Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Bilen börjar att skaka som fan vid 90. Saab 9000

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    42

    Bilen börjar att skaka som fan vid 90. Saab 9000

    Hallå.

    Har ett litet problem med min 9000 cse 95:a. Så fort jag kör i 90 så börjar bilen/ratten att skaka. Det blir bara värre ju fortare jag kör och hastigheter över 130 är bara att glömma, då skakar det bra i ratten och man tror hela bilen skall skaka sönder.

    Är det nån som har haft samma problem kanske och kan ge mig lite tips över vad det kan vara? Det känns inget i ratten förre 90.

    Däcken är balanserade och bilen är sänkt.
    Saab 9-5 2,3 Biopower 2008

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Känns det ännu kraftigare när du bromsar? Isåfall kan det vara skeva bromsskivor.

    Blir vibrationerna kraftigare vid gaspådrag i de utsatta hastigheterna? Det skulle isåfall kunna vara inre drivknuten/klockan som sitter i lådan.

    Inget onormalt däckslitage? Kan isåfall kanske vara en felaktig framvagnsinställning. Om du nyligen sänkt bilen så är det nog dags att göra en framvagnsinställning.

    mvh

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    337
    Har du testat att växla fram och bakhjul? Det hjälpte på min bil när jag hade ett liknande problem. Detta trots att däckkillen sa att det inte var något fel på framhjulen när han balanserade dem.
    Saab 9000 2.0t Classic - 98

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 037
    Så pass kraftiga skakningar beror sällan på däckens balansering. Skulle istället gissa på en kass spindelled eller kassa lagerstöd.
    Gone country....

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Kolla så de inte bultarna som har släppt till fälgarna.
    Men som jag tycker de verkar så är de som extremt skeva skivor som jag också hade på en 9000 -91a.
    Bara att byta.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    42
    Det skakar inte när jag bromsar och däcken är helt nya. Har testat att skifta däcken och allt möjligt, har även testa med andra fälgar men inget hjälper. Däcken slits inte onormalt, så har svårt att tro att framvagnen är dåligt inställd.

    Nå som har nått tipps hur man kan kolla drivknutarna. Har testat att skaka och rycka i dem och dylikt men de är stumma och rubbar sig inte nån vart.

    Spindelleden tycker man att besiktningen skulle upptäckt när jag gjorde det förra månaden.

    Visst blir det värre om man gasar över 90 men det är lika ihållande när man håller en hastighet efter åt.
    Saab 9-5 2,3 Biopower 2008

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Hade samma problem med vibrationer när ett lager i diffen hade havererat. Kunde känna att vibbarna "kom & gick" beroende på hur det diffade i lådan.
    Felet satt på en av dom utgående axlarna ur lådan
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 037
    Jag förstår inte, besiktningen har missat saker förr. Men visst kolla inte upp dina leder, nä skit i det för det kan ju inte va dom. Varför frågar du här om du inte tänkt kontrollera det som vi andra misstänker kan va boven i dramat? Man börjar alltid en felsökning på det som är billigast att byta och hjulupphängningen är alltid misstänkt vid vibrationer. Hur svårt kan det va?

    Har själv haft irriterande vibrationer på både 9000 och ng900, i båda fallen var det kass spindelled samt lösa lagerstöd på 9000.
    Gone country....

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    42
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe
    Jag förstår inte, besiktningen har missat saker förr. Men visst kolla inte upp dina leder, nä skit i det för det kan ju inte va dom. Varför frågar du här om du inte tänkt kontrollera det som vi andra misstänker kan va boven i dramat? Man börjar alltid en felsökning på det som är billigast att byta och hjulupphängningen är alltid misstänkt vid vibrationer. Hur svårt kan det va?

    Har själv haft irriterande vibrationer på både 9000 och ng900, i båda fallen var det kass spindelled samt lösa lagerstöd på 9000.
    Men hallå ta det lugnt va. Själv klart kollar jag upp det mesta som sägs här och hade du läst så skrev jag "Spindelleden tycker man att besiktningen skulle upptäckt när jag gjorde det förra månaden." Jag skrev bara vad jag tycker och försöker ge er en bild över vad som har gjorts och dylikt med bilen så det kanske kunde bli lättare att komma på nått.
    Saab 9-5 2,3 Biopower 2008

Liknande ämnen

  1. Växellådan börjar ge sig? Saab 9000 T16 .
    Av magicsog i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-06-08, 10:59
  2. Bilen rycker då den börjar bli varm.
    Av Ekan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-06-09, 19:33
  3. Ratten börjar skaka vid 100km/h
    Av Man i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-02-04, 18:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •