Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Saab9000 T16 krångel..HJÄLP MIG!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Lycksele
    Inlägg
    14

    Saab9000 T16 krångel..HJÄLP MIG!

    Har en saab9000 T16 -87 som inte är alltför mycket att vara rädd om. Laddar 0.85-0.9 just nu. Hälften etanol och hälften 98 å sen 3,5bars bränsletryck på det. När jag gasar på och börjar närma mig maxladd (över 3000varv) så börjar bilen gå ryckigt och fortsätter så länge man gasar..

    Däremot, om ja håller foten på bromspedalen litegrann så att bromskontakten trycks in och nått klurigt i saaben hindrar turbon från att blåsa på mer än GLT (0.4 ca) så jävlas det inte de minsta!

    Vad kan va fel? Har kört bilen med det här bonntrimmet hela sommaren utan det minsta problem föränn dom sista två veckorna!

    Tacksam för snabba svar måst ju ut och kör ifrån några 740tic innan snön kommer.

  2. #2
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 072
    Medlem#
    2661
    Skicket på tändstiften?
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Lycksele
    Inlägg
    14
    givetvis nya! likaså fördelare rotor osv..

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Lycksele
    Inlägg
    14
    Någon?

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    193

    Re: Saab9000 T16 krångel..HJÄLP MIG!

    Citat Ursprungligen postat av angantyr
    Har en saab9000 T16 -87 som inte är alltför mycket att vara rädd om. Laddar 0.85-0.9 just nu. Hälften etanol och hälften 98 å sen 3,5bars bränsletryck på det. När jag gasar på och börjar närma mig maxladd (över 3000varv) så börjar bilen gå ryckigt och fortsätter så länge man gasar..

    Däremot, om ja håller foten på bromspedalen litegrann så att bromskontakten trycks in och nått klurigt i saaben hindrar turbon från att blåsa på mer än GLT (0.4 ca) så jävlas det inte de minsta!

    Vad kan va fel? Har kört bilen med det här bonntrimmet hela sommaren utan det minsta problem föränn dom sista två veckorna!

    Tacksam för snabba svar måst ju ut och kör ifrån några 740tic innan snön kommer.
    Du skriker efter HJÄLP i rubriken .... BILEN krånglar....osv.
    Fast du har väl krånglat ganska duktigt själv?!
    50% etanol och 3,5 bar bränsletryck, vad begär du egentligen?
    I bästa fall har du bara en luftläcka, i sämsta fall har motorn pajat.
    Annars är kass soppapump (pga det ökade trycket) eller igensatt bränslefilter heta tips...

    //Mr MEP

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Lycksele
    Inlägg
    14
    Ursäkta om du tog illa upp av min rubrik, men joo med anledning att de skull va fint med lite expertråd då jag inte är nog hemma på det här med insprutning.

    Luftläcka, läckande laddtryck? Det verkar rimligt anslutningarna för vakumslanger och så verkar ganska glappa.

    Soppafiltret har jag bytt så det är uteslutet.

    teorin om bränslepumpen köper jag också, det var krångel med den innan ja tog över bilen och den byttes eftersom den då var den stendöd. Jag har från och med idag en reservdelsbil som står och väntar på att plockas växellåda ifrån. saab9000 2.0T -89 med nyare motorn. Visst bord bränslepumpen ska passa?

    mvh/niclas

  7. #7
    Inte börja kasta en massa skit bara för att han kör på etanol, det dödar inte en bil så fort. Är lite trött på alla bakåtsträvare som hjälper till att sprida myter om etanol. Inget personligt menat nu bara.

    Men det är ett bekant probem jag haft på två bilar. Käkar den kylvatten ryker vitt (=toppackningen)

    Är insuget tätt överallt, intercoolern tät osv.

    Säkert att det är rätta stiften i, tändningen tipptopp. För att under laddtryck så blir det svårt för gnistan att tända... bra tumregel. Å etanol är också knepigare att få fyr på.
    Åker saab nu igen, varför lät jag bli från första början ?

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Lycksele
    Inlägg
    14
    När du säger det så har det faktiskt gått rätt mycket kylvatten i sommar. Men jag kan inte påstå att den ryker vitt, när den är riktigt kall så självklart men inte annars.

    Insuget ska jag ta och kolla upp, vakummslanganslutningsrapplet, gummipluggar som man trycker in, verkar inte sitta så superbra.

    Stiften är jag helt säker på att dom är rätt, satt med ångest en kväll över att jag monterat fel när ja hadd nybytt dom för några veckor sen så jag gatt gå ut å kolla. Det var rätt.

    Tändningen vet jag inte..

    Bra du sa de där med svårare för gnisa under laddtryck hadd ja inte den blekaste om!

    Måst få ifråga sätta etanolen, när motorn är varm förångas den väll inte nå sämre än bensin och vid rätt blandning luft/etanol så ska de väll inte bli nå problem med antändningen?

    Intercoolern har jag inte heller kollat..

    De första jag ska göra nu är att gå ut och rycka lös och torka av gummipluggarna som vakumslangarna sitter på. Försöka få dom att sitta lite mer stumt med vulktejp?

    Skulle int det vara så behagligt att de fungerar då har jag något att göra till helgen om int annat

    tack för tipsen

  9. #9
    Måst få ifråga sätta etanolen, när motorn är varm förångas den väll inte nå sämre än bensin och vid rätt blandning luft/etanol så ska de väll inte bli nå problem med antändningen?
    Hehe ärligt talat så ska jag inte utge mig för att vara expert, men det är som så att etanol inte spikar lika lätt för att det inte antänds lila lätt.
    En liten intressant pyromangrej jag upptäckte är att etanol brinner mycke längre om man häller ut lite på backen å eldar, jämfört med bensin.
    Nån riktigt påläst får gärna fylla på med formler å fakta :P

    Men en bra tumregel om laddtrycket som sagt.

    Och hellre än vulktejp på just slangen till ventilkåpans genomförim är att snabblimma dit den stumt, bondemecktips.

    Kolla icn för läckage gör man med ett annat bra bondetipps, ta loss den å fyll med vatten, kolla sen efter droppar på cellpaketet.
    Åker saab nu igen, varför lät jag bli från första början ?

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    193
    Citat Ursprungligen postat av wadde
    Inte börja kasta en massa skit bara för att han kör på etanol, det dödar inte en bil så fort. Är lite trött på alla bakåtsträvare som hjälper till att sprida myter om etanol. Inget personligt menat nu bara.

    Men det är ett bekant probem jag haft på två bilar. Käkar den kylvatten ryker vitt (=toppackningen)

    Är insuget tätt överallt, intercoolern tät osv.

    Säkert att det är rätta stiften i, tändningen tipptopp. För att under laddtryck så blir det svårt för gnistan att tända... bra tumregel. Å etanol är också knepigare att få fyr på.
    Nej, jag är ingen bakåtsträvare...har faktiskt inga problem med spriten
    Fast kör man efter metoden "friskt kopplat, hälften brunnet" så har man ju liksom intecknat problem, så att säga... och då kanske man inte skall skriva HJÄLP MIG i rubriken. Men nog om detta.
    50% etanol = 50% E85-bränsle? Isåfall behövs ca 18,7% mer bränsle, annars går det magert. Höjningen av bränsletrycket till 3,5 bar (2,8 är väl original?), ger bara ca 11,8% mer. Så det som fattas får bränsleadaptionerna ta hand om. Är lite osäker på hur det funkar på höglast med adaptionerna, men det kanske räcker till.

    Etanol brinner för övrigt kanon, är bara blandningsförhållandet rätt så går nog motorn snarare bättre. Starterna är ju annars ett kapitel för sig pga det låga ångtrycket. Detta har dock inget med spiktålighet att göra.

    //Mr MEP

  11. #11
    Ja, nog om den oändliga diskutionen om etanol.
    Menade inte snäsa på dig. Har hört för mycke: "nejdetgårintedukommerkörasönderalltingdirekt,o ljankommerförtunnas,aluminuimenkommerfrätasbor,v ärldenkommergåunder!"-prat

    e85 is our friend
    Och vi som är lite kunniga får väll stå ut med att hjälpa stackarna som eldat upp halva kopplingen :P

    Men du har rätt MEPP , inte förmycke gnäll..
    Åker saab nu igen, varför lät jag bli från första början ?

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Lycksele
    Inlägg
    14
    Har bara hunnit med att vulktejpa gummipluggarna i insuget pga andra projekt, ingen förbättring. Dock började bilen blåryka idag och lukta satan på tomgång så ja tror ja har hittat lösningen på mitt problem..

    Topplockspackning?

Liknande ämnen

  1. Mycket krångel med min ng900.. Hjälp :S
    Av Hassnen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-04-12, 17:05
  2. Krångel med drivaxelmontering. HJÄLP!.
    Av martin_9000aero i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-03-03, 00:06
  3. Förgasar krångel.. Hjälp behöves..
    Av Mr_Lööf i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-12-06, 18:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •