Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Check engine lyser på trimmad Saab 9-3 2.0t 2001 vad göra?

  1. #1

    Check engine lyser på trimmad Saab 9-3 2.0t 2001 vad göra?

    Lite bakgrund om bilen
    Den har 3" avgas från turbon hela vägen bak
    Sportluftfilter.
    Turbon är uppgraderad till en Tdo04-18T#6 med störe WG Klocka
    Större Alu Intercooler och gröna spridare och det är mappat av MapTun.

    Nu till mitt lila problem som jag har och inte riktigt vet om det är något egentligt problem eller om det skall vara så på en trimmad bil.

    När jag gasar fullt på 3 och 4 växel så drar varvstopet i redan vid 5000-5500 varv och då laddar turbon ca 1,3-1,4bar.

    Någon gång så höll jag fortfarande i gasen en stund innan jag växla och då börja Check Engine lampan att blinka. Då släppte jag så klart gasen och den försvann efter någon stund.
    Men för några dagar sen så hände samma sak men jag råka håla kvar gasen någon sekund längre och då blinka Check Engine lampan igen och det var på 3 växel lite över 5000 varv redan när jag sen släppte gasen så övergick Check Engine lampan till att lyssa konstant och den fortsatte att göra det trots att jag bara rulla resten av bitten hem som bara var ca 2-3km.
    Jag parkera bilen och lätt den stå över natten men lampan lös fortfarande när jag skulle starta på morgonen. Åkte då till Mats Riesel som skulle testa den med Tech2 men han fick ingen kontakt med bilen blev bara någon slags "comminication failure"
    Körde hem och skulle fixa ett litet hål innan ljuddämparen på avgassystemet och byta Styrservoslang och då fick jag ta los batteriet för att komma åt och när jag var klar med det så hade Check Engine lampan slutat lysa. Jag testa då att ta loss en vakumslang och starta motorn och då börja det lysa igen stängde jag av och satte på slangen igen och starta igen så lös det fortfarande.
    Tog jag bort batteriet igen så sluta lampan lysa.

    Fungerar Check Engine lampan så på Saab 932.0t 2001 eller är det något jag ska vara orolig över? Sen undrar jag varför varvstopet är så tidigt och att Check Engine lampan börja blinka redan runt 5500 varv när rödmarkeringen inte kommer förrens runt 6000varv?
    Och att Mats Riesel inte kunde kommunisera med sin Tech2 kändes också lite oroligt. Bilen går bra och det är inga missljud ur motorn men kan det komma stora problem med bilen om man fortsätter att köra med tanke på att varvstopet tar i så tidigt och Check Engine lampan börjar blinka om man fortsätter gasa och att Tech2 inte kommer åt bilen?

    Det blev ett långt inlägg... Hoppas några har några ideer

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Sthlm/Kungsängen
    Inlägg
    470
    Läckade någonstans innan lambdan så den drar in tjyvluft?

    Varifrån är programvaran i bilen?
    The Only Subtitute For Cubic Inches Is Technology.
    // 9³ Aero -02
    #6962

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Logical
    Läckade någonstans innan lambdan så den drar in tjyvluft?

    Varifrån är programvaran i bilen?
    Ja den hade ett litet hål precis innan caten som jag inte lyckades tätta. Sitter lambdan efter caten? Kan den göra att varvstopet och Check engine lampan lyser så tidigt?
    Är inte hundra på om Maptun har specialgjort något åt programvaran.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    213
    Citat Ursprungligen postat av AtlasK
    Citat Ursprungligen postat av Logical
    Läckade någonstans innan lambdan så den drar in tjyvluft?

    Varifrån är programvaran i bilen?
    Ja den hade ett litet hål precis innan caten som jag inte lyckades tätta. Sitter lambdan efter caten? Kan den göra att varvstopet och Check engine lampan lyser så tidigt?
    Är inte hundra på om Maptun har specialgjort något åt programvaran.
    Varför pratar du inte med din trimleverantör?
    Nya tider nya projekt...

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av mrspringer
    Citat Ursprungligen postat av AtlasK
    Citat Ursprungligen postat av Logical
    Läckade någonstans innan lambdan så den drar in tjyvluft?

    Varifrån är programvaran i bilen?
    Ja den hade ett litet hål precis innan caten som jag inte lyckades tätta. Sitter lambdan efter caten? Kan den göra att varvstopet och Check engine lampan lyser så tidigt?
    Är inte hundra på om Maptun har specialgjort något åt programvaran.
    Varför pratar du inte med din trimleverantör?
    Jag har gjort det men MapTun ligger i Örebro och jag bor i Stockholm.
    Tyvärr har jag inte lyckats få tillräkligt med tid över för att åka ditt då jag varit upptagen både vardagar och helger.
    Det var därför jag tänte se om det var någon här som kanske varit med om något liknade eller kanske vet vad det kan vara för något på en gång.
    Ska se om jag kan få bort det lilla hålet framför caten men det var väldigt tun plåt där och det var som skylflänsar där så det var svårt att komma åt.
    Men jag förstår inte varför Check Engine lampan lyste konstant även efter att jag låtit bilen stå en natt men försvinner när jag tar bort batteriet.
    Det känns som den fungerar men ändå inte....

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 397
    tar man loss batteriet nollas felkoder o chek enginge...

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av kvistarn
    tar man loss batteriet nollas felkoder o chek enginge...
    Så även om man har lagat felet så måste man ta loss batteriet för att se om det fungerar då? Jag anntar att det bara gäller när den lyser konstant för när den blinka så försvann den på min när jag släppte gasen.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    409
    Hej

    Är nästan helt säker på att felet är att du har hål i avgas systemet,hade samma problem på min, då lyste check engine.

Liknande ämnen

  1. byta mätarhus saab 900, check engine lyser
    Av sileson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-10-23, 23:23
  2. [LÖST] Lysande CE efter byte av DP och eget t5suiteprogram 9000 -95
    Av nixon89 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-08-26, 10:06
  3. Check Engine lyser på Saab 9-3 aero -00
    Av Plastanka1 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-06-01, 14:08
  4. Saab 9-3 (-01) . Check engine lampan lyser
    Av johan011 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-08-09, 22:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •