Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Motor/turbo frågor ang. skillnaden mellan 1.8i, 1.8t, 2.0t

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Ystad, Skåne
    Inlägg
    957

    Motor/turbo frågor ang. skillnaden mellan 1.8i, 1.8t, 2.0t

    Jag har sökt men ej funnit något vettigt svar...

    Säg vi har tre bilar, alla 9-3SS -04, där motorerna är 1.8i, 1.8t, 2.0t. Men...
    • Är det möjligt att bara "stoppa en turbo" i 1.8i och får en 1.8t? Om så, hur kostsamt/jobbigt är det? Om inte, varför inte?[/*:m:2bdxho70]
    • Hur stor skillnad är det mellan 1.8t och 2.0t om jag stoppar i ett steg1 trim från t.ex BSR? Kurvorna visar lite olika men slutresultatet verkar vara det samma (hk & nm).[/*:m:2bdxho70]

  2. #2
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 077
    Medlem#
    2661
    Kan säga direkt att 1.8i är en 1,8 liters sugmotor som visserligen går att turbokonvertera men det är mycket jobb.
    En 1.8t är en 2,0 liters lättrycksturbomotor på 150hk och att det är samma motor som i 2.0t men med annan mjukvara som ger 175hk.

    Det där med trimmet kan jag ej svara på tyvärr.
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 296

    Re: Motor/turbo frågor ang. skillnaden mellan 1.8i, 1.8t, 2.

    Citat Ursprungligen postat av JAM
    Jag har sökt men ej funnit något vettigt svar...

    Säg vi har tre bilar, alla 9-3SS -04, där motorerna är 1.8i, 1.8t, 2.0t. Men...
    • Är det möjligt att bara "stoppa en turbo" i 1.8i och får en 1.8t? Om så, hur kostsamt/jobbigt är det? Om inte, varför inte?[/*:m:3tuzidu0]
    • Hur stor skillnad är det mellan 1.8t och 2.0t om jag stoppar i ett steg1 trim från t.ex BSR? Kurvorna visar lite olika men slutresultatet verkar vara det samma (hk & nm).[/*:m:3tuzidu0]
    Vissa säger att de skiljer mer än bara programvaran i 1,8t mot 2,0t men jag vet inte.
    Men de du kan göra är att vända dig till en trimfirma så får du nog dom svar du vill ha.
    Ska du trimma mycket skulle jag satsa på en 1,8t från början.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  4. #4
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 142
    Medlem#
    6234

    Re: Motor/turbo frågor ang. skillnaden mellan 1.8i, 1.8t, 2.

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j

    Vissa säger att de skiljer mer än bara programvaran i 1,8t mot 2,0t men jag vet inte.
    Men de du kan göra är att vända dig till en trimfirma så får du nog dom svar du vill ha.
    Ska du trimma mycket skulle jag satsa på en 1,8t från början.

    MVH

    F
    Det är bara olika program i 1,8t å 2,0t. För trimstegen är samma hos maptun iaf. Så om man ska trimma någon utav dom så kvittar de vilken motor man väljer, de får lika mö effekt.

    mvh//Mr_Lööf
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 144
    Skit i 1,8i-bilen! Det blir sinvdyrt att byta till t-motor. Det är Opelns subframe med tillhörande delar. I så fall måste du byta styrservosystem, växellåda, ECM m.m m.m.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Ystad, Skåne
    Inlägg
    957
    Citat Ursprungligen postat av Danjell
    Skit i 1,8i-bilen! Det blir sinvdyrt att byta till t-motor. Det är Opelns subframe med tillhörande delar. I så fall måste du byta styrservosystem, växellåda, ECM m.m m.m.
    Oj, så mycket? Ja, det är just detta med Opel tillverkade delar som jag hört innan och undrade över. Men vad skulle en konvertering kosta mellan tummen och pekfingret? Är det så mycket som du säger så är det en mindre förmögenhet... Priserna mellan bilarna är ju ändå 30-70kkr så jag hade en fundering på lönsamheten.

    Ja, 1.8t var det jag funderade på själv. Men det det lät lite för enkelt att det bara var olika programvara i boxarna som skilljer dem åt.

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 296
    Citat Ursprungligen postat av JAM
    Citat Ursprungligen postat av Danjell
    Skit i 1,8i-bilen! Det blir sinvdyrt att byta till t-motor. Det är Opelns subframe med tillhörande delar. I så fall måste du byta styrservosystem, växellåda, ECM m.m m.m.
    Oj, så mycket? Ja, det är just detta med Opel tillverkade delar som jag hört innan och undrade över. Men vad skulle en konvertering kosta mellan tummen och pekfingret? Är det så mycket som du säger så är det en mindre förmögenhet... Priserna mellan bilarna är ju ändå 30-70kkr så jag hade en fundering på lönsamheten.

    Ja, 1.8t var det jag funderade på själv. Men det det lät lite för enkelt att det bara var olika programvara i boxarna som skilljer dem åt.
    Köp en 1,8t och strunta i 1,8i.

    När jag pratade med Maptun så sa dom att de kanske skiljer på vissa delar som koppling och kanske grenrör till turbon men jag vet inte om de stämmer men de går ju att byta annars.
    Men satsa på 1,8t och trimma på.
    De är billigast.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 144
    Vad det kommer att kosta att byta till t-motor i en i-bil vet jag inte, men som sagt det är massa delar som inte är samma.

    Motor, låda, koppling, avgassystem med tillhörande katt och sensorer, drivaxlar, kabelpiska, motorstyrdon, intercooler med tillhörande rör och slangar, luftburk/lmm osv osv...

    Kan lova dig att om man räknar in alla delar och all tid det kommer ta, och förmodligen allt strul som kommer finnas, så är det aldrig värt det.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Stockholm, Sverige
    Inlägg
    190
    Skillnaderna är enorma mellan 1.8i och 1.8t som de säger. Allting går att konvertera men det är stora pengar vi pratar om. Definitivt mycket större än skillnaden du får ge för den. Bara det lilla faktum att det är en Opel motor och en SAAB motor ..
    SAAB 9000 CSE 2.0i -95 (Ska säljas)
    SAAB 9000 CSE 2.3t -95 Min projekttråd

  10. #10
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 471
    Medlem#
    5622
    Jag säger som alla andra, skippa 1.8i
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Ystad, Skåne
    Inlägg
    957
    Tackar ödmjukast för svar och råd.

  12. #12
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 077
    Medlem#
    2661
    Citat Ursprungligen postat av stesmi
    Bara det lilla faktum att det är en Opel motor och en SAAB motor ..
    I grund och botten är det ju Opelmotorer(eller GM om man skall vara noga) bägge 2, men Saab har ju modifierat det mesta för att den skall klara av Saabs krav.
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

Liknande ämnen

  1. Svar: 19
    Senaste inlägg: 2009-11-20, 22:32
  2. vad är skillnaden mellan dekorramperna i EU vs. USA?? (cs)
    Av -Konrad- i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-04-01, 05:08
  3. Skillnaden mellan 9-3 vs 9-5?.
    Av SGF i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-01-24, 22:04
  4. Skillnaden mellan???
    Av Noccan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-09-05, 12:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •