Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: uppgradera bränslesystem og 900 T8?!

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    745

    uppgradera bränslesystem og 900 T8?!

    Tjenare..det är tänkt att jag ska skrämma upp bilen min i ca 200hk och var i kontakt med speedparts nyligen och enligt dom så räcker orginal bränsle systemet bara till ca 170hk, vad är det man ska byta till sen? :S

    bilen i fråga og 900 t8 -85.
    Saab 9000cc T16 -85, OG 900 T8, NG900 2.0T x2, Saab 9000 2.3T -96, Saab 9000 A50 2.3T, Saab 9000 Aero -96, 9-3 Viggen -99 - SÅLD, 9000cc T16 Airflow - Evighetsprojekt.

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Lite mer än 170hk borde det väl räcka till? Jag vill minnas att jag hört siffror på närmare 190hk, men då är det nog precis på gränsen... någon annan får gärna bekräfta om det stämmer.

    Det är ju tyvärr inte speciellt vanligt att folk ger sig på att trimma T8or till några högre effekter just på grund av det mindre lyckade sprutet.

    David V här på STCS håller på och trimmar en T8 ganska ordentligt, han har bytt ut orginalsystemet mot MegaSquirt. Här har du en länk till hans projekttråd: http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=99015

    Problemet i detta fallet är väl att systemet kostar endel samt att det kräver endel pyssel för att få det att fungera.

    Vet inte om det kanske finns någon billigare och enklare lösning för att fixa till det mekaniska sprutet som sitter orginal?

    mvh

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    745
    det är ju just det som är grejen..vill hitta någon som kan installera ett alternativt system som fungerar till en vettig peng..
    Saab 9000cc T16 -85, OG 900 T8, NG900 2.0T x2, Saab 9000 2.3T -96, Saab 9000 A50 2.3T, Saab 9000 Aero -96, 9-3 Viggen -99 - SÅLD, 9000cc T16 Airflow - Evighetsprojekt.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    186
    Citat Ursprungligen postat av Hedley
    det är ju just det som är grejen..vill hitta någon som kan installera ett alternativt system som fungerar till en vettig peng..
    Vi testade att köra med två extra kallstartsspridare som styrs av en laddtrycksvakt, varje spridare sägs ge bränsle för 20 hk extra så då borde man kunna passera 200 ganska lätt. Problemet är att det blir ju en stegvis ökning, helt plötsligt har man bränsle för 40 hk extra så den kommer ju gå fett vid vissa laddtryck och varvtal. Men det fungerar och är enkelt att koppla in.
    Om man har en spridare som går in vid 0,8 och en som går invid 1 bar så kan man ju kanske undvika det värsta svartrykandet.

    David V har beskrivit hur han gjort på sin hemsida, www.vestgote.se, under projekt och T8:an från 81.
    Det är ju iallafall en skitbillig lösning.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    745
    Okej..och hur fett går bilen då? vill ju inte bli bankrutt p.ga bränsle förbrukningen heller..
    Saab 9000cc T16 -85, OG 900 T8, NG900 2.0T x2, Saab 9000 2.3T -96, Saab 9000 A50 2.3T, Saab 9000 Aero -96, 9-3 Viggen -99 - SÅLD, 9000cc T16 Airflow - Evighetsprojekt.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    186
    Citat Ursprungligen postat av Hedley
    Okej..och hur fett går bilen då? vill ju inte bli bankrutt p.ga bränsle förbrukningen heller..
    Nej så farligt är det inte och framförallt är det ju bara när man trycker på så laddtrycket passerar 0,8 bar, (eller det värde då extraspridarna ska då in).
    Vanlig landsvägskörning eller all körning då laddtrycket hålls under 0,8 kommer inte påverkas, då ska den dra samma som den drar nu.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    745
    okej vad är det för spridare jag ska använda mig av då? är det svårt att installera osv?
    Saab 9000cc T16 -85, OG 900 T8, NG900 2.0T x2, Saab 9000 2.3T -96, Saab 9000 A50 2.3T, Saab 9000 Aero -96, 9-3 Viggen -99 - SÅLD, 9000cc T16 Airflow - Evighetsprojekt.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    186
    Citat Ursprungligen postat av Hedley
    okej vad är det för spridare jag ska använda mig av då? är det svårt att installera osv?
    Kolla på www.vestgote.se, under projekt hittar du en aaab 900 T8 -81. Sen går du till motormek och skrollar ner till datumet 2004-09-23 så ser du hur vi har löst det.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    186
    Citat Ursprungligen postat av Hedley
    okej vad är det för spridare jag ska använda mig av då? är det svårt att installera osv?
    Om du bara ska ha en så borde det sitta en på insuget redan nu å då räcker det ju om du kopplar den så den styrs av en laddtrycksvakt. Men man får koppla den så att den också används vid kallstarter så klart.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    745
    Citat Ursprungligen postat av Karl V
    Citat Ursprungligen postat av Hedley
    okej vad är det för spridare jag ska använda mig av då? är det svårt att installera osv?
    Om du bara ska ha en så borde det sitta en på insuget redan nu å då räcker det ju om du kopplar den så den styrs av en laddtrycksvakt. Men man får koppla den så att den också används vid kallstarter så klart.
    okej, är det svårt att fixa detta för en som inte är så van med sådant mek?
    Saab 9000cc T16 -85, OG 900 T8, NG900 2.0T x2, Saab 9000 2.3T -96, Saab 9000 A50 2.3T, Saab 9000 Aero -96, 9-3 Viggen -99 - SÅLD, 9000cc T16 Airflow - Evighetsprojekt.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    186
    Citat Ursprungligen postat av Hedley
    Citat Ursprungligen postat av Karl V
    Citat Ursprungligen postat av Hedley
    okej vad är det för spridare jag ska använda mig av då? är det svårt att installera osv?
    Om du bara ska ha en så borde det sitta en på insuget redan nu å då räcker det ju om du kopplar den så den styrs av en laddtrycksvakt. Men man får koppla den så att den också används vid kallstarter så klart.
    okej, är det svårt att fixa detta för en som inte är så van med sådant mek?
    Det är inte så svårt, du måste få tag på en laddtrycksvakt jag TROR det sitter en under instrumentbrädan, gör det på min 900 S iallafall. Jag kommer inte ihåg om den bryter kretsen eller sluter kretsen när den når ett visst laddtryck. Nån annan kanske vet det?
    Den ska ha en slang från insuget så den får tryck och sen går det ut kablar från den som du då ska koppla så den kan styra kallstartspridaren.
    Men jag kommer faktiskt inte ihåg exakt hur brorsan gjorde om det behövs några motstånd eller likande. Får se om han kan kika in här och ge en exakt beskrivning.
    Det är ju inte svårt så eftersom du bara behöver dra en kabel och en slang samt ställa vilket tryck laddtrycksvakten ska stå inställd på, du behöver en kompressor och en graderad laddtrycksmätare till det.

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 278
    Medlem#
    5173
    först o främst: ge dig inte på KE-jet som sitter std
    blir väldigt sällan bra när man labbar med det, risken är stor att du aldrig får ordning på avgasvärdena igen.

    jag hade börjat med LH 2,2 som sitter på og900 T16, betydligt enklare än MS att få igång snabbt och enkelt. dock inga/mindre möjligheter att mappa själv.
    men ett bränslechip och en uppsättning rödisar så har du sås så det räcker för att vrida sönder några lådor..

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    745
    Citat Ursprungligen postat av HFR
    först o främst: ge dig inte på KE-jet som sitter std
    blir väldigt sällan bra när man labbar med det, risken är stor att du aldrig får ordning på avgasvärdena igen.

    jag hade börjat med LH 2,2 som sitter på og900 T16, betydligt enklare än MS att få igång snabbt och enkelt. dock inga/mindre möjligheter att mappa själv.
    men ett bränslechip och en uppsättning rödisar så har du sås så det räcker för att vrida sönder några lådor..
    okej, men för att kunna använda mig av lh 2.2 måste jag göra om fuelrail och allt sånt? rödisar och anpassat bränsle chip efter dessa har jag liggandes.. men jag funderar på att spara ihop till haltech eller dylikt istället..
    Saab 9000cc T16 -85, OG 900 T8, NG900 2.0T x2, Saab 9000 2.3T -96, Saab 9000 A50 2.3T, Saab 9000 Aero -96, 9-3 Viggen -99 - SÅLD, 9000cc T16 Airflow - Evighetsprojekt.

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 278
    Medlem#
    5173
    Citat Ursprungligen postat av Hedley
    Citat Ursprungligen postat av HFR
    först o främst: ge dig inte på KE-jet som sitter std
    blir väldigt sällan bra när man labbar med det, risken är stor att du aldrig får ordning på avgasvärdena igen.

    jag hade börjat med LH 2,2 som sitter på og900 T16, betydligt enklare än MS att få igång snabbt och enkelt. dock inga/mindre möjligheter att mappa själv.
    men ett bränslechip och en uppsättning rödisar så har du sås så det räcker för att vrida sönder några lådor..
    okej, men för att kunna använda mig av lh 2.2 måste jag göra om fuelrail och allt sånt? rödisar och anpassat bränsle chip efter dessa har jag liggandes.. men jag funderar på att spara ihop till haltech eller dylikt istället..
    tja det är inte så mycket mer än fuelrail jag kan komma på som behövs göras special. men det får du ju göra i vilket fall.

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    914
    Citat Ursprungligen postat av HFR
    Citat Ursprungligen postat av Hedley
    Citat Ursprungligen postat av HFR
    först o främst: ge dig inte på KE-jet som sitter std
    blir väldigt sällan bra när man labbar med det, risken är stor att du aldrig får ordning på avgasvärdena igen.

    jag hade börjat med LH 2,2 som sitter på og900 T16, betydligt enklare än MS att få igång snabbt och enkelt. dock inga/mindre möjligheter att mappa själv.
    men ett bränslechip och en uppsättning rödisar så har du sås så det räcker för att vrida sönder några lådor..
    okej, men för att kunna använda mig av lh 2.2 måste jag göra om fuelrail och allt sånt? rödisar och anpassat bränsle chip efter dessa har jag liggandes.. men jag funderar på att spara ihop till haltech eller dylikt istället..
    tja det är inte så mycket mer än fuelrail jag kan komma på som behövs göras special. men det får du ju göra i vilket fall.
    Nu är vi två som proppsar på ett LH-sprut!
    Fast det sitter inget KE-jetronic i en -85:a väl? Så att mosa på lite extra soppa med ett par kallstartsspridare är ju en väg att gå. Men det är något utav en fullösning nästan....
    Som Karl säger så hade jag två kallstartspridare inskruvade i tryckröret på min gamla -81:a. Och visst funkar det för att den ska skutta upp runt 200-hk strecket, men till mer än så är det ingen bra lösning.



    Kruxet är som du förstått att bygga en fuelrail, det behövs oavsett sprut. Jag vet inte om de gör sånt, firmorna som installerar typ Haltec eller liknande sprut.
    Det kan vara så att det blir en rail till salu + modifierat insug eftersom jag har bytt till 8-spridarinsug på min...

    /David[/youtube]
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 295
    KE-Jetronic har nog bara bilar med kat skulle jag tro, en -85:a lär iaf. ha vanligt K-Jetronic.

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 278
    Medlem#
    5173
    det är rätt, jag skrev fel, är K-jetronic på icke-kat-bilarna.
    samma nackdelar dock.

    mvh
    HFR

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938
    Förr i tiden när det var K-jetronic som gällde så tog man tydligen bränslemängmätaren och bytte till en från Porsches sex-cylindriga modell. Man pluggar två av hålen bara.... Denna ger mer bränsle än standard och man kan höja laddtryck etc... Exakt hur detta går till vågar inte uttala mig dock, men jag har sett bilder i Saabs egna broschyrer tom där dylika mätare sitter. Men det lär bli svårt att få förbrukningen låg! Detta var ju på glada 80-talet när bensinpris inte diskuterades.

    Annars är ju som sagt LH fina grejor, bara du fixar in riktiga spridare i toppen. Alltså 8-ventilaren är ju en fin maskin, men det är nästan enklare att riva ur den och stoppa i en komplett T16 med elhärva... Mindre risk för strul också och du kan säkerligen strunta i regbesikting för jag tvivlar på att BP skulle upptäcka nåt, finns ju flera som bytt till T16 i sina Specialer utan att bessa.
    MEDLEM 7032.

Liknande ämnen

  1. Bränslesystem med fuelcell OG9-3
    Av Tchn226 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2012-10-10, 19:34
  2. Hur mkt effekt med org bränslesystem?
    Av tomfor i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-02-02, 17:36
  3. [LÖST] 500hk bränslesystem?
    Av Turbo_Knuff i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2007-02-20, 09:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •