Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Kamkedja och Balansaxelkedja slut efter bara 9000 mil.

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    241

    Kamkedja och Balansaxelkedja slut efter bara 9000 mil.

    Bilen är en 9-5 -00 2.0 och den är INTE trimmad utan helt original. Den servad på märkesverkstad och även ett extra oljebyte mellan dom senaste servicearna. Alltså oljebyte var 1000 mil och endast Mobile 1 olja. Bilen har fått vevhusventilation modifierad för ett par år tillbaka enligt den senaste modellen. Så jag anser att bilen är välskött och jag har gjort vad man kan.....

    Bilens första ägare är en god vän som sköter sina bilar mycket bra och även jag har "koll på grejerna" så bilen har garanterat aldrig kört med för låg oljenivå i motorn.

    Bilen har nu fått "dommen" av SAAB att både kam- och balansaxelkedjorna m.m. är slut och måste omgående bytas.

    Hur kan det bli så ????

    SAAB säger att det har varit låg oljenivå i dom "drabbade" bilarna eller att dom inte har varit servade enligt boken. Men i mitt fall har det inte hjälpt att serva grejerna.

    Om man nu byter ut kedjorna m.m. Vad ska jag göra för att det inte ska hända igen ????? Byta olja var 100 mil ???? Var 1000'de var tydligen inte nog ofta....

    Man har ju inte råd att byta kedjor med några års mellanrum, så man får väl byta till en bil som har en pålitlig kamrem.....

    /Tomas

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 134
    tycker jag lät mycket konstigt? hur kommer dom fram till att kedjorna e kassa då? skramlar det/låter illa? om den är så välskött så borde i regen en kamkedja hålla 15-25k mil iaf
    Subaru Legacy

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trelleborg / Vallby / Skåne
    Inlägg
    1 356
    Hej

    Tragiskt att du ska ha problem med en såpass ny och välskött bil !!

    Men prata medd Saab och hör vad de säger .. Tycker att de ska ta sig på en del av ansvaret .. Tror att om du lugnar dig lite o låter "yran" lägga sig lite och lyssna efter nya direktiv från Saab !

    henrik
    *BMW 530D LCI-07*
    *9000 2,3T M5 Classic-1998*
    *BMW M3 CSL-2003*

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    241
    tycker jag lät mycket konstigt? hur kommer dom fram till att kedjorna e kassa då? skramlar det/låter illa? om den är så välskött så borde i regen en kamkedja hålla 15-25k mil iaf
    Jag tyckte det "rasslade" lite väl mycket om motorn. Så när jag ändå skulle serva bilen så jag åt kundmottagaren att mekanikern kunde lyssna om det var normalt eller ej. Sedan när jag hämtade bilen så fick jag bested om att kedjorna var slut.

    Men frågan är.......

    Om man nu bara byter kjedjor m.m. så har man ju inte löst grund problemet. Dom nya kedjorna kommer ju oxå gå sönder i förtid om man inte löser hela problemet.

    Man fixar bort symtomen men löser inte grund problemet.

    /Tomas...

  5. #5
    Steg 4
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    4 952
    Medlem#
    4181
    Går det inte att mäta upp hur "slut" kamkedjan är?
    Gixxer 1000 @ 180 hk
    SAAB 9-5 2.0 lpt

  6. #6
    Steg 4
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    4 952
    Medlem#
    4181
    Hittade detta, men jag vet inte om det är samma på 9000 som på 9-5 men det borde vara åtminstonde liknande.

    http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... highlight=
    Gixxer 1000 @ 180 hk
    SAAB 9-5 2.0 lpt

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    241
    Man kanske kan mäta "rasslet" med en decibelmätare ?

    /Tomas...

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 590
    körs bilen mycket inom stan med många kallkörnigar där motorn alldrig får upp temperaturen somd en vill. på detta sätt tar oljan skada mer även om man byter oftare men dit fall är nog lite extremt. ditt fall täcks av saab återgärdsprogram för dessa motorer så det är bara lämna in så får dem fixa.
    Saab 9000 cse 93:a 2,3T T5.2 utan TCS (blivande banbil)
    Saab 9-5 SC 2003 - bruksbilen

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    11
    Fick ett papper från SAAB igår där man förlänger motorgarantin till 8år p.g.a nåt problem med motorerna i 9-5 omkring din årsmodell.Har inte läst så noga men det var nåt problem med olja och smörjning SAAB tar på sig hela ansvaret och ersätter fullt ut om bilen servats enligt schema.Kanske värt att kolla upp om just den här skadan kan härröras till ditt problem.Ska kolla själv lite nogrannare vad som står i papperet.

Liknande ämnen

  1. Byta kamkedja och balansaxelkedja 9-5 -99
    Av niclas_l2 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2015-11-24, 20:08
  2. Byta kamkedja och(?) balansaxelkedja 900 SE 2.0T -95
    Av SirSaab i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-02-05, 14:06
  3. Sliten kamkedja/balansaxelkedja?
    Av Idlewild i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-03-04, 22:57
  4. 9-5 Aero byte av kamkedja och balansaxelkedja i bil
    Av Johan S i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-06-30, 17:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •