Vad behövs bytas för att uppgradera en 900-94 till 9-3 ev nyare 900:an framvagn?
Subframe, alla fyra stöttor, krängningshämmare inkl stag?
Vad behövs bytas för att uppgradera en 900-94 till 9-3 ev nyare 900:an framvagn?
Subframe, alla fyra stöttor, krängningshämmare inkl stag?
Länkarmarna är olika också, samt bromsarna.
9-3 har även hydralisk koppling!
Kör: Saab 900 Talladega -97 MapTun Individual 574Hk/710Nm i motorn, 516,6 på hjulen! E85 Sommaren 2009 uppskattningsvis 650hk+
Garaget
Inte subframen, men länkarmarna och krängningshämmare inkl stag behövs. Färdigt!Ursprungligen postat av Whellibaboa
"Nä det är inte jag som är Djävulen...
Jag är hans onda tvillingbror."
900ng med rasad motor, bra anledning till att köpa en 900og. Äntligen!
Även fjäderbenen är annorlunda och styrväxeln också om jag inte är helt ute och cyklar!Ursprungligen postat av HELLracing
Sen är hela torpedväggen kraftigare fr.o.m. M-96, tror jag, så att styrväxeln sitter stadigare så att man får bättre styrkänsla .
Mvh. Anders.
9-5 Aero MANUELL Hirschpower 260hk/400Nm XWD -11
https://www.facebook.com/media/set/?set ... 92f86e56a1
Subframen är givetvis samma
Ska skaffa alla stöttor (länkarmar) samt k-hämamre inkl stag. Nya fjäderben har jag redan samt bromsar. Kopplingen kommer även den bytas mot hydraulisk.
Hur har andra som gjort det här löst bultdelningen på topplagringen i fjäderbenen? det är ju inte samma på 900 och 9-3... Eller går det att flytta över bara topplagringen kanske från 900:an till 9-3:ans fjäderben, så slipper man borra upp hålen i tornet?
Splinesen i navet skiljer oxå va? antingen byta låda och axlar eller kanske man kan pressa i ett 900 nav i 9-3 spindeln? Är väll samma innermått på lagrena?
Varför vill du byta fjäderbenen oxå?
"Nä det är inte jag som är Djävulen...
Jag är hans onda tvillingbror."
900ng med rasad motor, bra anledning till att köpa en 900og. Äntligen!
Fjäderbenen skiljer.
Inte styrväxeln, mer än anslutningarna till hydraulslangarna.
Infästningarna till styrväxeln skiljer i grovlek. Det är 20 mm mer fjädringsväg fram på 9-3 så det bör innebära att fästet i karossen sitter ungefär 20mm högre än på 900.Ursprungligen postat av Rickard
Varför skulle det automatiskt innebära att styrväxeln sitter högre?Ursprungligen postat av E Larsson
Jag hade i alla fall inga som helst problem med att montera en 9-3 styrväxel på en 900.
Behövde bara styrväxelklämman på höger sida till en 9-3 dito.
Anledningen till att jag vill ha fjäderbenen från 9-3 är att jag vill ha dom nya bromsarna och en låda jag har från en 9-3 aero.
Går det att lösa på annat sätt?
det räcker att svarva naven eller skivorna.Ursprungligen postat av Whellibaboa
okej, så det är samma grovlek på drivaxel och samma splines i navet på 900-95 och 9-3 aero -01?
Sen är det samma fäste till bromsoken på båda fjäderbenen oxå eller har jag fattat fel? Ska bara byta bygel och ok och det skall passa rakt på då? med lite svarvning av navet.
Ja bromsoken passar rakt av. Byt inte fjäderbenen i onödan.Ursprungligen postat av Whellibaboa
Rickard> E Larsson kanske menar fästet till fjäderbenen?
"Nä det är inte jag som är Djävulen...
Jag är hans onda tvillingbror."
900ng med rasad motor, bra anledning till att köpa en 900og. Äntligen!
Skrev lite tokigt, menade infästningen för fjäderbenen.Ursprungligen postat av Rickard
[quote=E Larsson]Skrev lite tokigt, menade infästningen för fjäderbenen.[/quote:wvbm03yn]Ursprungligen postat av Rickard
Är inte med på hur du menar.
Infästningen på fjäderbenet till styrväxeln?'
Alltså styleden?
Hur mycket behövs svarvas ner av navet? eller är det lätatre att byta båda hjullagrena och pressa i nav från en 9-3? Passar det i 900 lagret?
"Är inte med på hur du menar.
Infästningen på fjäderbenet till styrväxeln?'
Alltså styleden?"
Han menar väl övre fästet, att fjäderbenstornet är högre på 9-3'an.
"Nä det är inte jag som är Djävulen...
Jag är hans onda tvillingbror."
900ng med rasad motor, bra anledning till att köpa en 900og. Äntligen!
YES!Ursprungligen postat av HELLracing