Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 28 av 28

Ämne: Hur påverkar GLT Laddtrycket?

  1. #21
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641

    Re: Hur påverkar GLT Laddtrycket?

    Ja du har rätt i det du skriver, det står lite luddigt i min spec ( har nu kollat med saab) GLT skall ligger 0,4 -0,45 = maxtrycket, men kan på vissa exemplar nå upp till 0,55 vid varvning över 5000r/m.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  2. #22
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Övikare i Sthlm
    Inlägg
    37

    Re: Hur påverkar GLT Laddtrycket?

    Halloj!

    Vill tacka för all info som skrivits här! MEN det har dock bara satt en massa ???? i min skalle.

    Jag har en SAAB 9000 2,3t -97 chippad på BM motor med vad som ska va ett Maptun chip 245hk 410nm (10nm mindre än Maptuns?).

    Hade värmeplatta innan chip denna togs bort och borttagen även i programvaran vid chipningen.

    Problemet är att laddtrycket svajar fram och tillbaka mellan 1.0 - 1.3 bar mellan ca 2500-3500 rpm för att sedan lägga sig på ca 1.1 bar som enligt BM ska vara peak. Detta märks endast på 3-4-5:ans vxl som inte är strypta.

    Vad göra?

    Tack på förhand Mvh Emil

    P.s Om ngn har en baggagelucka färgkod 258 är jag intresserad. D.S

  3. #23
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Hur påverkar GLT Laddtrycket?

    Citat Ursprungligen postat av Saab Emil CSE
    Vad göra?
    Kontakta leverantören låter väl som en god början?

    "BM Motor"? Var håller de hus?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #24
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Övikare i Sthlm
    Inlägg
    37

    Re: Hur påverkar GLT Laddtrycket?

    Bil och motor Hälsingborg

    Nämde svajet vid provkörning efter chippningen och han som va med sa att det var "yttre omständigheter".

  5. #25
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Hur påverkar GLT Laddtrycket?

    Citat Ursprungligen postat av Saab Emil CSE
    Jag har en SAAB 9000 2,3t -97 chippad på BM motor med vad som ska va ett Maptun chip 245hk 410nm (10nm mindre än Maptuns?).
    Hoppas ingen surnar till över detta och anser att frågan är "absurd" men jag undrar om du verkligen fått ett maptunprogram eller ett av Bil och Motors egna?
    Därmed INTE sagt att det är mjukvaran som orsakar dina problem.
    viewtopic.php?p=1627844#p1627844

    Citat Ursprungligen postat av Dennis-
    Karaktären på MapTun´s mjukvaror skiljer sig något i karaktär, dvs lite mjukare och bättre vridmoment än vår, men förövrigt är vår programvara driftsäker och bränsle förbrukningen är något mindre vi de lagliga hastigheterna.

    Att sedan tro att vi skulle sälja en annan programvara än kunden beställt av oss, är helt absurt !!

    Vi håller väldigt hög standard i våra bilreparationer och så gäller även våra programvaror.

    Hos oss får kunden alltid den bästa service vi någonsin kan erbjuda och skulle vi göra något galet, ersätter vi eller reparerar vi skadan utan kostnad.
    Tala med dem och ge dem chansen att hjälpa dig enligt den sista meningen i citatet.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  6. #26
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129

    Re: Hur påverkar GLT Laddtrycket?

    Vanliga fel när laddtrycket har lite svårt att stabilisera sig:

    * Utsliten magnetventil. Den behöver inte ha slutat funka helt, men om den "läcker", så att den verkligen inte är "av eller på" så kommer styrsystemet att få jobbigt och man upplever precis det du beskriver. Jag hade precis samma effekt på min 9-3a och med ny magnetventil funkade den super.

    * Slapp WG-klocka.

    * "Boost creep", dvs systemet hamnar i obalans pga det större avgassystemet. Man brukar kunna se just detta på att man accar upp genom varven med foten lätt på bromsen så att man endast får GLT. Om trycket då ökar med varvet kan detta vara felet. Dock är det svårt att se om det är detta eller första punkten. För att verkligen prova bör du koppla bort magnetventilen. Koppla en slang direkt från trycksidan på turbon till WG-klockan och prova igen. Ligger laddet stenstabilt med magnetventilen bortkopplad så är den boven. Ökar laddet med varvet ändå så kan du behöva porta WG-hålet i turbon (undras hur vanligt detta är egentligen...)

  7. #27
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Övikare i Sthlm
    Inlägg
    37

    Re: Hur påverkar GLT Laddtrycket?

    Tackar ödmjukt för infon ska kolla på alternativen imorgon eller i helgen.

    På återseende!

    Mvh Emil

  8. #28
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2015
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    LTT-varianterna av og9-3, de med T5-motor (99-00) har som du säger ingen laddtrycksreglering. Dock har de exakt samma system som 185hk-modellerna. I många 154 från 2000 sitter t.ex. exakt samma box som i 185hk! Det som skiljer är bara att magnetventilen saknas och följdaktligen kan inte programmet justera upp laddtrycket, därför uppnås bara GLT. Självklart kan man pilla på stången så man får 0,55 bar och det går ju alldeles utmärkt eftersom mapparna i boxen lätt klarar så mycket innan de bottnar, laddtrycksspärren på T5-bilar är ju dessutom programmerad i boxen och inte med en separat ventil som på äldre bilar. Dock ska man ju vara medveten om att 0,45 bar troligen inte är valt på måfå Allt över det har saab bedömt att det är osäkert om det går att häva kraftiga spikningar.

    Hej på er!
    Väcker en gammal tråd.


    Detta blev intressant. Råkar sitta på en og9-3 154hk variant.
    Så om jag monterar en magnetventil, lär väl bara vara lite slangar för övrigt, (hämta på skroten. Eller passar det från 9-5or?) så skulle alltså boxen ge mig 185hk istället?


    BTW// Mycket bra förklarat i tråden med många saker, speciellt hur bra SAABs system redan på APCstadiet är och sedan vidare upp till T5 och T7. T10 är ju obönhörligen än mer avancerat. Matnyttig information så att säga.

Liknande ämnen

  1. Vad påverkar GLT ?
    Av Aero++ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2012-05-04, 21:46
  2. Hur tror ni dom här sprickorna påverkar laddtrycket ???
    Av xor i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-06-21, 22:19
  3. Hur påverkar GLT maxtrycket?
    Av lmfmats i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-04-20, 22:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •