Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Artikelnummer till Fläktreglerdon???

  1. #1

    Artikelnummer till Fläktreglerdon???

    Jag blir inte klok på varesig lagabasen eller bildelsbasens uppbyggnad. Så min fråga till er som kan allt om gamla Saabar är:

    Vad har styrreglerdonet till värmefläkten för artikelnummer?? Alltså den där delen som alla pratar om som sitter vid passagerarens vänstra fot! Jag har bytt den förut men nu så verkar det som att den lagt av igen! Men jag hittar inte delen i ovan nämnda hemsidor....!

    Btw jag har en NG 900 2,0 T -95.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875
    Inte helt säker men "5045158" verkar vara den som ersatt "4758173".

    Kollat vad en ny kostar på SAAB, Mekonomen eller annan? Jag menar att det köper du en på skroten så är den kanske också paj inom en snar framtid, du är ju inte ensam om att ha detta problem.

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Ahhh tre bien!! 5045158 Beställt och klart från Bildemo i Uppsala 375:- + frakt

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    59
    Citat Ursprungligen postat av Gixxerandy
    Ahhh tre bien!! 5045158 Beställt och klart från Bildemo i Uppsala 375:- + frakt
    Samma sak hände mig i helgen, så får göra ett försök enligt samma koncept.

    Jag kopplade ut batteriets pluspol över natten (bilen låst och motorhuven på glänt, som tur var inget fyllo som lutade sig på den under natten... :-)) men när jag morgonen efter (och lite läsning om problemet här) satte dit kabeln och skulle starta bilen hackade startmotorn och bilen gick inte att starta. Till slut lät det bara "ticketi ticketi ticketi" när jag försökte starta - batteriet tomt? Det tyckte jag var lite konstigt då kabeln varit ur under natten, eller?

    Nåväl, nu ska jag köpa nytt sånt där don, pilla dit det enligt beskrivning och försöka starta bilen med hjälp av en kompis och hans bil + startkablar.

    Frågan är hur länge man måste ha bilen igång för att batteriet ska hinna ladda ordentligt? Eller kan det ha hänt ngt med batteriet också?

    Alla kommentarer välkomnas!
    Har en svart 9-3 Sport -99

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    59
    Och nu slog det mig...har kassettj****n också gått?


    Citat Ursprungligen postat av Hansi
    Citat Ursprungligen postat av Gixxerandy
    Ahhh tre bien!! 5045158 Beställt och klart från Bildemo i Uppsala 375:- + frakt
    Samma sak hände mig i helgen, så får göra ett försök enligt samma koncept.

    Jag kopplade ut batteriets pluspol över natten (bilen låst och motorhuven på glänt, som tur var inget fyllo som lutade sig på den under natten... :-)) men när jag morgonen efter (och lite läsning om problemet här) satte dit kabeln och skulle starta bilen hackade startmotorn och bilen gick inte att starta. Till slut lät det bara "ticketi ticketi ticketi" när jag försökte starta - batteriet tomt? Det tyckte jag var lite konstigt då kabeln varit ur under natten, eller?

    Nåväl, nu ska jag köpa nytt sånt där don, pilla dit det enligt beskrivning och försöka starta bilen med hjälp av en kompis och hans bil + startkablar.

    Frågan är hur länge man måste ha bilen igång för att batteriet ska hinna ladda ordentligt? Eller kan det ha hänt ngt med batteriet också?

    Alla kommentarer välkomnas!
    Har en svart 9-3 Sport -99

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    59
    Update:

    Hittade ett begagnat "värmefläktmotstånd" på SDCC Trollhättan, 588:- inklusive 150:- frakt/postförskott, tog en dag att få hem. SAAB skulle ha närmare 1100:- för ett nytt.

    Gav mig på instruktionerna ovan igår kväll och efter ett par timmars jobb och en och annan svordom i mörker på gatan fick jag ihop allt. En kompis kom med startkablar och bilen hoppade igång. Först var ACC-displayen lite skum, visade bara "0" men efter ca 20 sek blev allt normalt igen.
    Körde några mil för att ladda batteriet och i morse funkade allt galant, skönt!

    Lite kommentarer:
    Det står typ "you might want to remove the air duct...". Detta var ett måste tyckte jag, både plaströret som leder ut luft till fotutrymmet och det, lite större, som leder upp till utblåset närmast passagerarrutan. Inga skruvar eller så, "bara" att lirka loss. Börja med den änden närmast fönstret.

    Var tvungen att skruva bort ytterligare ett plastskydd innan man kom åt att skruva bort själva motståndet (skyddet döljde ena skruven), den var lite knepig att få dit igen men det gick.

    Kontakten sedan: satt ju i stoppad "bakifrån" uppe till vänster och helt omöjlig att komma åt först. Höll på att bli tokig innan jag fick loss fästet till den och kunde vända på steken. Återigen, inga skruvar, bara lite plastspår och "clicks" att lirka loss och dit.

    Tack LM/STCS!

    Edit: "Instruktionerna ovan" var de som LM länkade till från en annan tråd, dessa.
    Har en svart 9-3 Sport -99

Liknande ämnen

  1. Artikelnummer till og900
    Av Kennet i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-09-29, 13:41
  2. Hitta artikelnummer för täcklock till og9-3
    Av Henrik76 i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-03-17, 20:33
  3. Artikelnummer på bultar till motorfäste
    Av Martin 2445 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-02-05, 19:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •