Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Vindljud från dörrarna (ng900)

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    16

    Vindljud från dörrarna (ng900)

    Vid farter på 140 km/h och uppåt så börjar det blåsa in luft i cupen(stavning?), vinden letar sig in genom tätningen mellan a-stolpen och dörren så antar att det är dörrarna som är feljusterade så det läcker in luft.

    Fick ett tips om att man skulle flytta in låsfästet som sitter i karossen och det skulle fixas lätt men det hjälpte inte speciellt mycket. Så jag kollade på om det gick att justera i framkanten på dörrarna men det verkade som det inte går?

    En bild som visar hur man skulle flytta fästet..



    Nån som har haft samma problem eller vet hur man fixar det?

    Bilen är en ng900 -95.
    "I spent a lot of money on birds, booze and fast cars. The rest I just squandered."

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 018
    Det är ingen Mercedes du kör. Vindbrus i 140 är tämligen normalt på de flesta bilar.
    Gone country....

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 419
    Medlem#
    9481
    är nog villig att hålla med Snabbe, de är en 12 år gammal bil, lite småskavanker får man räkna med, vart hittar du 140 vägen förresten...

    de går att justera en aningen, kan va dörren som är lite skev eller nått med, jag bytte dörr på min bil för rost, men de verkad esom förra ägaren lagat dörren för jag har lite samma fenomen, vilket helt enkelt verkar bro på att dörren inte är riktigt som dne va när den va ny.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 397
    på mina 3 ng900 jag haft har fått justera dörrarna, lossa gångjärnen och flytta lite så dörren kommer "närmre" listerna, var uppmärksam på att inte justera för mycket så det tar i nånstans bara.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    16
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe
    Det är ingen Mercedes du kör. Vindbrus i 140 är tämligen normalt på de flesta bilar.
    Självklart är det normalt med vindbrus. Men jag kanske var lite otyderlig med beskrivningen på hur mycket det blåser in..

    Men när det låter som dörrarna är helt öppna när man kör och man nästan får använda headset för att prata med personen i passagerarsätet så fattar man att något inte är som det ska vara.


    Citat Ursprungligen postat av kvistarn
    på mina 3 ng900 jag haft har fått justera dörrarna, lossa gångjärnen och flytta lite så dörren kommer "närmre" listerna, var uppmärksam på att inte justera för mycket så det tar i nånstans bara.
    Får se på det imorgon men kollade idag på det och tyckte det såg ut som det inte gick att justera något på gångjärnen utan den enda justerbara grejen var just låsfästet..


    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    är nog villig att hålla med Snabbe, de är en 12 år gammal bil, lite småskavanker får man räkna med, vart hittar du 140 vägen förresten...

    de går att justera en aningen, kan va dörren som är lite skev eller nått med, jag bytte dörr på min bil för rost, men de verkad esom förra ägaren lagat dörren för jag har lite samma fenomen, vilket helt enkelt verkar bro på att dörren inte är riktigt som dne va när den va ny.
    140 km/h vägar är inte svåra att hitta. T.ex. autobahn och mantorp.
    Lagligt.



    Men dörrarna är inte bytta på den, så tycker det låter lite konstigt att dörrarna skulle ha blivit dåliga pga ålder..
    "I spent a lot of money on birds, booze and fast cars. The rest I just squandered."

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 397
    jodå det går justera, hålen är lite glappande i gångjärnen...

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 567
    Dra ner rutan sätt knäet vid låsknappen och ta tag i rutramen högst upp......

    Knäck till den lite lätt efter behov.

    Testa igen, bör funka ypperligt.
    Hinner inte med allt.....

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Borås/Gislaved
    Inlägg
    452
    De där listerna är verkligen skit. Visst, mercedesklass kanske man inte ska begärna, men jag ser ju toyotor som har bättre konstruerade lister

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... t=vindbrus

    De där listerna som Founder snackar om, finns det bilder på dessa? [/quote]

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    16
    Citat Ursprungligen postat av fredde1
    Dra ner rutan sätt knäet vid låsknappen och ta tag i rutramen högst upp......

    Knäck till den lite lätt efter behov.

    Testa igen, bör funka ypperligt.
    Låter som ett bra tips! får försöka mig på detta!

    Ska även kolla på kvistarns tips och hjälper inte det får det bli att börja montera extra lister..
    "I spent a lot of money on birds, booze and fast cars. The rest I just squandered."

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Borås/Gislaved
    Inlägg
    452
    Skriv gärna om du får nån ordning på det

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    16
    Citat Ursprungligen postat av NiV3Rt
    Skriv gärna om du får nån ordning på det
    Ska försöka få tid imorgon och kolla på det..

    Återkommer med resultat.
    "I spent a lot of money on birds, booze and fast cars. The rest I just squandered."

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    16
    fredde1 tips fungera fint! Vågade bara prova en dörr men den blev avsevärt mycket tystare än den andra!
    "I spent a lot of money on birds, booze and fast cars. The rest I just squandered."

Liknande ämnen

  1. Inge ljud ur dörrarna ng900
    Av salkin i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-05-30, 22:17
  2. Dra högtalarkabel till dörrarna fram ng900
    Av Bennet i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-04-26, 00:51
  3. Installera orginalhögtalare i dörrarna ng900
    Av Unique87 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-02-27, 21:55
  4. Ta bort sidolisterna på dörrarna? NG900
    Av znorc i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2004-11-13, 11:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •