimma kostar massor med pengar, så är det bara fastän man köper grejer "billigt" från staterna och kina.

    De va min åsikt, lycka till med projektet
    /Kenneth
    "Utan tvivel är man inte klok"

  12. #12
    precis, vill man ha 400hk som är driftsäkra så kan jag lova att det kommer kosta rejält,tror inte 100k stoppar riktigt ens. och så till den rimliga grad bör chassi/väghålling/bromsar uppgraderas rejält dem med för att kunna utnyttja 400hk till sin fulla rätt, iaf jag tycker att originalbromsarna är ruskigt glena tom på en standard maskin

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008

    Re: Vad krävs för att nå 400hk i en 9000 Aero ?

    Citat Ursprungligen postat av Ken-1
    Citat Ursprungligen postat av hammarslag
    Då min motor är urtagen nu och den stora vinterrenoveringen/tuningen har börjat, så har jag blivit sugen på att kliva några högre steg upp i trimningen.

    Vad exakt för delar krävs för att få 400hk ? Stor turbo, spridare och en bra IC + program, räcker det ?

    Det som är planerat att göra är, lätta svänghjulet porta motorn lite här o var, ev lämna bort toppen på portning.
    Först och främst måste jag fråga: "Porta motorn" what?

    Lite konstiga trådar här tycker jag annars, var och varannan ska ha 400-500hk för inga pengar alls verkar det som, i ena trådan klagas det över att originalkolvar inte håller för 500hk och i denhär över att kammar måste bytas.

    Vill du ha en motor som vaknar och funkar bra på högre varv så skall kammarna bytas till något med längre duration och högre lyft, i med starkare fjädrar också så ventilerna hålls borta från kolvarna dina. ~290°/~10mm borde passa utmärkt för en piggare motor. Har du motorn riven så passa på och byt kolvarna också.

    Att trimma kostar massor med pengar, så är det bara fastän man köper grejer "billigt" från staterna och kina.

    De va min åsikt, lycka till med projektet
    /Kenneth
    Håller med om att porta motorn lite här o varlåter farligt Har man inte full koll på portning så kommer det bara bli sämre.

    ~290° kammar låter som en sämre idé. 268/9.6 verkar ge mycket bra resultat.

  14. #14
    jag kan bara hålla med! átt trimma kräver mängder med pengar! min första upgarde på min 9000 lade jag en maxbudget på 40,000:- och utav dessa var det ca 25,000 till motorn vilket gav 342hk lite labilt laddtryck när det var varmt annars skitkul!! körde 500 stenhårda mil med denna spec och en snittförbrukning på 1,7l/mil.

    men sen ville jag ha mera och det var då alla problem började med att få grejerna att hålla, kolvar gick i omgångar då alla sade att kolvar höll för 500hk och mera vilket är bull om det ska hålla i längden om man som jag har blyfot.
    koppling rasade jag 2ggr en ny org en ny carbon. sintern slirade/högg med tills jag kombinerade sachs 600 platta med sinter då höll det fast.
    lådor har det varit ett par med men på den punkten kommer jag nog inte göra ngt. tar bara 2,5 timmar att byta låda och lådor på skroten finns det billigt.

    men allt som allt har detta kostat runt 130,000 till bara motor/drivlina men det kanske hade klarat sig med 70/80,000 om jag köpt det bästa och värsta med en gån istället för att snåla.....
    why settle fore little when there´s more to get!
    mina bilar min projekt tråd

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 802
    Medlem#
    5228
    My five bucks.

    Turbo : Garret 2871 med ar 63.
    Spridare: Siemens deka 630
    Kammar: Klockade originalkammar
    Ic: Kina ic billiga och mycket bang for the buck.
    3" avgas verkar de som att du redan har då du snackar om steg 3.
    Koppling: antingen en spec eller nån typ av achs sinter som exd säger.

    Sen så bör ju alla bussningar i framvagn samt frambromsar att bytas.
    fjädrar oich dämpare bör ju även det vara av värre sort men de antar jag att du redna bytt.

    Kommer att kosta en slant men de e åxå en jävla skillnad på 350 hk till 400.

    Mvh Fredrik
    9-5 2.3T BioPower MapTun

  16. #16
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Jag skulle inte ens funderat på så mycket effekt om jag inte visste att lådan höll för det.

    Inte så j-a kul att stå mitt ute i ingenstans, med rasad låda med den enda trösten att lådor finns det gott om, till skapligt pris.

    Eller inte kunna gasa hur mycket man vill för man är rädd om lådan.
    Vad skall man då med effekten till?

    Av empirisk erfarenhet har jag lärt mig att bygga allt runt omkring motorn efter det effektuttaget man har.

    Bromsar
    Koppling
    Växellåda
    Chassi

    Att kunna använda sina 400hk är SÅ mycket roligare än att prata om dem

    Men det är jag det.... finns fler vägar att gå.

    Lycka till!

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Jag skulle inte ens funderat på så mycket effekt om jag inte visste att lådan höll för det.

    Inte så j-a kul att stå mitt ute i ingenstans, med rasad låda med den enda trösten att lådor finns det gott om, till skapligt pris.

    Eller inte kunna gasa hur mycket man vill för man är rädd om lådan.
    Vad skall man då med effekten till?

    Av empirisk erfarenhet har jag lärt mig att bygga allt runt omkring motorn efter det effektuttaget man har.

    Bromsar
    Koppling
    Växellåda
    Chassi

    Att kunna använda sina 400hk är SÅ mycket roligare än att prata om dem

    Men det är jag det.... finns fler vägar att gå.

    Lycka till!
    resonerar man så att det inte får gå sönder ska man ej trimma alls. finns inga drivlinor som inte har brister (om man inte har ohämmat kassaflöde)

    för min del älskar jag den ohämmade effekten i en riktigt trimmad bil som inte alls är byggd för den! svårtyglade bestar med gränslös körglädje!
    hur kul är exempelvis en bmw m5 05- ??? visst trycker på bra men sen då??? ligg i 280blås och sippa på din kaffe HELT ODRAMATISKT! nix
    sätt dig i en gokart på 50hp och svettas runt hårnålar i 70 80 knyck det e roligt!!
    why settle fore little when there´s more to get!
    mina bilar min projekt tråd

  18. #18
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Det jag ville ha sagt är bl.a. att det blir oftast dyrare i slutändan om man inte bygger för att det skall hålla från början.

    Men oavsett hur mycket man ordnat med så blir det inte odramatiskt att trampa fullt med 400hk i en framhjulsdriven bil.

    Efter: 3 motorer, 2 toppar, 3 växellådor och 6 turboaggregat så tänker man nog lite mer som mig.

    Jag har gjort misstaget att trimma så jag inte haft råd att reparera vid ras, vilket jag antar att det blir om man måste snåla in så mycket som möjligt från början.

  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Det jag ville ha sagt är bl.a. att det blir oftast dyrare i slutändan om man inte bygger för att det skall hålla från början.

    Men oavsett hur mycket man ordnat med så blir det inte odramatiskt att trampa fullt med 400hk i en framhjulsdriven bil.

    Efter: 3 motorer, 2 toppar, 3 växellådor och 5 turboaggregat så tänker man nog lite mer som mig.

    Jag har gjort misstaget att trimma så jag inte haft råd att reparera vid ras, vilket jag antar att det blir om man måste snåla in så mycket som möjligt från början.
    ja det e klart. jag har rasat min beskärda del med för att man snålat/ej haft råd med bra grejer. men jag menar att det får gå sönder när man leker med sådanthär.... jag tror de flesta gått den hårda vägen

    peace bro
    why settle fore little when there´s more to get!
    mina bilar min projekt tråd

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 894
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Jag skulle inte ens funderat på så mycket effekt om jag inte visste att lådan höll för det.

    Inte så j-a kul att stå mitt ute i ingenstans, med rasad låda med den enda trösten att lådor finns det gott om, till skapligt pris.

    Eller inte kunna gasa hur mycket man vill för man är rädd om lådan.
    Vad skall man då med effekten till?

    Av empirisk erfarenhet har jag lärt mig att bygga allt runt omkring motorn efter det effektuttaget man har.

    Bromsar
    Koppling
    Växellåda
    Chassi

    Att kunna använda sina 400hk är SÅ mycket roligare än att prata om dem

    Men det är jag det.... finns fler vägar att gå.

    Lycka till!
    Helt rätt väg att gå
    9-3 Aero Sc ttid
    The Red Rocketeer

Liknande ämnen

  1. 400hk 9-5 Aero, hur skulle du göra?
    Av pingflood i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2011-09-23, 00:43
  2. Re: Saab 9000 CSR 2,3T 400hk++ Gone :(
    Av von-aron i forum Projekt
    Svar: 146
    Senaste inlägg: 2011-07-02, 19:00
  3. Turbo för 400hk till 9000!
    Av Moribound i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-02-24, 01:27
  4. 350-400hk i 9000 -89?
    Av Lizard i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2005-07-25, 23:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •