Sidan 11 av 14 FörstaFörsta ... 910111213 ... SistaSista
Resultat 201 till 220 av 276

Ämne: B203R har uppstått och har STARTAT :D

  1. #201
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    3 742
    En liten uppdatering:

    En ungnstermostat kommer att platseras på lagerhuset (core ) på TuRbo och ska sättas på ca: 150 graders påslagningstemp.

    Denna kommer att styra elektriska oljepumpen på/frånslag med tanke på restvärme fördelning från gränröret och TuRbinhuset. Helt enkelt kommer det att ha oljetempen i hela systemet under kontroll. Inga heta punkter alls med stillastående olja.

    Jag valde ju att ta hand om temperatur problemet med tanke på att mitt val av oljan blev en rent mineralolja i denna maskin. Mindre friktion är ju alltid önskevärt och dom tätta oljebyte som kommer att utföras gör ju att driftkostnader minskar med mineraloljor. Fixar man bort problemet med koksning är det inga problem kvar. (eller visst blir ju alltid nått som är mer eller mindre problematisk, men på detta viset kan ju man ändra bit för bit tills maskinen får sin fuländning som styrs av ett vis budjett ) .

    Ha D
    CD65R

  2. #202
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Karlstad/Hammarö
    Inlägg
    389
    Ser ut att gå fint och låter gött
    9k CSE 2,3T '94 "sliten bruksis".
    9-3 SE 5D 2.0T 185 '00 "andrabilen".
    99-Turbon väntar i garaget sedan jag köpt hus med renoveringsbehov...

  3. #203
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    3 742
    Nu har man kört den första 200 milen och har börjat med att lasta motor mer än tidigare. Kan bara säga att B203R är en nära på äklig sak att köra. Utan någon speciell hög laddtryck käns det att CC karosen inte väger äns hälften vad jag är van med Va ju lite och rastade den på E4 mellan Jönköping och Vätterleden, en lågom sträcka att leka med då trafikförh. tillåter detta. Först hoppar ju styrslangen från bypassen, sen av stöttpulsen hoppar ju av C slangen från kompressor.. hadde ju 1,4 Bar tryck som max och kan säga att venturi i toppen gör sain sak. Måste ju träna att bli van med denna acc som erbjuds för att just nu känner jag att detta är ju på gränsen vad jag klarar av just nu. Vill inte överdriva, motorkaraktären uppvisar att den ska respekteras och jag är gamal någ att spela enl. regler som ställs framför mig. Vet inte hur mkt mer kommer jag vara närvarande på forumet, då på Söndag är det daggs att ta sig söderut , men kanske kommer lite uppgifter från Serbien.

    Ha D!
    CD65R

  4. #204
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    1 059
    Låter jättekul Presho, känns rätt bra när man lyckats väcka så mycket liv i en "död" metallklump va?

    Ganska roligt när man lyckats få mer effekt än vad både bilen och man själv klarar av också, hehe.

    Hoppas ni får det bra på resan, hur länge ska ni vara iväg?


    // Owe

  5. #205
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 942
    >>Presho

    Jag raknar med att du kommer att meddela om eventuella fornedringar pa Autobahn

    Ser verkligen fram emot en provkorning nar du kommer tillbaka till Sverige...
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  6. #206
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    3 742
    Owe >>> Visst är det kul, ska se att komma tilbax om ca: 4-5 veckor.

    Mats >>> Tja, man kan ju alltid räkna att det kommer finnas bilar som klarar av mer en jag med min sammvete att ha familjen i biljen sammtidigt. Sen är det ju det att svåger ska följa effter med en 270Hp CSE som drivs av en T25-an

    Men ska bli ärligt och blir det nått som aacelererar snabbare ska ni veta

    En provkörning är ju som sagt utlovad

    Ha D
    CD65R

  7. #207
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    3 742
    Hej !

    Nu va den nästsissta delen monterat.
    Hadde ju i bilen B202ans AC kompressor som jag köpte till konsolen till kompressor från 234, kortis, och anpassade konsolen att passa med gamla kompressor. Byte ju remskivan på kompressor och satte en från liknande kompressor från en B234 långmotor.

    Satte på remen och körde kompressor lite men efter att jag varvade så hoppade ju remen av

    Det lät från kompressor klonckade och levde, ser ut som att denna kompressor har sätt sina bästa dagar. Nu måste jag hitta en kompressor från B202 för att ha med mig, och bita den i Serbien , då dom kan tanka R12 i den. Taskiht efter att man mekat halva dagen med bilen för att anpassa allt, så fungerar fa*n inte

    Ska ju smutsa ner händer imorgon med, då jag äntligen funit oljefilter adapter till oljekylen.

    Ha D
    CD65R

  8. #208
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    1 059
    Snacka om "sistaminutenmeck" och du är säker på att du vill åka med den bilen till Serbien?

    Jag håller i allafall alla tummar för att det ska gå bra.


    Haré

    Owe

  9. #209
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    3 742
    Citat Ursprungligen postat av Owe_T
    Snacka om "sistaminutenmeck" och du är säker på att du vill åka med den bilen till Serbien?

    Jag håller i allafall alla tummar för att det ska gå bra.


    Haré

    Owe
    Hehe.. klart med allt för 2 timmar sen

    Och, visst jag är säkert, varför inte? Det är en SAAB rakt igenom

    Om en halvtimme drar jag, är nu packat o klart.

    Ha D bra, och keep in touch
    CD65R

  10. #210
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    3 742
    Hejsan !

    Har kommer forsta raporten

    Mats, har fatt Din SMS men tyvarr kan inte svara fran denna natet jag ar i.

    I korta drag fins det inga problem alls, maskinen fungerar utmarkt, och da menar jag det. Skilnaden i karaktaren mellan B202 ar minst sagt enorm.

    Har inte tillgang till dator pa heltid , men ska forsoka svara da och da.

    Tyskland och fornedringar, blev inga direkt, men hadde kort ner med svager och det blev massa med sk. status bilar som fick pissk nar dom klammdes mellan 2 SAABar.

    Kommer att gora en upvisning vad maskinen ar kappabell att gora nar jag kommer hem.

    Ha D
    CD65R

  11. #211
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 773
    Citat Ursprungligen postat av Presho
    Kommer att gora en upvisning vad maskinen ar kappabell att gora nar jag kommer hem.

    Ha D
    Vi väntar med spänning

    Hade bra

  12. #212
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    3 742
    Hej !

    Ska bara skriva om att B203R LEVER en tuff men BRA liv i extrema 40gradig heta utan problem tills nu

    Ha D bra dar uppe
    CD65R

  13. #213
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    136
    svettigt!!!

    kul att bilen går bra!

  14. #214
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Danmark
    Inlägg
    266
    Citat Ursprungligen postat av Presho
    Hej !

    Ska bara skriva om att B203R LEVER en tuff men BRA liv i extrema 40gradig heta utan problem tills nu

    Ha D bra dar uppe
    Måste bara gratulera
    Saab 9000 2,0T http://community.webshots.com/user/kyyhn
    MB Unimog S404 + liite andet godt i garagen

  15. #215
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Linköping (Rystad)
    Inlägg
    265
    Fan va bra här finns det ju bra info
    Christian Larsson - På tvären i skogen
    Saab 99 Grupp H Rallybil -75
    Saab 9000 T16 CD -92

  16. #216
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    3 742
    Hej !

    10.000 Km på 28 dagar med hård press i het miljö. Inga problem alls.

    Detta är ju den korta raporten just nu, är trott, men återkommer med detaljerad bild över vad mer kommer att göras.

    Annars då en RS6 och nyaste M3 fajtades på Autobahn fick dom lämna vänstra filen till en SAAB

    Mkt har hänt på dessa dagar och många nya idéer om förbättringar har tillkommit.

    Ha D
    CD65R

  17. #217
    Helt original 9-5 NORDICs avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    956
    Medlem#
    427
    Härligt att det verkar fungera så bra!

    Lycka till med den fortsatta utvecklingen!

    Mvh. Anders.
    Mvh. Anders.
    9-5 Aero MANUELL Hirschpower 260hk/400Nm XWD -11
    https://www.facebook.com/media/set/?set ... 92f86e56a1

  18. #218
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    3 742
    Hej !

    Ska ju försöka och beskriva en vidare utvekling för att kyla ner motor och TuRbo. Detta har jag testat innan jag gav mig på att utvekla systemet som minskar oljeförbrukning då kraftiga vaccum utveklas.

    Principen är baserad på att man vid stängd trottel då man har motorbromsning , stänga av bränsle tillskott och för att motor ska fungera på tomgången har jag vilkoren att hastighetsmätarpulser ska finnas för att systemet ska ta över.

    Då hastighetsmätarpulser fins och trottel är stängd, vid en motorbromsning, ( skapas ju vaccum i insuget som gör att vid längre motorbromsning påfräsningar på ventiltätningar och vevhusventilationen blir lite i överkant vad jag anser är nyttig ) en extra tillsatsluftslid öppnar lufttilförsell till plenumet , och sammtidigt stängs ju av spridare.

    Tillsatsluftslid tar ju filtrerad luft innan TuRbo (på LH bilar även innan LMM) och möjligtgör själva motorbromsning mera efektiv. Den första vaccum som skapas innan gasspjälen har stängt helt är ju fult tillräckligt att skapa vaccum som bromsservo behöver, så någon problem med bromssystemet kringgås ju.

    Det är ju nämnligen större motorbromsningefekt med cylindrar som tar luft i än utan, iom att luften som sugs in måste komprimeras. På samma sätt har man fått större luftmassa in i cylindrar som kyler ventiler , kolvar och även TuRbo då man utnytar varge motorbromsning till att köra stora mängder kall luft genom motor.

    Systemet är aktiv bara i varvtalet över 2K rpm, så skulle varvtalen sjunka under återgår ju allt till den normala.

    Vitsen med detta är ju att under kortvariga accelerationer vatten kylsystemet reagerar långtsam , så man hinner ju ta bort värme innan den har nått i vattensystemet. Ser en mkt fin och stabil temperatur och respons av motor, bättre bromsekonomi, (inte mkt för att motorbromsning har blivit så efektiv, mer för att man låter motor ventilara så öfta man kan).

    Har även funderingar att koppla in kopplingspedalens switch att deaktivera systemet då koppling trycks ner.

    Detta va ju en till i raden av mina modds för att få motor att klara flera mil än påtänkt vid trimmning.

    Det kommer mera så säkert.

    Den elektriska oljepumpen är ju tillkopplat på ett sätt som jag inte skrivit om tidigare, men lämnar ju utrymme för det i nästa avsnitt av tråden.

    Ha D
    CD65R

  19. #219
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Danmark
    Inlägg
    266
    men når luften komprimeres i cylindrene, udvikles der så ikke større varme på denne måde?

    jeg mener luftmængden må værre større, derfor er der mere der skal komprimeres, aka højere varmeudvikling i cylindrene.

    bare lige en danskers funderinger
    Saab 9000 2,0T http://community.webshots.com/user/kyyhn
    MB Unimog S404 + liite andet godt i garagen

  20. #220
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    287
    Citat Ursprungligen postat av Presho
    Hej !

    10.000 Km på 28 dagar med hård press i het miljö. Inga problem alls.

    Detta är ju den korta raporten just nu, är trott, men återkommer med detaljerad bild över vad mer kommer att göras.

    Annars då en RS6 och nyaste M3 fajtades på Autobahn fick dom lämna vänstra filen till en SAAB

    Mkt har hänt på dessa dagar och många nya idéer om förbättringar har tillkommit.

    Ha D
    Helt rätt
    Visa dom vem som bestämmer!
    SAAB 9-5 V6 3.0t - Det är manligt med hög bränsleförbrukning!
    Det är aldrig för sent att ge upp!

Liknande ämnen

  1. Bytt avgassystem 1.8t->Aero ljud uppstått!
    Av Peo81 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-05-10, 17:08
  2. De typiska låsproblemen har uppstått - 9000 Cse -97
    Av cepehjulet i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-05-01, 12:10
  3. Missljud uppstått efter sänkning av 9-5 Kombi
    Av Fredrik93 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-06-29, 21:48
  4. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-09-25, 22:34
  5. B203R Die Hard part 1 / Kolvras :p
    Av Presho i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-08-10, 01:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •