Det kostar att ligga på topp
Och med Hirschfälgar så fanns inget alternativ
Det kostar att ligga på topp
Och med Hirschfälgar så fanns inget alternativ
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Gillar dom stenhårt, är det 18" are? Dregel
Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Jepp - riktigt bra skick - endast några fåtal märken. Däcken är Michelin Sport som rullat endast ~100 mil!
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
13gr varmt ute och solsken - sommardäcken åkte på med full fart! Sitter perfekt på bilen.
Trots hård pumpning (3.0) så rullar den så mjukt o fint med Hirsch chassiet
Jag var lite nervös över att 18" skulle göra det stötigt - har upplevt det med andra bilar.
Nu är den i stort sett klar i mina ögon
Återstår en uppsmörjning av skinnet och uppgradera till automatiskt avbländande backspegel.
/J
Senast redigerat av HeRmAN den 2016-03-27 klockan 18:34. Anledning: §9.1 Försäljning och annonsering får inte förekomma i forumet. Som privatperson ska du använda Köp & Sälj.
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Mini-Hirschen vart ju riktigt fin ((=
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
Herregud, riktigt jäkla läckert! Dom fälgarna är verkligen grymma.
Johan #7499
http://www.garaget.org/Eindpeng
Då har skinnet fått sig en rengöring och uppsmörjning!
Har även bytt dämparna till bakluckan då jag tyckte att den börjat bli tung.
Gick smidigt när jag hittade hur man tar bort låsningen på bakre kulleden.
Kom på idag, när det var varmare ute, att AC måste servas/fyllas på - kyla obefintlig just nu...
/J
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Ser riktigt fint ut med Hirsch fälgar och Hirsch chassi
Har kanske glömt men är den 9-5 Aero kombi orginal eller var det steg 1 på den ?
Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776
Jäklar vad fin 9-5an blir bra jobbat!
He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
Min garagetsida
Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"
Det är Mackan Steg 1 BP i den - går bra, tycker jag. Kör mestadels BF95 - lugnt o fint
Lite dyrt att köra E85, och jag har original spridare så det går inte att utnyttja det bränslet maximalt heller.
Tack för alla positiva kommentarer - jag har slitet bra med den. Har backspegel på G och AC service är bokat om 2v.
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
I morgon kommer sista fälgen - men jag var bara tvungen att provmontera fälgarna efter att jag varit förbi och hämtat centreringsringarna.
Det ska på Hirsch fjädrar också - så den kommer ner ytterligare 10-15mm enligt deras hemsida.
För att demontera fjädrarna bak - räcker det med att släppa på nedre skruven till stötdämparen - så kan man sänka ner bakvagnen?
Fram är det 3 upp, 2 ner som vanligt såg jag.
Något mera att tänka på?
/J
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Utblåsen har nog ingen försökt hålla rent tidigare - det tog ordentligt med tid att knida bort allt sot som fastnat... men nu är det blankt.
De automatiskt avbländande sidospeglarna hade gjort sitt - så nu fick det bli vanliga med enbart uppvärmning.
Smidigt med avbländning - men alldeles för dyrt för att fortsätta med.
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
J##lar vad dåligt glaset blivit! Då kanske jag har detta att vänta mig
Akta skinnet!
Jadå, isen ligger bara tjock runt Örebro än..
Drar ett mail och frågar och återkommer i Tråden om stag
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Lite pyssel på kvällskvisten...
Kopplingen åter på plats i den gröna. Härnäst är det lite helicoil som ska dit innan lådan och subframe tar plats igen.
Gängen för ramen börjar bli trötta... De är inte gjorda för upprepade i/urskruvningar.
Sen började jag med fjäderbyte på 9-3an. Höger sida är demonterad.
Obligatoriskt fjäderbrott - dock inget jag noterat/hört tidigare. Halva sista varvet.
Längdskillnad på bakfjädrar, så sänkningen blir väl 10-15mm. Jag måttade skärmkanten innan uppallning - så får vi något att jämföra med.
Framdämparen behöver rengöring och lite färg...
Någon som vet hur lätt/svårt det ska vara att trycka ihop dämparen för hand?
Går det att avgöra skick på så vis?
Förutom ansamling av sand/grus i fjädertornet så var det i gott skick - endast någon liten färgflaga som lossna vid stålborstning.
Lägger på lite rostskyddsfärg och body.
Fortsättning följer i morgon och helgen.
/J
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Sakta men säkert går det framåt - tar lite mer tid än beräknat när jag måste göra rent/måla om saker.
Fjädertornet rostskyddat med rostkyddsfärg och Carosol över det.
Fjäderbenet efter rengöring, 3 lager färg och vax utanpå det. Även fjädern är "vaxad".
Allt på plats igen. La på fälgfärg på bromsoket. Det påstås vara lite starkare än vanlig sprayfärg... vi får väl se. Ser trevligare ut vart fall!
Påbörjade andra sidan nu på kvällen innan jag avslutade för dagen - gick betydligt fortare när man slapp fundera.
Så bak är helt klart och fram återstår att göra rent/måla fjäderben och sätta tillbaka det.
Det löser vi lätt i morgon.
På den gröna började jag med Helicoil men fick stop pga att jag inte hade tillräckligt stort svängjärn för gängtappen.
Försökte med en skiftnyckel men det var lönlöst. Det behövs liksidigt och ordentligt med tryck för att gänga M14.
Dessutom under bilen, underifrån och upp...
/J
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!