Sidan 2 av 66 FörstaFörsta 12341252 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 1308

Ämne: Projekt rädda en Pearlwhite og900 -She`s alive!!-

  1. #21
    Vad kan anledningen vara till att det börjat rosta där? Det ser även ut som att det är någon typ av kitt närmast gummilisten till vindrutan?
    Måste väll vara regnvatten från taket som smygit sig in under lång tid. Eller så har nån elak fan smygit dit å penslat på saltsyre en gång i månaden :P
    Åker saab nu igen, varför lät jag bli från första början ?

  2. #22
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 144
    Medlem#
    7182
    Det är möjligt.. Kan kanske vara så att dörren hängt lite snett, vilket i sin tur kan få gummilisten (antar jag? inte mycket annat som ligger emot i alla fall) att skava mot lacken. Sen det i kombination med vinterväglag och fukt och rosten är ett faktum.

    Kom på att jag själv har en liten rostfläck på nästan samma ställe, dock längre upp, på min 99a...

    mvh

  3. #23
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 894
    Grattis till en fin bil, jag har en lika dan som bara står och rostar bort
    har inte haft tid och ork att fixa till den så är någon sugen att ta över så varsegod
    9-3 Aero Sc ttid
    The Red Rocketeer

  4. #24
    Det är möjligt.. Kan kanske vara så att dörren hängt lite snett, vilket i sin tur kan få gummilisten (antar jag? inte mycket annat som ligger emot i alla fall) att skava mot lacken. Sen det i kombination med vinterväglag och fukt och rosten är ett faktum. Sad
    hehe, det måååste ha vart den maskerade bilrostmanen som går med syran i högsta hugg på nätterna.

    Jaförfan håkan, kräng den till nån om vill ta över den å vårda. Den förtjänar att leva vidare
    Åker saab nu igen, varför lät jag bli från första början ?

  5. #25
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    810
    Hehe, ja man måste nog va lite smått galen för å ta sig an ett sådant är objekt Men fan man får ge det ett försök, inget e omöjligt.

    Men fick bytt olja idag å tog faktiskt en liten provtur. Å blev riktigt imopnerad över hur bra den gick trots sina 36k mil å stått så länge och motorn låter riktigt fint faktiskt. Å elhissarna å eltakluckan funkade klockrent
    Garaget.org
    900 T16-88 Projekttråd
    Pearlwhite og900 -84 Projekttråd

  6. #26
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    810
    Citat Ursprungligen postat av Micke S
    Det är underbart att se en sådan här bil hamnar i dina händer ! För då vet man att man kan vänta på nått alldeles extra när det är klart
    Kommer gärna ner o stör dig nån dag o kollar in nyförvärvet.
    Lycka till !

    Mvh Micke
    Javisst du e välkommen Micke,kommer ju tillbringa en hel del tid i garaget framöver så

    Tänkte jag skulle börja riva lite lösa delar till helgen om jag hinner. Så den som vill se bilen "hel" får skynda sig, kan även bjuda på en åktur i riktigt saab för den som vill

    Citat Ursprungligen postat av joH900
    Säger samma sak som Micke S - tur att rätt person fick tag på bilen! Detta är helt rätt bil och lägga pengar och tid på för att renovera! Det är mer eller mindre ett "måste" med tanke på de få antal som tillverkats!

    Vad har du tänkt att börja med i renoveringen?

    Har du någon koll på hur den är rostmässigt i bärande karosseridelar?
    Avgassystemet såg ut som att det kan behöva bytas i alla fall.

    Vad kan anledningen vara till att det börjat rosta där? Det ser även ut som att det är någon typ av kitt närmast gummilisten till vindrutan?

    Hursomhelst, detta är en riktigt unik bil. Jag kommer följa tråden med spänning. Jag hoppas även att du lyckas hålla målet och ställa ut den på Saabfestivalen 2009. Jag kommer garanterat komma fram och ta en närmare titt då!

    Mycket uppdateringar och bilder vill vi ha!

    mvh
    Det jag börjar med är att rensa alla lösa delar, rensa dörrar å sen skicka dom. Rensa inredning osv. Sen ska väl motor ut så småningom, behöver ha den rullande ett tag men tanken är att fixa en jigg å hänga upp bilen i sen. Vad gällerbärande karosseridelar så ser det faktiskt inte så illa ut som man kan tro, men visst den skulle nog int egå igenom besiktningen som den är

    Citat Ursprungligen postat av Håkan 831
    Grattis till en fin bil, jag har en lika dan som bara står och rostar bort
    har inte haft tid och ork att fixa till den så är någon sugen att ta över så varsegod
    Ah trevligt, ja tyvärr så ska man ju ha tid å framför allt pengar. Men tid är inga problem för mig.Är pengarna som kommer hindra mig från att bli klar till festivalen -09. Men något mål måste man ha ju framför sig iaf

    Du har inte luskat lite i historian om din bil? Du får gärna pm:a regnumret på den om du vill.
    Garaget.org
    900 T16-88 Projekttråd
    Pearlwhite og900 -84 Projekttråd

  7. #27
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Skene
    Inlägg
    1 007
    ja denna bilen har ju hamnat i rätta händer ja e säker på att denna bilen kommer bli ett ögonbling du kommer å lyckas de vet jag LYCKA TILL med den nya fina bilen.........ja längtar tills den står färdig för utställning......
    Är inne på min 5:e OG900 TurboDe räcker inte med mycke effekt,man ska ju kunna köra bil också!!!
    In hoc signo vinces 5146

  8. #28
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    1 008
    [quote=Mokko J]
    Citat Ursprungligen postat av "Big Tom RS4":2k7opd4t
    Som Saabnovis kan man ju ställa sig frågan om det bara är färgen som gör denna rosthög värd att renovera, eller är det kanske något annat??
    Jag menar, den slitna skinninredningen kan ju inte vara skälet, likaså kjolpaketet borde ju inte vara anledning nog att spendera ÅTSKILLIGA timmar av slit i garaget för...?
    Anledningen är nog garanterat att det bara finns 29st tillverkade ska du se, det är ju en riktigt rejält ovanlig bil.

    Stort lycka till med bilen!

    MVH// Mokko[/quote:2k7opd4t]Och kanske att bara 5 st rullar på vägarna, dom andra har besökt pressen sen länge.

    Lycka till med bilen Peter, den har ju garanterat hittat sin rätte ägare

  9. #29
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    810
    [quote=hampe4pet]
    Citat Ursprungligen postat av Mokko J
    Citat Ursprungligen postat av "Big Tom RS4":33u7nrh2
    Som Saabnovis kan man ju ställa sig frågan om det bara är färgen som gör denna rosthög värd att renovera, eller är det kanske något annat??
    Jag menar, den slitna skinninredningen kan ju inte vara skälet, likaså kjolpaketet borde ju inte vara anledning nog att spendera ÅTSKILLIGA timmar av slit i garaget för...?
    Anledningen är nog garanterat att det bara finns 29st tillverkade ska du se, det är ju en riktigt rejält ovanlig bil.

    Stort lycka till med bilen!

    MVH// Mokko
    Och kanske att bara 5 st rullar på vägarna, dom andra har besökt pressen sen länge.

    Lycka till med bilen Peter, den har ju garanterat hittat sin rätte ägare[/quote:33u7nrh2]

    Ja jag skulle gissa på max 5st 84:or iaf,men lär forska vidare i detta såsmåningom

    Tackar för lyckönskingarna grabbar!

    Nu ska jag strax igång med att börja riva ner bilen
    Garaget.org
    900 T16-88 Projekttråd
    Pearlwhite og900 -84 Projekttråd

  10. #30
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    997
    Citat Ursprungligen postat av Peter T16
    Nu ska jag strax igång med att börja riva ner bilen
    Stort lycka till! Ska bli kul att se den när den är klar.

    /Jonas
    9000 aero -97 (svart) Garaget

  11. #31
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    810
    Jahopp då har jag börjat riva lite idag. Å ja om man säger så här, tror jag fick loss en bult hel så här långt. Resten har antingen rykt av lr så fick jag ta till vinkelslipen Det är det värsta jag någonsin sett

    Så här ser det ut för tillfället, men än är kvällen ung så ska väl få gjort lite mer idag Imorn ska förhoppningsvis motorn va ur.

    Garaget.org
    900 T16-88 Projekttråd
    Pearlwhite og900 -84 Projekttråd

  12. #32
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Hallhult/Småland
    Inlägg
    798
    Usch som det ser ut, men blir nog väldigt fint o bra när det blir färdigt, Lycka Till mvh joakim.
    varför köra volvo när det finns SAAB??
    MVH JOCKE. Kör 9000 T, Bytt upp mig till en 2.3FTT chippad NÖJD.....
    http://www.garaget.org/?car=16431

  13. #33
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Jag har som sagt en sån här plåt till dig, du kan få den för samma pris som jag köpte den på, på festivalen:





    Mvh
    Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  14. #34
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546
    Det bästa du kan göra är att snarast köra den till tippen. Även om den nu är pearlwhite så finns det ingen potential i en sådan bil. Det finns inget samlarvärde i en gammal OG900 ...... bortkastad möda helt enkelt.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  15. #35
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    810
    Citat Ursprungligen postat av henrikg
    Jag har som sagt en sån här plåt till dig, du kan få den för samma pris som jag köpte den på, på festivalen:





    Mvh
    Henrik
    Hehe, den e så gott som köpt
    Garaget.org
    900 T16-88 Projekttråd
    Pearlwhite og900 -84 Projekttråd

  16. #36
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    810
    Citat Ursprungligen postat av csan
    Det bästa du kan göra är att snarast köra den till tippen. Även om den nu är pearlwhite så finns det ingen potential i en sådan bil. Det finns inget samlarvärde i en gammal OG900 ...... bortkastad möda helt enkelt.
    Ok.
    Garaget.org
    900 T16-88 Projekttråd
    Pearlwhite og900 -84 Projekttråd

  17. #37
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Hallhult/Småland
    Inlägg
    798
    Undrar bara en sak vad gör du här csan????
    varför köra volvo när det finns SAAB??
    MVH JOCKE. Kör 9000 T, Bytt upp mig till en 2.3FTT chippad NÖJD.....
    http://www.garaget.org/?car=16431

  18. #38
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938
    Inget samlarvärde i og900? Var inte den uppfattningen jag fick i Juni på Saabfestivalen. Ställer samma fråga som Viggen959 som kommentar på inlägg ovan....

    Peter, du kommer nog behöva en hyfsat fräsch Donatorbil att lyfta över massa grejor från, nåt du har funderat på? Att skaffa allt som är rötet nytt/begagnat blir väl dyrt och svårt, en komplett bil vore väl fint att plocka över grejor ifrån?
    MEDLEM 7032.

  19. #39
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Hallhult/Småland
    Inlägg
    798
    Jaha en del vet inte mycke, Det blir strålande det här peter, håller nog med turbo cab lite, att du skall leta upp en donator bil, jag håller tummarna iaf o du fixar detta lätt
    varför köra volvo när det finns SAAB??
    MVH JOCKE. Kör 9000 T, Bytt upp mig till en 2.3FTT chippad NÖJD.....
    http://www.garaget.org/?car=16431

  20. #40
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    810
    Jodå jag har en donatorbil redan som jag tror e hyffsat fräsch i plåten så förhoppningsvis kan man rädda lite delar från den.Är en 5-dörrars dock men går ju å använda en del ändå. Då man inte har tillgång till verktygt å forma plåt förutom en hammareså är det nästan tvunget.

    Ja å angående csan kommentar så får väl han gärna tycka så men för mig kommer den här bilen vara ovärderlig om jag nu lyckas få den i "mint condition" Altså den känslan att bara få glida runt i denna skönheten ser jag fram emot som fasen. Det är det som kommer peppa mig till det sista att försöka så gott jag kan att rädda denna bil. Sen om andra tycker att jag ska skrota den så visst.

    Nä nu ska jag meka vidare
    Garaget.org
    900 T16-88 Projekttråd
    Pearlwhite og900 -84 Projekttråd

Liknande ämnen

  1. Projekt: Rädda cabben
    Av ErikR i forum Projekt
    Svar: 95
    Senaste inlägg: 2009-05-19, 20:03
  2. Svar: 31
    Senaste inlägg: 2009-04-01, 00:56
  3. Projekt "Rädda Bettan" - kopplingsbyte
    Av Moe i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-01-06, 15:28
  4. Svar: 77
    Senaste inlägg: 2007-11-16, 23:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •