Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: basreflex rör

  1. #1
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481

    basreflex rör

    Hej.
    har 2st baslådor bak i min bil, passade på att byta klädsel på dessa när jag ändå gjorde om.
    klädde den nya klädslen utanpå den gamla och skruvade dit element och tryckte dit basröret, men nu är ljudet som bortblåst, låter frukstansvärt illa om man spelar lite högre och någon bas blir de knappt alls, som att röret helt plötsligt blivit fel, vad fasen kan ha hänt`?

    att jag får en extra tygtjocklek mellan högtalaren och lådan ska väl inte påverka basreflexröret så pass att de dör ut helt och hållet?

    Kan polvändning av kablarna göra en sånn här grej?

    Jag spegelvände framsidan på ena baslådan men båda 2 låter lika kass nu och som sagt de enda jag gjort var att plocka bort elementet och häftat nytt tyg över de gamla.

    tips på vad jag ska göra mottages tacksamt!
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156
    Polvändning är nog det jag skulle kika på först.. Det kan göra att det låter riktigt hemskt..

    Tycker inte att det borde ha något att göra med att ena lådan är spegelvänd eller att röret hamnar liite längre ut. (Inte så länge du får det tätt i alla fall).
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Polvändning är nog det jag skulle kika på först.. Det kan göra att det låter riktigt hemskt..

    Tycker inte att det borde ha något att göra med att ena lådan är spegelvänd eller att röret hamnar liite längre ut. (Inte så länge du får det tätt i alla fall).
    var ute och polvände ena i eftermiddags och de löste problemet, funderingen på min sida är ju dock hur det kunant bli så, kablarna i lådan är ju lödda på plats, och jag har röda och svarta kabelskor för att skilja av, bevisligen har jag ju på nått vis lyckats men men.

    tur att jag hittade felet iaf, var rädd att nått hänt med rören då jag tycker de är ett helvete att hitta "rätt".
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    var ute och polvände ena i eftermiddags och de löste problemet, funderingen på min sida är ju dock hur det kunant bli så, kablarna i lådan är ju lödda på plats, och jag har röda och svarta kabelskor för att skilja av, bevisligen har jag ju på nått vis lyckats men men.

    tur att jag hittade felet iaf, var rädd att nått hänt med rören då jag tycker de är ett helvete att hitta "rätt".
    Vad skönt du fick till det.

    Låter lite lustigt dock hur det kunnat bli så. Men jag hade samma grej själv en gång förut. Byggde egen låda och var nästan STUPSÄKER att jag satt kablarna rätt från högtalarna till högtalarterminalen.. Men fick inte alls till nått bra ljud.

    Kunde inte begripa vad som var fel men tyckte basarna slog ojämnt och i en ren chansning provade jag att polvända ena och vips så blev det bra. Så då hade jag satt dom fel ändå, men kan än idag inte begripa hur det kunde bli så då jag var så noga med att sätta de rätt.

    Jaja. Strunt samma var det. Bra att det löste sig för dig i alla fall.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  5. #5
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Finns några enkla sätt att kolla om man fasat högtatarna rätt.

    Vid montage när man ser konan (eller in nödfall inte ser men kan lägga ett finger på för att känna): Använd ett vanligt 9V batteri och "dutta" + mot + och - mot - på det första elementet och notera om konan vill röra sig in eller utåt och upprepa detta för nästa element och då skall det röra sig åt samma håll om fasläget är lika.

    Om allt redan sitter på plats: Spela en trudelutt som har låga bastoder och ställ balansen helt till ena sidan varpå du bör ha vad som kan förväntas i basljus från en kanal, vrid sedan över balansen mot mitt läget och lyssna efter vad som händer med basen. Om den förstärks är det kopplat ifas och allt är ok. Om basen däremot verkar minska för att åter öka nar balansen vridits över helt till andra sidan så har du förmodligen kopplat i motfas eller urfas vilket uttryck man nu vill använda. Det som händer är att ljudvågorna tar ut varandra istället för att mötas.
    Ju högre frekvens dess svårare att urskilja som ett fel om man inte har "rätt öron"

    Om man har bas i fram och baksystemet så är det lämpligt att ställa fader i enbart fram eller bak när man testar detta. Det finns ju många sladdar att koppla fel om man köpt mycket prylar och är ivrig
    OBS! Koppa aldrig loss en kanal eller lämna den oansluten eftersom alla steg inte tål detta (De flesta moderna steg borde dock göra det) om man spelar högt.

    Det finns säkert testskivor att köpa för detta ändamål om man tycker det är ball.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481
    de hördes rätt bra att nått var fel, basen var helt borta, kunde lika väl kört utan baslådorna då ljudet var i den stilen.

    har vänt och ändrat nu, verkar dock som de bara var ena då de blev ett jäkla ljud när jag vände den.

    resultatet kan ni ju se i min tråd om ljudbygget...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •