Sidan 3 av 66 FörstaFörsta 123451353 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 1308

Ämne: Projekt rädda en Pearlwhite og900 -She`s alive!!-

  1. #41
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996
    Citat Ursprungligen postat av Peter T16
    Sen om andra tycker att jag ska skrota den så visst.
    Precis... du renoverar ju bilen för att det är din dröm att glida runt i den! Sen gör du ju det för alla oss andra som gillar att gamla bilar kan få leva lite till!

    Lycka till & skit i alla barnsliga kommentarer!

  2. #42
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av Peter T16
    Vågar inte tänka på hur min og900 ser ut på samma ställe... det är nog i klass med det där, om inte värre!

    Hur som helst så är det klart att denna bilen har potential! og900 är en otroligt trevlig bil, trevlig för ögat och skön att köra. Vad mer kan man begära?

    Ser fram emot fler uppdateringar.

    mvh

  3. #43
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Citat Ursprungligen postat av Peter T16
    Jodå jag har en donatorbil redan som jag tror e hyffsat fräsch i plåten så förhoppningsvis kan man rädda lite delar från den.Är en 5-dörrars dock men går ju å använda en del ändå. Då man inte har tillgång till verktygt å forma plåt förutom en hammareså är det nästan tvunget.

    Ja å angående csan kommentar så får väl han gärna tycka så men för mig kommer den här bilen vara ovärderlig om jag nu lyckas få den i "mint condition" Altså den känslan att bara få glida runt i denna skönheten ser jag fram emot som fasen. Det är det som kommer peppa mig till det sista att försöka så gott jag kan att rädda denna bil. Sen om andra tycker att jag ska skrota den så visst.

    Nä nu ska jag meka vidare
    Hatten av för de som orkar. Gillar orginalrenoveringar och pearl white är ju sannerligen lite speciell. Dock undrar jag, om det nu bara är färgen som är unik på bilen och du ska byta utmycket plåt, varför ger du inte en fräschare bil en seriös hellack i Pearl?
    Fredrik J

  4. #44
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    615
    Citat Ursprungligen postat av Peter T16
    Jodå jag har en donatorbil redan som jag tror e hyffsat fräsch i plåten så förhoppningsvis kan man rädda lite delar från den.Är en 5-dörrars dock men går ju å använda en del ändå. Då man inte har tillgång till verktygt å forma plåt förutom en hammareså är det nästan tvunget.

    Ja å angående csan kommentar så får väl han gärna tycka så men för mig kommer den här bilen vara ovärderlig om jag nu lyckas få den i "mint condition" Altså den känslan att bara få glida runt i denna skönheten ser jag fram emot som fasen. Det är det som kommer peppa mig till det sista att försöka så gott jag kan att rädda denna bil. Sen om andra tycker att jag ska skrota den så visst.

    Nä nu ska jag meka vidare
    Skönt att du fått tag i en donator bil och bry dig inte om de dumma kommentarerna. Den kommar att bli grym, lite svårt att se just nu kanske men det kommer att bli det.

  5. #45
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Hatten av för de som orkar. Gillar orginalrenoveringar och pearl white är ju sannerligen lite speciell. Dock undrar jag, om det nu bara är färgen som är unik på bilen och du ska byta utmycket plåt, varför ger du inte en fräschare bil en seriös hellack i Pearl?
    Det som är unikt är väl lite mer än färgen egentligen. Det var just denna bil som är en av de 29st som byggdes. Om man tar en annan og900 och lackar pearlwhite så kommer det ju inte vara en "äkta".

    Så en "kopia" - visst kommer den se ut som en av de 29st bilarna som tillverkades... men... man själv vet om att det inte är en "äkta". Det ger med andra ord ett inre välbefinnande och veta att det är orginalkarossen.

    Sen så vore det ju inte lika roligt och följa projekttråden om han köpte en fräsch 900a och bara lackade den pearlwhite.

    Det var mina personliga åsikter.

    mvh

  6. #46
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Jag förstår grejen med orginalbilar, dessa uppskattas alltid.
    Om man ser på veteranbilar så är det orginalskick som gäller. Orginaltillbehör är också hett och eftermarknadstillbehör ganska iskalla.
    Risken finns dock att man till slut har bytt så mycket plåt att man står där med bara ett orginal chassinummer...
    Fredrik J

  7. #47
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Jag förstår grejen med orginalbilar, dessa uppskattas alltid.
    Om man ser på veteranbilar så är det orginalskick som gäller. Orginaltillbehör är också hett och eftermarknadstillbehör ganska iskalla.
    Risken finns dock att man till slut har bytt så mycket plåt att man står där med bara ett orginal chassinummer...
    Visst kan det vara så....... men det e fortfarande en av de 29 som fått genomgå en enorm operation för att återfå sitt forna "jag"

    Som det sagt innan så kanske det inte finns något stort samlarvärde... det gör det mig veterligen inte i nån mer Saab än Sonett 1.

    Men det finns fortfarande vissa som föredrar att bygga/renovera sin egna dröm utan hänsyn på investering av pengar. Där är vi Saabmänniskor en del av dessa.

    Om man jämför med jänkarna så är det idag vanligt att man väljer att bygga en "Clone". I vårt tal skulle det väl vara närmst "kopia"
    Men en Clone klassas alltid som just en Clone... en clone kan aldrig bli "the real shit"

    Jag applåderar dig som ska renovera en Pearl White!
    Och jag ser inga konstigheter oavsett hur mycket rost o skit som gömmer sig där!
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  8. #48
    Helt original TurboAndes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    676
    Så jävla farligt rostig är den faktiskt inte.

    De som inte förstår att man kan lägga ner tid på en klassisk 900 aero är inga bilentusiaster

    Se de går att rädda, kolla på min



    SAAB 900 Turbo Lyx -83, SAAB 9000 Aero -93
    SAAB 9-5 ARC -05, SAAB 9-5 Vector -08

  9. #49
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    809
    Citat Ursprungligen postat av joH900
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Hatten av för de som orkar. Gillar orginalrenoveringar och pearl white är ju sannerligen lite speciell. Dock undrar jag, om det nu bara är färgen som är unik på bilen och du ska byta utmycket plåt, varför ger du inte en fräschare bil en seriös hellack i Pearl?
    Det som är unikt är väl lite mer än färgen egentligen. Det var just denna bil som är en av de 29st som byggdes. Om man tar en annan og900 och lackar pearlwhite så kommer det ju inte vara en "äkta".

    Så en "kopia" - visst kommer den se ut som en av de 29st bilarna som tillverkades... men... man själv vet om att det inte är en "äkta". Det ger med andra ord ett inre välbefinnande och veta att det är orginalkarossen.

    Sen så vore det ju inte lika roligt och följa projekttråden om han köpte en fräsch 900a och bara lackade den pearlwhite.

    Det var mina personliga åsikter.

    mvh
    Kunde inte sagt det bättre själv
    Garaget.org
    900 T16-88 Projekttråd
    Pearlwhite og900 -84 Projekttråd

  10. #50
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    809
    Citat Ursprungligen postat av TurboAnde
    Så jävla farligt rostig är den faktiskt inte.

    De som inte förstår att man kan lägga ner tid på en klassisk 900 aero är inga bilentusiaster

    Se de går att rädda, kolla på min



    Ja det där har du fått till jäkligt bra men vad jag kan se på bilden så är mitt objekt lite värre tror jag Tackar för den bilden, är sånt jag behöver se i nuläget så man ser att inget är omöjligt

    Lyfter motorn strax så ska ta lite fina bilder sen
    Garaget.org
    900 T16-88 Projekttråd
    Pearlwhite og900 -84 Projekttråd

  11. #51
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huvudstaden
    Inlägg
    1 892
    Angående A-stolparna, jag hade rostiga A-stolpar (mystiska jäsningsskador under den vikta plåten) på min Aero -85:a (vila i frid) och en plåtis sa att det var bara att kapa och byta hela stolpen. Rosten berodde tydligen på att dräneringskanalerna från takluckan inte fungerade ordentligt.
    Kör BMW 330i Touring -02 med Steptronic

  12. #52
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    809
    Här kommer lite bilder från helgens arbete, kanske inte dom roligaste bilderna men men
    Tog dän bromsar,fjädrar,dämpare,drivaxlar och fick lyft ur motorn.

    Garaget.org
    900 T16-88 Projekttråd
    Pearlwhite og900 -84 Projekttråd

  13. #53
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Det går framåt! Framskärmens underdel var ganska dålig där.

    Snabb fråga...



    Har du svetsat fast den där för att hålla hjulupphängningen på plats? Eller vad har den för funktion?

    mvh

  14. #54
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    809
    Citat Ursprungligen postat av joH900
    Det går framåt! Framskärmens underdel var ganska dålig där.

    Snabb fråga...



    Har du svetsat fast den där för att hålla hjulupphängningen på plats? Eller vad har den för funktion?

    mvh
    Loppade fast ett rör där bara för att jag måste sänka ner bilen på backen igen med däck på, och utan fjädrar å dämpare så blir det inte så bra. Så det röret håller bilen uppe
    Garaget.org
    900 T16-88 Projekttråd
    Pearlwhite og900 -84 Projekttråd

  15. #55
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 051
    Helt plötsligt känns det som att min bil var ganska rostfri

    Kämpa på!!!

    //Konrad S.
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  16. #56
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Hallhult/Småland
    Inlägg
    798
    Hej Peter.

    Det flyter på bra det här ju du får göra som jag BLÄSTRA, Lycka Till mvh jocke.
    varför köra volvo när det finns SAAB??
    MVH JOCKE. Kör 9000 T, Bytt upp mig till en 2.3FTT chippad NÖJD.....
    http://www.garaget.org/?car=16431

  17. #57
    Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    2 078
    har inte sett denna tråd förut! kul Peter att du vill bevara denna bil, jag skulle göra detsamma om jag hade denna unika pearl aero, så jag och flera andra tror på dig, så gör oss inte besvikna nu för det har du verkligen inte gjort med den röda!

    Keep the flame burning.. eller vad man nu säger

    /Peter

  18. #58
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    809
    Citat Ursprungligen postat av Saaben
    har inte sett denna tråd förut! kul Peter att du vill bevara denna bil, jag skulle göra detsamma om jag hade denna unika pearl aero, så jag och flera andra tror på dig, så gör oss inte besvikna nu för det har du verkligen inte gjort med den röda!

    Keep the flame burning.. eller vad man nu säger

    /Peter
    Ska göra så gott jag kan
    Garaget.org
    900 T16-88 Projekttråd
    Pearlwhite og900 -84 Projekttråd

  19. #59
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    809
    Tyvärr så har jag inte haft tid till å greja med bilen dom senaste dagarna. men i lördags fick jag ur det mesta av inredningen.

    Så här ser den ut för tillfället. Till helgen så ska jag förhoppningsvis få grejat lite grann.

    Garaget.org
    900 T16-88 Projekttråd
    Pearlwhite og900 -84 Projekttråd

  20. #60
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 051
    det rullar på ser jag
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

Liknande ämnen

  1. Projekt: Rädda cabben
    Av ErikR i forum Projekt
    Svar: 95
    Senaste inlägg: 2009-05-19, 20:03
  2. Svar: 31
    Senaste inlägg: 2009-04-01, 00:56
  3. Projekt "Rädda Bettan" - kopplingsbyte
    Av Moe i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-01-06, 15:28
  4. Svar: 77
    Senaste inlägg: 2007-11-16, 23:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •