Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Frågor kring mjukvarutuning, garanti och lösningar

  1. #1

    Frågor kring mjukvarutuning, garanti och lösningar

    Hej.

    Har nyligen införskaffat min andra Saab i livet, en finfin 9-5 Aero 01:a.
    Den snälle säljaren slängde efter många "om och men" med en
    garanti på 1 år som täcker det mesta ifall något rasar.

    Det trista med 01:an är att den "bara" har 230 hästar, därefter gick
    Saab över till 250 som standard på Aero:n.
    En "mjukvarutrimmning" skulle i det här fallet innebära 265 - 273
    hästar beroende på firma (steg 1) vilket är en stor skillnad. (?)

    Nackdelen då är självklart att garantin som jag gillar ryker all världens
    väg, eller?

    Enligt BSR så "loggas" deras motorstyruppdatering av bilens dator
    (den görs genom diagnostikuttaget i bilen), vilket låter logiskt, dvs.
    garantin ryker...

    Enligt Maptun så skall detta inte vara ett problem med deras typ av tuning då man byter bränslestyrenheten fysiskt i bilen mot en modifierad sådan. Inget loggas av bilens "dator" och det går att byta tillbaka.
    De menar dock att BSR:s sätt att trimma bilen inte heller loggas någonstans vilket får mig att klura...
    Jag är medveten om att de vill ha min orginalbox, dock går sådanna
    att ordna från skrotfirmor vilket skall vara "ok" att ta istället.

    Nordic Uhr har jag inte kontaktat då de ligger en bit ifrån där jag bor.

    Ifall jag skulle köra med Maptun och vilja byta tillbaka till orginalbox vilket går att lösa är den enda klurigheten hur bilen skulle reagera?
    Har gjort detta på en Renault tidigare (dödsdömt jag vet) och bilen
    älskade elektroniska startspärr såg till att göra livet surt för mig, jag
    fick nämligen byta i stort sett alla styrboxar då dessa var synkade med varandra och utan den kodningen vägrade bilen starta.

    Slutligen till min undran:
    1: Någon som har erfarenhet eller teorier om detta med styrboxar?
    2: Någon som vet hur bilens "loggning" av sånt här fungerar?
    3: Någon som vet ett bättre sätt att trimma och ha kvar garanti?

    Tacksam för all hjälp jag kan få.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Hej,

    På Saaben används en immobiliseringskod som trimfirman kan programmera in även i "extraboxen" med trimprogrammet i, d v s du kan utan problem byta fram och tillbaka utan problem med startspärrar m.m.

    Var köpte du bilen? Personligen tror jag att risken att säljaren håller på och kollar vad du har/har haft för styrprogram i bilen vid en ev. skada är minimal.

    När du uppgraderar, se till att även byta till "dieselsnorkel" samt gärna även "Kungskobra" med tillhörande avkapat kompressorhus. Fråga t ex MapTun, de brukar ha sånt liggande på lager. Gör stor skillnad för flåset (det var detta Saab gjorde på M/06 för att gå från 250 till 260 hk).

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #3
    Hej

    Tanken är att jag behåller orginalboxen och ger dem extraboxen som jag köper, frågan är ifall bilen reagerar om jag byter från Maptunboxen tillbaka till orginalboxen eller räcker det med att de är "gifta" 1 gång?

    Jag ska fråga efter de delarna, ärligt talat har jag liten aning om vad de gör eller vad de kostar, men de kanske behövs för att ge en bra effekt?

    Tack för ett snabbt svar.

    /Kristoffer

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    259
    Jag vet inte om detta stämer dock:
    Men när du "gifter" in bilen så är det immob-kod som matas in i boxen och sparas så har du 2st boxar så borde det inte vara nått problem att skifta box.
    MEN har man otur som jag så finns det nog nån konding som agerar batteri och när den är urladdad så måste man gifta in boxen igen med en Tech-II.
    Saab 9-5 Aero Sportkombi -04. Numera Gazer3312-anpassade chips.
    Såld:9000 CSE 2.3 Turbo 1998, Orginal 225Hk, numera en påse med nordiska anpassade räkchips.

  5. #5
    En liten bump med frågeställningen:

    1: Någon som har erfarenhet eller teorier om detta med styrboxar?
    2: Någon som vet hur bilens "loggning" av sånt här fungerar?
    3: Någon som vet ett bättre sätt att trimma och ha kvar garanti?

  6. #6
    Hej, svarar själv på detta inlägg då framtida frågor av samma typ kanske
    kan besvara sig själv enklare då

    Jag har ringt runt till de flesta trimmfirmor och saab för att få fram ett svar: Självklart kan man se vilken programvara som ÄR i bilen för tillfället, dock inte vilket som varit tidigare... det finns ingen logg på detta.
    Så det går utmärkt att nyttja exempelvis BSR:s steg 1 trimm, eller maptun också för den delen... skillnaden är att man får byta tillbaka styrbox fysiskt med maptun ifall den skall in på ett garantiärende.

    Så valet beror enbart på vilken firma man vill nyttja.
    I det här fallet väger jag mot maptun som har lite "färre" hästar men tydligen skall vara bättre enligt många här på forumet ?

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    560
    BSR svarar alltid att det syns att man använt en PPC i bilen då tanken med PPC inte är att man ska använda den för att lura biltillverkare mm.Just på T7 är det dock inget som syns i loggar men det syns tillex på prog datum.Sen om det skulle hända något och du byter box/eller programerar om styrenheten syns ju även detta på runtime tiden.Även om jag jobbar med detta tycker jag inte det är rätt att du fått en garantie på 1 år på en 6-7år gammal bil och ändrar på förutsättningarna utan att berätta detta för säljaren och desutom verkar tycka det är ok att blåsa firman om något händer.

    Micke

Liknande ämnen

  1. Frågor kring spjällhus.
    Av therm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-07-29, 16:35
  2. Vanliga fel NG9-3 -03/-04
    Av BMF i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2008-09-18, 19:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •