Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Vad menas med "Anti Lock" ?

  1. #1

    Vad menas med "Anti Lock" ?

    Tjena.

    Har precis vart och besiktat min vinterbil, En 9000 CS -94.

    Fick nerslag på att en lampa på instrumentpanelen lös (Anti Lock)
    Antar att detta har med ABS:en att göra ? Det skumma är att ABS:en fungerar precis som den ska. Nån ABS givare som spökar ?

    Mvh Linkan.
    Saab 9000 CS -94 Vinterbilen.
    Ford Sierra RS Cosworth 4x4 -91 Sommarbilen.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 307
    Flyttar till Ljud och elektricitet.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481
    japp ABSen.

    vanligen är de väl någon sensor som är oxiderad i kontakterna eller helt enkelt trasig, jag skulle iaf börja med att kolla upp kabelansutningarna för abs sensorerna och se om de går att rengöra.

    om jag inte år helt ute och segla borde det väl gå att mäta upp eller få utläst på verkstad vilken sensor som är paj?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    japp ABSen.

    vanligen är de väl någon sensor som är oxiderad i kontakterna eller helt enkelt trasig, jag skulle iaf börja med att kolla upp kabelansutningarna för abs sensorerna och se om de går att rengöra.

    om jag inte år helt ute och segla borde det väl gå att mäta upp eller få utläst på verkstad vilken sensor som är paj?

    Kalas Då ska jag åka och kolla upp det när jag får tid. Tackar så mycket.

    Mvh Linkan.
    Saab 9000 CS -94 Vinterbilen.
    Ford Sierra RS Cosworth 4x4 -91 Sommarbilen.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830
    Om lampan lyser så ska abs-systemet vara inaktiverat, testa dra på en grisnit på grusväg. Fungerar systemet då så bör det bara var något fel med lampan (då skulle jag nog fula mig och plocka ur lampan inför besiktningen ).

    Annars

    Kika i denna tråd http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=77910

    Den hjälpte mig när min lampa lös.

    Jag rengjorde kontakterna för främre sensorerna och blåste ur alla fyra kransarna med tryckluft.

    Vet inte vilket av det som löste problemet men jag har inte haft något problem på över ett år.

    Jag hittade dock inte hitta något fel med multimetern mer än en antydning till att siffrorna på vf var lite galna om jag tröck ihop fjädringen samtidigt.

    mvh
    Anders
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  6. #6
    Grundladd Perzys avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    205
    Måste du ombesiktiga för detta? Har samma problem själv och funderar på att släcka lampan på något sätt tills jag har tid att fixa det....

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Brainded
    Om lampan lyser så ska abs-systemet vara inaktiverat, testa dra på en grisnit på grusväg. Fungerar systemet då så bör det bara var något fel med lampan (då skulle jag nog fula mig och plocka ur lampan inför besiktningen ).

    Annars

    Kika i denna tråd http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=77910

    Den hjälpte mig när min lampa lös.

    Jag rengjorde kontakterna för främre sensorerna och blåste ur alla fyra kransarna med tryckluft.

    Vet inte vilket av det som löste problemet men jag har inte haft något problem på över ett år.

    Jag hittade dock inte hitta något fel med multimetern mer än en antydning till att siffrorna på vf var lite galna om jag tröck ihop fjädringen samtidigt.

    mvh
    Anders


    Tackar så mycket för tipset. Ska undersökas

    Mvh Linkan.
    Saab 9000 CS -94 Vinterbilen.
    Ford Sierra RS Cosworth 4x4 -91 Sommarbilen.

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Perzy
    Måste du ombesiktiga för detta? Har samma problem själv och funderar på att släcka lampan på något sätt tills jag har tid att fixa det....

    hehe ja, det första han sa när han satte sig i bilen var typ "jahaja, ABS:en är ur funktion ser jag" Och jag svarade att det var den INTE.. Har testat grisnitat lite överallt och dom fungerar som dom ska. Ja, hjälper inget annat så rycker jag lampan Det dryga är väl att ta sig innanför panelen och få ur den ?

    Mvh Linkan.
    Saab 9000 CS -94 Vinterbilen.
    Ford Sierra RS Cosworth 4x4 -91 Sommarbilen.

  9. #9
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 650
    Nej, det dryga är att dom kollar så att lampjäveln tänds och sedan släcks som den ska. Om det inte tänds alls så kan det var ätet i alla fall...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Nej, det dryga är att dom kollar så att lampjäveln tänds och sedan släcks som den ska. Om det inte tänds alls så kan det var ätet i alla fall...

    ja det är sant. Men borde man inte kunna koppla den på t ex oljelampan då ? eller någon annan som tänds och sen släcks när man startar.


    Mvh Linkan.
    Saab 9000 CS -94 Vinterbilen.
    Ford Sierra RS Cosworth 4x4 -91 Sommarbilen.

  11. #11
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 650
    Citat Ursprungligen postat av ApeCake
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Nej, det dryga är att dom kollar så att lampjäveln tänds och sedan släcks som den ska. Om det inte tänds alls så kan det var ätet i alla fall...

    ja det är sant. Men borde man inte kunna koppla den på t ex oljelampan då ? eller någon annan som tänds och sen släcks när man startar.


    Mvh Linkan.
    Är killen eller tjejen riktigt nitisk så vrider han/hon bara på tändningen (det har dom gjort för mig då det tar ett bra tag för min kassa pump att få upp trycket i systemet...) och eftersom lampan aldrig slocknar då så...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  12. #12
    Hmm okej. Jag får ringa verkstan och be dom felsöka systemet, Jag har inte grejer för sånt men SAAB borde väl ha tycker jag

    Mvh Linkan
    Saab 9000 CS -94 Vinterbilen.
    Ford Sierra RS Cosworth 4x4 -91 Sommarbilen.

  13. #13
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 650
    Annars kan du ju köpa en timer och koppla in på lampan. Som du matar med spänning från tändningslåset och så lyser den i typ 4 sekunder eller något och slocknar sedan...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

Liknande ämnen

  1. Vad menas med "sales pack"?
    Av RzR i forum Off Topic
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-05-18, 13:02
  2. "Service anti theft" på 9-5?
    Av -big kahuna- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-12-31, 15:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •