Sidan 1 av 18 12311 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 359

Ämne: EXD's 900R (GTK) - Phenomenon

  1. #1
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273

    EXD's 900R (GTK) - Phenomenon

    Nu var det hög tid att visa upp bilen efter att ha hört historien om Jesus - som alla hört talas som men ingen sett. Så jag tog och körde ut bilen till STCS Stockholms lokalträff vid Brostugan idag.

    Garaget.org
    http://www.garaget.org/Unknown

    Lite bilder:


    Kort maskinspec.
    Motorblock - B206R
    Saab 9-5 2.3L kolvar (Wössner)
    Saab 900 (1996) 2.0 vevstakar
    2.3L vevaxel
    Portad topp med Volvo B230 ventilfjädrar
    Turbonetics GT-K 450 - först i sverige!
    Lintec Yellowline sportluftfilter

    Växellåda - F28 med Quaife differential (6 speed), med SPEC Stage 3+ (800Nm) bättre körbarhet än original!
    3" JT hela vägen

    Effekt - Maptun Performance
    480hk @ 6300rpm
    550Nm @ 5000rpm
    Dynosheets:


    Videos
    [youtube:1dbrgrvy]http://www.youtube.com/watch?v=LNY4ZhJqDlM[/youtube:1dbrgrvy]
    5 min efter första uppstarten - oklockade kammar

    [youtube:1dbrgrvy]http://www.youtube.com/watch?v=4-ViaOIqDoY[/youtube:1dbrgrvy]
    15-20 sek efter uppstart - oklockade kammar

    [youtube:1dbrgrvy]http://www.youtube.com/watch?v=Btx9uHF4q9Q[/youtube:1dbrgrvy]
    Laddtrycksuppbyggnad på fyrans växel, kommer inte ihåg startvarvtalet men tror det är runt 3500 rpm.

  2. #2
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273
    Historien fram till 5:e Maj


    Nu när bilen rullar och presenterad på Brostugan så är det dags att släppa en projekttråd. Anledningen till att projekttråden inte kom förän nu var att jag helst ville bygga utan press, och utan att någon annan influerar mig. Projekttrådens uppbyggnad är som sådan att jag kommer presentera allt i faser, och i sånär som kronologisk ordning. Projekttråden kommer senare att översättas till engelska då jag under resans gång fått en del bekanta på olika firmor och företag i USA. Nu börjar vi!

    Historia - Varför startades projektet
    Det är en ganska lustig historia, började med att ErikR råkade köra in i min bakfångare efter att jag stannat vid väjningsplikt. Bakfångaren vart lite skev, och lacken vart väll inte superkul. Detta var i början av Juni 2006.



    Viggenkjolpaketet
    Eftersom bakkjolen kräve omlack och lite spackel så tänkte jag att det var väll lika bra att göra som alla andra och skaffa ett Viggenpaket till bilen. Surfade lite på blocket och hittade ett för 6500 kr i Tierp, komplett med sidokjolar, front och bakfångare. Snabbt på luren och det var mitt! Åkte upp mot Tierp, en (o)trevlig resa. Redan efter 20 min så vart jag stoppad av en MC-polis. Turligt nog hade han ingen laser, då hade det kanske blivit ett ännu värre projekt

    Väl hemma igen så monterades Viggenpaketet.

    Datum: 19:e Juni 2006
    Status: Viggenpaket delvis monterat, "nätad front"




    Billjud - Cadence all way!
    Jag kommer inte riktigt ihåg hur jag trillade in på Cadence från början. De sades vara väldigt bra för pengarna man betalade i alla fall. Hursom, jag letade efter begagnade ljudprylar - det första jag sade till min kompis (som är billjudstok) var "Det ska bara vara motorljud i min bil" så det skulle ju inte vara så mycket billjud, bara lite lagom. Men utbudet på begagnat vad det gällde Cadence var minst sagt vid den tidpunkten begränsad. Så jag kontaktade Cadence och frågade om de hade något gammalt på lager, typ demoex och grejer. Råkade nämna att jag kom från Sverige också, det var ju tur kan man säga. "Sprang några ärenden" åt Cadence i Sverige och sedan knackade UPS på dörren en vecka senare med två slutsteg som tack för hjälpen.

    Tidpunkt: Slutet av Juni 2006
    Status: Billjud lineup 1 levererad

    Från vänster: UD12-2H 350WRMS, ZXN-6K ca 150WRMS, stora slutsteget FXA104 4x100 WRMS, lilla slutsteget FXA3001 300WRMS mono


    Fotografering - Närsholmen, När, Gotland
    Slänger in en liten fotosession här, fotograferat ute på Närsholmen på Gotlands östkust (i När-soken).



    Tidpunkt: 26:e Juni 2006


    Omlackering
    Eftersom jag har en 900R så är det inte den vanliga solidsvarta (170) på bilen, utan en i grunden Opelfärg, kallad "Java Black" (253). Det är en Bronz-Metallic svart. Nu var ju inte Viggenpaketet jag köpte i 253 utan i 170 solidsvart. Vilket jag retade mig något fruktansvärt på. Så jag beslöt mig att lacka om bilen. Kollade då också på ett par bilder Erik och jag hade knäppt dagen innan han körde på mig. Då såg man att bilen var omlackad efter dörrarna. Fan. Lika bra att lacka om hela bilen då...

    Tidpunkt: Juli 2006
    Status: Beslut om omlackering

    Billjud - lineup 2
    Slutstegen såldes och ett Phoenix Gold Xenon X200.4 inhandlades för att ersätta 4-kanalaren. Framsystemet såldes och byttes mot ett CVL-6K. Ett Daytona DCA1000 inhandlades för att driva 2 st UD12-2H, råkade köpa på mig "några extra" UD12-2H, Cadence bjöd på så bra pris

    Demonteringen
    Innan omlackeringen köpte jag en ny bakkjol, utan uttag för dragkrok, och en 9-3 baklucka. Låt demonteringen börja!



    Tidpunkt: 25:e September 2006
    Status: Lister, inredning osv. demonterat

    "Skrotbilen på KTH"
    Dagen innan jag skulle åka ner till min kompis Fredrik N (ErnST) så tog jag bilen till skolan (KTH). Parkerade den utanför kårhuset och går in för att käka lunch med Mikaela och hennes kompis Leilah (stavning?) När Leilah och jag sitter och retar Mikaela (som är feminist och vegeterian) så kollar jag ut genom fönstret för att kolla till bilen. Synd att jag inte hade kameran, för där var det en folksamling på minst 15 pers som stod och begrundade bilen. Vad tänker man om en Saab 900 turbo 1996 som ändå är i bra skick, fast halvt demonterad, blå bakfångare, utan framfångaren, beige baklucka rensad inredning sånär som på förarsäte och ratt (ingen instrumentbräda eller panel) och reggskylt fastsatt med silvertape. Jag önskar att jag gått ner och anslutit till konversationen runt min bil, trodde de att det var en skrotbil? Eller kanske skulle det bli en racer? Eller vad trodde dem? Aldrig får jag veta..

    Tidpunkt: 28:e September 2006

    Resan mot Jönköping i en demonterad bil
    Dagen efter uppståndelsen på KTH så bar det iväg till Jönköpingen i den demonterade bilen. Spännande resa, skramlade en hel del, men drog på rätt bra ändå, var ju extremlättad så det var ju lite snabbare i responsen.
    Note: tobias321, kom över så demonterar jag din bil till precis-brukbart-skick, så blir den skitlätt

    Väl framme så vart det lite fika och grejer först, hade ju faktiskt aldrig träffat Fredrik förr, vi lärde känna varandra på msn då han vart lite intresserad av mitt Super 7 projekt jag höll på med förr. Hursom, vi satte igång att demontera motor och låda. Flöt väll på ganska smidigt. Nu är inte Fredrik eller jag från Älmhult så vi plockar inte ut en motor på 1h 41min eller vad rekordet är i Älmhultsgaraget. Vart väll ungefär 6h med rätt långa fikapauser. Bättre än Röijer och Mort som tog tre dagar på sig att byta turbo?
    Enda olyckan var att när vi plockade loss subframen använde vi ett 2m långt järnrör som förlängare. Detta rör ställde vi sedan mot gaffeltrucken som vi använde som lyft. 5 min senare så hör man det klassiska järnstång-glider-på-betonggolv-ljudet, följt av fem förädiska dunk-i-framskärmsljud. Tur att det var på rätt sida om lacken i alla fall.
    Dagen efter blir det bussen hem med en Viggenvinge som skall lagas till bilen ska vidare till lackeraren.

    Tidpunkt: 29:e September 2006
    Status: Helt demonterad

    Resan till lackeringen
    Efter två veckor var det dags att ta bilen till lackeraren, under tiden hade den stått hos Fredrik och han och hans kompis hade demonterat sidorutorna. Transportbilen var nu farsans 9-3SS 1.8t av 2006 års modell. 150 hästar som skulle förvåna i bränsleförbrukning! Det som är så bra med den bilen är att den får dra 1500-släp på B-kort.

    Note: Bränsleförbrukningen är med lastat 1500-släp och snitthastighet 90-100 km/h

    Tidpunkt: 14:e Oktober 2006
    Status: Hos lackeraren

    Notis: skriver inte så mycket om lacken, den får mig på dåligt humör

    Lackeringen
    Tre dagar efter jag lämnade bilen fick jag dessa bilder:




    Billjudet - lineup 3
    Under tiden bilen var på lack kontaktades Cadence igen, hade ångrat mig lite, så jag tänkte höra vad Jake skulle ha för lite andra delar.. Man kan väll säga att jag fick ganska bra pris och nu ser setupen ut som följer:

    1 st Daytona DCA-2500 2500 WRMS @ 1 ohm, kommer köra det i 2 ohm, alltså 1500WRMS
    1 st Amadeus M4000 4x100 WRMS @ 4 ohm
    1 st Amadeus M2000 2x 75 WRMS @ 4 ohm
    2 st TXWS-12 800 WRMS styck
    1 st CVL-6K 200 WRMS per högtalare
    1 st CVL-5K 150 WRMS per högtalare

    Detta har senare kompletterats med:
    Alpine PXA-H701
    Alpine RUX-C701
    Carputer:
    1.5GHz
    1024MB DDR2 RAM
    Optiskt ljudkort för att kunna köra DD/DTS 5.1

    Övriga delar från lineup 2 såldes.

    Upphämtningen - Uppgivelse i dess renaste form
    Murphy har vart populär på forumet, somliga tror kanske att Rickard var den som drabbades först denna säsong. Så var inte fallet, en bild säger mer än tusen ord:

    Citat: "Det finns ju inget som säger att man måste lasta bilen med fronten frammåt" - Lackeraren
    Nä visst, men fan tejpa inte igen dörrarna, surra dem!

    Tidpunkt: 3:e December
    Status: Kvaddad förardörr
    Extrakostnad: Dörr 500 kr (Tack Maccan på KM Bildemontering!), Lack 2200 kr ()
    Tidsförlust: Uppskattningsvis 2 månader.

    Lackeringsmissar
    Väl hemma i ljuset så begrundar man lacken noga.. det skulle jag inte gjort. Många missar som INTE ska finnas när man betalar så mycket pengar för en omlackering. Ett litet citat:
    Men hur du än väljer att göra så vill jag i alla fall försäkra dig om att du inte behöver bekymra dig för kvaliteten på jobbet hos oss. Du kommer inte ångra dig att du kör så långt. (Låter som dålig fjäsk, men jag ville i alla fall påpeka det).
    Känner du för att ta tillbaka uttalandet eller lacka om och återfå din yrkesstolthet? Ja du vet vart jag finns.


    I väntans tider - Ger möjlighet till förändring
    Medan dörren var på omlack så satt man hemma och rullade tummarna iprincip, eller ja. bilen ljudisolerades i alla fall. Surfade runt lite på div. turbosidor i USA, sådana hemsidebesök brukar bli väldigt dyra har jag erfarenhet av Nämen, vad får man syn på, Turbonetics lanserar GT-K serien, shit, det var en fräck turbo! Den tar vi... oj vad den kostade.


    GT-K 450

    Ett B206 block råkade även dyka upp på blocket, ajdå, där försvann ännu mer, det lämnades in till Maptun för borrning av kolvkylningsmunstycken då jag inte hade lämplig chuck till min fräs.

    Köpte även ett par smidda 9-5 Wössner kolvar och fick tag på en 2.3L vev för 1000 kr, som var i kalasskick! Veven lämnades på balansering hos Tommy Flitt, riktigt hygglig prick, smidigt att ha garaget bredvid honom



    Tidpunk: Februari-Mars 2007
    Status: Ny dörr klar i början av feb, kolvar i mars, vev i mars.

    Påbörjat ihopmontering
    Nu börjar solen kika fram lite då och då, så man passar på att montera ihop bilen lite smått. Sidokjolarna var från 5d, så dessa var tvugna att modifieras lite.




    Tidpunkt: 11:e och 17:e Mars 2007

    Blocket tillbaka från Maptun - Nu börjar allvaret
    Verktygsarsenalen hade vuxit under projektets gång, pulverlack var mer regel än undantag och naturligtvis lackades så mycket delar det bara orkades med:


    Black Chrome


    Base coat - i väntan på rätt färg


    Rätt färg


    Blocket innan härdning av grunden


    Andra lagret med färg


    Tio timmars arbete med blocket ungefär, svårt att få upp tempen i blocket


    Vad tror ni?


    Till vänster är en plastdel från sidokjolarna, till höger är mitt egna recept på pulverlacken, pulverlacken läggs i fyra omgångar, vitt, gult, guld-flake och sist klarlack

    Tidpunkt: 25:e Mars
    Status: Blocket lackerat, och de flesta andra motordelar.

    April gör sitt intåg
    Specialdelarna slutar inte komma, köpte en specialborr till fuelrail-ämnena.


    Började även på min frontläpp, den är lite större på bilden än vad den kommer vara när den är klar.


    Plockade även upp Steg 3+ kopplingen, 800Nm.


    Den 20:e April fick jag mitt spakställ från en Calibra, damasken var lite dålig, så jag fick ett litet återfall av syslöjden i högstadiet..


    Notis: Jag fick MVG i syslöjd, VG i Trä & Metall


    Inredningen påbörjad
    Inredningen kunde ju inte tillåtas vara original, den måste göras om!



    Tidpunkt: 1:a Maj 2007
    Status: Damask klar, dörrsidor 3 av 4 klara.


    Bromsarnas intåg!
    Första provsatsen anländer till mig och MikkePikke. Det är 330mm fram och 310mm bak som gäller för oss. 8-kolvsok fram och 6-kolvs bak. På första bilden ser man en slitzad originalskiva på 284mm, vs 330mm. För dem som undrar så är det jag som slitzat originalskivan.



    Bromspaketet är 100% bolt on, tog ungefär 15 min per sida!

    Tidpunkt: 2:a Maj 2007

    EXD skriver historia - först med SS-ratt i ng900!
    Då har man hittat på dumheter igen:

    Den sitter vill jag lova! Knapparna funkar ej, får se om jag bygger en adapter i framtiden, just nu är prio 1 att tutan ska funka.

    Tidpunkt: 4:e Maj 2007


    CNC-fräsning igen
    Åkte ut en vända till Gotland och riggade upp lite bitar av det material jag hatar mest av allt - Aluminium, maken till jobbigare material finns ej!



    På fuelrailen ser man min logotype, gjorde en skiss som min moster sedan förverkligade, jag är nämnligen inte så duktig i Adobe Illustrator.

    Tidpunkt: 5:e Maj 2007

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 032
    This is some sick shit... Nice work EXD....


    Måste komma upp och beundra allt ditt arbete någon gång!
    Ш E L i П - 9-3 2.0t

  4. #4
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 043
    Medlem#
    4869
    "Äntligen!"
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  5. #5
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 795
    Medlem#
    3183
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Helsingborg/Sthlm
    Inlägg
    773
    Medlem#
    5985
    about fu*kin* time... palla gå omkring med munkavel i ett år (nästan)


    Hoppas det blir mantorp nu så man får se den i sitt rätta element
    Segfirre Productions

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 710
    Detta var på tiden. Vi är ju några som känt till projektet och nu ser jag verkligen fram emot att få läsa allt också
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  8. #8
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273
    Kom på att jag måste slänga upp en bild på min cockpit:


    Övre touchscreen: GPS/Entertainment
    Undre tochscreen: Tangentbord/motorlogg (ODB2)

  9. #9
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 795
    Medlem#
    3183
    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Kom på att jag måste slänga upp en bild på min cockpit:


    Övre touchscreen: GPS/Entertainment
    Undre tochscreen: Tangentbord/motorlogg (ODB2)
    Weeehooo - rackarns vad fränt!!!

    Synd att det väger

    mvh
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 032
    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Kom på att jag måste slänga upp en bild på min cockpit:


    Övre touchscreen: GPS/Entertainment
    Undre tochscreen: Tangentbord/motorlogg (ODB2)

    Det va ju "nästan" lite halvporrigt..... :\
    Ш E L i П - 9-3 2.0t

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 590
    ÄNTLIGEN

    men nu väntar vi på hela historien
    Saab 9000 cse 93:a 2,3T T5.2 utan TCS (blivande banbil)
    Saab 9-5 SC 2003 - bruksbilen

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    406
    Fränt! Mycket läckert ....

    Trodde ODB2 endast fanns till 9-3 men där ser man! Nånting unikt kanske?

    /Mvh
    Kör: Saab 900 Talladega -97 MapTun Individual 574Hk/710Nm i motorn, 516,6 på hjulen! E85 Sommaren 2009 uppskattningsvis 650hk+
    Garaget

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 578
    Haha rackarns fräckt
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  14. #14

  15. #15
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706
    Trodde din bil var svart Grym

    M.v.h. Andreas

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 032
    Citat Ursprungligen postat av svedberg
    Fränt! Mycket läckert ....

    Trodde ODB2 endast fanns till 9-3 men där ser man! Nånting unikt kanske?

    /Mvh

    Sitter också och kollar på detta nu, verkar som om bara 9-3an har detta... :\
    Ш E L i П - 9-3 2.0t

  17. #17
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 056
    Ser MYCKET fint ut! är Airbagen inkopplad?

    //Konrad S.
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    185
    Citat Ursprungligen postat av WELiN
    Citat Ursprungligen postat av svedberg
    Fränt! Mycket läckert ....

    Trodde ODB2 endast fanns till 9-3 men där ser man! Nånting unikt kanske?

    /Mvh

    Sitter också och kollar på detta nu, verkar som om bara 9-3an har detta... :\
    Nja, jag kollade på det där för ett år sedan och då verkade det som att även alla ng900 turbo hade det. Dock ej insprutarna(?)
    9-3 ss -03 Arc.

  19. #19
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893
    Trevligt med ännu fler projekttrådar.

    Det är bättre du skriver här än gör en massa svart spagetti.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    1 480
    Klart uppseendeväckande bil. Hur upplever du Turboneticssnuran i jämförelse med andra likvärdiga om du provat?

    Jag ser fram emot att få stryk i konbanan på Lunda.
    F.d 9-5 Aero -00 och 99 Turbo -78

Liknande ämnen

  1. 900R stolar
    Av alex_svenne i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-06-01, 19:49
  2. Koppling 900R..
    Av XPNZV i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-02-19, 23:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •