Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Saab 900s 1990 - Vad kan det vara för fel?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Trolltown
    Inlägg
    4

    Saab 900s 1990 - Vad kan det vara för fel?

    Hejsan alla.
    Jag skulle behöva lite hjälp med min bil som krånglar.
    Det var en dag nu i veckan som jag som vanligt parkerade bilen hemma hos en vän, la i backen, drog ur nyckeln. Allt som vanligt.
    När vi sedan skulle ta en sväng med bilen så går det inte att vrida om nyckeln. Man kan fysiskt få i nyckeln utan problem men det går inte att vrida om den. Det går inte att lägga ur växel och inte starta bilen.
    Någon som har en aning om vad detta kan vara?

    Har pratat med en verkstad som trodde det kunde vara någon fjäder under tändningslåset eller liknande som kunde hoppat ur. Vet dock inte exakt vad som sas eftersom det var min kompis som ringde.

    Vi rullade in bilen i garaget för att demontera tändningslåset och hela skiten.
    Plocka ut passagerarstolen och demontera mittkonsolen är gjort men sen måste man ha nå konstiga specialverktyg för att komma längre verkar det som.

    Tacksam för hjälp med vad detta kan vara.

    MVH Erik

  2. #2
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 288

    Re: Saab 900s 1990 - Vad kan det vara för fel?

    Citat Ursprungligen postat av Aerosol
    Hejsan alla.
    Jag skulle behöva lite hjälp med min bil som krånglar.
    Det var en dag nu i veckan som jag som vanligt parkerade bilen hemma hos en vän, la i backen, drog ur nyckeln. Allt som vanligt.
    När vi sedan skulle ta en sväng med bilen så går det inte att vrida om nyckeln. Man kan fysiskt få i nyckeln utan problem men det går inte att vrida om den. Det går inte att lägga ur växel och inte starta bilen.
    Någon som har en aning om vad detta kan vara?

    Har pratat med en verkstad som trodde det kunde vara någon fjäder under tändningslåset eller liknande som kunde hoppat ur. Vet dock inte exakt vad som sas eftersom det var min kompis som ringde.

    Vi rullade in bilen i garaget för att demontera tändningslåset och hela skiten.
    Plocka ut passagerarstolen och demontera mittkonsolen är gjort men sen måste man ha nå konstiga specialverktyg för att komma längre verkar det som.

    Tacksam för hjälp med vad detta kan vara.

    MVH Erik
    Har du testat att dra ur nyckeln samtidigt som du "rycker lite i spaken" ( )? Det brukar fungera, annars är du på rätt väg. Det är garanterat någonting i backspärren som har gått sönder. Specialverktyget du behöver kan du tillverka själv genom att såga sönder en 12/13mm hylsa.

Liknande ämnen

  1. saab 900 i16 1990
    Av turbo niklas i forum Projekt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-06-14, 10:35
  2. My new (to me!) 1990 Saab 9000 'Carlsson' 5 door!
    Av saab_o_naut i forum International SAAB related talk
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-10-12, 08:38
  3. Har 900S 1990 LTT någon laddspärr eller inte?
    Av beepbeep i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-10-15, 10:04
  4. Lucas Insprutning SAAB 900 T16 1990
    Av Mats Andersson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2006-08-20, 21:01
  5. Passar Saab`s 900 T16 motor i En vanlig Saab 900I Från 1990?
    Av Jonis_G i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-05-10, 00:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •