Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 83

Ämne: Saab 99 i16 budget sugis | Nu händer det grejer!

  1. #41
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 329
    Medlem#
    10610
    Nu så har jag hittat felet.

    Spridaren hade gått imot ett vattenslang så hårt så att den hade blivit rejält krökt och fått en mindre trevlig spricka i sig så att den sprutade ut nästan all soppa där istället för att spruta det in i cylindern Men mina tankegångar om att den fick så lite bränsle så att den inte klarade av att förbränna den stämmde trots allt.

    Om någon har en b21et spridare (020) (alternativt GLT spridare 015) att sponsra med eller sälja till en vettig peng så skicka PM




    MVH// Mokko
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  2. #42
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 329
    Medlem#
    10610
    Nu strular verkligen allt för mig.
    Det går inte att sätta dit någon annan spridare utan att den slutar ödet som den som satt på ettans cylinder, och då måste insuget byggas om så att jag får spridarhylsorna uppepå insuget som faktiskt är bättre på alla sätt och vis, men då kommer problemet att det är produktionsstopp på svärgubbens jobb in i bilden så att jag inte kan få något gjort på tre veckor.
    Sen på köpet så har bränslehuvudet gett upp hoppet nu med, jag får 3bars bränsletryck sen öppnar returen och håller sig öppen till trycker ligger på 1,5bar, så tack vare det så klarar inte ens spridarna av att öppna så jag måste byta det med. Kommer att ta bränslehuvet från en saab turbo den här gången och så är det bara hålla ut och vara utan bil tills jag kan få insuget ombyggt

    Nu går verkligen allt utför för mig, men det är bara bita ihop och hoppas att allt kommer lösa sig.

    MVH// Mokko
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  3. #43
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 329
    Medlem#
    10610
    Nu så har jag fått tag på nya spridare (015), jag kom på att svärgubben hade en gammal Audi femma som stog och skräpade med meksprut så jag gick dit och provade att rycka ur en spridare för kul skull och det visade sig att det satt likadana spridare i den som i en 240GLT, nästan det jag ville ha
    Och så verkar det som om att han kommer kunna svetsa insuget åt mig till veckan ändå om jag ser till att göra klart allt själv så att det bara är för han att svetsa fast spridarhylsorna lite snabbt i smyg

    Så saker och ting verkar rätta till sig trots allt, så nu håller jag tummarna på att bilen är körbar till veckan

    MVH// Mokko
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  4. #44
    HEhe, vad man kan gissa rätt ibland.
    Kul att det verkar lösa sig i alla fall.
    Gåre inte att flytta på kylslangen lite dåra ?

    Fan, ditcha det mekaniska sprutet å stoppa i megasquirt för tusingen :P
    Åker saab nu igen, varför lät jag bli från första början ?

  5. #45
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 329
    Medlem#
    10610
    Citat Ursprungligen postat av wadde
    HEhe, vad man kan gissa rätt ibland.
    Kul att det verkar lösa sig i alla fall.
    Gåre inte att flytta på kylslangen lite dåra ?

    Fan, ditcha det mekaniska sprutet å stoppa i megasquirt för tusingen :P
    Ja ibland så prickar man in bra på gissningar
    Nja, det var så att spridaren tog i en anslutning på vattenpumpen, det såg ut som att den bara tog imot en slang men sån tur hade jag inte tyvär.

    Jo du, jag ska inte ha meksprut nå länge till, men jag vill se till att få allt att funka med det först bara innan jag sätter dit elektronisk istället. Fixade fram ett bränslehuvud och LMM från en T8 nyss och så har jag stålomspunna slangar från Audi och spridare från samma som ska dit. Läre bara snickra lite på insuget så att jag kan det svetsat igen, sen så smäller det hoppas jag
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  6. #46
    Bra som fan att det rullar på.

    Jojustdet , när jag tänker tillbaka så har ju audi stålomspunna från centralen där ja.. pratiskt att låna
    Åker saab nu igen, varför lät jag bli från första början ?

  7. #47
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 329
    Medlem#
    10610
    Citat Ursprungligen postat av wadde
    Bra som fan att det rullar på.

    Jojustdet , när jag tänker tillbaka så har ju audi stålomspunna från centralen där ja.. pratiskt att låna
    Jajjemen, men idag har det inte blivit något gjort, vart tvungen att byta svänghjul åt en på en 740 turbo idag så hela dagen har gått åt det.
    Men imorgon så ska jag försöka göra nya spridarhylsor och borra hål i insuget så att dom bara är att svetsa dit så får man se när jag får det svetsat

    Japp det stämmer fint, det ser ju lite roligare ut och känns allmänt mycket bättre än dom där plastslangarna som sitter på saabarna
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  8. #48
    Jag hade en 740 ett tag.. det var den hemskaste perioden i mitt liv...

    Men jao. Hylsa på nu ordentligt, så får du visa oss. Detdär insuget i sig e riktigt ballt faktiskt.
    Åker saab nu igen, varför lät jag bli från första början ?

  9. #49
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 329
    Medlem#
    10610
    Hahaha

    Ska försöka göra det, men jag känner mig inte allt för pigg i kroppen idag efter en heldag under en 740 utomhus Jag får se om jag orkar göra något idag eller om jag helt enkelt vilar upp mig och kör på imorgon och gör det jag ska med insuget så jag kan ge det till svärgubben och hoppas att han kan svetsa det någorlunda fort bara
    Jo då, insuget är faktiskt riktigt fint, bara hoppas att det funkar som det ser ut när jag får igång bilen bara
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  10. #50
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 329
    Medlem#
    10610
    Update utan bilder.

    Nu har jag varit i garaget och håll på lite igen. Började med att göra nya spridarhylsor och borra hål i insuget så att dom bara är att svetsa dit, sen så bytte jag bränslehuvud och LMM, tog från en saab turbo den här gången. Men när jag skulle kolla hur högt bränsletryck jag hade så rörde sig inte nålen, fan tänkte jag då, ännu mer problem Men efter lite efterforskningar så visade det sig att jag bara hade råkat att sätta en slangklämma lite galet så den tryckte ihop soppaledningen in i pumpen. Så nu när det fixade sig så har jag 5,5bar bränsletryck och jag får trycket mycket fortare och stabilare än förut
    Nu håller jag bara tummarna på att jag får insuget svetsat imorgon så jag kan få åka igen, det verkar nämligen som att bossen på svärgubbens jobb är på nån kurs så att han kan svetsa insuget trots stoppet på jobbet hans

    MVH// Mokko
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  11. #51
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 329
    Medlem#
    10610
    Nu så kommer det en trevlig update för omväxlingens skull

    Spridarhylsorna är svetsade och tack vare det så kommer jag äntligen kunna få dit insuget med spridare på plats Så med lite tur så är det liv i maskineriet ikväll

    Så här ser det ut just nu då



    Mycket bättre vinkel på spridarna nu mot för hur det var tidigare



    Ska snart dra till verkstan och sätta igång och plocka ihop allt igen och så får vi se om den vill leva som den ska nu

    MVH// Mokko
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  12. #52
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 054
    jag håller tummarna
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  13. #53
    sådärja, nu kan man kalla det för ett riktigt insug

    Hoppas du inte har nå trassel att starta maskinen.
    Åker saab nu igen, varför lät jag bli från första början ?

  14. #54
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 144
    Medlem#
    7182
    Denna gången ska det nog gå bättre än förra gången! Håller tummarna för det i alla fall!

    Återkom med rapport ikväll om hur det gick!

    mvh

  15. #55
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 329
    Medlem#
    10610
    Jag får väl börja med att tacka er för eran tumhållning

    Började med att kolla under huven lite


    Men skit i bilen nu, insuget är mest intressant (observera snygg lappningen)


    Ihopskruvat och ditskruvat i bilen


    Spridare och lite sånt på plats


    Hittade på en lösning åt gasvajern och satte dit lite annat


    Allt på plats men den vägrar starta


    Avslutar med den här bilden



    Aja, det vart lite krångel med att den vägrade starta eftersom den inte fick nå bränsle, men det visade sig att det var min LMM som har legat i 4år som var lite kärv så jag bytte till en annan och bilen hoppade igång direkt

    Nu har jag bara lite justering kvar på sprutet för den får för mycket bränsle och tvekar på gasen, den kommer inte rikigt förän över 3000varv, men det ska jag försöka fixa till imorgon

    Ska försöka fixa en film, ljudet går inte beskriva, den låter som en arg motorcykel på steroider eller nått dyligt

    MVH// Mokko
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  16. #56
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    298
    Coolt!

    /Krister K
    /Krister K

  17. #57
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    614
    Roligt att du fick ihop den och att den startade.
    Ljud? Ja med den beskrivningen så vill vi gärna höra det... =D

  18. #58
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 329
    Medlem#
    10610
    Tackar så mycket

    Tyvär så är det bara ljudet som är värt att höra när man tomvarvar, det visade sig att den är slö som fan när man kör, något är tokigt för den vägrar varva över 5000 när man drar den med växel i, torrgasning så är det inga problem att varva mätaren ut (7000).
    Ska försöka komma på vad som är galet, har tändningen på 34grader och soppa finns den för stiften blir svarta med den vill inte gå som den ska ändå

    Ska sitta och fundera lite över vad som kan vara galet, kom gärna med lite tips om vad som kan vara fel

    MVH// Mokko
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  19. #59
    Kul att den starta !

    Och så får du enbart mobbing ifrån mig: Thats what you get for running a mekaniskt insprut :P

    Men innerst inne så hoppas jag att den börjar gå som den ska.
    Åker saab nu igen, varför lät jag bli från första början ?

  20. #60
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 329
    Medlem#
    10610
    Citat Ursprungligen postat av wadde
    Kul att den starta !

    Och så får du enbart mobbing ifrån mig: Thats what you get for running a mekaniskt insprut :P

    Men innerst inne så hoppas jag att den börjar gå som den ska.
    Jo tack du, jag är inte direkt så mycket för mekaniskt sprut jag heller
    Det hoppas jag verkligen med, man får väl se om jag lyckas få ordning på den eller vad som kommer hända.
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

Liknande ämnen

  1. SAAB 9-5 Extrem budget - SÅLD!
    Av Soundcorp i forum Projekt
    Svar: 178
    Senaste inlägg: 2013-02-13, 01:00
  2. Svar: 27
    Senaste inlägg: 2012-04-21, 10:25
  3. Budget pimp my SAAB, går det ?
    Av Brandten i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-16, 09:34
  4. saab 9000cd cab [low budget]
    Av Jocke.Kö i forum Projekt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-04-11, 23:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •