Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Mycket slö 2,2TiD

  1. #1

    Mycket slö 2,2TiD

    Har en saab 9-3 2,2 liters TID årsmodel 99
    Problemet är att bilen är mycket slö, verkar som bilen skulle gå helt utan turbo. Någon som vet vad man först ska börja kolla på?
    En sak att tillägga är att check engine lampan tänds då och då under färd.

    Försöker få tag på en felkods läsare för att få någon ledtråd, någon som vet om man kan få fram felkoder på annat sätt än genom service uttaget?

    Tack på förhand!

  2. #2
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 912
    Medlem#
    2959
    Är väl inte helt ovanligt att luftmassemätaren slutar funka, men dålig effekt som följd.

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863
    Hej !

    ENKLAST vorde väl att "investera några spänn" på att få felkoder utlästa??
    Jag GISSAR på EGR-fel (ventil/styrning av den samma), (luftläckage om bilen ryker rejält) eller luftmassmätare. Kolla att styrningen till TuRbons´wastegate funkar, ryck slangen till den på tomgång, stången skall röra sig MYCKET, det skall pysa vacuum. Återanslut o WG-stången skall röra sig åt andra håller..
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  4. #4

    Tack för snabba svar :)

    Har provat att rykt slangen och armen åker in, armen åker ut när man sätter dit slangen. Man hör som ett pysande ljud, EGR ventilen vart sitter den, kan man mäta den på något vis? Ska man byta alla slangar, kostar ju inte så mycket?

    Tack för alla hjälp

  5. #5

    stendöd

    rykte bort en slang som sitter nere fram på motorn resten av grövre slangar gick som retur på bränsle bak, satt i kompressorn och blåste försiktigt i den slangen, slaqngen gick sen vidare in i olika förgreningar i toppen. efter det bilen stendöd, läste att det kunde bli stop i dom slangarna.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 168
    Vilken slang har du blåst i? Fattar inte ett skit... upp med en bild så blir det enklare att hjälpa dig.

  7. #7

    löst det med slangen

    Det var slangen till returen på bränsle så luft ficka uppstod, men löste det enkelt. Någon som har tips på grund problemmet?

  8. #8

    lmm

    kom på att om jag tar bort kontakten till lmm med bilen igång så händer ingenting bilen går pricis på samma sätt, ska det bli skillnad när man tar bort kontakten?

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    2 651

    Re: lmm

    Ja, bilen ska gå kasst som fanken med kontakten urdragen. Går den som innan som du säger så har du en trasig LMM tyvärr
    Senast redigerat av Moderator den 2022-04-13 klockan 12:32. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  10. #10

    Kraftlös OG9-3 2,2TID

    Någon som har bra koll på vanliga fel på 2,2 tid?
    Bilen gick som en klocka ena dagen för att nästa kännas helt död, tippar på ca70 hästar i den nu.
    Motorlampan lyser ej men läste av felkoderna och det enda felet var mappsensorn, är det möjligt att den är enda felet?

    Har beställt en ny på skruvat men tar ju nån dag att få hem, samtidigt är jag i behov av bil så är det nått annat fel kanske de är lika bra att ha det hemma utifall att.

    Har nyligen bytt turbo och ic så det kan uteslutas, bilen svartryker inte men låter mer "diesel" än innan.

    Tacksam för svar...

    //Jonny

  11. #11

    Re: Hjälp! Kraftlös 9-3 2,2tid....

    Inte många som är hemma på dieslar här? Inte jag heller tyvärr....
    Har bytt mapsensorn nu iallafall, precis lika som innan...
    Om jag kopplar ur mapsensorn helt varvar den max ca 2500.
    Tar jag itu kontaktstycket till vevaxelgivaren stannar bilen direkt.
    Kopplar jag från luftmassemätaren händer typ ingenting.

    Törs man handla en luftmassemätare på vinst och förlust eller är nästa steg att lämna in bilen på Saab och bli skuldsatt resten av året?

    Hoppas nån haft samma problem som mig..

    //Jonny

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Markaryd
    Inlägg
    248

    Re: Hjälp! Kraftlös 9-3 2,2tid....

    Jag har köpt ett par gånger här http://stores.ebay.co.uk/airflowmeters_ ... ec0Q2em322 och det är billigt.
    Ex. Opel omega 2,2 köpte jag en ny för 441kr med frakt och bilen går perfekt nu.
    Ex. Range Rover V8 kostade här hemma 5600kr ,från England 771kr med frakt.
    De jag har köpt är nog kopior för de är helt identiska förutom att det finns inte en siffra på den.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-04-13 klockan 12:42. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Volvo V70 D5 -08
    Toyota Auris -10 1,4 Diesel
    Volvo 940 VOE Rallybil

  13. #13

    Re: Hjälp! Kraftlös 9-3 2,2tid....

    Det var ju riktigt billigt! 730 spänn hemma är inget att bråka över.
    Får hem en från en skrot imorgon, funkar det så skulle man ju kunna investera i en ny istället.

    Tack för tipset!

    //Jonny

  14. #14

    Re: Hjälp! Kraftlös 9-3 2,2tid....

    Var lmm som var slut, fick hem en idag och gammdiseln går som ett spjut igen.
    Motorlampan slocknade dock inte men har tagit av batteriett så får vi se om den är nollad imorgon. Läst nånstans att det funkar?

    //Jonny

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2022
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Hej
    Har exakt samma problem. Ser att tråden är busgammal men försöker ändå. LMM är bytt och tre veckor på verkstad hjälpte inte.
    Mycket tacksam för hjälpande tips och råd.
    Tycker mycket om bilen och vill inte bli av med den.

    Saab 9-3 5-dörrar 2,2 TiD Manuell, 115hk, 2000
    Allt gott

  16. #16

  17. #17
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926
    Och alternativet att byta verkstad då? Någonting borde man ju kunna komma fram till på tre veckor tycker man...

    2 användare gillar detta inlägg



  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 426
    Medlem#
    3020
    Ingen sprucken IC eller slangar till IC?
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2022
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Tack för svaren. Ska kolla ic idag. Men har även kollat upp en annan verkstad. Så vi får se

Liknande ämnen

  1. 2,2TiD OG9-3
    Av XGranis i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2015-10-01, 13:15
  2. 9-5 2,2tid vs 9-5 1,9tid
    Av breakdown89 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2015-01-15, 22:50
  3. [LÖST] Startproblem OG9-5 2,2TiD
    Av Trooper_75 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-04-13, 00:52

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •