Sidan 2 av 14 FörstaFörsta 123412 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 276

Ämne: B203R har uppstått och har STARTAT :D

  1. #21
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    3 745
    Hehe .. du har missuppfatat..

    VEV B202 78 mm slag
    BLOK B234 lång blok
    Stakar B205 159 mm (B202=134mm )
    Kolvar

    Visst kan du ha 234 kolvar i B202..bara att byta.

    Ha D
    CD65R

  2. #22
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmköping
    Inlägg
    1 091
    Med risk att låta dum (en engång kanske )
    Måste man ha ovanstående recept för att det ska funka med B234 kolvar i ett B202 blocket?
    Eller är det receptet som du ska använda?

    Och om du ska använda det, varför?

    (Jag vet att jag kan verka trög men det är mycket olika motorer och längder nu)

  3. #23
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    3 745
    Nej nej.. ingen fara.. lätt att bli förvirrad

    Ska su ha 234 kolvar i B202 är det bara att byta rakt av.

    Min recept är ju mer en som SAAB själva glömde bort och kom sen med B205 på kort motorens basis.

    Det är den jag är efter men på långmotorn, och en B202 klarar inte kraven på längre stakar. 159 mm stakar med B202 vev i B202 blok tittar ut (nästan) i den fria
    Därför blev det 234 lång blok som möjligtgör det jag är effter, och det är att sänka medelkolvhastigheten och få kolven att invänta lite mer på förbränningen strax efter ÖDP (övre döda punkten). Man får ju en mer efektivt motor då man förbränner under tiden kolven har minsta hastigheten, det är därför. Även friktionen faller mellan ringar och cylindern tack vare att det är lågfriktionskolvar man använder (smalare kolvringar och mindre tryck av ringen mot cylindern) . Sen är det så att ju mer man ha kolven i låghastigets zonen, överförs ju mer värme från kolvringar till cylindern som i sin tur ger lite mera marginaler när man ska varva sig upp över 7000+ rpm .
    Valde ju kolvar från kortmotorn en 234i då dessa passar bättre med kortmotors topplock.
    Nu kanske det klarnat lite? Eller?
    Ha D
    CD65R

  4. #24
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmköping
    Inlägg
    1 091
    Ja lite, B205 stakarna vilken modell sitter dom i? NG900?
    Men grejen med ditt recept enkelt förklarat är att höja säkerheten för ras i motorn eller hur?

    I vilken bil kommer denna motor sitta i?
    Är det tänkt att det ska bli strippen, bana, allround?

  5. #25
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    3 745
    Citat Ursprungligen postat av Orrez
    Ja lite, B205 stakarna vilken modell sitter dom i? NG900?
    Men grejen med ditt recept enkelt förklarat är att höja säkerheten för ras i motorn eller hur?

    I vilken bil kommer denna motor sitta i?
    Är det tänkt att det ska bli strippen, bana, allround?
    Är i 9-3:an och 9-5:an 2l motor
    Man kan se på saken på detta viset du uppfattat det, att höjja säkerheten, jepps. Det är inte min primära mål. Jag är efter mer efektivt förbränning och mera efekt i höga varvtalsområde.
    Det är en 9000 cc från 86, en allround bil .
    Vitsen är ju att våga sträcka sig över dom 8000 varv som jag varvar en B202
    Ha D
    CD65R

  6. #26
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 460
    Citat Ursprungligen postat av Presho
    Tja.. RT

    Veven är i och fastskruvad. Man använder bottendelens ramlagring och med stakar använder man stakarnas vevlager. Veven går ju runt utan problem alls
    Det du snackar om att den inte går att snurra, kan det vara så att den hafft brännda lager tidigare och svulnat upp i överfalen eller stakars storändan o minskat diameter. Detta måste ju bearbetas att va som det ska. Vet ju att en del sen tidigare hafft motot ras i form av lager byte effter lagerbyte.. och det är ju standard fel för en garage mekaren att underskata blå missfärgningar på överfalen eller stakar. En gång dessa värms upp krimper ju hålet!!! Tänk på detta!!

    Kormotorvev har jag ett par st. men inte hemma, då dessa har jag på verkstaden

    Men imorgon kan jag mäta

    Ha D
    Vill du skrämma mig eller? Var ute och testade lagren i en annan b202 och där var det också samma problem. Testade b202 lagren med 90mm veven och då fungerade det utan problem. Lagren som jag testade med ser numera ut som om jag kört utan olja ett bra tag - måste ha varit överdimension

    Vetefan vart de kommer ifrån bara..

    Testade lite mer när jag ändå höll på - är det någon skillnad mellan kamaxelöverfallen till b234 (långmotor) och b202? Använder jag b234:a överfallen så går kammen runt väldigt trögt men med orginal b202-överfall så är det inga problem?

  7. #27
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    3 745
    RT >> Kammlageröverfalen få inte blandas. Dom är anpassade att macha ett vis topplock. Därav problemet. Om jag fattat rätt vad du skrivit

    Detta med värme och visa problem är inte skoj häller. Skrämmas va bara förnamnet

    Ha D
    CD65R

  8. #28
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 460
    Citat Ursprungligen postat av Presho
    RT >> Kammlageröverfalen få inte blandas. Dom är anpassade att macha ett vis topplock. Därav problemet. Om jag fattat rätt vad du skrivit

    Detta med värme och visa problem är inte skoj häller. Skrämmas va bara förnamnet

    Ha D
    Haha.. då vet man det iaf. Tur att de markerat överfallen på olika sätt under åren.. annars hade jag haft en hög med ~40 överfall som kunde skrotas..

    PS. Så du handlar dina prylar hos Vara bildemo? De har ju helt otroligt mycket delar och detta till riktigt nya bilar också..

  9. #29
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    3 745
    Det va första gång jag handlat från dom. Men visa väner i motorrenoverings branschen handlar från dom, och nu har jag fått foten i där, få ju riktig sänkt pris på sakre jag ska ha Inte fel alls

    Delar fins ju att bygga om hela Zatzy med helt sanslös
    Ha D
    CD65R

  10. #30
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    3 745
    Det hände lite idag med.
    Stakar fick planslippas 0,2mm per sidan och då blev det GISAB som satte sina maskiner igång. Kom ju att fråga shefen om det går att få detta fixat idag, han frågade om det va till min bil? Visst, bygger ju om, sa ja till han, och sa vad jag görde med motor, o han gick till en av arbetearna o sa att det ska han fixa som det ska.. jag udrade vad det kostar, shefen sa inget, har hört snacket om Dig, VI BJUDER
    Haha.. hadde inte förväntat mig att dom nya ägarna till företaget va bilinteresserade

    Sen va det att kolla på veven om den va oval och det visade sig att den kastade 0,01mm i i den mittre ramtappen. Testade ju att rikta den men den fjädrade ju tillbaks ? Nisse (Nissaförs motorrenovering) tyckte att det va inget att bri sig? Vad tycker ni? Skulle gärna ha den nollad, men han säger att det inte är nån problem. Han vill inte pressa den mer med tanke på att det fans riska att det bli stödmärke i lagertappar.. Vad är det för minimal spel i ramlager ? min-max till en B202, B234? Är inte samma lager på dessa 2 modeller.

    På fredag kommer ju nya lager (ram + vev) och kolvringar, och det får man för 1200:- (inköps pris utan moms ) så det blir ju att skruva ihopp motorn i hälgen. Totala kostnaden just nu är 2000:- inkl allt och jag tackar till alla som har varit med o sponsrat med lite delar eller arbete
    (En del av grejor har man fått genom STCS forum )
    Det va det roliga med bottendelen. Den sura äpple att bita i va topplock. Modds i den har gått över 20.000:-
    Men , man hoppas ju på en rolig motor , så , käns ju att slutciffran blir under 30.000 för hela projekt.. och det är ju väl inte sa farligt

    Ha D!
    CD65R

  11. #31
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 285
    Intressankt!
    En undrar: Vad blir kompet med "i" kolvarna?
    Lite högt?.... Iof kom de ifrån 2.3i och ska ihop med 2.0 vev så det kanske blir bra ändå?
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  12. #32
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    3 745
    Hej.. då det gäller kompresion är det så att jag räknat med kortmotortopp och få den att va 8,9:1 .. dvs lågom för att inte ladda extremt höga laddtryck, där toppen är anpassat att ge bra fart på gaser och vid höga varvtal. Nu efter att man kommer att köra med en vanlig T16 låda, skulle detta va roligt att dra sig genom växlar. Ska klura mig på lådan att få den att va på noterna när det gäller växlingar

    Sen att motorefekten är beroände av många parametrar, men man kan ta för givet om man lyckas att få fylnadsgraden vid 9K rpm att vara i samma nivå som vid 4500 rpm skulle man kunna ta ut den dubbla efekten man hadde vid 4500 rpm. Hur än, kan jag nöja mig med en 50% efektökning vid max varvtalet och häften av laddtrycket man hadde mot vad man kan plocka ut vid 4500

    Ska ha denna tråden permanent uppdaterat med allt som händer , så man kan ta egna slutsatser om hur värt eller inte är det att göra en sådan motor.

    Ha D
    CD65R

  13. #33
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    3 745
    Nu har man mer tid att skruva

    Va och tatt hem alla delar, det ska skruvas till en fungerande enhet , förhoppningsvis

    Fick hem med sig vågen från motorrenoveraren, och mäte lite på 205 stakar jag har.

    904 909 909 912 Alla hadde klasning 3 men uppgav sig vara på mer än 6 gram mellan lättaste och den som väger mest Hmm..

    Detta va nu totala vikten, har inte kollat skilnaden i storändan separat, för att har inte adaptern till bulten..24mm ..ser ut som att den ingår inte i viktsjusterings satsen.

    Men, natten är lång, vi få se vad som fixas då

    Honade (stavas) bloken görde man, och nya ringar o ram + vev lager är hemma och väntar i all iver att sättas i .

    Stakar är ju planslipade i storändan med 0,225/sidan för att kunna klämmas in på B202 veven. Är ju fråga bara om denna slippning hadde påvärkat vikten mellan stakar så dom hamnade utanför mariginalen.

    Ha D!
    CD65R

  14. #34
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 704
    Citat Ursprungligen postat av Presho
    Hej.. då det gäller kompresion är det så att jag räknat med kortmotortopp och få den att va 8,9:1 .. dvs lågom för att inte ladda extremt höga laddtryck, där toppen är anpassat att ge bra fart på gaser och vid höga varvtal. Nu efter att man kommer att köra med en vanlig T16 låda, skulle detta va roligt att dra sig genom växlar. Ska klura mig på lådan att få den att va på noterna när det gäller växlingar



    Ska ha denna tråden permanent uppdaterat med allt som händer , så man kan ta egna slutsatser om hur värt eller inte är det att göra en sådan motor.

    Ha D
    Vid vilket "förbränningstryck" räknar du med att "i-kolvarna" ger med sig , kolvtak-materialet mellan ringarna?
    Dvs vilket vrid kan du ta ur maskin?
    Eller kan man tolka allt på det sättet?

  15. #35
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    3 745
    Tolkning heter varvtalet.
    Samma kolv som T5 kolv men kortare 10mm i underkanten..dvs..lättare.
    CD65R

  16. #36
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 704
    Citat Ursprungligen postat av Presho
    Tolkning heter varvtalet.
    Samma kolv som T5 kolv men kortare 10mm i underkanten..dvs..lättare.
    Tröghetsmassa/varvtal/balansering mm är jag med på , hade bara en amatörmässig fundering ang vilket vrid/förbränningstryck du tänkt plocka ur maskin...?
    Skiljer en del på kolvarnavid tak och material mellan ringarna.

    Om de blir nåt liknande detta så måste det vara besvärligt med orginal växellåda i diverse intressanta intervall?

    Du kanske får köra med 12" däck och nån dubbelskivig koppling med diameter på 150 mm eller nåt

  17. #37
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 704
    Om man någon gång skulle få för sig att bygga en "riktig" bottendel så skulle de bli en variant närmare 2.5L för att få ett så bra register som möjligt med relativt stort aggregat/roliga kammar.
    Dvs om man håller sig till orginal växellådor och ett vrid runt 500-550 Nm och ett varvstopp i maskin på 7000 +-200 rpm.
    Balanserat med nya kolvar i en B234 kort...
    Med "roliga kammar" menar jag givetvis i kombination med lite lätt bearbetad korttopp , mirafrästa säten i korrekta vinklar med "uppriktade" kanaler/lättare bearbetning på insug i "grytan" , större åtgärd på avgas , tak mm.

    En riktig familjeräcer

  18. #38
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    3 745
    Marko...

    Detta är ju långmotorkolnar på min bild..



    Va inte oroligt, jag vet vad jag har och vet vad jag får

    Inte samma uppfatning över roligt, är ju bara så. Jobbigt är roligare

    Ha D
    CD65R

  19. #39
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 704
    Citat Ursprungligen postat av Presho
    Marko...

    Detta är ju långmotorkolnar på min bild..



    Va inte oroligt, jag vet vad jag har och vet vad jag får

    Inte samma uppfatning över roligt, är ju bara så. Jobbigt är roligare

    Ha D
    Hoppas de blir bra och att du kan köra ifrån de mesta på autobahn

  20. #40
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    3 745
    Hehe.. det fins risk för det

    Är så att man är lite skraj av att ha en bil som man kan köra i en ända växelläge. Finsk risk för att somna bakom ratten. Att växla är ju arbete, har alldrig somnat då jag jobbar

    CD65R

Liknande ämnen

  1. Bytt avgassystem 1.8t->Aero ljud uppstått!
    Av Peo81 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-05-10, 17:08
  2. De typiska låsproblemen har uppstått - 9000 Cse -97
    Av cepehjulet i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-05-01, 12:10
  3. Missljud uppstått efter sänkning av 9-5 Kombi
    Av Fredrik93 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-06-29, 21:48
  4. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-09-25, 22:34
  5. B203R Die Hard part 1 / Kolvras :p
    Av Presho i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-08-10, 01:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •