Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Bluddrande motor och CE lampa strax efter kallstart.

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 224

    Bluddrande motor och CE lampa strax efter kallstart.

    Pärlan (SAAB 9000 CS 2.5t -96) rullar igen men med lite bekymmer.

    Efter kallstart så brukar motorn bluddra och tända CE när vattentempen når ca: 45 - 60 grader C. Enligt OBD så försöker trionic minska blandningen med 25 och samtidigt indikerar Lambdat fet blandning.

    Det jag gjort i motorn är att borrat den till 94 mm och kör med plantoppskolvar, härligt högt komp. Vidare har jag monterat 630 cc spridare och använder styrdonet ifrån 2.0 150 hk motorn. Vid varm motor snurrar "short term fuel trim" mellan -18 och +8 då jag kör på E85 så det verkar rätt.

    Felet uppkom även med ett styrdon till 2.3 Nordic och röda originalspridare (steg något, Robert@ vet). Norköpingsgrabbarna lade in ett prog så jag kunde starta en 2.3t motor då boxen var en VSS och jag har ingen VSS i bilen. Med den setupen spikade motorn på BF98 när jag varvade upp ifrån tomgång. Likadant spikade motorn med den lilla boxen och 630 cc spridare på BF98. Med E85 spikar det inte.

    Vad tror ni? Går varmup-anrikningen för mycket för den motorn så det är det lambda regleringen försöker åtgärda men misslyckas vid den motortemperaturen? Eller något annat som jag inte tänker på? VP är monterade men inte inkopplade.

    Ommappning?

    Bilen klarade i alla fall SBPs avgaskoll.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  2. #2
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 080
    Medlem#
    3409
    Ja,,bilen är ju iof inte direkt Mappad så en Mappning behövs först o främst..

    Det somlåter lustigt är istället spikindikeringen vid tomlast... Nått måste ju vara fel..

    Kallstartern hänger nog ihop med mappningen..

    Så de är nog inga problem...

    Mvh Rob
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 224
    Citat Ursprungligen postat av Robert@
    Det somlåter lustigt är istället spikindikeringen vid tomlast... Nått måste ju vara fel..
    Spikindikering och spikindikering. Det var ett väldigt tydligt ljud...

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 224
    Maskar trionic lambdasonden om felkod sätts på lambdasond? När felet uppstår, alltså lambdaregleringen i botten, så går lambdaspänningen över 1.0 v. När CE sätts så faller lamdaspänningen till 0 v och "short term fuel trim" går till 0. Precis i detta ögonblick slutar motorn att rycka och den går fint igen.

    Om jag kört med lysande CE en längre stund så sätts CE vid nästa motorstart och då går motorn jämt och fint till drifttemperatur. Kupérar jag motorn strax efter att CE har satts så är CE släckt vid efterföljande varmstart och kallstarten därefter för att sättas vid 45 - 60 grader C i kylvätsketemp igen.

    Vad händer?

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 224
    Kan också tillägga att felkod P0130 och P0132 kan läses ut när felet uppstår ibland båda samtidigt oftast bara ena.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 224
    Hmmm enligt Wis betyder P0132 att motorstyret försöker feta på blandningen max. Bara att leta avgasläcka då?

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 224

    Re:

    [quote=J.K Nilsson]
    Citat Ursprungligen postat av "Robert@":35q2j6rg
    Det somlåter lustigt är istället spikindikeringen vid tomlast... Nått måste ju vara fel..
    Spikindikering och spikindikering. Det var ett väldigt tydligt ljud...

    J.K Nilsson[/quote:35q2j6rg]
    Pillar man upp spridarkonstanten i ett originalprogram till 24dec så slipper man dessa ljudfenomen.

    Alltså motorn drivs av bensin och har vanliga röda spridare men är borrad till 94mm. Använder Mv men har bara en LTT tryckmapp som trycker på. Har också förstärkt WG men har inte märkt något konstigt i loggandet av tryck.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

Liknande ämnen

  1. Motor lampa(gul) lyser efter soppatorsk
    Av SKYMASTER i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-03-29, 09:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •