Nog för att halogenlysena i dame edna är usla, men är xenon så mycket bättre ?
Nog för att halogenlysena i dame edna är usla, men är xenon så mycket bättre ?
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Halogenlampor med projektorlinser? Stackare. Iallafall om det är lika dåligt som den kombinationen på ng9-3 MY03-07, för den var ingen höjdare...
9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
Projekttråd: Hot Chilli Project
Halogen i projektorlinser kan fungera bra, men på dame edna gör det dock inte det :/
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Javisst kan halogen med linser funka bra och xenon med reflektorer funka dåligt, men med andra lika förhållanden så tappar man i regel mer med linsen ändå. T.ex ng9-3 finns ju med både xenon och halogen och projektorlins på båda, och det är skillnad som natt och dag. Xenon är jättebra och halogen är skit. Det är väl samma på 9-5 med motsvarande uppsättning...
9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
Projekttråd: Hot Chilli Project
Den stora skillnaden är att reflektorer ger en helt annan möjlighet än projektorlinser att påverka ljusfördelningen, och i Xenon-fallet så kompenserar man bristen på detta genom att generera mer ljus. Det är också därför självbländningen (pga. mer ljus i närfältet) är betydligt värre med Xenon.
Det finns en anledning till att en del väljer att ha en extra halogenlampa med reflektor för att förbättra helljuset, som på 9-5 Xenon 02-05.
(Sedan är också spektralfördelningen på halogen bättre än alla andra alternativ.)
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Någon som testat led konvertering antingen i hel eller halvljus på dame edna?
Ibland händer det!!
Motor och låda tillbaka i bilen.
Nu hoppas jag att det går lite fortare med resten hehehe
received_2980719565479971.jpeg
För övrigt ska jag sälja 9-3SC.
Sonen har flyttat för studier så den gör ingen nytta längre.
Lite tråkigt när den är fräsch och med ny Kondesor /fylld AC, men det är dåligt med plats på uppfarten.
Bättre någon annan får nytta av den.
Så byta bromsskivor bak och sen besikta innan Blocket osv.
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
God kväll!
Igår ställde jag av 9-5SS.
Så fort jag är klar med racern och sålt ng93SC får den komma in i garaget för att jag ska ur med motor och låda.
Just nu är den undanställd i ett kallgarage.
9-3SS har varit på service.
Fick nya bromsar bak samtidigt.
Skivor, ok, sköldar. Beläggen byttes förra året och fick fortsätta ett tag till. Nya sommardäck ska inhandlas under vintern.
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Du får lägga ut annonsen här så en entusiast får chansen först
Jo det vore roligare om den hamnar hos någon som uppskattar den
Nya bromsskivor bak nu.
20211003_171023.jpg
Däcken är det inga problem med heller hehehe
20211003_171006.jpg20211003_171043.jpg
Fräsch både utvändigt och invändigt ...
20211003_171111.jpg
Besiktning bokad på tisdag!
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Blankt papper
Inte ens en liten kommentar. Allt såg bra ut.
Och därmed ändras planerna lite... då jag inte tror att någon kommer betala/uppskatta bilen så som den bör.
Därmed får den stanna och agera vinterbil till frugan/barnen!
V6 Aeron har gjort sig förtjänt av att slippa vinterslask och salt. Blir att lacka/snygga till en del till våren och sen köras på somrarna.
Nöjd med den lösningen - speciellt som att jag nu hittat ett bra och prisvärt ställe att förvara bilar på vintern.
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Som en belöning för att bilen sköter sig, fick 9-3SC nya torkarblad fram och bak. Även nya sidospegelglas och emblem bak.
Slutligen ett nytt nyckelskal.
Nu ska jag bara få framrutan bytt...
Spricka tvärs över I ovankant.
OK med besiktningen, men ser illa ut.
På sikt behöver jag fixa stolsvärmen på förarsätet. Fast det är inte akut. Duger gott med en dyna likväl.
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Stolsvärme...
jag har inte haft bil med stolsvärme på 1 år, igårkväll körde jag en kompis bil som har det...
jag visste att jag saknade farthållare, att AC är trevligt.. men jag insåg inte hur mycket jag saknade stolsvärme faktiskt.. sånn lyx!
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Jag har kommit så långt att jag tagit loss en värmedyna från ett annat säte (vet dock inte om det är helt...).
Antar att det är lättast att bara koppla in det lite temporärt för att se om det fungerar.
Men @flaset får gärna berätta hur du gick till väga. Buntband? Eller ordentligt med ringarna?
V6aeron har trasig värmedyna den med, men iom med att den kommer köras på somrarna, så får det vara hehe
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Körde "rätt sätt", om det nu finns något sådant, ganska straight forward faktiskt.
Fick tag i clips från jobbet och lånade en ändamålsriktig tång av en kollega, men finns att köpa för kaffepengar på t.ex Dahlhems;
tång med clips till klädsel
Tror inte att jag lade med än ca. 2-3H på det.
Ur med stolen.
Skruva bort sidopanel.
Lugnt och metodiskt klä av sitsen.
Lägg dit nya värmemattan. (jag lät den gamla sitta kvar, och lade den nya ovanpå)
Börja stifta tillbaks klädseln. (den trixiga delen av jobbet)
Passa på att dammsuga golvet noggrannt och skura av mittkonsolen.
Muttra tillbaks stolen.
Klart.
Bjuder på några bilder jag hittade från när jag utförde detta;
IMG_5076.jpg IMG_5079.jpg IMG_5081.jpg IMG_5087.jpg
Proceduren finns beskriven på saabwisonline om man vill ha något att gå efter.
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Tack! Får beställa den tången.
Jag har dynan lös på bänken, vilket borde göra arbetet smidigare.
Var köpte du värmemattan? Eller tog du en beggad?
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Jaha, har du sittdynan lös bredvid redan då lär du få en behaglig resa.
Köpte den på Saab Webshop (Orio), verkar finnas både std och sport i lager nu igen.
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Perfekt - då gäller det bara att klura ut om jag har std eller sport
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!