Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Undvika oil sludge

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    18

    Undvika oil sludge

    Hej,

    Jag funderar på att köpa en 9-5 Aero Combi 2001/12000 mil...

    GRejen är, att jag föredrar att inte skulle montera en ny motor, om den gamla pajar.. Vad gör man för att undvika oil sludge och andra liknande problem. Bilen har blivet servad regelbundet, men ett oljebytesinterval på 3000 mil är kanske inte det bästa som finns?

    Mvh.

    CJP

  2. #2
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 171
    En liten sökning och du hade blivit kung http://forum.saabturboclub.com/search.php

    Här är bibeln.

    http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml

    Sammanfattning.

    Rätt uppdatering
    Tätare oljebyten
    Undvika många korta körningar.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  3. #3
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 873
    Medlem#
    6220
    Hej!

    Vill du undvika oil-sludge helt så är det byte av kolvar som gäller, då det är orginal kolvringarna som är boven till hela problemet.

    Där finns det 2 olika alternativ, Smidda kolvar lr om man snubblar över ett par 4 st T5 kolvar och stakar och till detta måste man ha en T5 topp packning för att det ska funka, annars är allt 100% bolt-on.

    En 9-5 från -01 har en service intervall på 2000mil lr 12 månader för att den förlängda motorgarantin ska gälla, är det servat med en intervall på 3000mil så gäller inte garantin längre.

    Är det en handlare som säljer bilen lr är det privat?

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    617
    Medlem#
    6922
    hum, hade ingen aninging att det va kolvarna som gav upphov till oilslugde trodde på vevshusventilationen?

    Hur som helst om jag får OT:a lite.
    Min 9-5a drabbades av oil sludge och fick ny motor på garantin. Detta var när den hade gått 6-7k mil (första ägaren) inte jag alltså. Motorn byttes. Men vilka kolvar kan jag ha fått då? Allt ligger i bilen så kan tyvärr inte kika då bilen är ett antal mil härifrån just nu. Har saab några "Anti Oilsludge kolvar"?

    EDIT: Kan säga att jag hittade reperationspapprerna, och enligt dem står det bara beg. motor 28.000:-. Så man kan tyvärr inte se vad för kolvar som sitter i bilen utan att slita upp motorn.

    MvH
    -FaeN

  5. #5
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 873
    Medlem#
    6220
    Vevhusventen spelar ju oxå stor roll i det hela, men kolvringarna är ju den största boven då de är för klena och med ett för dåligt vevhusvent så bryts oljan ner i förtid vilket i sin tur leder till så kallat "oil-sludge"

    Ja fick själv min grundmotor utbytt på garantin, detta var ca: 1 år sen och så vitt ja vet så fick ja den nyare motorn som kom -04 och denna ska visst ha andra kolvringar än de tidigare.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  6. #6
    Tjena.

    Är det privat köp eller hos handlare??

    Själv så skulle jag nog titta efter en annan liknande. Fast med lite tätare service intervaller.

    Har du kollat i service häftet ordentligt. Kan vara oljebyten mella de större servicarna. (extra oljebyten ska vara stämplade i slutet av service häftet.)

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    18
    Der värkar ju som ett ganska stort projekt.... Om man skall åtgarda problemen på en Saab-verkstad i Skåne, vad kommer det då kosta?

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    18
    Ja, jag har tillgång till allt jobb som är gjort på bilen - och serviceinterval ligger runt 3000 mil ser det ut som..

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av CJP
    Ja, jag har tillgång till allt jobb som är gjort på bilen - och serviceinterval ligger runt 3000 mil ser det ut som..

    Hmm
    Ja då ska du nog inte köpa den bilen.
    Själv så råkade jag ut för detta misstag. Trodde min bil var ordentligt skött. (inte tillräckligt bra enl de kraven saab ställer för att garantin ska gälla. )

    Men hade tur. Där försäkring täckte nästan allt. Fick dock punga ut 10 000 i självrisk. (5000 självrisk och så 5000 extra för att försäkringsbolaget inte tycket bilen var rätt skött)
    Allt som allt gick det på 38000.
    SÅ tänk en gång extra.

    3000 mil mellan oljebyten. Är väldigt långt. Speciellt när det gäller turbo motorer som bör ha en fin olja. Samt att det endast rymmer 4liter olja i saabs motorer.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    18
    Jag kanske ska berätta att jag bor i DK och att en 9-5 Aero Combi kostar ung. 250.000:- SEK - så om den är tillräckligt billig kan det ju vara en bra affär änddå..

  11. #11
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 873
    Medlem#
    6220
    Jo kanske det.. men tycker du ska kolla vidare efter en annan finns många fina med komplett servicebok och har gällande motorgaranti.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 454
    Kolla på en annan bil som är bättre servad.

    Är bilen fin så be att de mäter kamkedjesträckaren. Gör sedan en intravenös motortvätt.

    Byt olja två gånger med täta intervall ca 300 mil. Serva sedan som vanligt. Jag brukar byta olja efter max 800 mil. Kostnaden är så lite att jag tar den. Använder Shells Helix ultra 5w40
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  13. #13
    Helt original 9-5 NORDICs avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    947
    Medlem#
    427
    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Vevhusventen spelar ju oxå stor roll i det hela, men kolvringarna är ju den största boven då de är för klena och med ett för dåligt vevhusvent så bryts oljan ner i förtid vilket i sin tur leder till så kallat "oil-sludge"

    Ja fick själv min grundmotor utbytt på garantin, detta var ca: 1 år sen och så vitt ja vet så fick ja den nyare motorn som kom -04 och denna ska visst ha andra kolvringar än de tidigare.

    Mvh
    Det är exakt samma kolvar på alla Aero-motorer! Det som skiljer på M-04 är att vevhusventilationen är totalt ombyggd. Bl.a. är det ett annat motorblock(med hål för oljefällan), spjällhus och kobra. = Jag tror inte du fick M-04 motor vid motorbytet!
    Mvh. Anders.
    9-5 Aero MANUELL Hirschpower 260hk/400Nm XWD -11
    https://www.facebook.com/media/set/?set ... 92f86e56a1

  14. #14
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 873
    Medlem#
    6220
    [quote=9-5 NORDIC]
    Citat Ursprungligen postat av "_oxygene_":2k0h0vav
    Vevhusventen spelar ju oxå stor roll i det hela, men kolvringarna är ju den största boven då de är för klena och med ett för dåligt vevhusvent så bryts oljan ner i förtid vilket i sin tur leder till så kallat "oil-sludge"

    Ja fick själv min grundmotor utbytt på garantin, detta var ca: 1 år sen och så vitt ja vet så fick ja den nyare motorn som kom -04 och denna ska visst ha andra kolvringar än de tidigare.

    Mvh
    Det är exakt samma kolvar på alla Aero-motorer! Det som skiljer på M-04 är att vevhusventilationen är totalt ombyggd. Bl.a. är det ett annat motorblock(med hål för oljefällan), spjällhus och kobra. = Jag tror inte du fick M-04 motor vid motorbytet! [/quote:2k0h0vav]

    Ok.. det ända som ja vet är ju att det var en spritt språngade ny grundmotor med tillhörande kedjor och drev.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

Liknande ämnen

  1. Lacken ramlar av backspeglarna på 9-3 -03. Hur undvika?
    Av Svarta Örnen i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-07-21, 23:28
  2. Undvika tändkassett 3.4D
    Av Falcy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-05-31, 13:09
  3. Larm för att undvika dörruppslag
    Av voltagecontrol i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-05-29, 21:20
  4. Hur undvika fastfrysna dörrar?
    Av Packe i forum Allmänt
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2010-02-22, 15:54
  5. Ska man undvika att köpa fabriksmonterade däck?
    Av b10tax i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-05-24, 16:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •