Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: 99 i16 har dålig ork när man kör | Tjoho

  1. #1
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 329
    Medlem#
    10610

    99 i16 har dålig ork när man kör | Tjoho

    Nu har det dykt upp ett nytt bekymmer med 99:an, den orkar inte varva över 5000 när man har växel i och kör, men står man och torrgasar den med friläge i så är det inte några bekymmer att varva 7000 och över.

    Jag har tändningen ställd på 34grader, luft får den garanterat med ett 45mm spjäll per cylinder och soppa får den för stiften är svarta. Jag har försökt att justera soppan på lite alla möjliga vis men det verkar inte bli bättre, det enda som händer är att den inte orkar varva när man torrgasar om man ger den för lite bränsle, men bara man skruvar in skruven ett halvt varv när den inte orkar varva på tomgas så varvar den för glatta livet sen. Men det är som sagt kört att få den att varva när man kör.
    Någon som har någon idé om vad som kan vara galet?

    Audi 100 spridare, lika som 240glt (015)
    Hemmabyggt insug
    Ford granada bränslehuvud och LMM
    Saab 900 styrtryckare
    5.5bar bränsletryck
    Avgassystemet är jag lite skepiskt imot eftersom det är dubbla 44,5mm rör från grenröret som går över till en 2,5" kollektor sedan en meter 2,5" rör som blir ihopskarvad på orginalljuddämparen. Känns som att det blir för litet, men kan det verkligen ställa till så att den blir helt orkeslös?

    Slänger in en bild på motorn så ser ni att det är lite special


    MVH// Mokko
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  2. #2
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 516
    Medlem#
    5622
    Vi vill se projekttråd!!

    Edit: Fanns visst redan
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Lycksele
    Inlägg
    14
    5,5bar i bränsletryck!? Får man inte en spridarbild som de går skära med då?

  4. #4
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 329
    Medlem#
    10610
    Citat Ursprungligen postat av henrikg
    Vi vill se projekttråd!!

    Edit: Fanns visst redan
    Haha, det finns det

    Citat Ursprungligen postat av angantyr
    5,5bar i bränsletryck!? Får man inte en spridarbild som de går skära med då?
    Nej då, det är lagom på en bil med mekaniskt sprut, det är duschande spridare också, inte strålande.

    Jag blir fan knäpp på bilen snart, jag tror nästan att allt som kan krångla har krånglat hittills, jag vill ju kunna dra ut och prova bilen lite nån gång
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819
    Styrtryck då?

    Det är ju det som är viktigt..

    Lägre styrtryck ger mer bränsle till insprutarna, jag skulle lagt det runt 2 bar vid varm motor. Går ju att justera om du har turbons modell, bara borra hål på baksidan och justera med en insex.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  6. #6
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 329
    Medlem#
    10610
    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    Styrtryck då?

    Det är ju det som är viktigt..

    Lägre styrtryck ger mer bränsle till insprutarna, jag skulle lagt det runt 2 bar vid varm motor. Går ju att justera om du har turbons modell, bara borra hål på baksidan och justera med en insex.
    Hmm, det har jag faktiskt ingen aning om vad det ligger på.
    Borrar man hål i den där runda plåten som sitter på baksidan eller är det någon annan stans?
    Just nu justerar jag bränslet med på en insexskruv brevid LMM, alltså en skruv som sitter rätt långt ner i en pinne eller vad man ska säga.
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  7. #7
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 329
    Medlem#
    10610
    Just ja, kanske kan ta och nänma att bilen toppen och sprutet satt på förr (9000 2.3) gick som den skulle med dom här sakerna, allt utom styrtryckaren då som kommer ifrån en 900 T8. Den styrtryckaren som satt där fick något fnatt och började öppna bränslereturen vid 3bars bränsletryck och låg öppen till 1bar, sen bara pendlade trycket så hela tiden.
    Ska försöka att leta tag på någon mätare eller kolla om jag kan flytta över min mätare till styrtrycket istället för bränsletrycket imorgon så man får se vad jag har för styrtryck.

    Men kan det inte vara något annat som spökar? Min Cortina betedde sig precis likadant (vilda 40hk ), då var det tändningen som stog för lågt har jag för mig, den svarade fint på gasen och var varvvillig som fan men så fort man skulle köra så tappade den all ork och orkade inte varva någonting. Men det borde väl inte vara samm sak nu med tanke på att jag har 34graders tändning, eller kan det bli samma sak om man har för hög tändning?

    MVH// Mokko
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819
    [quote=Mokko J]
    Citat Ursprungligen postat av "900 Power":350pyk32
    Styrtryck då?

    Det är ju det som är viktigt..

    Lägre styrtryck ger mer bränsle till insprutarna, jag skulle lagt det runt 2 bar vid varm motor. Går ju att justera om du har turbons modell, bara borra hål på baksidan och justera med en insex.
    Hmm, det har jag faktiskt ingen aning om vad det ligger på.
    Borrar man hål i den där runda plåten som sitter på baksidan eller är det någon annan stans?
    Just nu justerar jag bränslet med på en insexskruv brevid LMM, alltså en skruv som sitter rätt långt ner i en pinne eller vad man ska säga.[/quote:350pyk32]

    Japp, där ska du borra, men var försiktig..!

    Och sänk tändningen! Över 20 grader är helt onödigt om du inte kör på E85. Finns ingen direkt effekt att hämta där tycker jag.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  9. #9
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 329
    Medlem#
    10610
    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    Japp, där ska du borra, men var försiktig..!

    Och sänk tändningen! Över 20 grader är helt onödigt om du inte kör på E85. Finns ingen direkt effekt att hämta där tycker jag.
    Då ska jag vrida ner tändningen till 20grader imorgon och sen ska jag ta och kika lite på styrtryckarn och se om jag lyckas mäta systemtrycket
    Tackar för hjälpen!

    EDIT: Tänkte du på att tändningen ska stå på 20grader på tomgången föresten? Min tomgång är ställd på 3000varv nu nämligen.
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819
    [quote=Mokko J]
    Citat Ursprungligen postat av "900 Power":wyw68qny
    Japp, där ska du borra, men var försiktig..!

    Och sänk tändningen! Över 20 grader är helt onödigt om du inte kör på E85. Finns ingen direkt effekt att hämta där tycker jag.
    Då ska jag vrida ner tändningen till 20grader imorgon och sen ska jag ta och kika lite på styrtryckarn och se om jag lyckas mäta systemtrycket
    Tackar för hjälpen!

    EDIT: Tänkte du på att tändningen ska stå på 20grader på tomgången föresten? Min tomgång är ställd på 3000varv nu nämligen.[/quote:wyw68qny]

    Japp, det var på tomgång jag tänkte.. Kanske står så redan nu då..
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    251
    Men du, hur kommer en styrtrycksventil från en T8 bete sig? Rätta mig omjag har fel men sugmaskinernas styrtryckare hade väl ingen vakuumanslutning? Hur jobbar en sån ventil om det inte får laddtryck?
    Alldeles för dålig på gamla K-jet, men skulle gissa att det är värt att felsöka lite på styrtrycksventilen iaf.

    Den lilla skruven vid LMM är väl till CO:n, primärt iaf. Men det påverkar kanske över hela registret?
    Olle

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819
    Citat Ursprungligen postat av Olle
    Men du, hur kommer en styrtrycksventil från en T8 bete sig? Rätta mig omjag har fel men sugmaskinernas styrtryckare hade väl ingen vakuumanslutning? Hur jobbar en sån ventil om det inte får laddtryck?
    Alldeles för dålig på gamla K-jet, men skulle gissa att det är värt att felsöka lite på styrtrycksventilen iaf.

    Den lilla skruven vid LMM är väl till CO:n, primärt iaf. Men det påverkar kanske över hela registret?
    Den funkar alldeles utmärkt, har själv kört med den.

    Nej den skruven på luftburk är till CO, om du skruvat bort dig där så kanske du har helt fel CO och det är inte bra, jag skulle lagt CO på runt 3%

    Ett tips är att inte ha kvar insexen i luftmängdmätaren efter att man justerat, kan hända grejer då..
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  13. #13
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 329
    Medlem#
    10610
    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    Citat Ursprungligen postat av Olle
    Men du, hur kommer en styrtrycksventil från en T8 bete sig? Rätta mig omjag har fel men sugmaskinernas styrtryckare hade väl ingen vakuumanslutning? Hur jobbar en sån ventil om det inte får laddtryck?
    Alldeles för dålig på gamla K-jet, men skulle gissa att det är värt att felsöka lite på styrtrycksventilen iaf.

    Den lilla skruven vid LMM är väl till CO:n, primärt iaf. Men det påverkar kanske över hela registret?
    Den funkar alldeles utmärkt, har själv kört med den.

    Nej den skruven på luftburk är till CO, om du skruvat bort dig där så kanske du har helt fel CO och det är inte bra, jag skulle lagt CO på runt 3%

    Ett tips är att inte ha kvar insexen i luftmängdmätaren efter att man justerat, kan hända grejer då..
    Okej, då vet jag att det ska funka fint med den här styrtryckaren
    Jag tror jag ska byta LMM igen till en annan saab turbo och låta den stå ställd som den gör orginal, den LMM kommer från samma bil som styrtryckaren som sitter där just nu.
    Ska bygga nytt avgas från mitt under bilen så att jag får bort orginal ljuddämparen och dom veka rören och se om jag kanske kan få bilen att gå bättre då, ska försöka göra det imorgon, kom på att det är marknad ikväll så då måste man ju in dit och kika runt lite

    Tack för hjälpen alla

    MVH// Mokko
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  14. #14
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 329
    Medlem#
    10610
    Nu så har jag byggt nytt avgassystem, det blev 2,25" från saab 9000 turbo från mitt under bilen och bakåt med bägge ljuddämparna, tack som fan Olle för systemet
    Efter bygget så startade jag upp den och provade varva den lite och visst verkade den lite friskare än förut, synd bara att jag förlorade det härliga ljudet som var före. Men sen kom jag på tanken att kolla tändningen en extra gång för att ligga på den säkra sidan, och jaha, tändningen stog på drygt 10-15grader helt plötsligt Inte så knepigt att bilen har varit så jävla trött då tänkte jag och skulle lossa skruven till fördelare och märkte till min fasa att den inte satt fast, alltså så hade varken jag eller svärgubben (Hell 16V, om du känner igen det 900 Power) dragit åt fördelaren. Så jag ställde upp tändningen på 34gradet igen och drog åt fördelare och drog ut och provade lite snabbt, drog först ur den på ettan som resulterade i fullt hjulspinn och bottnad varvräknare (ca 7000), sen i med tvåan och stampade fullt och samma sak igen, bottnad varvräknare och fullt hjulspinn

    Så nu ska jag bara försöka ställa soppan lite på den och se om jag får den att gå ännu bättre, den svartryker en hel del nu nämligen eftersom den får lite mer soppa än vad den vill ha

    MVH// Mokko
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    251
    Citat Ursprungligen postat av Mokko J
    Nu så har jag byggt nytt avgassystem, det blev 2,25" från saab 9000 turbo från mitt under bilen och bakåt med bägge ljuddämparna, tack som fan Olle för systemet
    Lugnt det, jag slapp ju slänga eländet så

    Kul att det verkar röra sig också!
    Olle

Liknande ämnen

  1. Hur dålig är orginalstereon? AS1(?)
    Av Manneh i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-05-20, 13:03
  2. [LÖST] Dålig gång på låg last och dålig tomgång OG9-3
    Av Magnus84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-10-16, 22:09
  3. Svar: 22
    Senaste inlägg: 2010-12-14, 13:42
  4. Dålig bas
    Av Bennet i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2005-06-16, 23:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •