Sidan 151 av 204 FörstaFörsta ... 51101141149150151152153161201 ... SistaSista
Resultat 3 001 till 3 020 av 4069

Ämne: "Fd Gröna Faran", 9-5 Vector SS, 9-5 Aero SC, 9-3 Aero SS

  1. #3001
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 096
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Skyll på oss om nån där hemma tycker det blir dyrt , skyll mest på Roger
    Tss
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  2. #3002
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 788
    Medlem#
    3183
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Skyll på oss om nån där hemma tycker det blir dyrt , skyll mest på Roger
    Det är nog mest dig jag skyller på Herman, för det var din kommentar om att det går alltid att sälja i efterhand som var avgörande! hehe

    Fast det är ingen hemma som klagar - alternativen är mycket dyrare (GTR, RS5 osv).
    Och för att citera
    Citat Ursprungligen postat av RonnyO Visa inlägg
    Tsss, du plockade bara upp det som runnit över..
    - på tal om att gräva djupt i fickorna...hahaha

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av lillen 761 Visa inlägg
    Hirsch-sats! Trevligt! Men en teaser om vad för sats vore roligt,chassie? Mjukvara? Kaross?....

    Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
    Chassi - stötdämpare och fjädrar - sista som fanns på cardyourcar.eu.

    1 användare gillar detta inlägg


    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  3. #3003
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 114
    OK, My Bad
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #3004
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 788
    Medlem#
    3183
    Kort sammanfattning.
    Bilen införskaffades för drygt ett år sedan - tröttnade på og9-3 Aeron som jag haft i 3 år. Man åker bättre i en 9-5a helt klart. Så efter lite Blocket-surfande (med god hjälp av RZ) så dök denna upp i Stockholm. Lagom många mil och rätt utrustad. Vid provkörning gick den som en påse skit - prutmån - men åtgärdades tämligen enkelt med nollning av box efter nya stift och vaccumslangar.

    Hände inte så mycket mer - rullade på under vintern.

    Nu i sommar har den fått Ferrita catback och nya bussningar i subframe samt A-bussningar bak.
    Även AC kondensorn är bytt då den inte kylde något - har tyvärr inte hunnit fylla systemet än.

    På att göra listan står:
    Hirsch chassi-kit = dämpare + fjädrar
    Nya bakbromsar
    Nya pendelstag
    Nya bussningar till momentstaget
    Ny drivrem och remhjul
    Lacka div svarta detaljer med Plastidip (handtag, sidospeglar mm)

    Slutligen så lämnade jag iväg den på lite rostlagning och omlackering idag.
    Rev bort innerskärmar, trösklar och sargen på backluckan i helgen och det såg inte alls farligt ut men det fanns begynnande klassisk saabrost så det var bra tajming.
    Sen finns det lite repor och uppslag här o var att fixa samtidigt.
    Följande delar kommer lackas.
    Framskärmar
    Alla 4 dörrar
    Bakskärmar
    Undre delen av bakluckan

    Huven hade två bulor när jag köpte bilen - så tanken var att åtgärda det med - men vid ett besök på Delplocken i Hedemora så hittade jag en huv i rätt färg som tom var omlackad - bara att byta, polera och se glad ut. 500kr - som hittat!

    Bilen får jag tillbaka nästa fredag - så helgen lär fördrivas i garaget
    Hjulhusen ska behandlas med rostskyddsfärg/tectyl osv.
    Alla delar ska tillbaka/bytas.
    Passar på att serva den också.

    Så var det med det!

    /J
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  5. #3005
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 788
    Medlem#
    3183
    Resterande delar beställda hos SP :-)
    Återstår bara att beställa listerna som sitter på skärmkanterna bak.

    Lite mer om hur det såg ut bakom plasten. Rätt okej skick. Tur att förra ägaren behandlat den med jämna mellanrum.
    Den har trots allt rullat i Stockholm så den har fått smaka salt...
    Värst var det vänster bak. Dock ingen gravrost så det ska nog inte vara några problem att laga.



    Bakom trösklar:


    Hjulhusen fram:


    Blir till att tvätta av allt ordentligt, lite roststopp/färg där det behövs och sen dränka in allt i Carosol/tectyl eller liknande.
    /J
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  6. #3006
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 788
    Medlem#
    3183
    Här kommer lite om bytet av bussningar i subframen...som gjordes tidigare i somras!

    "Spenderat hela dagen med att brottas med subframe och bussningar... nu är jag trött
    Men den kom ner och bussningar ur o nya i.

    Att ta ner subframen är inte så svårt - mest tidskrävande - speciellt med enbart pallbockar. Tror jag höll på drygt 2.5tim.
    En skruv till spindelleden gick av = slog ur resten
    En genomgående skruv till styrväxeln hade rostat fast i bussningen = fick kapa bort skallen med vinkelslip. Återstår att få bort resten...
    Annars flöt det på bra.

    Att få ur de gamla var rätt enkelt - först tog jag kniven och slog ner den på 6 olika ställen - sen var det bara att knacka ur innehållet.
    Efter det - kapa ett spår med sticksåg i hylsan och sen slå ur den mha en mejsel.

    Att få i den nya powerflex bussningarna var värst... slutade med att jag fuskade lite och karvade av lite på kanten som skulle igenom.
    Sen gjorde jag ett verktyg av en skruv och div brickor som jag kunde "dra i" bussningen halvvägs innan jag tog lillsläggan och klappa till den.
    Plopp - så hoppa den i. Förstår inte varför de har en sådan bred kant - efter att man skjutit i hylsan så sitter bussningen rejält ändå.

    Ang de gamla bussningarna så var främre och bakre med metallhylsa - mitten med plast. (Aero 04).
    Noterade dock att den nya bussningen glappar något på mitt positionen - fram/bak som perfekt.

    Imorgon ska hela skiten tillbaka!"

    En obligatorisk bild oxå - "nymålad" :-)


    /J
    Senast redigerat av Johan H den 2015-09-24 klockan 15:52. Anledning: Tidsangivelse
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  7. #3007
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 114
    Öhh har du gjort detta nu?
    Känns som jag läst den posten förut och även sett bilden...
    Kanske är forumet /tapatalk som spökar?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #3008
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 788
    Medlem#
    3183
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Öhh har du gjort detta nu?
    Känns som jag läst den posten förut och även sett bilden...
    Kanske är forumet /tapatalk som spökar?
    Nejdå - du har helt rätt - lite klipp o klistra från min sida.
    Uppdaterar med tidsangivelse ;-)
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  9. #3009
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 114
    Shit, jag som trodde jag blivit synsk!

    För jag minns att du blev färdig med subframe långt före mig, min nylackade skruvades nyss på plats och nu monteras bärarmar, även de nylackade eller nytt
    och sen blir det nya dämpare och fjädrar (Näe, inte Hirsch) och typ allt annat nytt. Kul med nytt och fint.
    Och även jag fick vänligt men bestämt övertala skruvarna till styrväxeln att de skulle ur för att kunna montera PF BlackSeries bussningar :-)


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  10. #3010
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 788
    Medlem#
    3183
    NAJS!!
    Är det så där fint törs du väl bara köra torra fina sommardagar
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  11. #3011
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 114
    Fullt ös på grusvägar är alltid kul :-D
    Det är ju bara att göra om det igen
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  12. #3012
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 676
    Medlem#
    7346
    Tjusigt! Vad målade du subframen med för färg?

  13. #3013
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 114
    Citat Ursprungligen postat av Bagarn Visa inlägg
    Tjusigt! Vad målade du subframen med för färg?
    Blästrad och pulverlackad, först grund och sedan med högblank svart, bör tåla betydligt mer än om den bara är "målad"
    Och innan jag monterat i nya PowerFlex bussningar samt nya gummiklädda klammer för servorör mm så sprutades den invändigt noga med Hagmans Carosol T03 vaxbaserat rostskydd, en flaska per subframe.

    Lämnade in 2st subframe till 9-5 samt bärarmar, han blästrar och lackar mycket fälgar med riktigt fint resultat som syns i denna tråd på garaget kika t.ex post #131.


    Ludwig Lack&Bläster i Arboga 076-291 49 84
    Facebook



    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  14. #3014
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 788
    Medlem#
    3183
    Citat Ursprungligen postat av Bagarn Visa inlägg
    Tjusigt! Vad målade du subframen med för färg?
    Så det var inte min målning då avsåg?

    1 användare gillar detta inlägg


    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  15. #3015
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 788
    Medlem#
    3183
    Jahopp - här var det tänkt att det skulle komma ett inlägg med en tjusig bild på ett bänkningspapper och en berättelse om alltings förträfflighet...
    Men så blir det INTE - för första gången har bilen varit bångstyrig hos PPF! Jag fick åka buss hem


    Nåja - låt oss ta det från början.
    Rullade iväg i morse och allt var frid och fröjd. Kom fram vid 9-tiden.
    In i hallen och montera upp bilen i maskinen.
    Huvudsyftet med besöket var att justera in bränslemappen då jag bytt spridare.
    Tomgång först sen jobba sig upp med 500rpm intervall och över så brett MAP-område som bilen klarar av att leverera luft till.
    När vi var klara upp till 4000rpm så var det dags för laddtryck

    Där kom första problemet - bilen ville inte ladda så mycket som begärdes - trots 100% DC på wg.
    Måste vara läckage blev domen. Trycktest nästa. Bara att riva av fronten för att komma åt och ansluta sig vid luftfiltret.
    Pyysssss - det var rätt uppenbart att det läckte - tog inte lång tid att hitta en slangklämma som inte var åtdragen ordentligt. Skäms på mig...
    Dock läckte det lite fortfarande - vid insugspackningen vid 3ans inlopp - men vi lät det vara - var så lite så det påverka inte.

    Nu var laddtrycket tillbaka som det skulle, 2.0 bar
    Glad i hågen siktade vi uppåt och det såg bra ut till 6500rpm.
    Sen började den missa och tappa hk på toppen. Hmm... tändstiften? Ur med dem och knacka ihop dem lite, de är trots allt nya.
    Tyvärr blev det inte direkt bättre. Vi provade några svep till.

    Då händer det!!
    En av spridarna har glidit snett och det sprutar bränsle som f-n när vi närmar oss slutet på svepet.
    Smått panik - bränsle och het motor är ingen bra kombo
    Som tur var händer inget, förutom en pöl på golvet.
    Lagom road av det inträffade inser vi att bilen får stå och svalna en stund medans vi tar lunchpaus.

    Tillbaka efter lunchen var det bara att ge sig på fuelrailen - ombyggnad av fästen - det är bra att de har en rejäl maskinpark och kunskap.
    Tog inte så lång tid att lösa det. Montera tillbaka - nu sitter den fast - inga spridare kommer röra sig.

    Dags att testa med sprillans nya tändstift istället för att hitta de sista hästarna på toppen.
    Startar bilen - låter som ett tröskverk - what the fuck!?!?
    Vid varvtal under 2000 slamrar det betänkligt - var/hur/varför? - tankarna snurrar och jag hinner se för mitt inre hur plånboken dräneras
    Efter div dividerande och fipplande med kopplingspedalen konstaterar vi att något är galet med "kopplingen".
    Mest lutar det åt att urtrampningslagret gett upp - kopplingen är tungtrampad - så det får kämpa hårt och det har hängt med många år.
    Bara att ge upp för dagen och skruva tillbaka front, däck mm.

    "Undra om jag kan köra hem bilen?" - backar ut den, låter inte så farligt, kan gå.
    Gör mig redo för att åka, backar lite till - då händer något, känns i pedalen.
    Vips! så går det inte att koppla ur längre - ridå deluxe
    Bara att gå in och be om knuffhjälp och fråga var bilen kan stå - slutar med att vi parkera den i det andra bromsrummet med rullar.
    Så där står den nu och skäms - jag fick skjuts till busstationen.


    Men nu så här i efterhand när jag skällt på bilen och grunnat klart över varför så är det ändå positivt att allt detta sker i bänken under kontrollerade former.
    Spridarproblem och kopplingsstrul är inget man vill ha på motorvägen mitt i natten...det gäller att se det positivt.
    Dessutom trösta jag mig själv med att köpa en ny shortshifter från Epic engineering!

    Slutligen - den gav trots allt 657hk(730 i motorn) trots att den missar på toppen. Så det finns bra potential i motorn.
    Sist jag var där blev det 696... så det är väl där det lär hamna om motorn behagar göra som den ska hela vägen (7500).

    Nästa vecka får jag fixa en trailer och åka ner och hämta den.

    /Johan

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Johan H den 2015-09-25 klockan 21:39.
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  16. #3016
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499
    Tråkigt att höra! Kunde som du säger varit värre. Bara bryta ihop och komma igen

    1 användare gillar detta inlägg



  17. #3017
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 788
    Medlem#
    3183
    Angående att bilen drog mycket olja tidigare så är det löst nu. Nya kolvringar gjorde susen.
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  18. #3018
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 676
    Medlem#
    7346
    Tråkigt med problem när man äntligen tror att man ska bli klar med allt! Men som sagt, kunde varit betydligt värre. Skönt att en spridare lossnar i en lokal som säkerligen har släckare nära till hands.

    Inte ny slavcylinder när lådan varit nere?? Skämmes!

    1 användare gillar detta inlägg



  19. #3019
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 481
    Medlem#
    3456
    Trist med problem men stöddiga siffror med problem
    :-)

    Har varit med om att spridare lossnar under vanlig drift på väg med e85 i tanken, på kvällen. De var ett sånt jäkla eldklot bakom bilen så jag trodde min sista stund var kommen. Som tur var för mig så var jag på högsta punkten på vägen så jag kunde rulla hem. Bilens slador blev svedd spridare och avbränd jordkabel...
    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  20. #3020
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Husum
    Inlägg
    1 024
    Medlem#
    6874
    Inte värre! ;-) tur de händer i bänken!

    Hur funkar dom nya spridarna annars tycker du?

    Mvh Roberth

Liknande ämnen

  1. Gröna saabar.
    Av ReinO i forum Allmänt
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2012-09-23, 14:50
  2. Saab 99 Turbo Airflow "Gröna Faran"
    Av Saab_Racing i forum Projekt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-04-04, 11:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •