Har tänkt trycka i speedparts steg 1 trim i min saab 9000 cse 2.3ltt. Och vad jag har hört är det ett flertal personer som säger att varken orginal koppling eller låda inte kommer hålla länge alls. Så frågan är detta sant eller falskt.
Har tänkt trycka i speedparts steg 1 trim i min saab 9000 cse 2.3ltt. Och vad jag har hört är det ett flertal personer som säger att varken orginal koppling eller låda inte kommer hålla länge alls. Så frågan är detta sant eller falskt.
Både och, det beror på hur du kör, kör du med hjärnan o tar det piano e det falskt.
Tvärtom så e det falskt.. som på alla andra bilar tänkte jag säga.. men sa det aldrig
Precis som "Kippy" säger. Har själv en steg 1 trimmad ltt med org koppling. Kört ganska "häfftigt" med den stundvis, bl.a på Kinnekulle i sommras. Men som sagt, kör du med lite vett och trycker ner pedalen helt när du växlar så ska det inte vara några problem.
9-5 2.3t Griffin 2010
Evo IX -07
9000 2.3T A50 -98 Maptun Steg 4 [Såld!]
men hur är de med lådan då håller den eller ger den upp o rasar lätt?
Org lådan håller inte så jätte bra för trimning, om du trimmar upp den till närmare 300hk, så ska du inte trycka full gas på 1,a och 2,a växeln,.. enklare regel finns inte för att få en saab låda att hålla länge.
Saab 9000 2,3 FTT
FEL!Ursprungligen postat av r06ban
Lådan går sönder i högre växlarna 3-5 om du gasar på.
Bilen laddar betydligt mer då för att ge kraft .
Byt olja i lådan med 2000-mils intervaller.
Ligg aldrig och segdra på höga växlar. Jag ger aldrig fullgas under 3000 rpm.
Kopplingen är det första som ger upp. Dit med en aerokoppling när den gamla är slut.
Jag hade min 9000 steg 3-trimmad i över ett år och ca 2500 mil. Fick renovera lådan pga att dervet till hastighetsmätaren i lådan var sönder. En förstärkning gjordes då av växellådsjörgen som konstaterade att lådan var mycket fin vad gällde drev och hylsor.
Kör med huvudet och inte med högerfoten.![]()
V70 D5 AWD snål och stark
9-3 1.9TID Vector SportCombi
9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2
Steg 1 ska nog inte vara några problem om inte kopplingen och lådan har varit med många mil. Det är väll när man kommer upp i högre effekter som det börjar slita.
Individual performance
Är lådan och kopplingen i god kondition skall det inte vara några problem med steg 1.
//MVH
- Saab 900 2.0T Maptun Stage 5
http://www.garaget.org/?car=43109
Min fd. bil har gått över 7000mil med SQR steg 2 och original koppling.
Dock så rasade nuvarane ägare lådan i somras, antagligen pga för mycket "burnande" och allmänt hetsig körning![]()
///Mackanized
Tillbaka
Hej,
Flyttar till rätt forum...
Mvh
KK
Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.