Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 78

Ämne: 9-5 Aero 230Hp vs 250Hp

  1. #41
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 817

  2. #42
    Detta borde ju även inneböra ett 230hp motorn är bättre vid omkörningar på höga växlar...och alltså snabbare än 250Hp motorn i vissa intervall...
    Subaru Legacy BoxerDiesel M11 (Orkade inte vänta på ng9-5 kombi)
    900 S 2,0i NoPower M97

  3. #43
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 194
    Enligt Nordic uhr så är det tryck givare och nån annan program som är skilnad mellan 230-250 ,nu är det ca 240 hkr i 230 version..

    Ska kanske åka nästa vecka till Nordic för att fixa detta men undrar om det är värt ??

    Vad tycker ni ??
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  4. #44
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 817
    Citat Ursprungligen postat av Aero++
    Enligt Nordic uhr så är det tryck givare och nån annan program som är skilnad mellan 230-250 ,nu är det ca 240 hkr i 230 version..

    Ska kanske åka nästa vecka till Nordic för att fixa detta men undrar om det är värt ??

    Vad tycker ni ??
    Nej knappast värt det, men prova deras steg2 eller 3, det är värt varenda krona, stor skillnad på körupplevelsen då!

  5. #45
    Citat Ursprungligen postat av Aero++
    Enligt Nordic uhr så är det tryck givare och nån annan program som är skilnad mellan 230-250 ,nu är det ca 240 hkr i 230 version..

    Ska kanske åka nästa vecka till Nordic för att fixa detta men undrar om det är värt ??

    Vad tycker ni ??
    Vad är det du ska fixa ? Bygga om till 250hp ? Det är knappast värt att betala för. Min erfarenhet är att man får några hästar mer på toppvarv men i övriga registret är den slöare.
    Subaru Legacy BoxerDiesel M11 (Orkade inte vänta på ng9-5 kombi)
    900 S 2,0i NoPower M97

  6. #46
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 194
    [Vad är det du ska fixa ? Bygga om till 250hp ? Det är knappast värt att betala för. Min erfarenhet är att man får några hästar mer på toppvarv men i övriga registret är den slöare.[/quote]

    Precis, bygga om till 250 hp...Jag vet men den är verkligen seg efter 4000 varv och sen minskar jag bränsleförbrukning i alla fall ner jag kör lugnt...Men du kanske har rätt ,det är inte värt att göra nåt sånt...
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  7. #47
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    681
    Jag har kört med originalprogram i min Aero -01 och tyckte det var okey. Fick möjlighet att uppgradera till pgm. vara -02 och tyckte det också var okey. Faktiskt ingen större skillnad, i alla fall inte prestandamässigt...
    Inte värt att byta om det kostar en massa pengar. Skulle ha satsat på ett steg eller chips om man så vill
    Canns axiom:
    När inget annat hjälper, läs instruktionsboken.
    9-5 BioPower 390 Hk 610 Nm.

  8. #48
    Citat Ursprungligen postat av Aero++
    [Vad är det du ska fixa ? Bygga om till 250hp ? Det är knappast värt att betala för. Min erfarenhet är att man får några hästar mer på toppvarv men i övriga registret är den slöare.
    Precis, bygga om till 250 hp...Jag vet men den är verkligen seg efter 4000 varv och sen minskar jag bränsleförbrukning i alla fall ner jag kör lugnt...Men du kanske har rätt ,det är inte värt att göra nåt sånt...[/quote]

    Har du en M01 så verkar det som det finns en uppdatering till originalprogramvaran som är lite vassare. Hörde om en kille med en tidig M01 Aero som inte klarade toppfarten enl. instruktionsboken. Han fick ny programvara och vips så fixade bilen den angivna toppfarten.
    Subaru Legacy BoxerDiesel M11 (Orkade inte vänta på ng9-5 kombi)
    900 S 2,0i NoPower M97

  9. #49
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    681
    Visserligen är min blande de sista 01:orna men jag har inget bekymmer med toppfarten. Har nämligen inte varit på Autobahn med den bilden och tycker inte att det är så intressant hur fort bilden går.
    Däremot vill jag att körbarheten ska vara superb och det är säkert något som förbättras vid varje uppdaterad mjukvara. Upplevde bilden som något "mjukare" med 02:ans pgm.vara. Men det är marginellt och, som sagt, inget jag skulle lägga pengar eller möda för att göra den uppgraderingen.
    Canns axiom:
    När inget annat hjälper, läs instruktionsboken.
    9-5 BioPower 390 Hk 610 Nm.

  10. #50
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 194
    Jag har en 00 och jag tycker verkligen att på store varv är den mycket segare ,och det vill jag förbättra men samtidigt så vill jag inte förlora själva accelaration om den är nu bättre på 00-01...

    Själva uppdatering av program samt byte av tryckgivare kostar 1250 kr....
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  11. #51
    En mix av M01 och M02 prog vore fint....M01 upp till 4000varv sen M02 efter 4000varv...
    Subaru Legacy BoxerDiesel M11 (Orkade inte vänta på ng9-5 kombi)
    900 S 2,0i NoPower M97

  12. #52
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 194
    [quote="m2949"]En mix av M01 och M02 prog vore fint....M01 upp till 4000varv sen M02 efter 4000varv...

    Precis, är det något skillnad mellan M00-samt M01 eller ???
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  13. #53
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 167
    Citat Ursprungligen postat av Aero++

    ....är det något skillnad mellan M00-samt M01 eller ???
    Läs tråden från början
    ESP

  14. #54
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 194
    Citat Ursprungligen postat av ESP
    Citat Ursprungligen postat av Aero++

    ....är det något skillnad mellan M00-samt M01 eller ???
    Läs tråden från början
    Tyvär så vart det ingen skillnad alls ,ringde till Nordic och dem sa att det är ingen skillnad så det där med att den är klenare stämmer ej...
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  15. #55
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 167
    [quote=Aero++]
    Citat Ursprungligen postat av ESP
    Citat Ursprungligen postat av "Aero++":rd7bewx9

    ....är det något skillnad mellan M00-samt M01 eller ???
    Läs tråden från början
    Tyvär så vart det ingen skillnad alls ,ringde till Nordic och dem sa att det är ingen skillnad så det där med att den är klenare stämmer ej...[/quote:rd7bewx9]

    Ok!
    ESP

  16. #56
    Hej,

    har en SAAB 95 Aero 04 som jag har uppgraderat med BSR PPC. Resultatet blev en betydligt piggare bil med jämnare och starkare kraftutveckling.

    Det jag kan känna behov av är mer kraft på högre varv. Det är lite som att köra en diesel. Man har inget för att varva bilen utan det är mer effektivt att växla "tidigt" och dra i mellanregistret. Har klockat bilen 100-150 km/h på ca 6,5 s oavsett om jag kör på 3an eller 4ans växel. Tittar man på vridmomentkurvan så förstår man varför.


    Hälsningar,
    Mats

  17. #57
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 226
    Citat Ursprungligen postat av Bermat
    Det jag kan känna behov av är mer kraft på högre varv. Det är lite som att köra en diesel. Man har inget för att varva bilen utan det är mer effektivt att växla "tidigt" och dra i mellanregistret.
    Hej,

    Den enkla förklaringen är att 9-5 Aerons hårdvara är skapligt stressad redan i standardutförande. Utan att byta hårdvara finns det helt enkelt inte så mycket att göra, förutom då att plocka upp vridet i mellanregistret vilket turbon klarar av kortare stunder.

    För att få en mer harmonisk motor så är det 3" avgas, bättre intercooler och högre bränsletryck som gäller. Minst.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  18. #58
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    681
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Bermat
    Det jag kan känna behov av är mer kraft på högre varv. Det är lite som att köra en diesel. Man har inget för att varva bilen utan det är mer effektivt att växla "tidigt" och dra i mellanregistret.
    Hej,

    Den enkla förklaringen är att 9-5 Aerons hårdvara är skapligt stressad redan i standardutförande. Utan att byta hårdvara finns det helt enkelt inte så mycket att göra, förutom då att plocka upp vridet i mellanregistret vilket turbon klarar av kortare stunder.

    För att få en mer harmonisk motor så är det 3" avgas, bättre intercooler och högre bränsletryck som gäller. Minst.

    Mvh

    KK
    Just det. Och glöm inte inloppsröret / Saxofon / Kobra eller vad ni nu vill kalla den.
    Canns axiom:
    När inget annat hjälper, läs instruktionsboken.
    9-5 BioPower 390 Hk 610 Nm.

  19. #59
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 226
    Citat Ursprungligen postat av Aerofreak
    Just det. Och glöm inte inloppsröret / Saxofon / Kobra eller vad ni nu vill kalla den.
    Den glömde jag visst i all hast...
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  20. #60
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 169
    M/02 har 250hk/350Nm (250+hk/370Nm med OB)




    hur mycket är de +-hästarna vid overboosten? ungefär...


    mvh matte

Liknande ämnen

  1. 9-5aero 230hp-00 automat. Känsloladdad bil
    Av TomasAndersson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-02-22, 11:30
  2. saab 9-5 aero 230hp----> 250 hp
    Av snurrbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-06-02, 23:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •