Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Hur högt laddtryck?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    KARLSTAD
    Inlägg
    514

    Hur högt laddtryck?

    Hej!

    Förlåt! Antar att den här tråden varit uppe en miljon gånger men då får ni gärna länka till någon för ja hittar inte det jag söker.

    Jag har en laddtrycksmätare i min NG900 -96:a. Men jag misstänker att den visar lite för mycket. Vad jag vet var bilen original när jag köpte bilen och enligt min mätare så går den nästan upp i 1,2 bar på tex trean. Kollade i FAQ men jag förstod inte riktigt hur mycket min ska ladda. All hårdvara var original i den så om den var chippad måste det ha varit nåt steg ett.
    Hur mycket ska original laddtrycksmätare (den som sitter i instrumentbrädan) visa när man trycker på, på trean? Min går för övrigt in en bit på det röda.

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 542
    Medlem#
    4156
    Ca 0.9 bar ska den ladda.. Vilket blir mitt mellan gult och rött på mätaren eller en liiten bit in på rött.

    Låter som att det nog kan sitta Steg 1 i.

    Kolla att alla vakuumslangar till mv osv är hela bara så att det inte är någon som har varit framme och pystrimmat. (Om du är osäker vad det är, sök på formet på "pystrim" så får du reda på vad det är och om det är värt det).
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    KARLSTAD
    Inlägg
    514
    Ja det sitter inga ventiler runt om vid MV:n iallafall så då borde den ju va chippad. Går det att se på boxen om den är chippad eller inte. Typ om det sitter någon dekal på den eller liknande. Ska skaffa mig en steg tre box nu under veckan så jag får ju plocka ner den..

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    örebro
    Inlägg
    118

    ..

    kan även sitta ett steg 2 i bilen. orginal brukar den ladda runt 0.75 upp till 0.9 ibland.

  5. #5
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 542
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av AEracing
    Ja det sitter inga ventiler runt om vid MV:n iallafall så då borde den ju va chippad. Går det att se på boxen om den är chippad eller inte. Typ om det sitter någon dekal på den eller liknande. Ska skaffa mig en steg tre box nu under veckan så jag får ju plocka ner den..
    Ibland klistrar trimleverantörerna på en eller några dekaler som talar om vad det är, men det är ingen standard direkt utan det kan vara en omärkt box likväl som att det står både trivmleverantör och bilmodell/steg på..

    tyvärr.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    KARLSTAD
    Inlägg
    514

    Re: ..

    Citat Ursprungligen postat av gosarn
    kan även sitta ett steg 2 i bilen. orginal brukar den ladda runt 0.75 upp till 0.9 ibland.
    Brukar man inte byta avgassystem när det är ett steg två? Det är väl nästan det enda som skiljer ett från två?

    Ok sniken som jag är tänkte jag att om det är ett steg ett från den leverantören som jag tänker köpa steg tre ifrån kankse man kunde få det lite billigare.
    Aja det ordnar sig nog...
    Tack för svaren!

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    816

    Re: Hur högt laddtryck?

    Citat Ursprungligen postat av AEracing
    Hej!

    Förlåt! Antar att den här tråden varit uppe en miljon gånger men då får ni gärna länka till någon för ja hittar inte det jag söker.

    Jag har en laddtrycksmätare i min NG900 -96:a. Men jag misstänker att den visar lite för mycket. Vad jag vet var bilen original när jag köpte bilen och enligt min mätare så går den nästan upp i 1,2 bar på tex trean. Kollade i FAQ men jag förstod inte riktigt hur mycket min ska ladda. All hårdvara var original i den så om den var chippad måste det ha varit nåt steg ett.
    Hur mycket ska original laddtrycksmätare (den som sitter i instrumentbrädan) visa när man trycker på, på trean? Min går för övrigt in en bit på det röda.
    Att din laddar som den gör kan säkert bero på att du bytt ut hela avgassystemet till 3". Testa att koppla bort magnetventilen och se om grundladdet skenar.
    MVH Adam
    Subaru STI Racing-11
    http://www.garaget.org/?car=248218

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    KARLSTAD
    Inlägg
    514
    Ja jag vet att det skulle kunna bero på avgassystemet men den ladda lika mycket med originalsystemet också.

    Så jag tror inte att det beror på det... Får väl kolla om jag ser något på boxen i eftermiddag.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    401
    min är precis likadan va så när jag köpte den sitter 3" på och den laddar så mycket den också inga dekler på boxen. undrar också hur man kan ta reda på om det är original vad va det man kunde göra med magnetventilen rycka ur den?? hur ska den betesig då??

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    KARLSTAD
    Inlägg
    514
    Om jag inte har fattat fel ska man dra ur en säkrinhgen (till trionic?) och då ska bilens säkerhetsinställningar gå i. Bilen går endast på grundladdtryck vilket brukar vara runt 0,6 bar om jag inte minns fel.

    Vet att de del drar ur säkringen när det ska besiktigas för att inte bilen ska gå så bra som den egentligen gör om du förstår vad jag menar...

    Dock vet jag inte vilken säkring som ska dras ur... Någon annan som vet?

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    816
    Citat Ursprungligen postat av AEracing
    Om jag inte har fattat fel ska man dra ur en säkrinhgen (till trionic?) och då ska bilens säkerhetsinställningar gå i. Bilen går endast på grundladdtryck vilket brukar vara runt 0,6 bar om jag inte minns fel.

    Vet att de del drar ur säkringen när det ska besiktigas för att inte bilen ska gå så bra som den egentligen gör om du förstår vad jag menar...

    Dock vet jag inte vilken säkring som ska dras ur... Någon annan som vet?
    Tjena!

    Ja det stämmer bra det. På 9000 är det säkring 5. Vet inte vilken det är på 900. Men det står i säkringspanelen. Det står APC på den säkringen. Men grundladdet brukar ligga på 0,45bar original. jag har en lite hårdare klocka i min och det är därför det ligger på 0,6bar.
    MVH Adam
    Subaru STI Racing-11
    http://www.garaget.org/?car=248218

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    KARLSTAD
    Inlägg
    514
    Hehe ok! Nästan rätt iallafall...

Liknande ämnen

  1. Hur högt laddtryck 315 hk?
    Av Slave_joe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 67
    Senaste inlägg: 2015-06-11, 19:52
  2. [LÖST] Mystiskt Laddtryck, Högt laddtryck! B205R
    Av Pontaaa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-09-06, 08:25
  3. Högt laddtryck
    Av 9000cse Turbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-09-25, 03:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •