Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: bilen spikar konstant över0,3bar 9000T -85 *fixat*

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Grimsås
    Inlägg
    244

    bilen spikar konstant över0,3bar 9000T -85 *fixat*

    hej fick ett skumt fel på bilen när jag va ute och körde, bilen spikar när jag kommer över 0,3 bar, har även testat att plocka bort säkringen till apc och då har jag grundladd på 0,5 bar.
    har även testat att byta LMM utan framsteg
    någon som vet va felet kan vara eller har något tipps?


    MVH // Tobbe
    9-3 TurboX , Kombi med manuell växellåda och full utrustad

  2. #2
    Helt original axelssons avatar
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    603
    Medlem#
    6833
    Här finns en del tips
    Felsökning APC http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=37112
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet, 9-3SC 1.8t -08
    http://www.garaget.org/shinyhead

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Grimsås
    Inlägg
    244
    kollade där innan, testade det med magnetventilen men den knackar inget fören man sätter i och ta bort kabeln till den, och jag har ingen box att testa med,
    9-3 TurboX , Kombi med manuell växellåda och full utrustad

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    747
    har du kollat så att inte nån vart och pillat på skruven som styr bränslet? om man vrider ner den vilket vissa får för sig för att köra snålare går bilen som en potta skit..
    Saab 9000cc T16 -85, OG 900 T8, NG900 2.0T x2, Saab 9000 2.3T -96, Saab 9000 A50 2.3T, Saab 9000 Aero -96, 9-3 Viggen -99 - SÅLD, 9000cc T16 Airflow - Evighetsprojekt.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Grimsås
    Inlägg
    244
    Citat Ursprungligen postat av Hedley
    har du kollat så att inte nån vart och pillat på skruven som styr bränslet? om man vrider ner den vilket vissa får för sig för att köra snålare går bilen som en potta skit..
    den funkade perfekt och sedan börja den spika lite å nu är det hela tiden, men vart sitter den skruven till bränselt?
    9-3 TurboX , Kombi med manuell växellåda och full utrustad

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    747
    den skruven brukar sitta kring bränsle ledningarna och allt sånt..gör den iallafall på min og 900..hade själv tänkt skruva upp den lite för att se så att tidigare ägare inte vart där och skruvat..
    Saab 9000cc T16 -85, OG 900 T8, NG900 2.0T x2, Saab 9000 2.3T -96, Saab 9000 A50 2.3T, Saab 9000 Aero -96, 9-3 Viggen -99 - SÅLD, 9000cc T16 Airflow - Evighetsprojekt.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Grimsås
    Inlägg
    244
    Citat Ursprungligen postat av Hedley
    den skruven brukar sitta kring bränsle ledningarna och allt sånt..gör den iallafall på min og 900..hade själv tänkt skruva upp den lite för att se så att tidigare ägare inte vart där och skruvat..
    okej, får se om jag hittar den, är den elekronisk eller mekanisk?
    9-3 TurboX , Kombi med manuell växellåda och full utrustad

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    186
    Är du säker på att det är spikningar å inte nånting annat som skramlar så inte givaren tror att det spikar? Eller att givaren gått sönder så den tror att det spikar fast det inte gör det?

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    747
    beror på vad du menar med mekanisk/elektronisk..men om du menar vad för verktyg man måste ha för att skruva på den så mekanisk.. man ställer den med en mejsel, nyckel eller vad man nu känner för..och vips så kommer det mer soppa.
    Saab 9000cc T16 -85, OG 900 T8, NG900 2.0T x2, Saab 9000 2.3T -96, Saab 9000 A50 2.3T, Saab 9000 Aero -96, 9-3 Viggen -99 - SÅLD, 9000cc T16 Airflow - Evighetsprojekt.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Grimsås
    Inlägg
    244
    Citat Ursprungligen postat av Karl V
    Är du säker på att det är spikningar å inte nånting annat som skramlar så inte givaren tror att det spikar? Eller att givaren gått sönder så den tror att det spikar fast det inte gör det?
    enligt apc boxen så spikar den, men det kan ju vara knackscensorn som har lagt av. ska testa att byta den i dag och hoppas på bättre resultat,
    jag kom på att jag glömde säga att laddtrycket är uppstält till ca 1bar och till spikningen har jag en pot som är lödd så jag kan sänka när den spikar,
    9-3 TurboX , Kombi med manuell växellåda och full utrustad

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Grimsås
    Inlägg
    244
    Citat Ursprungligen postat av Hedley
    beror på vad du menar med mekanisk/elektronisk..men om du menar vad för verktyg man måste ha för att skruva på den så mekanisk.. man ställer den med en mejsel, nyckel eller vad man nu känner för..och vips så kommer det mer soppa.
    okej, får ta och leta efter det och se om den är skruvad, kan den få för fetbalandning om jag ökar den mer än normal, jag har skruvtat laddet på den så den ligger runt 1 bar nu
    9-3 TurboX , Kombi med manuell växellåda och full utrustad

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    747
    du kan få det om du skruvar för mycket men det märker du ju och isåfall skruvar du bara ner en aning..
    Saab 9000cc T16 -85, OG 900 T8, NG900 2.0T x2, Saab 9000 2.3T -96, Saab 9000 A50 2.3T, Saab 9000 Aero -96, 9-3 Viggen -99 - SÅLD, 9000cc T16 Airflow - Evighetsprojekt.

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    551
    Har du rätt soppatryck? Tänkte mest på BTR, så den inte läcker eller nåt. Eller att luftslangen till BTR är dålig/sprucken/avhoppad...
    9000 2.3T -98 Steg 3
    "The blind shall see! The lame shall walk! The short shall tall! Forks for all!"

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Stockholm, Sverige
    Inlägg
    193
    Hade BTRen läckt hade han antagligen märkt det, skruvar man under en huv brukar man märka att det stinker soppa om man inte märker det på att den drar "onormalt mycket soppa".
    SAAB 9000 CSE 2.0i -95 (Ska säljas)
    SAAB 9000 CSE 2.3t -95 Min projekttråd

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Grimsås
    Inlägg
    244
    den går perfekt när säkringen till acp:en är ur, men det känns lite jobbit att glisa med ett ladd på 0,5 bar. har varit ute nu och kollat lite, testade att byta box men det händer samma saker med den, så boxen är det inte, testade att koppla bort knacksensor men då gick den bara på grundladd utan spikning, har ej någon moment nyckel så jag kan inte testa att byta den, finns det något annat sätt man kan se om den är hel?, och kan magnetventilen ha något med detta att göra, den knackar inte när jag har på tändningen, och den knackar när jag tar ur å sätter i kabeln till den,
    9-3 TurboX , Kombi med manuell växellåda och full utrustad

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Grimsås
    Inlägg
    244
    nu är felet fixat.
    Jag bytte alla vakuumslangar och sänkte max laddet lite, fast då gick den till 1 bar sedan ner till 0,7 så jag ökade upp laddet igen så nu ligger den på 1 bar.

    fast jag har en liten fråga kvar, hur ökar jag upp bränsetrycket? om det går på min eftersom att det är ju 85ans modell

    P.S Tack för ett underbart forum med underbara personer som ställer upp D.S

    MVH// Tobbe
    9-3 TurboX , Kombi med manuell växellåda och full utrustad

  17. #17
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 262
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av Sek_Si
    nu är felet fixat.
    Jag bytte alla vakuumslangar och sänkte max laddet lite, fast då gick den till 1 bar sedan ner till 0,7 så jag ökade upp laddet igen så nu ligger den på 1 bar.

    fast jag har en liten fråga kvar, hur ökar jag upp bränsetrycket? om det går på min eftersom att det är ju 85ans modell

    P.S Tack för ett underbart forum med underbara personer som ställer upp D.S

    MVH// Tobbe
    Köp ett nytt bränslechip hos t.ex. www.speedparts.se eller chipmats. VIll du bara öka trycket så säljer Speedparts andrea tryckregulatorer.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  18. #18
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 262
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av Sek_Si
    nu är felet fixat.
    Jag bytte alla vakuumslangar och sänkte max laddet lite, fast då gick den till 1 bar sedan ner till 0,7 så jag ökade upp laddet igen så nu ligger den på 1 bar.

    fast jag har en liten fråga kvar, hur ökar jag upp bränsetrycket? om det går på min eftersom att det är ju 85ans modell

    P.S Tack för ett underbart forum med underbara personer som ställer upp D.S

    MVH// Tobbe
    Kollade du slangen mellan LMM och turbon samtidigt?
    ///Mackanized
    Tillbaka

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    551
    Citat Ursprungligen postat av stesmi
    Hade BTRen läckt hade han antagligen märkt det, skruvar man under en huv brukar man märka att det stinker soppa om man inte märker det på att den drar "onormalt mycket soppa".
    Jag syftade dock på internt läckage. Antingen genom en utmattad fjäder eller icke tättslutade ventil. Men nu verkar det ju funka iallafall.
    9000 2.3T -98 Steg 3
    "The blind shall see! The lame shall walk! The short shall tall! Forks for all!"

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Stockholm, Sverige
    Inlägg
    193
    Citat Ursprungligen postat av wesslan_theman
    Citat Ursprungligen postat av stesmi
    Hade BTRen läckt hade han antagligen märkt det, skruvar man under en huv brukar man märka att det stinker soppa om man inte märker det på att den drar "onormalt mycket soppa".
    Jag syftade dock på internt läckage. Antingen genom en utmattad fjäder eller icke tättslutade ventil. Men nu verkar det ju funka iallafall.
    Du menade så Ok, då fattar jag vad du menade
    SAAB 9000 CSE 2.0i -95 (Ska säljas)
    SAAB 9000 CSE 2.3t -95 Min projekttråd

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Extremt svårstartad och rycker 9000t 2,0t Aut. -96
    Av Tomtefar i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-10-27, 23:32
  2. Bilen spikar
    Av albini i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2009-04-01, 10:56
  3. Spikar og900t16 "FIXAT"....stäng tråd.
    Av dresen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-04-18, 00:21
  4. Problem med startmotorn.. 9000T-88 *FIXAT*
    Av N3O i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-05-26, 20:11
  5. bilen spikar
    Av 5xaero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-02-07, 13:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •