Sidan 33 av 48 FörstaFörsta ... 23313233343543 ... SistaSista
Resultat 641 till 660 av 960

Ämne: AeroCab MonteCarlo + Aero 88 + 9-5 Aero

  1. #641
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 422
    Medlem#
    3020

    Re: T16S Aero X3! T16 LUX Sedan, plus Garagefix.

    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    Aha, tackar för det klargörandet. Då sjönk det lite i prioritet helt klart, men det blir ju fortfarande snyggare med chrome.... Då hade inte heller Pearlwhite Aero Chromegrill mao?
    Jo enbart den enda -85:an som finns i Sverige

    Men jag håller med att de är snyggast.

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  2. #642
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 422
    Medlem#
    3020

    Re: T16S Aero X3! T16 LUX Sedan, plus Garagefix.

    Är Aero92 fortfarande intresant? Har funnit 4 st i nyskick hos en säljare som jag själv köpte 16 polerad kan t av.

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  3. #643
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Göteborg/Gdansk, Polen
    Inlägg
    900
    Medlem#
    8419

    Re: T16S Aero X3! T16 LUX Sedan, plus Garagefix.

    Jag hade ändå monterat kromgrill, bara detta som är avvikelse från original på 84 men heck vad mycket snyggare det e!!
    Bilar:
    1x og900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 46000 mil(sommarbil)
    1x 9-3 Aero 2014 snart 1500 mil(sommarbil)
    2x 9-5: 1x ng9-5 Aero 2011 Mackan steg3(sommarbrukis), 1x og9-5 SC (vinterbil)

  4. #644
    Grundladd Lustgasens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stuvsta, Huddinge
    Inlägg
    238

    Re: T16S Aero X3! T16 LUX Sedan, plus Garagefix.

    Kom inte kromgrillen 84? Har sett flera 84 aeros med kromgrill. Den kom väl samtidigt då aeron kom..?
    Önskar jag hade 900 aero broschyren från 84 här nu... Men den är några hundra mil bort tyvärr.

    Jaså du har flyttat till Gråbo? Kul med projekten iallafall!

    Lycka till!
    Saab 93B -59 (blå), Saab 900 TurboS Cabriolet -91 (platinagråmet), Saab 9000 CDE -94 (platinagråmet)

  5. #645
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 516
    Medlem#
    5622

    Re: T16S Aero X3! T16 LUX Sedan, plus Garagefix.

    Citat Ursprungligen postat av Lustgasen
    Kom inte kromgrillen 84? Har sett flera 84 aeros med kromgrill. Den kom väl samtidigt då aeron kom..?
    Önskar jag hade 900 aero broschyren från 84 här nu... Men den är några hundra mil bort tyvärr.

    Jaså du har flyttat till Gråbo? Kul med projekten iallafall!

    Lycka till!
    Nope, Aero84 hade inte kromgrill, men många har nog "pimpat" dom

    //Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  6. #646
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Göteborg/Gdansk, Polen
    Inlägg
    900
    Medlem#
    8419

    Re: T16S Aero X3! T16 LUX Sedan, plus Garagefix.

    Citat Ursprungligen postat av henrikg
    Citat Ursprungligen postat av Lustgasen
    Kom inte kromgrillen 84? Har sett flera 84 aeros med kromgrill. Den kom väl samtidigt då aeron kom..?
    Önskar jag hade 900 aero broschyren från 84 här nu... Men den är några hundra mil bort tyvärr.

    Jaså du har flyttat till Gråbo? Kul med projekten iallafall!

    Lycka till!
    Nope, Aero84 hade inte kromgrill, men många har nog "pimpat" dom

    //Henrik

    E ju den enda avvikelsen från originalet men jag hade som sagt ändå monterat på kromgrillen
    Bilar:
    1x og900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 46000 mil(sommarbil)
    1x 9-3 Aero 2014 snart 1500 mil(sommarbil)
    2x 9-5: 1x ng9-5 Aero 2011 Mackan steg3(sommarbrukis), 1x og9-5 SC (vinterbil)

  7. #647
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    lidköping
    Inlägg
    503

    Re: T16S Aero X3! T16 LUX Sedan, plus Garagefix.

    Citat Ursprungligen postat av Cabmange
    Men Martin läs på nu. Kromgrill kom till og900 turbo 1985 därför har inte din sedan det eller Eriks Lux de är original. Det är bara Walle som sätter krom på 84 och hävdar det är original

    // mh
    japp min 84 aero hade crome grill orginal har tom sett kort på bilen när den var helt ny med crome grill så nu vet du det!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    saab 900 den sista riktiga saaben

  8. #648
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 422
    Medlem#
    3020

    Re: T16S Aero X3! T16 LUX Sedan, plus Garagefix.

    Citat Ursprungligen postat av turbo niklas
    Citat Ursprungligen postat av Cabmange
    Men Martin läs på nu. Kromgrill kom till og900 turbo 1985 därför har inte din sedan det eller Eriks Lux de är original. Det är bara Walle som sätter krom på 84 och hävdar det är original

    // mh
    japp min 84 aero hade crome grill orginal har tom sett kort på bilen när den var helt ny med crome grill så nu vet du det!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Ja den stog väl kvar i många månader osåld så de monterade den och motorhuven innan den levererades sent 84 alt 85.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  9. #649
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: T16S Aero X3! T16 LUX Sedan, plus Garagefix.

    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    Jag har dålig koll på de första T16 men tydligen är sjukt seg Turbo-respons, vi snackar runt 3500 rpm, normalt.
    Så ska det definitivt inte vara!
    Skulle säga att 2700-2800rpm är mer normalt på en frisk bil.
    Om det behövs 3500rpm är nått galet.
    Jag skulle nog börja med att kolla wg-dosa och inre läckaget i MV + div andra luftläckor
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  10. #650
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938

    Re: T16S Aero X3! T16 LUX Sedan, plus Garagefix.

    Hm, du har nog rätt i det kanske, tyckte det var lite konstigt också. WG klockan lär ju inte vara alldeles djäkla tokfrisk efter 42000 mil och 25 år.... Ska byta den, tror jag har en liggande helt ny nånstans. Ska kika över läckage i ventiler och sånt också.

    Har även meckat växellåda! Här kommer nästan en FAQ hur man byter Primärväxel, håll till godo.

    Att byta Primärväxel i en växellåda på og900 kan öka resp sänka varvtalet vid en given växel. Ofta strävar man ju efter det senare alternativet. Vanliga primärer är väl 5ans på äldre Iinsprutare, 6ans på nyare insprutare och 900S, samt 7ans primär på så gott som alla Turbo-bilar. Den "trögaste" primären är 8ans. Dyr, eftersökt och aldrig sålt på några bilar i Sverige (ok, några mkt få undantag finns), så ger den längre växlar och man gör ca 100km/h på 2ans växel utan att tokvarva i det röda. Beror dock lite på vilken låda det handlar om och interna växlingen i den.

    Här i Primärhuset sitter Primärväxeln. Denna går att byta även om lådan sitter i bilen påstår jag. Man får riva ur Kylaren plus ACn om det finns en sådan. Sedan palla upp främre delen av lådan/motorn och lossa motorfästet för åtkomlighet. Sen bör man kunna komma åt att jobba. Har man AC i bilen är det ju meckigt, då måste den öppnas för att kondensorn skall väck = lyft ur lådan/motorn ur bilen istället! Här är det lättjobbat:



    Nästa steg är att dra ur axeln som går genom lådan och ut i kopplingen. Man lossar denna kåpan:


    Sen skruvar man ur den lilla plaststjärnan på änden av stången. Eftersom jag jobbade med lös låda utan axel så har jag inga foton på detta. Läs gärna i nån bok om Kopplings-fix för detta jobb. Axeln dras rakt ut bara. Man kan dra i en bult i änden och dra med nåt, en kofot till och med att bända ur den med funkar. Kopplingen etc bör kunna sitta kvar i motorn när man gör detta, det hålls på plats av tryckplattan allting och stången kan skjutas tillbaka igen när allt är klart.
    När man kommit åt kåpan så kan man lossa all 12mm bultarna lugnt och fint, och ta loss kåpan. Det kommer rinna ut lite olja när man gör detta, de dl som ligger i primärhuset. Det hjälper inte tömma lådan på olja först, för man kommer inte åt att tömma primärhuset helt och hållet ändå.



    Vi kan nu börja lossa primärkjedjan med hjulen. Det nedre hjulet sitter med en stor hemsk bult. Denna tas med mutterknackare. Tack till Jörgen för tipset! Manualen föreslår att man öppnar sidohuset, och låser manuellt både 5an och backen, samt använder lång hävarm. Men knackaren var ju mkt lättare. Man behöver inte stoppa lådan från att rotera ens, knacken tar hand om det. Växellådsjörgen borde ju veta...



    Obs att jag använder en vanlig Feltema hylsa i en muttermaskin. Det är FEL. Man skall ha krafthylsor. Nu är det sagt i alla fall.... Skyddsglasögon på.
    OBS: Det finns ett inslag i muttern av ett dorn också, en extra låsning man gjorde på fabriken. Det bör gå dra loss muttern fint trots detta, det gjorde det för mig.

    Det övre hjulet sitter med en låsring och tas med en rejäl låsringstång, som skall vara av typen öppnande. Jag hade en för slutande ringar och fick bända handtagen utåt vilket bara vara meckigt, men funkade till sist.
    Detta var lite meckigt som sagt, man får ta i rejält. Ringen öppnas och tas framåt, det finns ett utrymme inne i kugghjulet där ringen kan valsa omkring och komma helt fritt från axeln den sitter på. Man skall alltså INTE öppna ringen och dra ut hjulet samtidigt, det är onödigt.



    När muttern och låsringen är lossad kan man pilla ur bägge hjulen samtidigt. Obs att jag har lämnat spännaren på plats här, det kan man göra. Bägge hjulen måste dock dras ut samtidigt, det är mkt lite slack i kjedjorna och tar man ena hjulet först så låser kjedjorna = går inte.



    Nu är då hjulen lösa. Till vänster här ser vi en 6ans primär och till höger en 8ans. Det skiljer bara två kuggar per hjul. Det är dyra kuggar det.... En 7ans primär ligger alltså emellan, en kugg större/resp mindre per hjul. Man kan INTE bara byta ena hjulet, då stämmer det inte med kjedjan alls. Båda eller inga!



    Sen är det bara häkta i nya primärhjulen, hålla koll på vad som är uppe och nere, in och ut, och sätta dit igen. Se upp lite med spännaren, att det inte fastnar och klämmer för mkt.

    Mutter skruvas dit med Gänglåsning. Jag hade bara gängtätning, men mkt av det skapar ju en tröghet ändå.



    Muttern dras med maskinen igen. Det står ett moment nämnt i böckerna, ska kolla upp det och fylla i här. Ett sätt att vet att man dragit rätt är att hacket efter dornet skall hamna på samma ställe som innan, sen bör man kanske slå in det igen med ett dorn och hammare.




    Hitta låsringen och pilla i den på plats igen, detta kan vara lite pilligt. Man bör vara säker på att den är på plats i spåret och låst.



    Kåpan sätts sedan dit igen, och alla 8mm bultarna dras med 23-28 nm enligt manual. Använd momentnyckel!!!



    Sedan skall man hälla i olja såklart, lämpligen nån bra växellådsolja, se andra trådar om detta. Manualen säger 10W40 MINERAL, inget annat. Men Quadralube 75W är ju populär här, och mitt val nästa gång. 3 DL skall hällas in i primärväxeln efter lådan öppnats och tömts. 2,7 liter i själva lådan genom påfyllningen där. Lämpligen öppnar man här för att fylla primären:


    Enligt tips från Jörgen så kan man hälla i en liter i primären, för den rinner ändå ner i lådan sen. Då skall det ju lämpligen i ca 2 liter i främre påfyllningen!

    Mkt nöje med detta! FAQen, om man nu kan kalla det en sådan, är klippt från mig tråd på 900klubben där jag normalt håller till. Är rätt dåligt att uppdatera här...

    Vidare har cabben hitta hem igen till garaget, här står den klar för transporten hem i plusgraderna i Söndags. Vilken syn det bör ha vart på E20 i regnslasket. Men vad gör man....



    Så här gott om plats blev det i Garaget förresten. Mer än jag hoppades på nästan!





    Gott om plats att mecka framför, ett motorlyft är inga som helst problem där inne. Vingen har fått sig rätt mkt uppmärksamhet och är väl på väg att bli klar, bara väntar på lacken att härda. Shit vad tid det tar...



    JUst nu är cabben på plats i Garaget. Larmad, kryckad och inlåst så känns det mkt bättre nu allting. Ett litet stereoprojekt har påbörjats. Original 900 Soundsystem må vara skitball 1991, men 2011 så är det inte up to date längre, och jag är trött på att släpa med massa CD skivor i bilen. Så det åker ut, och en Alpine nånting åker in istället, med grön display, Ipod kontroll etc. En 8" låg aktiv baslåda hamnar under stolen för att fylla upp Basljudet också. Men 900 cabbens tighta kupe och samlade ljubild blir det riktigt hyfsat tror jag! Samtliga kablar till original systemet sitter kvar i bilen, enheterna sparas såklart och kan installeras igen på några minuter. Originalkänsla är viktigt, man vill ju inte göra permanenta ingrepp i denna bilen. Slänger upp lite pics senare.
    MEDLEM 7032.

  11. #651
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938

    Re: T16S Aero X3! T16 LUX Sedan, plus Garagefix.

    Att riva ur originalgrejor i en og900 cabbe med 7000 mil på mätaren och som är nästan helt orörd är ju en hädelse egentligen, men det är bara att inse fakta - att "Saab 900 Sound system" inte motsvarar dagens krav på stereo. Så hela clabbet åkte ut! Men det sparas undan såklart, de flesta kablar ligger kvar på originalplats i bilen och inga permanenta ingrepp av förstörande karaktär alls har genomförts.

    Förstärkaren i gamla systemet, denna låg i mittkonsollen helt löst. Kändes eftermonterat, men det var nog så det gjordes på Saab helt enkelt. Notera kontakterna, det är alltså en mångpolig gammal modell stereokontakt, och en lång special kontakt med spänning, tändsignal och grejor.


    CDn och förstärkaren. CDn har två kablar, en för power, tändning mm, och en mångpolig med ljudet.



    Och så själva huvudenheten och lite kablar.



    Bilens standard kablar för stereo som alla andra og900 ut till högtalare och med power etc sitter kvar, så ett adapter paket med kablar ingår i Saab 900 Sound system. Så från förstärkaren går en ganska special kabel ut och ansluter till de två kontaktblock som sitter i instrumentpanelen. För er som undrar så är alltså inte något av dessa grejor till salu, utan skall bevaras med bilen för att återställa 100% original skick i framtiden vid bevov!

    Till det nya då. Här hamnade en Biltema 8" baslåda, rakt under stolen!



    Lågnivå och remote går genom hela mittkonsollen, och ut under mattan vid ena ventilationsutblåset där. Allt ligger slackt och strajpat ihop för att kunna få loss enheten lätt.

    Power går genom höger karossgenomföring, längs tröskeln, rakt under stolen/mattan och genom mittkonsollen och ut. Blev mkt låg profil. En säkring sitter såklart alldeles efter anslutningen av kabeln till konstant plus.


    I förvaringsfacket sticker nu ut en Ipod anslutningskabel, och en telefonkabel från Förstärkaren med en volym (gain) kontroll för baslådan, så man slipper in under och pilla för att anpassa. Ska snyggas till lite bara.



    Alpine CDI 112RI. Med Ipodkabel, remote Aux, och USB! Så man kan slabba ihop "Mix of the day" antar jag i MP3 format och bränna ut i natten med helt rätt musik för stunden! Underbart! Måste prova detta... Obs bara provmonterad på fotot, ramen ej på plats ännu.



    Gamla CD spelaren ersätts med ett original prylfack från skroten (!) i mkt bra skick. Extramätare och sånt lockar ju, men det blir då eftermarknads och det känns inte prioriterat alls just nu. Kanske jag smäller in Turbotryck, Vattentemp och Volt nån gång tex, men då måste mer kabel dras och det känns fel.




    Här börjar det bli klart, allt monterat igen. Notera mattorna! Jag har nu lagt in de ljusgråa "PartsforSaabs" mattor jag köpt. Helt ärligt så passar dom nog ännu bättre i den ljusgråa inredningen (Andreas, köpt till din 1993 Aero?) men detta funkar ändå tycker jag. Blev lite ljusare känsla i bilen vilket är nice. Jag har även ett par helt Saab original tillbehörsmattor med djäkligt lurvigt tyg som är i denna färg också, så helt fel är det inte.



    Stolarna på plats så sakteliga:



    Här sticker baslådan ut litegrand och dunkar skönt upp i ryggen, alldeles lagom.



    Kontakterna är bara plugga ur och jag har ju lagt med slack, så de få gånger någon åker där bak så är det bara dra den bak, vinkla upp och rycka loss alla kablar, mkt lätt det hela. Så här långt är jag mkt nöjd, basen fyller upp precis det där extra som man saknar i ett standardsystem utan slutsteg och standardhögtalare. Kupen i en og900 cab är ju ganska liten också, så det behövs inte supermkt ljud. Och Alpine enheten är lika bra eller bättre på att driva högtalarna som gamla steget var, det låter kanon kort och gott! Mer tester väntar. Biltemas lilla baslåda känns som mkt för pengarna för vad den kostar och kan bara rekommenderas! Kvalitet, hållbarhet etc vågar jag inte uttala mig om, men den gör det den skall och känns mkt bra, med komplett kabelkit med (utom lågnivå), kan drivas med antingen lågnivå eller högnivå vilket ju underlättar ännu mer.

    Nästa projekt blir nedan, äntligen... SKulle gjorts för länge sen, men nu har jag plats, och garage. :P



    Det är alltså höljet som skall bytas och gamla fula märkena från extraljusen skall bort och även den repa som är på höger sida. Gött!!! Men först skall kopplingen i den röda bytas, den rasade idag igen och jag fullkomligt badar i djävla kopplingsvätska där ute nu. Men den är riven, allt ute och nu väntar jag på packningssats bara för att montera allt igen.
    MEDLEM 7032.

  12. #652
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt

    Re: T16S Aero X3! Stereoinstallation i Cabben!

    Mekande i garage är en lyx du inte kommer vilja vara utan i framtiden va? Mycket trevlig uppdatering av ditt projekt. Hade fundering på likadan bas som du nu skaffat till min blåa förra året, men det blev inte av. Får ta och provlyssna ditt system vid tillfälle för inspiration.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  13. #653
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938

    Re: T16S Aero X3! Stereoinstallation i Cabben!

    Absolut, det får vi lösa! Jag har bara provat i Garaget och lite i bilen nercabbat, det intressanta är ju cabbat utomhus så som det är tänkt att njutas. Men det blir säkert bra mkt bättre än innan.
    MEDLEM 7032.

  14. #654
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    334
    Medlem#
    7502

    Re: T16S Aero X3! Stereoinstallation i Cabben!

    Ja här ligger man i lä på skicket!

    Vad tycker du om mattorna från PartsForSaabs annars? Passform och sånt dvs. Har varit sugen på att köpa en uppsättning till min.

    Jag har också funderat på att sätta i någon ny stereo, men jag gillar inte utseendet på dagens anläggningar. Vill ha någon utan massa blank plast och krom. Synd att allt ska se så modernt ut!

  15. #655
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938

    Re: T16S Aero X3! Stereoinstallation i Cabben!

    Jo skicket är bra, men den har gjort två vintrar faktiskt med första ägaren. Som många Aero så såldes den till en rik familj där typ tanten behövde en flashig shopping-vagn eller nåt åt det hållet. Tack och lov så kördes den inte så mkt, men dessa vintrar har ändå lämnat lite spår i form av rost på bakaxeln tex. Men det är bara lite yta egentligen, kommer dock åtgärdas framöver.

    Håller med dig om utseendet Trekmeister på dagens enheter, men Alpinen smälter dock in helt ok tycker jag. Men visst, det är ju inte svart matt plast och 80-tals knappar ala originalstereon, det är ju fakta. Men jag kan leva med det.

    Mattorna får godkänt, men sådär "wow" var det väl inte. Gillade inte riktigt infästningen för förarmatten. Två plastsnäppar som håller den fast, men Speedparts lösning där var mkt bättre, den var typ original. Detta är två skruvskallar i plast som skall sättas in på en 10mm lite plastskalle = man måste ha en mejsel för att få loss dom. Men visst, dom är fina i bilen och känns bra kvalitet. Men original är det inte.
    MEDLEM 7032.

  16. #656
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    567
    Medlem#
    4125

    Re: T16S Aero X3! Stereoinstallation i Cabben!

    Man kan ju inte annat än att beundra din entusiasm och energi.
    De kommer nog bli mycket frågor längre fram när jag ska montera ihop min bil.
    Trevligt uppdaterande av tråden, mycket detaljer och bilder. De är alltid trevligt!
    Men de ska bli trevligare att se de i verkligheten.
    Jag och Korpen kommer ner på söndag. Slår dig en signal i morgon.

  17. #657
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938

    Re: T16S Aero X3! Stereoinstallation i Cabben!

    Ni är så välkomna så! Ni slipper mecka koppling i min röda 5D, för jag är klar med det.

    Det var slaven som läckte, den var rätt äcklig. Det verkar som oljan (eg: vätskan) läckt ut och kommit fram hela vägen till tryckplattan och lamellen för den började ju plötsligt slira vid lite tryck. Och sen dog kopplingen igen häromdagen, precis som sist. Kallt ute, och vätskan rinner ut på parkeringen medans bilen står. Nu är det bytt allting, med packningssats har jag renoverat gamla slaven. Hoppas det funkar. Ytorna såg väl hyfsade ut tyckte jag, gamla packningarna var rejält platta och trötta. Ny tryckplatta och lamell (=kopplingsats) är monterade. Hade en liggande för den röda TurboSen, det var ju tur för Speedparts har ju inte gett ett livstecken om leveransen av den nya jag beställde, plus lite småpill... Örf.... Nåja, hoppas det beror på att dom har mkt att göra helt enkelt, det kan jag köpa.

    I alla fall så kommer lite mecktips här på nattens tidiga timma.

    En press från Jula är bra att ha. Skitkvalitet, men den kostar därefter och funkar kanon till att knöka i bussningar i länkarmar tex, samt detta här - pressa ner solfjäder inför montering av slav och tryckplatta!



    Har även den ultimata slangen att lägga i plattan, en blå hård kabel egentligen som fanns i stereo-skrotlådan. Gött. Man måste alltså göra så här för att kunna få in slaven och tryckplattan igen mellan motor och låda. Jag hade ju lite tur här, för även om slaven läckte så kunde jag lufta den gamla igen och pressa gamla tryckplattan på plats i bilen för att kunna få ut den på samma sätt. Har man helt död slav så är det ju värre, då får man hitta på nåt annat för att knöka. Jo, den mässingsfärgade cylinder jag har som knök-adapter (bra ord... :roll: ) är en ljustake för värmeljus som jag hittade på en hylla högt upp hemma hos morsan. Funkar kanon! Står nåt om 24 karat på den på en lapp såg jag efteråt.... Tror ni att...... ?? :shock: Nej, det tror inte jag. Det var mässing...

    Trots en del meck med ovan tex så är ändå og900 koppling superbt lättmeckat. Motorn och lådan sitter kvar, det enda man gör är att lyfta av huven. Egentligen det svåraste med hela djäkla manövern är att få loss den förbannade täckkåpan i plast!! Kåpan syns inte här, bortmonterad, men så här ser det hela ut för er som undrar och inte meckar så mkt själva!



    Det näst svåraste var för mig nog sjutton de 3 små insexskruvarna som håller slaven. När jag demonterade så satt det ett damskydd över slaven, och det gjorde hela manövern krånglig. Men det här verktyget är ju kungen, när jag väl hittat det igen så löste sig allt. ÄR alltså en pytte-pytte spärrnyckel som ser ut som en 8ans fast ungefär, och har alltså bit-hållare i sig. Helt suveränt - första gången denna rädda mig var på en parkeringsplats i danmark för några år sedan, då kolbryggan på Generatorn i TurboS skulle bytas. Ni som bytt denna på plats vet vad jag menar. Kamaza tools är den från.



    Dammskyddet är borta nu. Satt dessa original? Jag vet inte, men jag har inte satt dit det nån gång och än har det inte rasat....

    Så var då allt tillbaka igen, och man inser att kanske är T16 inte den vackraste motorn, det är mkt slang och väldigt rörigt det hela. Att bilen är en brukshäck med mkt rost och slitet allting gör ju inte saken bättre....



    Om jag nu bara kunde lösa varför den går på 3 cylindrar vid kallstart varenda djäkla gång så vore det nice. Blir värre ju kallare det är, men den tänder alltid upp efter en 10-20 sekunder, och varmt så går den så fint så. Stabil fin tomgång, 200+ hästar numera och inga problem alls. Men så fort den kallnar så har jag en 3-cylindrig T16 igen. En dålig spridare? Tempgivaren? Fukt/vatten/elände som läcker in nånstans och behöver rensas ut? Tips mottages tacksam för standard problem som kan innebära ovan. Jag har såklart fräscha stift, kablar mm, och bilen har inga som helst laddproblem heller.

    Nu är det alltså plats igen för byte av kofångare!!! Sen väntar den röda i Kulisserna, ny servo, 8ans mm. Men tidsfaktorn är osäker....
    MEDLEM 7032.

  18. #658
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    567
    Medlem#
    4125

    Re: T16S Aero X3! Stereoinstallation i Cabben!

    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    Om jag nu bara kunde lösa varför den går på 3 cylindrar vid kallstart varenda djäkla gång så vore det nice. Blir värre ju kallare det är, men den tänder alltid upp efter en 10-20 sekunder, och varmt så går den så fint så. Stabil fin tomgång, 200+ hästar numera och inga problem alls. Men så fort den kallnar så har jag en 3-cylindrig T16 igen. En dålig spridare? Tempgivaren? Fukt/vatten/elände som läcker in nånstans och behöver rensas ut? Tips mottages tacksam för standard problem som kan innebära ovan. Jag har såklart fräscha stift, kablar mm, och bilen har inga som helst laddproblem heller.
    Jag känner igen detta problemet, ofta är de ju en topplockspackning som har börjat läcka lite. När motorn kyls av så läcker de in lite vatten i en av cylindrarna.
    Men man kan ju aldrig vara helt säker på att de är så. Har du efterdragit toppen?

  19. #659
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    567
    Medlem#
    4125

    Re: T16S Aero X3! Stereoinstallation i Cabben!

    Fick en härlig länk av en polare.
    Kolla in denna länken: http://s189.photobucket.com/albums/z260 ... ?start=all

  20. #660
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 516
    Medlem#
    5622

    Re: T16S Aero X3! Stereoinstallation i Cabben!

    Citat Ursprungligen postat av Sjöan
    Fick en härlig länk av en polare.
    Kolla in denna länken: http://s189.photobucket.com/albums/z260 ... ?start=all
    Off topic, men ja den länken var riktigt nice!

    //Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

Liknande ämnen

  1. 9-3 AeroCab -08 m. Hirschfälgar
    Av Rodder76 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2007-12-10, 21:26
  2. og900 aerocab stopper...
    Av Forsdahl i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-01-08, 22:29
  3. 9-3 MonteCarlo - kolla vad?
    Av TurboCab i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-10-07, 14:29
  4. Svar: 26
    Senaste inlägg: 2005-09-28, 01:57
  5. Montecarlo gul 900 Aero
    Av AndersT16 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-02-07, 22:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •