Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Skenande laddtryck!

  1. #1

    Skenande laddtryck!

    Hej!

    Jag har en Saab 9-3 Aero 02 med Nordic Uhr Steg 3. Laddtrycket ligger på ca 1.35 med peak på 1.5.

    Jag testade att koppla in en återcirkulerande dumpventil(D1540 från speedparts) o fick då ett otroligt högt laddtryck på 4ans växel när jag drog på. Laddet kom upp till 1.8-1.9, vilket är lite väl högt.

    Jag kopplade tillbaka originaldumpen o körde o då va de helt normalt. Är det någon här som råkat ut för något liknande eller vet vad det kan bero på? Har hört lite rykten om att de kan bli något slags läckage men har inte riktigt förstått vad de menat.

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 983
    Medlem#
    6220
    Kör med orginal dumpen så funkar det ju.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 696
    Uppenbarligen är det ju dumpventilen som ställer till problemet om felet enbart visar sig när du har den monterad. Kör med orginal eftersom det fungerar bra med den.

    Orginalventilen ska hålla för 1,5 bar så det är inga problem att använda den.
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  4. #4
    Jo det funkar fint med original med men nu när jag ändå har en sånhär häftig blå sak liggandes får den ju inte bara samla damm .

    Jag ringde till speedparts o enligt dom ska dumpventilen omöjligt kunna göra så laddtrycket blir annorlunda. I alla fall inte högre.

    Kan det vara så att jag inte satte på Vacumslangen till ventilen ordentligt?

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Emmaboda
    Inlägg
    85

    Hallå

    Om dumpen inte håller stängt när du laddar på så får du skenande laddtryck.
    Kolla så att det inte är det som är problemet med din nya ventil.

    Mvh Joakim
    Faster=Better
    9-5 Aero -02 st3 (333hk/450nm enl. Sid)
    Nu med full info i Sid & Aux in i As3

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    413
    Hej

    Jasså kan läckande AV ge skenande laddtryck ? då skall jag prova att köpa ny AV först innan jag portar Wastegaten, kanske man kan slippa att porta ,sparar ju lite arbete

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 527
    Medlem#
    5737
    Citat Ursprungligen postat av Kristian Aero
    Jasså kan läckande AV ge skenande laddtryck ?
    Nej, det kan den inte.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    413
    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Citat Ursprungligen postat av Kristian Aero
    Jasså kan läckande AV ge skenande laddtryck ?
    Nej, det kan den inte.
    Tänkte väl det

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Emmaboda
    Inlägg
    85

    Hallå

    Enligt Saabverkstad och välkänd tuningfirma så kan det bero på att dumpen inte håller tätt. Detta genom att luften cirkulerar på något sätt, jag vet ej mycket mer än så.

    När jag var inne på verkstad för skenande laddtryck så var det de första de kollade pga att det varit andra bilar inne med just detta problem och att det då varit just dumpen som var boven i dramat. (ursäkta min dåliga meningsbyggnad).

    Vet fortfarande inte varför min bil överladdade då och då men jag sänkte grundladdat två varv och sen har jag inte haft några problem.

    Mvh Joakim
    Faster=Better
    9-5 Aero -02 st3 (333hk/450nm enl. Sid)
    Nu med full info i Sid & Aux in i As3

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 527
    Medlem#
    5737

    Re: Hallå

    Citat Ursprungligen postat av 9-5AeroJocke
    Enligt Saabverkstad och välkänd tuningfirma så kan det bero på att dumpen inte håller tätt. Detta genom att luften cirkulerar på något sätt, jag vet ej mycket mer än så.

    När jag var inne på verkstad för skenande laddtryck så var det de första de kollade pga att det varit andra bilar inne med just detta problem och att det då varit just dumpen som var boven i dramat. (ursäkta min dåliga meningsbyggnad).

    Vet fortfarande inte varför min bil överladdade då och då men jag sänkte grundladdat två varv och sen har jag inte haft några problem.

    Mvh Joakim
    Antingen missförstod du dem eller så har de fel. Dumpen kan bara släppa ut luft, det är ju bara en ventil. Om laddtrycket skenar beror det på att wastegaten håller stängt fast den inte ska. Antingen pga av att wastegaten kärvar eller att nått är fel med styrningen av WG, exempelvis kass magnetventil.

    Sen finns iofs fenomenet som drabbar 9000 Aero med 3" avgas. Där beror det skenande laddtrycket på att det är smidigare för avgaserna att ta vägen genom turbin även fast WG står helt öppen.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Emmaboda
    Inlägg
    85

    Re: Hallå

    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Citat Ursprungligen postat av 9-5AeroJocke
    Enligt Saabverkstad och välkänd tuningfirma så kan det bero på att dumpen inte håller tätt. Detta genom att luften cirkulerar på något sätt, jag vet ej mycket mer än så.

    När jag var inne på verkstad för skenande laddtryck så var det de första de kollade pga att det varit andra bilar inne med just detta problem och att det då varit just dumpen som var boven i dramat. (ursäkta min dåliga meningsbyggnad).

    Vet fortfarande inte varför min bil överladdade då och då men jag sänkte grundladdat två varv och sen har jag inte haft några problem.

    Mvh Joakim
    Antingen missförstod du dem eller så har de fel. Dumpen kan bara släppa ut luft, det är ju bara en ventil. Om laddtrycket skenar beror det på att wastegaten håller stängt fast den inte ska. Antingen pga av att wastegaten kärvar eller att nått är fel med styrningen av WG, exempelvis kass magnetventil.

    Sen finns iofs fenomenet som drabbar 9000 Aero med 3" avgas. Där beror det skenande laddtrycket på att det är smidigare för avgaserna att ta vägen genom turbin även fast WG står helt öppen.
    Precis vad jag också ville ha det till men de påstod att dumpen varit problemet på någon bil de haft inne.?

    Liten fundering bara: Är inte orginaldumpen återcirkulerande?

    Ja ja bilen funkar ju med orginal så varför byta?, ifs utseendemässigt är ju inte org snygg precis.
    Faster=Better
    9-5 Aero -02 st3 (333hk/450nm enl. Sid)
    Nu med full info i Sid & Aux in i As3

Liknande ämnen

  1. Skenande laddtryck
    Av 9000-98 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-09-05, 20:22
  2. Skenande laddtryck eller skenande grundladd? *Felet hittat*
    Av ironmonkeyboy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-10-12, 16:15
  3. Skenande laddtryck del 2
    Av Bora i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-07-02, 15:08
  4. Skenande laddtryck?
    Av jones i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-05-25, 08:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •