Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Problem efter motortvätt NG9-3 B207

  1. #1

    Problem efter motortvätt NG9-3 B207

    Jag hoppas nån kan komma med några idéer...

    Jag har en 9-3 2.0 -04 och jag fick motorvärmare monterat i förra veckan. Efter att killen monterat detta så gjorde han en liten motortvätt eftersom det blev glykolsöl.

    Efter detta så gjordes en provkörning och det gick bra. Men han upptäckte efter att den stått parkerad en stund att fläkten stod och gick ganska länge. Startmotorn hade också "lagt av". Det klickade bara när han vred på nyckeln. Men han lossade kontakter och såg till så att det var kontakt och sen gick den igång. Allt frid och fröjd.

    Jag hämtade bilen dagen efter och var och uträttade en del ärenden under dagen. Och det gick bra. På kvällen efter en tur till så stod fläkten och gick väldigt länge. Det enda jag kunde göra då var att dra ur kontakten på insidan mot fronten. Då blev det tyst. Den stod så över natten.

    Dagen efter när jag skulle iväg stoppade jag i kontakten och fläkten satte igång direkt. Bilen startade utan problem. När jag kom hem igen så drog jag ur kontakten eftersom fläkten fortsatte att jobba.

    Dagen därpå när jag ska få hjälp av killen som monterat motorvärmaren så stoppar jag i nyckeln. Det där välbekanta klicket när rattlåset släpper uteblev helt. Knäpptyst. Jag vred på nyckeln men det klickade bara. Startmotorn svarade inte.

    Har kollat upp så det inte är batteriet som laddat ur (pga fläkten), men det är ok.

    Finns det någon som har någon idé om vad vi ska testa härnäst?
    BlackBeauty: Saab 9-3 2,0 -04

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall,västernorrland
    Inlägg
    84

    Skumt elfel efter motortvätt..

    Bilen det gäller är en 9-3 2,0t-04:a....
    Tog in den och monterade motorvärmare på den,som vanligt så blir det en del spill med glykol varpå jag sköljer av motorn med vatten,efter det så har det uppstått knepiga problem,1 är att kylfläkten hoppar igång av sig själv när bilen är avstängd,sedan så vill inte startmotorn dra runt,bara klickar i den,ska ta in den på verkstan idag och söka lite men vore väldigt tacksam för lite hjälp.



    //Pelle
    En riktig turbo har extern wastegate....

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888
    Antar att det är samma bil som i den här tråden, eller hur?
    Låser därför denna tråd med hänsvisning till "damerna först" och för att hålla diskussionen om problem och lösning i en och samma tråd. Det blir överskådligare så.

    Lycka till!

    PS. Om det mot förmodan skulle röra sig om två olika bilar med exakt samma fel så PM:a mig så låser jag upp denna.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Torekov (NV Skåne)
    Inlägg
    405
    är det en slang monterad eller block monterad motor varmare ?

    Kanske DI kasetten kan ha tagit stryk av det kalla vattnet på en varm motor/Di kasett ?
    SAAB 900SE -95a

    Det är inte jag som stavar fel. Det är ni som läser fel.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall,västernorrland
    Inlägg
    84
    Hej Hallå...

    Jag som monterat samt orsakat problemen med en liten motortvätt...
    Felet har inget med någon DI kasett att göra då d inte finns någon sådan på denna bil,tror att fläktstyrnings enheten har ballat ur eftersom fläkten slutar gå om man bryter lite på d,det övriga som ballar ur beror nog mest på fukt i kontaktdon som sitter under batteriet,alla signalkablar till motorstyrning mm mm går tydligen genom dessa och 9-3 03-04 lider tydligen av dålig kontakt genom dessa,dock byttes dessa ut mot bättre under 05 .
    Nytt styrdon till kylfläkt är beställt så d återstår att c om det fungerar sen.
    Vad felet anbelagar med startmotorn,så torde det bero på dålig kontakt mellan strömkabel samt startmotor.


    //Pelle
    En riktig turbo har extern wastegate....

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    112
    Citat Ursprungligen postat av OTS
    Hej Hallå...

    "Jag som monterat samt orsakat problemen med en liten motortvätt...
    Felet har inget med någon DI kasett att göra då d inte finns någon sådan på denna bil, ..."
    //Pelle
    *Host harkel* Hmm, är jag felinformerad om detta. De har väl en svart fin DI. Antar det är enB205x motor?

    *EDIT* fel av mig.

    MVH
    Kling
    9-5 2,3t SC -03

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896
    Citat Ursprungligen postat av Klingen
    *Host harkel* Hmm, är jag felinformerad om detta. De har väl en svart fin DI. Antar det är enB205x motor?

    MVH
    Kling
    9-3 2.0 -04 gör detta till en T8 motor och således inte en B205.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    HEDEMORA
    Inlägg
    222
    Fuktdrivande elektronikspray har ni testat det?
    Lennart Andersson
    Golf VR6 -92
    Opel Monterey 3,2 V6

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 493
    Kolla så att vatten inte tränt in och lagt sig i tändstiftsbrunnarna. Blir misständningar då till följd.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall,västernorrland
    Inlägg
    84
    Vad jag kan c så sitter d inte någon di kasett,utan lösa spolar till varje stift,förövrigt så går bilen nu och det var kylfläkts relät som krånglade till d,sitter 1 nytt där nu och den fungerar bra nu.
    Dom övriga felen som lottis skriver om har förmodligen med kontakter att göra,alla kontakter är sprejade med kontaktolja och vi får hoppas att det håller,lite dumma placeringar på kontaker mm samt att d inte sittter någon skyddsplåt under bilen som hindrar vatten från att dra upp underifrån,sitter tydligen plåt på alla diesel mod men endast för ljuddämpning,snålt var ordet att inte sätta detta även på bensin mod.

    Tack för ordet

    //pelle
    En riktig turbo har extern wastegate....

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Fågelbrolandet
    Inlägg
    3 072

    CE-lampa efter motortvätt - 9,3 SS 1,8t

    Misstaget är att jag tvättade motorn läste i saab-bibeln hur jag skulle gå tillväga. Avfettning spola med jummet vatten. Efteråt gick bilen som skit och check engine lyser. Har gjort ren alla kontakter med tryckluft nu går bilen fint men varningen lyser fortfarande. Måste det till en teck 2 för att släcka?
    http://www.garaget.org/?car=144123
    SAAB är som en drink djävulsk och full med godsaker.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    25
    Prova att koppla bort ena batteripolen en stund så skall CE lampan slockna.

    // Karl

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Fågelbrolandet
    Inlägg
    3 072
    Ska prova det , men tar man inte bort alla inställningar då?
    http://www.garaget.org/?car=144123
    SAAB är som en drink djävulsk och full med godsaker.

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    783
    Citat Ursprungligen postat av Blue Spirit
    Ska prova det , men tar man inte bort alla inställningar då?
    Klockan och datumet klarar du säkert av
    Sen tror jag att radion måste ställas om men är inte helt säker där men det är inte heller så mycket jobb.
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Fågelbrolandet
    Inlägg
    3 072
    Tack för hjälpen , det funkade att ta bort polen. Det enda negativa är att serviceintervallen flyttade från 180 dagar till 680.
    http://www.garaget.org/?car=144123
    SAAB är som en drink djävulsk och full med godsaker.

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    783
    Citat Ursprungligen postat av Blue Spirit
    Tack för hjälpen , det funkade att ta bort polen. Det enda negativa är att serviceintervallen flyttade från 180 dagar till 680.
    Tydligen olika från bil till bil för på min så låg serviceintervallen kvar som tidigare.
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Problem efter tankning NG9-3 B207 BioPower
    Av Aaaaaaalm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2021-07-12, 15:25
  2. [LÖST] Felkoder efter motortvätt NG9-3 B207
    Av Dicjoh83 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2014-06-14, 10:14
  3. stora problem efter motortvätt!
    Av 900aerocoupe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-31, 22:33
  4. Problem efter motortvätt saab 9000i-89 2.0
    Av Mangan25 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-08-01, 23:31
  5. Problem efter motortvätt 9-5 Aero -00
    Av adj i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-04-29, 10:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •