Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Sant eller Falskt om transmission med steg 1 på 9000 2,3ltt?

  1. #1

    Sant eller Falskt om transmission med steg 1 på 9000 2,3ltt?

    Har tänkt trycka i speedparts steg 1 trim i min saab 9000 cse 2.3ltt. Och vad jag har hört är det ett flertal personer som säger att varken orginal koppling eller låda inte kommer hålla länge alls. Så frågan är detta sant eller falskt.

  2. #2
    Helt original Kippys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Södra Skåne
    Inlägg
    582
    Både och, det beror på hur du kör, kör du med hjärnan o tar det piano e det falskt.
    Tvärtom så e det falskt.. som på alla andra bilar tänkte jag säga.. men sa det aldrig

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    162
    Precis som "Kippy" säger. Har själv en steg 1 trimmad ltt med org koppling. Kört ganska "häfftigt" med den stundvis, bl.a på Kinnekulle i sommras. Men som sagt, kör du med lite vett och trycker ner pedalen helt när du växlar så ska det inte vara några problem.
    9-5 2.3t Griffin 2010
    Evo IX -07
    9000 2.3T A50 -98 Maptun Steg 4 [Såld!]

  4. #4
    men hur är de med lådan då håller den eller ger den upp o rasar lätt?

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    67
    Org lådan håller inte så jätte bra för trimning, om du trimmar upp den till närmare 300hk, så ska du inte trycka full gas på 1,a och 2,a växeln,.. enklare regel finns inte för att få en saab låda att hålla länge.
    Saab 9000 2,3 FTT

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    592
    Citat Ursprungligen postat av r06ban
    Org lådan håller inte så jätte bra för trimning, om du trimmar upp den till närmare 300hk, så ska du inte trycka full gas på 1,a och 2,a växeln,.. enklare regel finns inte för att få en saab låda att hålla länge.
    FEL!

    Lådan går sönder i högre växlarna 3-5 om du gasar på.
    Bilen laddar betydligt mer då för att ge kraft .

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 474
    Byt olja i lådan med 2000-mils intervaller.

    Ligg aldrig och segdra på höga växlar. Jag ger aldrig fullgas under 3000 rpm.

    Kopplingen är det första som ger upp. Dit med en aerokoppling när den gamla är slut.

    Jag hade min 9000 steg 3-trimmad i över ett år och ca 2500 mil. Fick renovera lådan pga att dervet till hastighetsmätaren i lådan var sönder. En förstärkning gjordes då av växellådsjörgen som konstaterade att lådan var mycket fin vad gällde drev och hylsor.

    Kör med huvudet och inte med högerfoten.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    51
    Steg 1 ska nog inte vara några problem om inte kopplingen och lådan har varit med många mil. Det är väll när man kommer upp i högre effekter som det börjar slita.
    Individual performance

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    168
    Är lådan och kopplingen i god kondition skall det inte vara några problem med steg 1.

    //MVH
    - Saab 900 2.0T Maptun Stage 5
    http://www.garaget.org/?car=43109

  10. #10
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 227
    Medlem#
    3186
    Min fd. bil har gått över 7000mil med SQR steg 2 och original koppling.
    Dock så rasade nuvarane ägare lådan i somras, antagligen pga för mycket "burnande" och allmänt hetsig körning
    ///Mackanized
    Tillbaka

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 228
    Hej,

    Flyttar till rätt forum...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

Liknande ämnen

  1. bilvärdering: sant eller falskt?
    Av erbus i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-06-27, 11:55
  2. Påstående sant / falskt?
    Av Silversaab95 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-12-22, 11:50
  3. Aero, Carbon eller Sinterlamellkoppling 9000 2.3ltt steg 3
    Av ABZD i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-06-04, 20:00
  4. Volvo slutar jämföra sig med saab? Sant/falskt?
    Av Garmfighter i forum Allmänt
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2005-10-15, 17:37
  5. Steg 3 till 95 2,3ltt -01
    Av BoPo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-01-14, 00:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •