Sidan 3 av 14 FörstaFörsta 1234513 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 276

Ämne: B203R har uppstått och har STARTAT :D

  1. #41
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 108
    Här är B234L kolv:


    som ni ser så är den rätt lik B202 kolven...jag undrar om B234i kolven kommer att palla överladdning så bra med tanke på att den är klenare?
    Signatur...

  2. #42
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    3 744
    Hmm.. om jag inte hadde framför mig alla kolvar från B202, B234 lång, B234 kort B205, B235 B234i , B234L , skulle jag undrat med. Men jag är det minsta oroligt (som vanligt)

    Ha D
    CD65R

  3. #43
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 108
    Hej Presho!
    Kan inte du ta kort på samtliga kolvar snett från ovansidan och maila dom till mig? Jag kan göra ett bildspel och lägga ut den på min sajt, för framtida referens för alla SAAB-åkare...Vore ganska bra tror jag.

    Mailet är:

    project911@luminasweden.com

    mvh.
    Goran
    Signatur...

  4. #44
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    3 744
    Jupps.. det gör ju jag.. no probs.. annars fins ju en del med bilder som permanent uppdateras på:

    http://saab.ath.cx/stcs/presho/Modds/Cool%20Kolvar/

    Men , jag tar ju bilder och gör beskrivning.. skickar ju under dagen...

    Ha D
    CD65R

  5. #45
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    3 744
    CD65R

  6. #46
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    3 744
    Hm..

    __________C1____________C2______________C3________ _______C4

    Stake
    med____1453 gr________1444 gr__________1449 gr __________1450 gr
    kolv


    Kolv
    med_____540 gr_________540 gr___________540 gr___________540 gr
    kolvbult
    i


    Vevstake__913 gr________904 gr___________909 gr___________910 gr


    vikt
    skilnad
    i__________+6 gr_______referens___________+3 gr____________+4 gr
    små
    ändan


    vikt
    skilnad
    i__________+3 gr_______referens ____________+2 gr __________+2 gr
    stor
    ändan

    ===============================================

    Inga skojiga värde att alls
    Mkt att ta hand om..

    Ha D
    CD65R

  7. #47
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 460
    Äh.. det där fixar du med en dremel och lite tålamod

    Passa på att polera dem så att oljan rinner av bättre

    Har dock ett problem - en av vevjävlarna har en oval ramlagertapp. Det har hänt något med veven där oljekanalen i veven finns. Skall kolla upp det närmare med indikatorklocka under nästa vecka. Blir nog bojsänke av denna :/

    Dax att käka lite..


    /RT

  8. #48
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    3 744
    Nu har man viktsjusterat stakar och de blev nollade.
    Hadde som lättaste basen på 904gr och dom slutligen hamnade på 900 gr prick.

    Sjusterade. Nu är ju denna stake tyngre än 234L stake 25 gr.
    Kolven är ju däremot lättare och väger 180 gr mindre





    CD65R

  9. #49
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    3 744
    Citat Ursprungligen postat av RT
    Äh.. det där fixar du med en dremel och lite tålamod

    Passa på att polera dem så att oljan rinner av bättre

    Dax att käka lite..


    /RT
    RT >> Blev ju ingen dremel, bandslip va det, och polerdinan med polerpastan

    Dax att käka lite..

    Ha D
    CD65R

  10. #50
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 948
    Kul att se att arbetet går framåt! Har hänt lite sedan i torsdags när jag var på besök

    Kan du spara på stödet till B234i-insuget (sitter mellan block och insug) för det som jag har är för kort. Vill ju helst använda "Saab original" rakt igenom
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  11. #51
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    3 744
    Hehe.. visst händer det saker när man får lite tid över .. tror du känner detta scenarieot

    Det är kolvar som ska i idag.. och lite modd på bloket , då ska ju B234L transmitionskåpan anpassas till den. Det blir ju en B203 mellanlång

    Stödstag menar du på.. ska bli! Kommer du kunna använda insuget?

    Ha D
    CD65R

  12. #52
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 948
    Citat Ursprungligen postat av Presho
    Hehe.. visst händer det saker när man får lite tid över .. tror du känner detta scenarieot

    Det är kolvar som ska i idag.. och lite modd på bloket , då ska ju B234L transmitionskåpan anpassas till den. Det blir ju en B203 mellanlång

    Stödstag menar du på.. ska bli! Kommer du kunna använda insuget?

    Ha D
    Själv sitter jag på jobbet så det där med tid över vet jag inte vad det är...

    Eventuellt kommer jag att använda insuget, men jag tänkte bara försöka rädda staget innan du tömmer tvättstugan Har läst lite angående plenumstorlek och insugsrörens längd/diameter men ännu är inget bestämt.
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  13. #53
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    3 744
    Citat Ursprungligen postat av Mats 2720
    Eventuellt kommer jag att använda insuget, men jag tänkte bara försöka rädda staget innan du tömmer tvättstugan
    Hehehe.. nope , inga problem alls, har inte brottom med att flytta ut. Du vet att det är min Egen stuga.. synd att det inte fins plats för sängen

    Nu vidare med ombyggnads beskrivning:

    Är ju lite av problem som uppkommer hela tiden, dock små. Tänkte satsa på kormotorkåpan, men ser att kåpan används för att fästa vattenpumpen, mer eller mindre allt periferin. Detta skulle innebära att varkligen fästena från B234 eller 234L passar då det är lite skilnad på gängarnas platsering i bloken. Fäste överlappar och skruvas i blok och kåpan sammtidigt. Så denna idé om att måda gär jag upp. För mlt jobb utan anlädning, då motor ska inte in i en ng900 ser jag detta som meningslöss.

    Men då dyker upp en problem. Veven från B202 är ju kortare 13,75mm från ramlager #1 utot mot vevaxelns remskiva. Det blir ju en adaptern som måste upp. Istället att använda dom delade drevar till kamkädja , balansaxellkädja och pumpens drift kommer en B202 drev att svarvas i underkanten med 2 mm då kommer ju dreven app lägga sig i samma radiella linje som det ska för övriga drevar och glidskänor. Då den har integrerad pumpdrivning på sig och jag kommer inte att använda balansaxllar och inte då inte ska man sätta drev till samma. Har ju detta i skalle hur jag löser det, blir ju roligt att se .. bilder kommer imorgon då det ska svarvas lite . Är ju frågan mer om distanser, då remskivan går på veven med ca: 40mm och iom det saknas bara 13,75 blir det inga problem.

    Ha D
    CD65R

  14. #54
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    3 744
    Jupps.. idag va det igen en sponsrings arbete , dock en liten verkstan som gav sig på att svarva lite.

    Jag skrev ju att drev satsen inte stämmer riktigt med B202:an vevaxel, att drev till kamaxell kädjan hamnar under splinten i veven, får ingen drift. Men det fixade sig att jag tatt B202an drev som har integrerad oljepumpens taggar för att driva den, den svarvades 4,5 mm i underkanten så man fick ju den att hamna i samma radiala linje som kamdreven. Sammtidigt passade man på att ta i dom 3 taggar som stack upp till pumpens drift och förkortade dessa så det blev lika högt som original drevar till kam och balansaxlar. På detta viset fick man driften till kamaxlar att fungera. . Fins lite till special att skriva om men detta måste jag ta ikväll med lite bilder som stöd, då det skulle va riktigt svårt att förklara (hm.. svenska..få lära mig bättre)

    Ha D
    CD65R

  15. #55

  16. #56
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 460
    Citat Ursprungligen postat av Presho
    http://saab.ath.cx/stcs/presho/Modds/Cool%20Kolvar/Bottendel%20klar/


    Men du.. kunde du inte ha skvätt lite ny färg på blocket när du ändå var i farten?

  17. #57
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    3 744
    Hehe.. stilyng av motor? Ha hhh..

    Skojjar, ska ju göra det, kåpan ska ju ner och ska fixa lite vid kamdrivningen, kom ju på en sak, men sammtidigt ska ju kåpan och ska pulverlackeras ..klart blir det en ny färg på blocken , vet inte bara vad för färg

    Vad tycker du?

    CD65R

  18. #58
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 460
    Citat Ursprungligen postat av Presho
    Hehe.. stilyng av motor? Ha hhh..

    Skojjar, ska ju göra det, kåpan ska ju ner och ska fixa lite vid kamdrivningen, kom ju på en sak, men sammtidigt ska ju kåpan och ska pulverlackeras ..klart blir det en ny färg på blocken , vet inte bara vad för färg

    Vad tycker du?

    För närvarande är mitt block BLÅTT men skall lacka det i en något ljusare färg för att kunna spåra läckor snabbare. Blankpolerat vore ju något om du sitter och rullar tummarna hela dagarna, vilket du förstås gör

    Själv är man så obotligt hjärnskadad att jag gick och köpte ett nytt slutsteg istället för att bygga vidare på motorn

    /RT

  19. #59
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    3 744
    RT eller någon annan: Hur lång tid ska färgen på bloken torka innan den är beröringstort?

    Ha D
    CD65R

  20. #60
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 948
    Citat Ursprungligen postat av Presho
    RT eller någon annan: Hur lång tid ska färgen på bloken torka innan den är beröringstort?

    Ha D
    Hmm... står inte det på burken? Låt det stå över natten i alla fall...
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

Liknande ämnen

  1. Bytt avgassystem 1.8t->Aero ljud uppstått!
    Av Peo81 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-05-10, 17:08
  2. De typiska låsproblemen har uppstått - 9000 Cse -97
    Av cepehjulet i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-05-01, 12:10
  3. Missljud uppstått efter sänkning av 9-5 Kombi
    Av Fredrik93 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-06-29, 21:48
  4. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-09-25, 22:34
  5. B203R Die Hard part 1 / Kolvras :p
    Av Presho i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-08-10, 01:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •