Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Bygga om chassiet på 99an?

  1. #1
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    436
    Medlem#
    7732

    Bygga om chassiet på 99an?

    Hej.

    Har nyligen köpt mig en 99:a -84. Tanken är att det så småningom skall hamna en T16-motor i den, men först skall jag klura ut hur jag skall bygga om chassiet, och sedan bygga...

    Till mina frågor... Först skall jag säga att jag har sökt med olika sökalternativ, men hittat föga.

    1. Skulle vilja konvertera till coilovers, Det borde vara enkelt att montera coilovers fram i original stötdämparfäste och plocka bort fjädern, eller? Bak är det (kanske) en annan femma. Tips på hur?

    2. När det gällde bakaxeln tänkte jag hänga upp den i en fyrlänk. Så som det är original så ställer sig hjulen snett och bakaxeln förskjuts i sidled då man sänker bilen. Den fyrlänk jag tänker mig är att behålla original framåtgående länkarmar och sätta dit två nya framåt så att de bildar en triangel med bakaxeln (se bifogad bild), kan det fungera?



    3. Har någon förslag på hur jag skall modifiera upphängningen (bak & fram) för att få dem lätt justerbara map. hjulvinklar?

    4. Jag är tacksam för kommentarer, förslag, m.m. på hur jag kan göra.


    Hoppas någon kan hjälpa en villrådig.



    PS. Någon som har ett par sänkfjädrar till bakvagnen, till salu? DS.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 119
    Hej!

    Man brukar fräsa bort 1cm på sidan av spindelllederna fram så man får mer caster och öka cambern(inte så drivaxlarna bottnar).

    bakaxeln kan du knäcka till rätt vinklar och ett wattlänk är nog enklast att montera om man vill ändra bakvagnen.

    Kolla om nån på rejsa har gjort coiloverkonvertering om ingen här har?

    ska du köra med r-däck?

    mvh
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

  3. #3
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 085
    Medlem#
    2661
    Den Saab99a som var med i Bilsport nr: 14/15 2007 så är det Öhlins coilovers på både fram och bak...har för mig att han kallar sig lwg99 här på forumet
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 119
    istället för att köpa sänkfjädrar bak är det bättre med coilovers eller fjäderskålar som man kan ha coiloverfjädrar i för då finns det mångder med hårdheter att välja mellan när man ska "balansera" chassiet.

    mvh
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

  5. #5
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    436
    Medlem#
    7732
    Citat Ursprungligen postat av T16
    istället för att köpa sänkfjädrar bak är det bättre med coilovers eller fjäderskålar som man kan ha coiloverfjädrar i för då finns det mångder med hårdheter att välja mellan när man ska "balansera" chassiet.

    mvh
    Jo. Sänkfjädrarna var bara tänkt som ett mellensteg. Det sitter sänkfjädrar fram, och innan jag bytte till originalfjädrar bak så satt där kapade diton. Nu ser det ju hemskt ut med den "höga" baken. Det tar nog nämligen ett tag innan jag har klurat ut hur jag skall modda hjulupphängningarna, så jag tänkte att jag kanske skulle ha sänkfjädrar bak också, i mellantiden.

  6. #6
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    436
    Medlem#
    7732
    Citat Ursprungligen postat av T16
    Hej!
    Man brukar fräsa bort 1cm på sidan av spindelllederna fram så man får mer caster och öka cambern(inte så drivaxlarna bottnar).
    Det där har jag läst på flera ställen, men jag har aldrig fattat var man fräser? Vad då på sidan?

    Citat Ursprungligen postat av T16
    bakaxeln kan du knäcka till rätt vinklar och ett wattlänk är nog enklast att montera om man vill ändra bakvagnen.
    Kollade på det där häromdagen. Det finns väldigt lite plats för ett watt-länkage och väldigt svårt att hitta fästpunkter i karossen. Det blir någ länkarmar enl. skiss nedan.



    Bilden nedan visar en finare skiss på hur jag tänk montera de nya länkarmarna. Alltså min tanke är att behålla original framåtgående parrallellarmar och istället för panhardstag samt bakåtgående (vinklad) armar, ha två vinklade framåtgående armar som bildar en triangel med bakaxeln. Då är frågan måtten A & B (se bild) måste de vara så lika som möjligt för att undvika stora påfrestningar på länkarmsinfästningarna?



    Jag har ju funderat på hur jag skall montera coilovers bak. Skulle jag montera dem på fjäderns plats så blir det väldigt kort fjädringsväg. Därför har jag funderat på att montera dem på stötdämparens plats, men då måste jag göra ett bredare torn för den övre infästningen, eller finns det kanske något enklare sätt?

Liknande ämnen

  1. Mindre vibrationer i chassiet efter trim!?
    Av fabbe72 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-07-13, 13:41
  2. Vilka är 9-5s största svagheter i Chassiet??
    Av HP i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-05-06, 14:56
  3. Vilka årsmodeller av 99an hade varselljus?
    Av Stranna i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-12-03, 01:30
  4. Erkännandet; Nu åker 99an ut...
    Av MrTurbo i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-05-12, 16:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •