Sidan 1 av 48 12311 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 960

Ämne: AeroCab MonteCarlo + Aero 88 + 9-5 Aero

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938

    AeroCab MonteCarlo + Aero 88 + 9-5 Aero

    Det kanske är dags att starta en projtråd här också, har en på 900klubben också, T16Cab heter jag där.

    För en vecka sedan köpte jag en rätt så fin Aero i original-skick. Bilen är en 1992 års Turbo 16S, dvs Aero original! Det som är ovanligt med den är väl bla att den är rostfri i karossen och i ett superbt skick i lack etc. Lite, lite rost finns längst ner vid hjulupphängningarna och under motorn, men det är i stort bara att slipa bort och lacka över.

    Bilen låg på blocket ett tag, dvs 4 dagar, och det vart rätt stort sug på den. Säljaren fick mail från bla Belgien, Tyskland och Danmark. Och så några svenskar såklart.... Ska nog vara glad att jag fick köpa kärran!

    Lite "teasers" så länge, datorn är rätt begränsad i bildhantering.



    Här ser vi loggan som jag själv vurmar för så mkt, TurboS, sitter på de senare Aero-bilarna. I bakgrunden står min 1988 Aero "Grålle" som jag lagt min själ i de senaste två åren, lite avis är den allt på den röde som nu klivit in i fokus istället.



    Inredningen, rätt så standard Aero - dvs Mockainlägg, träpanel, läder i dörrsidorna etc. Mkt trevligt i alla fall! Mkt bra skick också, inga sprickor eller revor/slitage som är värt att nämna alls. Elstolar bägge sidor fram och baksäte/kuddar i nyskick, i alla fall efter en rengöring och lite infettning. Träpanelen är i toppskick, instrumentpanelen helt utan sprickor! Inte mkt sol på denna bil sen 1992 mao.



    Stora vingen var fabriksmonterad. Den är i fint skick, men skruvarna som håller gummit i vingen är lite dåliga, skall fixas.



    Motorn är vad jag har sett så här långt helt original! Går mkt bra, laddar fint och stabilt uppåt en 0,8 till 1 bar tror jag. Misstänker att den är skruvad, röda boxen ger väl inte så mkt original?



    Dörrar, kaross mm är 100% rostfria, och jag menar det också. Inte sådär "rostfria" som vissa annonser vill påstå!



    Slutligen en fälgstudie, 9000 jubileum till vänster, Aero Assymetric i mitten och original Aero 15" på polarns fina vita Aero! Vilken är snyggast tycker ni?



    Planen då? T60 turbo, 2,1 insug, 16" Aero och 3" hela vägen? Ja, helt rätt, men på den grå Aeron.... Det blir trimbilen istället....

    Den Röda skall bli helt 100% original har jag tänkt! Bilen har gått 16k mil och måste vart ägd av ömt vårdande Saab-entusiaster sen den gick av bandet. Sista 4 åren har den gått 500 mil och bott hela tiden i en lada på Öland. Jag tror inte bilen gått vinter mkt alls, snarare har det myckna stillaståendet slitit på den litegrand. Klockan tex är stendöd, lite lustigt.

    Nu närmast skall draget väck och fabriksny kofångare på bak. Lite puts kommer. Sen skall bromsok bli helt nya, hjulhusen skall lackas röda.
    Motorn skall ur och packningar etc bytas. Nya slangklämmor, puts på slangar mm.
    Motorrummet skall lackas nytt.
    Skall försöka hitta fabriksnya fälgar också, Assymetric Aero. Inget annat, dessa var original på Aerobilarna från 1991 eller nåt sånt.


    Målsättningen är en av landets bästa Aeros. Färdig till SaabFestivalen 2009! I mkt fint skick till nästa sommar redan har jag väl tänkt. Allt som kan hittas nytt skall monteras, lampglas, lister etc. Å andra sidan är det ju inte särskilt dåligt redan nu......

    Lång öppning av tråden kanske, kommentera nu gärna och kom med tips!
    Senast redigerat av TurboCab den 2014-02-21 klockan 16:55.
    MEDLEM 7032.

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 422
    Medlem#
    3020
    Ta du och skaffa nya Aero 16 alt den som ser ut som den du har fast med fälgbana och något mörkare färg i centrum.

    Man var ju sugen på den, men den har ju tak

    Se nu till att ingen själ dne för dig, och lycka till.

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  3. #3
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Jag har svårt att finna ord för hur fina dina bilar är! Det går bara inte...
    Bra att den den röda fick stanna i Sverige, och inte gå till utlandet!

    Angående fälgarna som sitter orginalmonterade på den röda, heter de inte "Aero 92"? Har aldrig hört Asymetric Aero förut faktiskt. Sen så tycker jag även att de som sitter på bilen nu ser ut att vara i princip nyskick? Eller är det någon fälg som har någon liten kantstötning? En omlackering av de fälgarna du har nu borde göra susen!

    Tyvärr måste jag väl säga att "Aero 92" inte är någon personlig favorit. Tror även som Cabmange att bilen skulle göra sig väääldigt bra med 16" Aero av något slag. 16" Aero med polerad kant tror jag skulle sitta som gjutet på denna pärla! Fast då är såklart problemet att bilen inte blir helt i orginalskick. Fälgar är ju dock inget som sitter permanent på bilen, det är ju väldigt lätt att återställa den till 100% orginalskick när som helst genom att återmontera orginalfälgarna.

    Som sagt, RIKTIGT fina bilar i ett skick som är så gott som identiskt med skicket de hade när de rullade av produktionsbandet!

    mvh /en om önskar att ens egen 900 turbo hade varit i samma skick som den röde

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938
    Jo, man tackar, men vänta bara det kommer bli bättre skick ändå.

    Jag är tveksam till 16". Skärmbreddarna är helt utan skrap på denna bilen, den har alltid gått med 15". Känns lite synd att slänga på nåt större, det blir kantskrap mm. FIck på 16" jubileumsfälgar på den gråe, och det tog i faktiskt. Slet loss minst ett skruv-fäste i skärmbreddaren fram, däremot tog det inte bak.... Sitter nu på Cabben istället, slänger upp en bild på det sen.

    Men 15" med grått centrum är ju fett, det håller jag med om! Får leta efter såna kanske... Dom heter nog Aero92 eller nåt sånt, men kallas även Assymetric i Saabs papper har jag sett. Är rätt många som inte gillar dom har jag förstått....

    Kommer lite mer bilder!
    MEDLEM 7032.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    1 251
    Gratulerar till en helt underbar bil.
    Jag har till och med kört den en kort tur för något år tillbaka då föregående ägare och jag jämförde skicket på våra respektive bilar.
    Tilläggas bör att denna bil varit till salu under längre tid (vi pratar flera år), men att prislappen i svenska mått nog varit i överkant.
    Skicket på denna motsvarar gott och väl skicket på min före detta bil (även den en talladegaröd Aero) som senare gick till Tyskland för en högre peng.

    Har hittills bara hittat ytterligare en og900 till som brädat dessa två (det vill säga min före detta samt denna) och det är den talldadegaröda og900 Aero som står på Saabs museum.

    Nu talar jag dels om skicket rent utseendemässigt, men även uppförande och känsla i bra precis alla prylar i bilen (reglage, växellåda osv.).
    Och ja ... Jag har kört en del av Saabs museumbilar på avlyst bana (däribland den talladegaröda og900 Aeron som står på museumet), så jag har kunnat göra jämnförelsen.

    ... Som kuriosa kan jag nämna att tidigare ägare till denna röda Aero lär ha ytterligare en og900 Aero till (en svart) i nästan lika superbt skick som denna.
    Dodge Viper / Porsche 996 C4 Cab / Hummer / Volvo S60 2,4T / Volvo V60 D2
    Professionell räksmugglare

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 422
    Medlem#
    3020
    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    Men 15" med grått centrum är ju fett, det håller jag med om! Får leta efter såna kanske... Dom heter nog Aero92 eller nåt sånt, men kallas även Assymetric i Saabs papper har jag sett. Är rätt många som inte gillar dom har jag förstått....

    Kommer lite mer bilder!
    De jag tänker på är också 16 tum, mycket ovanliga.

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  7. #7
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av Cabmange
    De jag tänker på är också 16 tum, mycket ovanliga.
    Visst är det sådana som sitter monterade på den gråe cabben som står på Saabmuseumet? Bifogar en bild... tycker dock att de ser ut som 15"(?)


  8. #8
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    Jag är tveksam till 16". Skärmbreddarna är helt utan skrap på denna bilen, den har alltid gått med 15". Känns lite synd att slänga på nåt större, det blir kantskrap mm. FIck på 16" jubileumsfälgar på den gråe, och det tog i faktiskt. Slet loss minst ett skruv-fäste i skärmbreddaren fram, däremot tog det inte bak....
    Första ägaren på min 900 turbo köpte bilen ny med 16" Aero. Min har visserligen inte skärmbreddare men fram har det i aldrig tagit i för mig. Dock bak.... där har det "slipat" bort hela innerdelen på skärmkantslisten och delar av fästena till sidosköldarna. Misstänker dock att detta är kombinationen av att en 50kilos baslåda har åkt med i skuffen, samt att bilens fjädrar och dämpare inte är vad de var 1991, men vad kan man förvänta sig efter 38 700mil?....

    Vad hade du för däck på när det tog i för dig? Jag kör med 205/50/R16 och då har det bara tagit i bak maximalt 2gånger under tiden jag ägt bilen, båda gånger har varit då jag kört i skarpa kurvor. Min bil är dock synbart "nedlastad" pga baslådan samt en aning trötta fjädrar och dämpare vilket bör göra det hela lite värre.

    Fast jag vet inte hur det ser ut när skärmbreddare sitter monterat, det är mycket möjligt att det "bygger" lite mer så att det inte blir lika mycket frigång.

    mvh

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Den ser fantastiskt fin ut. Som de andra sagt så skulle den bli snyggare med Aero 16" men å andra sidan så älskar jag det underbara originalskicket.....

    Sen måste jag lägga mig i fälgnamnen
    Den kan väl inte heta Asymetric då de är symetriska... låter helt befängt!
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938
    Tror dom heter Aero92 eller nåt sånt.... Visst är det de grå fälgarna på museets cabbe jag menar! Tack för bilden på den! Dom hade suttit som gjutna, och inte tar det i heller. Tyvärr såldes mkt få bilar med de fälgarna, men jakten på dylika har startat! Om någon läser och har liggande så hör av er....

    På min Gråe Aero så tog 16" superAero i fram endast, inte bak... Men destor värre fram, slet loss två fästen och skrapade i breddarna. Inte så snyggt. Nu när den röde är 100% hel så vore det synd att börja schabbla med 16" och skrapa upp, så nej, det blir 15"!

    En helvy på bilen:


    Baken:


    Draget skall väck, ny kofångare bak skall dit såklart.

    Hjulhuset bak ser ut enligt nedan. Kanske ser murkigt ut, men vad man ser är lite svart klägg, asfalt etc ovanpå den röda färgen.... Ingen rost, ingen sunkig tjära som nån slabbat på som rostskydd mm. Underbart! Här skall tvättas, lackas mm. Nya dämpare skall på, Koni röda såklart, och nya fjädrar. Stagen skall lackas och fräschas, kommer bli som nytt!



    Ett av kraven på denna bilen inför köp var att den inte var underredsbehandlad med tjärklet. Det är för djäkligt att få bort! Kollade på skärmbreddarna lite mer idag, alla skruvar utom en var kvar, och mer eller mindre bara att sätta torxen i och vrida om för att få loss. Var ingen som helst rost under breddarna, bara röd plåt.
    När allt är klart skall nya ok etc sitta på plats också, då blir det som på min Gråe som ser ut så här bak:


    Lite färg på skivan och nya ok gör rätt mkt alltså....

    Så här ser det ut fram vid höger länkarm. Lite rost längst ner, skruvarna och infästningen som fått lite ytrost. Skall rivas ur motorn och fräschas/lackas. Är väl den enda rost jag hittat egentligen och inte mkt att gnälla om tycker jag. Själva länkarmen är som ny....



    Slutligen denna läckra dörrsida, men läderinlägg! Mkt elegant tycker jag!


    Liten samling hemmavid. Mina två och polarns S i fullt Aeroutförande. Vilken färg är snyggast? Jag gillar ju vitt alltså.....


    Och så offtopic nästan i min egen tråd, apropå fälgarna som tog i den grå.
    Nu sitter dom på cabben istället, den har ju bara plastlisterna, och inga skruvar som bygger upp. Mkt riktigt så bygger ju breddarna rätt mkt, med skruvskallar etc. På cabben verkar det gå fint, tog inte nånstans i somras trots full packning. Så här ser det ut ungefär:


    Ni som kan gissa var bilden är tagen vinner ära och respekt!
    Här kommer en helbild på det också:


    Ok folks, nog för idag. Bilder etc kommer efterhand som projektet drar igång. Först skall jag få färdigt min grå tänkte jag, den skall trimmas upp litegrand och bytas dörrar på. Den röde blir nästa år först tror jag....
    MEDLEM 7032.

  11. #11
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    De där dörrsidorna med läderinlägg är bara för läckra! Men ack så ovanliga! Jag själv har samma dörrsidor som du har på den röe, fast "givetvis" versionen utan skinn...

    Angående vart bilden är tagen... Norge gissar jag. Säkert helfel, men en gissning är en gissning.

    mvh

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 422
    Medlem#
    3020
    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    Slutligen denna läckra dörrsida, men läderinlägg! Mkt elegant tycker jag!

    Hur ser de vanliga ut då? min og har lika som denna.

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938
    De vanliga har inget läder. Tror det kom 1991 nånstans. Min 1988Aero har inte läder tex. Om du har såna dörrsidor så kanske någon har bytt, det fanns väl tex dylika i massor på SDCC! Snyggt är det i alla fall.

    joH900: Norge är en bra gissning.....
    MEDLEM 7032.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Mörlunda
    Inlägg
    152
    Grattis till ett mkt fint bil köp

    http://www.garaget.org/?car=30048&image=513944
    Jag kör med turbo-s

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572
    Bilden med de tre bilarna väcker varenda nostalgigen i kroppen.

    Jag gillar den röda som har ett fulländat skick/originalutförande, men personligen skulle jag helst vilja ha den grå. Ser lite sportigare ut i nörk färg tycker jag.

    MEN: Du får byta sidoblinkers mellan den grå o den röda.

    Den vita va fin..... men inte i närheten av nån av dina två!
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938
    Man tackar!

    Jag har nog tänkt mig oranga sidoblinkers på bägge... Jag är mkt för originalstuket.... Men visst, det skulle vara rätt snyggt med mörka blinkers på den grå.

    Har fått tag på en raggar-trappa också i mkt fint skick, tänkte sätta den på den grå. Vad tycker ni? Kallades visst för bögtrappa i nån tråd. Jag tycker det är det ultimata 80-tals tillbehöret, passar fint med vindavvisaren till den grå också tror jag. Har även en vindavvisare till den röde, men kanske är det för mkt?
    MEDLEM 7032.

  17. #17
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Personligen tror jag att den gråe är för "ny" för att det ska göra sig bra med ett jalusi. Om det hade varit en Aero -84 (dvs gamla fronten) så hade det nog gjort sig bättre! Jag tycker personligen att nya fronten känns lite mer 90-tal, och således gör sig inte jalusi lika bra. Även om den nya fronten till 900 kom på 80-talet så tycker jag att det känns som att ett jalusi hör hemma på bilar som är från tidigt 80-tal. Men det är jag det.

    mvh

  18. #18
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706
    Räcker med Skall du nån gång sälja den så...

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    186
    Citat Ursprungligen postat av TurboCab

    joH900: Norge är en bra gissning.....
    Jag gissar på Schweiz

    Sedan tycker jag du kan prova jalusiet, ifall det inte krävs några stora ingrepp, det är ett coolt tillbehör
    Angående den röda tycker jag du kan köra utan vindavvisaren till en början. Får fundera på det en stund kanske
    Fredrik

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Döttinger Höhe
    Inlägg
    306

    Olditax....

    Hej !.

    ...ja detta får det att vattnas ordentligt.....ett sånt kap !.

    Orört originalskick som det verkar och utan rost och dessutom en av de allra sista sannolikt.

    ......de udda assymetriska Aero-fälgarna, mockainläggen, träpanelen......originalmonterad Röd box...... Grattis !.

    Hade jag kommit över en sådan själv hade originalskick varit givet.

    Av bilderna att döma så är väl skicket åtminstone i häradet "Gepflegt" vilket i Olditax listan brukar hamna kring 7000-8000 Euro idag.

    Ser riktigt bra ut bredvid den Odoardogråa......ett eget mini 900 Aero museéum att vårda vidare.


    /Tomas 220 PS
    9000 CC Aero ´91 220 PS Talladegaröd
    9000 CC Aero ´91 220 PS Odoardogrå
    9000 CS 2.3 Turbo S ´92 220 PS Svart
    9000 CS 2.3 Aero ´97 225 PS Silver
    Tomas 220 PS
    9-3 Aero, 9000 CS Aero, 9000 2.3 Turbo S, 9000 CC Aero x2, 9000 CD Aero

Liknande ämnen

  1. 9-3 AeroCab -08 m. Hirschfälgar
    Av Rodder76 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2007-12-10, 21:26
  2. og900 aerocab stopper...
    Av Forsdahl i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-01-08, 22:29
  3. 9-3 MonteCarlo - kolla vad?
    Av TurboCab i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-10-07, 14:29
  4. Svar: 26
    Senaste inlägg: 2005-09-28, 01:57
  5. Montecarlo gul 900 Aero
    Av AndersT16 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-02-07, 22:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •