Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: syns Bsr ppc till 9-3 Sc hos saab ?

  1. #1

    syns Bsr ppc till 9-3 Sc hos saab ?

    Tänkte höra om dom kan se på saab att bilen haft bsr ppc om mna tagit bort det igen ?

    Mvh Simon
    Simon Olsson
    Kör: Grön 900ng turbo coupe Och en Skyline r33 gts25t -97

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Löddeköpinge
    Inlägg
    735

    Re: syns Bsr ppc till 9-3 Sc hos saab ?

    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Knuff
    Tänkte höra om dom kan se på saab att bilen haft bsr ppc om mna tagit bort det igen ?

    Mvh Simon
    Om jag fattat allt rätt så kan de se att du bytt program men de kan inte se att det varit bsr eller vad de nu varit!

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Stockholm, Sverige
    Inlägg
    191
    Om BSR kan se att det är deras program så kan SAAB också se det. SAAB har säkert koll på hur trimfirmornas program ser ut ..
    SAAB 9000 CSE 2.0i -95 (Ska säljas)
    SAAB 9000 CSE 2.3t -95 Min projekttråd

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Löddeköpinge
    Inlägg
    735
    Citat Ursprungligen postat av stesmi
    Om BSR kan se att det är deras program så kan SAAB också se det. SAAB har säkert koll på hur trimfirmornas program ser ut ..
    Hur ska de kunna se att bsr's program varit i bilen om man tagit bort de igen?

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Stockholm, Sverige
    Inlägg
    191
    Hm. Ok, de kanske inte kan avgöra vad som suttit där om det tagits bort MEN det finns oftast sätt att få reda på hur många gånger en flash har programerats. Sen har vi det där med att om man glömmer att ta bort..
    SAAB 9000 CSE 2.0i -95 (Ska säljas)
    SAAB 9000 CSE 2.3t -95 Min projekttråd

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 100
    Hej,

    Lite läsvärt här:

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... c&start=80

    "Han bytte program i bilen tillbaka till orginal.
    Försäkringsbolaget tillkallade Saab för att de tyckte att de var konstigt att en bil som gått 1800 mil rasat.
    Saab upptäckte att orginalprogramet bara hade legat i boxen i 103 meter. Man ser de mesta i en 9-3 ss fast man lägger tillbaka orginalprogram.
    Därför vägrade försäkringsbolaget att betala nått."

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Ystad, Skåne
    Inlägg
    969
    Jag frågade BSR i Malmö och de sa att det syns. Som nämnt ovan är det för att underlätta felsökning. De har ju dessutom inget att skämmas över då...

    Det är inget trim, per ce, utan en optimering av mjukvaran. Så jag undrar mer huruvida försäkringsbolag inte är aningen gammaldags. I mina ögon ger en optimering ge en säkrare gång av motor (mindre risk för spikar osv) = omtyckt av försäkringsbolag.

    Kanske nån som är försäkringsvan kan tycka till om detta?

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 100
    Hej,

    Optimering av motorn m.a.p. på vad?

    Har lite svårt att tro att en extern firma är bättre/duktigare att skapa ett program än de som har byggt/konstrurerat motorn/styrsystemet till en bil.

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    185
    Försäkringsbolag vill slippa betala pengar, det är inte svårare än så. Hittar dem något fel så hugger dem på det.

    Att öka laddtryck och uttagen effekt/vrid minskar ju inte risken för motorskador heller. Sen att man tycker bilen går bättre och är roligare är inte samma sak.

    Men har inte dem (seriösa) firmorna extra motorförsäkring på nyare bilar. Ojdå nu la jag in en onödig värdering. Peace and love.
    9-5 kombi 2.0t-00 TD04 steg 3

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Ystad, Skåne
    Inlägg
    969
    Ptja, vågar man dra en långsökt paralell med datorer? Bara för att Dell tillverkat min dator innebär det inte att jag kan få den att gå bättre genom att modifiera mjukvaran i den. Sen behöver inte jag tvivla på att Dell vet vad de gör för det.

    Men du tog upp en mycket intressant fråga; varför tvivla på de faktiska tillverkarna?

    Faktum är ändå att man får en motor med mer effekt som dessutom går billigare, utan några bevis på att livslängden minskar (dock hört och läst det omvända). Jag vill själv kalla detta optimering.

    Not: Är inget forum troll! Finner med min bristande kunskap om området bara ämnet mycket intressant och vill gärna utforska det ytterligare.

  11. #11
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 716
    Medlem#
    6850
    Försäkringsbolagen bryr sig nog inte om Ingreppen i mjukvaran är till det bättre.. Det är själva verket att nån vart där å pillat överhuvudtaget, som gör att de inte ger en krona vid ev skada!
    Som nån sa innan i tråden de hugger på minsta lilla.. Orört ska det vara om det ska gälla..
    Dock så när jag köpte en 93ss 1.8t 150hk få några år sedan, så erbjöd saab ett steg 1 PPC trim från Nordic.. då Gällde ändå garantin, då saab själva lägger sig i och säger att det e säkert..
    BSR erbjuder att köpa till en granti på ett trim fast bilen får inte vara äldre än 3-5 år eller va det är och inte gått mer än X antal mil för att man ska kunna köpa denna försäkring mot en liten årskostnad i samband med Trimköpet.
    dock ganska hårda krav på att garantin man köper ska kunna hjälpa dig om nåt händer.
    Vanlig Svensson körning och regelbundna servicear gäller!

    men som sagt... Gäller ju vilken som helst som trimmar sin bil så gäller inte dom försäkringarna om nåt händer, så man får skylla sig själv!

    PS.
    "Man ska inte trimma om man inte e beredd på att det ska kosta pengar"
    DS.
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 100
    Hej,

    Det går ju att överklocka datorn så den blir "optimerad" du kanske måste kyla grejorna mera och risken för att den ska gå sönder ökar, pga värme.

    Om man konstrurerar en motor som ska uppfylla vissa parametrar t.ex. livslängd, bensinkvalité, miljöhänsyn, kyla/värme.
    Om du sedan ändrar vissa parametrar är det väl givet såvida inte hårdvaran ändras att det är någon parameter ändras. Livslängd och miljöhänsyn är väl lätt hänt att det stryker på foten, ty Saabs motorer går ju ändå sönder?
    Ökning av effekten leder ju till att slitage i motorn ökar och det blir varmare för delarna att jobba i, men givetvis går det att råda bot på detta och det är byte av hårdvara, vilket det är få som gör pga att det är dyrt, vissa väljer att ha en ökad "servicekostnad" och byta delar som går sönder då, tex koppling, turboaggregat osv.

    Hur trimmade man en bil innan man chippade dem?

    Mvh
    Johan

    Ps. Ja, jag har trimmat de två senaste bilarna, den ena med h/w byte den andra med s/w ds.
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

Liknande ämnen

  1. 100% cpu, men max 50% syns i aktiv.hant.
    Av RonnyO i forum Off Topic
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-10-24, 12:54
  2. AUTO syns Ej på ACC displayen
    Av Forsgren i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2010-10-05, 10:42
  3. Vinge på SS 9-3 som syns på Ana-bladet som kom från Stcs...?
    Av Johanen i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-02-25, 13:44
  4. Steg 1: syns det i boxen om man kollar med Tech 2?
    Av 9-5aerosedan02 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-06-12, 07:53
  5. Återgå till orginal prog. syns det ändå att den varit trim
    Av pontuz999 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-01-29, 23:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •