Sidan 4 av 4 FörstaFörsta ... 234
Resultat 61 till 69 av 69

Ämne: Uppgradera NG9-3 B207 med 14T aggregat?

  1. #61
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230
    Citat Ursprungligen postat av Sebastian
    En 321HK M3:a tror jag faktiskt inte en enda 300hk Saab här på forumet har en chans mot. Tyvärr, dessa bilar har ett riktigt acc.

    Har aldrig sett tider på 300HK maskiner som når neråt 12s som krävs för att mäkta med dessa i motorvägsrejs.

    Överbevisa mig gärna med en tid från en racelogic alterantivt ett filmat rejs där båda parter är beredd.
    Lungt och fint Sebastian,jag påstår inte att en Saab flyger med 300 hkr men vet inte riktigt vart ifrån fick du 12 sec neråt för en sån bil när en sån bil ligger på mätarefart 13-14 sec

    Jag höll jämnt steg med 296 hkr mot en M3 321 hkr Coupe dock en 1 pers extra i M3an 100-200 km/h.
    Har kört ifrån M3 286 Coupe,cab,Coupe med chip avgas.
    Att köra jämnt mot en M3 321 hkr med dagens trim har jag inte problem att göra det skulle jag tro,50-220 100-220.
    Sen att dom eventuellt skulle köra ifrån mig efter det så har jag inget emot.

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  2. #62
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 272
    Citat Ursprungligen postat av Sebastian

    En 321HK M3:a tror jag faktiskt inte en enda 300hk Saab här på forumet har en chans mot. Tyvärr, dessa bilar har ett riktigt acc.
    Då har inte Saaben några 300hk! Eller väldigt dåligt vrid... Håller inte alls med dig. Med 300hk och en ej tyngre bil och mindre transförluster jämfört med M3 borde Saabens vrid/bättre medeleffekt göra den likvärdig.
    För några år sedan när min bil hade orginal kammar, orginal spridare, orginal IC, orginal lång topp och orginal 9000 aero turbo och 3" avgas så förlorade jag inte mot en enda M3:a eller M5 3,8a på tre år innan det blev värre grejer.
    Men ofta var det ruggigt jämt 50-250km/h och jag undrar om jag ens hade 300hk då... laddade 1,25bar som mest på mellanvarv.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  3. #63
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars

    Då har inte Saaben några 300hk! Eller väldigt dåligt vrid... Håller inte alls med dig. Med 300hk och en ej tyngre bil och mindre transförluster jämfört med M3 borde Saabens vrid/bättre medeleffekt göra den likvärdig.
    För några år sedan när min bil hade orginal kammar, orginal spridare, orginal IC, orginal lång topp och orginal 9000 aero turbo och 3" avgas så förlorade jag inte mot en enda M3:a eller M5 3,8a på tre år innan det blev värre grejer.
    Men ofta var det ruggigt jämt 50-250km/h och jag undrar om jag ens hade 300hk då... laddade 1,25bar som mest på mellanvarv.

    M.V.H.
    Vi fortsätter VS-pratet i denna tråd. (finns svar på din och Aero++ fråga där)

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=237478
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  4. #64
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Löddeköpinge
    Inlägg
    735
    Citat Ursprungligen postat av spasse
    Citat Ursprungligen postat av tjohopp
    perfekt, bara människor som inte har någon koll som varnar mig för att trrimma dessa saab/opel motorer, men skoj att ingen rasat ännu woho!
    jag har lyckats o rasa min dock , 2,0t 280hk, turbon samt koppling gav upp efter 2mån, o då har jag en td04 t16, altså det största du får på , så visst det håller inte för riktig hårdkörning men värt ändå varenda krona, på tanke att man klipper vassa bilar som m3 m,m,
    Vilket företag har du trimmat hos?

  5. #65
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Crille,

    Det är en Nordic Extreme enligt hans garagetsida.

    Mvh
    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  6. #66
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    33
    Citat Ursprungligen postat av Crille81
    Citat Ursprungligen postat av spasse
    Citat Ursprungligen postat av tjohopp
    perfekt, bara människor som inte har någon koll som varnar mig för att trrimma dessa saab/opel motorer, men skoj att ingen rasat ännu woho!
    jag har lyckats o rasa min dock , 2,0t 280hk, turbon samt koppling gav upp efter 2mån, o då har jag en td04 t16, altså det största du får på , så visst det håller inte för riktig hårdkörning men värt ändå varenda krona, på tanke att man klipper vassa bilar som m3 m,m,
    Vilket företag har du trimmat hos?
    hallo nordic är bilen trimmad hos
    extreme programvara, dom satte ihop efter det jag hadde på bilen
    mvh
    Spasse Saab 9-3 2,0T SSX
    http://www.garaget.org/?car=29911

  7. #67
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2023
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    Ny eftermarknadsturbo eller begagnad? Ng-93

    Hej,
    Väljer att göra mitt första inlägg här då jag går i uppgraderingstankar för min 9-3, 1.8t, biopower -08. Jag är ingen erfaren skruvare, men gör och lär mig göra det mesta som dyker upp på bilarna själv.
    Hursomhelst är jag nyfiken på att byta upp till en bättre turbo i min kära Saab. Bilen är chippad av maptun sedan tidigare, dock inte en klassisk ”steg 1” då detta gjordes av en kille som jobbade på maptun (som var vän med den tidigare ägaren) som ville testa/erbjuda en ny mappning för ett billigare pris. Detta är åtminstone vad jag fått förklarat för mig, tidigare ägaren var inte särskilt insatt/intresserad av motoroptimering f.ö.

    I och med att jag har B207L motorn så har jag den mindre turbon i nuläget. Har kikat på att byta till en aero-turbo. Begagnade går ju att få tag på för en rätt ok summa, dock har så gott som samtliga jag hittar gått över 20,000 mil. Samtidigt hittar jag nya eftermarknads-turbos på div olika hemsidor för inte allt för stora slantar.
    Så frågan är vad som är bäst, en begagnad original aero turbo för ca 2-3k med över 20,000 mil eller en ny eftermarknads (kina?) turbo för ca 5000k? Bilen har gått ca 22,000 mil i nuläget och jag hoppas gärna kunna köra den 10,000 till iallafall.

    Vill tillägga att jag efter detta inte planerar några allt för stora ingrepp, vill dock gärna ha lite mer push på de högre varvtalen än idag. Ev. kan jag tänka mig att byta upp spridarstorlek, avgas och liknande om det behövs, men vill gärna slippa behöva gå in i växellådan eller byta kylare.

    Ber om ursäkt om det blev lite långdraget, men jag uppskattar all rådgivning jag kan få!

  8. #68
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Ottohipp>> Du har PM.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  9. #69
    Citat Ursprungligen postat av ottohipp Visa inlägg
    Hej,
    Väljer att göra mitt första inlägg här då jag går i uppgraderingstankar för min 9-3, 1.8t, biopower -08. Jag är ingen erfaren skruvare, men gör och lär mig göra det mesta som dyker upp på bilarna själv.
    Hursomhelst är jag nyfiken på att byta upp till en bättre turbo i min kära Saab. Bilen är chippad av maptun sedan tidigare, dock inte en klassisk ”steg 1” då detta gjordes av en kille som jobbade på maptun (som var vän med den tidigare ägaren) som ville testa/erbjuda en ny mappning för ett billigare pris. Detta är åtminstone vad jag fått förklarat för mig, tidigare ägaren var inte särskilt insatt/intresserad av motoroptimering f.ö.

    I och med att jag har B207L motorn så har jag den mindre turbon i nuläget. Har kikat på att byta till en aero-turbo. Begagnade går ju att få tag på för en rätt ok summa, dock har så gott som samtliga jag hittar gått över 20,000 mil. Samtidigt hittar jag nya eftermarknads-turbos på div olika hemsidor för inte allt för stora slantar.
    Så frågan är vad som är bäst, en begagnad original aero turbo för ca 2-3k med över 20,000 mil eller en ny eftermarknads (kina?) turbo för ca 5000k? Bilen har gått ca 22,000 mil i nuläget och jag hoppas gärna kunna köra den 10,000 till iallafall.

    Vill tillägga att jag efter detta inte planerar några allt för stora ingrepp, vill dock gärna ha lite mer push på de högre varvtalen än idag. Ev. kan jag tänka mig att byta upp spridarstorlek, avgas och liknande om det behövs, men vill gärna slippa behöva gå in i växellådan eller byta kylare.

    Ber om ursäkt om det blev lite långdraget, men jag uppskattar all rådgivning jag kan få!
    Vad har jag gjorde och som var billigast för få 300hk å har något stabilt upp till 350hk+ är:

    Köpa Begagnad 14T så billigt som möjligt
    Köpra en melett 19T Chra
    Skicka 14T huset på svarvning till någon som kan svara upp de till 19T.


    Chra kostade 1800kr hos Svenskt turbo service. 14T köpte jag för 400kr och svarva upp huset gick på 350.

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr


    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

Liknande ämnen

  1. Uppgradera kopplingen NG9-3 B207 Biopower 6-vxl
    Av Mac2thaPac i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2023-10-24, 13:05
  2. Uppgradera mjukvara eller uppgradera hårdvaran vid trim? OG9-5
    Av vectorkarl i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2015-06-10, 09:02
  3. Abs-aggregat og9-3 -01
    Av kwansa i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2014-07-21, 18:14
  4. 2,7 bar med att 15t aggregat?
    Av Timpan@ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-11-20, 13:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •