Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 83

Ämne: Saab 99 i16 budget sugis | Nu händer det grejer!

  1. #21
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    914
    Kul bygge!

    Ett tips angående vevstakarna är att ta de klenare vevstakarna på de tidigare h-motorerna (kanske har du dem redan, jag tror att de nyare kom runt -85 så din motor är på gränsen).
    De stakarna ska vara ca 100 gram lättare, men klenare som sagt. Detta åtgärdas med Volvo överfallsbultar. Sen ska det gå att varva uppåt 9000 om man har smidda kolvar och välbalanserat.
    Detta enligt en mekaniker på jobbet som arbetat på tävlingsavdelningen. Så det borde stämma!

    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  2. #22
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 298
    Citat Ursprungligen postat av David V
    Kul bygge!

    Ett tips angående vevstakarna är att ta de klenare vevstakarna på de tidigare h-motorerna (kanske har du dem redan, jag tror att de nyare kom runt -85 så din motor är på gränsen).
    De stakarna ska vara ca 100 gram lättare, men klenare som sagt. Detta åtgärdas med Volvo överfallsbultar. Sen ska det gå att varva uppåt 9000 om man har smidda kolvar och välbalanserat.
    Detta enligt en mekaniker på jobbet som arbetat på tävlingsavdelningen. Så det borde stämma!

    /David
    Vet inte om det är samma på fler volvomotorer men jag gjorde den operationen och använde bultar från Volvo B23 och dom passar perfekt.

  3. #23
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 330
    Medlem#
    10610
    Citat Ursprungligen postat av viggen959
    Hej, vill du ha bilder på fjäderbensstag fram?? du kan ju montera krängningshämare ifrån og900 fram o bak inte så dyrt, sitter nog kanske på bilen du tog motorn ifrån, kostar ju inget mvh joakim.
    Har du nån bild så lägg gärna upp så jag får se hur det är löst Det ska jag ta och kika lite på senare idag så jag får se om det sitter på 900.

    [quote=E Larsson]
    Citat Ursprungligen postat av "David V":392qut9u
    Kul bygge!

    Ett tips angående vevstakarna är att ta de klenare vevstakarna på de tidigare h-motorerna (kanske har du dem redan, jag tror att de nyare kom runt -85 så din motor är på gränsen).
    De stakarna ska vara ca 100 gram lättare, men klenare som sagt. Detta åtgärdas med Volvo överfallsbultar. Sen ska det gå att varva uppåt 9000 om man har smidda kolvar och välbalanserat.
    Detta enligt en mekaniker på jobbet som arbetat på tävlingsavdelningen. Så det borde stämma!

    /David
    Vet inte om det är samma på fler volvomotorer men jag gjorde den operationen och använde bultar från Volvo B23 och dom passar perfekt.[/quote:392qut9u]

    Vevstakarna är inga problem, jag ska använda stakar från en nyare H-motor som är lättade 100gram styck, alltså dom är avsvarvade. Det är en jag känner som lättar stakar och jag känner många som har åkt med såna och ingen har lyckats köra av någon än så jag är inte orolig över hållbarheten Sen får man se om jag ska borra 94mm, isåfall så måste jag byta bussningar i stakarna till 22mm för att folkvagns kolvar ska gå att använda.

    Tack så mycket för possetiv respons alla

    MVH// Mokko
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  4. #24
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 330
    Medlem#
    10610
    Inget insug idag, han hann inte svetsa klart det så jag måste vänta till imorgon med provstart
    Får se om jag orkar åka och sätta dit soppapumpen idag eller om jag väntar tills imorgon med det istället, skulle ju vara trevligt och få fart på bilen så fort som möjligt.

    MVH// Mokko
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  5. #25
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 330
    Medlem#
    10610
    Update utan bilder nu då.

    Nu har jag varit i garaget några timmar och hållt på, så nu sitter det en soppapump på plats och sprutet är fullt fungerande, 4bars bränsletryck hoppas jag räcker till Har även byggt ett främre rör som tog väldigt mycket tid tack vare alla knepiga vinklar som blev, så nu är det bara och bygga resten som är mycket enklare kvar
    Imorgon så borde jag verkligen få insuget så att då blir det att smälla ihop bilen helt och dra ut på någon provtur, får se om jag hittar tag på nån vanlig digitalkamera så att man kan filma lite och försöka ladda upp på youtube

    MVH// Mokko
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  6. #26
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Film skulle vara trevligt!
    Det borde bli ganska bra klös i den där om man jämför med orginalspisen, trots att den nya spisen saknar turbo

  7. #27
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 330
    Medlem#
    10610
    Ja man får ju hoppas att det blir hyffsad fart i den, men den bör ju gå bra mycket bättre sen när jag har rivit ner den och renoverat motorn osv, ett extraktor skulle ju verkligen inte skada. Det röret jag har nu kommer då att fungera som en ganska ilsken plugg skulle jag tro, men bara jag får allt att lira så åker den isär och då blir det att bygga riktigt istället
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  8. #28
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 330
    Medlem#
    10610
    En liten update utan bilder igen.

    Nu har jag byggt klart avgassystemet så jag slipper tänka mer på det på ett tag, och sen så har jag snurrat på startmotorn i jakt på oljetryck som inte kände för att närvara, men efter ungefär 1minut på startmotorn så kom trycket och hälsade på så jag slapp vara orolig längre
    Så nu är det bara insuget som ska på sen ska kammarna ställas, sen så blir det uppstart

    MVH// Mokko
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  9. #29
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Närmar sig med stormsteg nu!

    Blir insuget färdigsvetsat idag?

    mvh

  10. #30
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 330
    Medlem#
    10610
    Citat Ursprungligen postat av joH900
    Närmar sig med stormsteg nu!

    Blir insuget färdigsvetsat idag?

    mvh
    Japp det gör det, bara hoppas att allt vill lira nu

    Han var ganska så säker på att det skulle bli klart idag, tror det bara var två rör kvar att svetsa innan det var klart så

    MVH// Mokko
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  11. #31
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 330
    Medlem#
    10610
    En tråkig update nu då

    Allt började bra när svärgubben kom hem och hade insuget med sig och det var vinklat så fint



    Men sen efter att jag hade lagt ner nån timma på att slipa ur det för att det inte skulle vara en massa kanter så provade jag att sätta dit det.


    Fin fint, tyckte jag tills jag märkte att plenumet var för stort så att det tog i generatorn så att det inte gick att vinkla ner tillräckligt



    Så nu sitter jag och är lite lätt less och det jävligaste av allt är att det är produktionsstopp på hans jobb från måndag och tre veckor framåt så att han inte kan svetsa om skiten, men han skulle se om han kan smita in på söndag och fixa det.
    Så man får väl se om jag råkar ut för en jävla otur eller om det kanske kan gå hyffsat ändå. Det är ju lite jobbigt att vara utan bil och bo 3mil ifrån tjejen där jag är nu.

    MVH// Mokko
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  12. #32
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 330
    Medlem#
    10610
    Nu har det krypit fram en temporär lösning på det hela
    Efter lite funderande om jag skulle plocka fram hammaren och banka in isuget så att det skulle passa så kom jag på att gavlarna är i 5mm tjock aluminium så det var ju bara att glömma bort och knacka upp plenumet.
    Men efter lite mer tänkande så kom jag ju faktiskt på att jag inte kommer att ha någon form av överladdning på den här motorn så då kan jag bara kapa bort en bit av plenumet som tog imot generatorn och lägga en rak plåt över och sen helt enkalt plasta fast skiten så länge. Det kommer ju hålla med tanke på att det inte är nå tryck och så kommer det bli tätt så inte LMM får fnatt, så imorgon så kommer jag göra så och bilen ska förhoppningsvis bli uppstartad
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  13. #33
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Bra att det löste sig tillslut! En bild på "finmodifieringen" av insuget vore lite kul..

    mvh

  14. #34
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 330
    Medlem#
    10610
    Citat Ursprungligen postat av joH900
    Bra att det löste sig tillslut! En bild på "finmodifieringen" av insuget vore lite kul..

    mvh
    Har inte hunnit med att göra det än, men jag lovar att det kommer upp en bild imorgon när jag har fixat det Känns ju verkligen seriöst att börja plasta ihop insuget lixom, men vad gör man inte när man måste vänta nästan en månad på att kunna få det gjort riktigt?
    Just ja, jag måste fixa en annan gasvajer med, den som sitter i bilen är ungefär en halvmeter för kort, ska kika om jag hittar nån gammal volvovajer i någon gömma, dom är väldigt lång om jag inte missminner mig
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  15. #35
    Dethär är riktigt skoj att läsa och titta på , strunt i allt vad finputts heter å ihop me grejjorna för att kunna användas

    Keep it up !
    Åker saab nu igen, varför lät jag bli från första början ?

  16. #36
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 330
    Medlem#
    10610
    Citat Ursprungligen postat av wadde
    Dethär är riktigt skoj att läsa och titta på , strunt i allt vad finputts heter å ihop me grejjorna för att kunna användas

    Keep it up !
    Tackar så mycket
    Ja just nu så bryr jag mig inte det minsta i nå puts, bara allt sitter ihop och fungerar som det ska så är jag mer än nöjd. Men sen när det blir att riva ur motorn igen så kommer det nog åtminstånde komma lite ny färg på blocket och så kommer sakerna att tvättas rent lite, det är ju faktiskt inte allt för roligt att skruva när det är tjockt med skit överallt
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  17. #37
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 330
    Medlem#
    10610
    Update utan bilder så länge, har en bild på mobilen som kommer sen.

    Nu har bilen äntligen startat efter en jävla massa krångel, men den vägrar att gå på ettans cylinder Har hållt på hur mycket som helst med den men den bara vägrar att gå på ettans, gnista har jag, komp har jag och soppa får den, men icke att den går på cylinder fan. Den började på att gå på den cylindern ungefär en halv sekund en gång när jag varvade ur den, men den gav upp direkt tyvär. Har provat att byta stift hur många gånger som helt men den vägrar, den fuktar ner stiften lite bara, inte som dom brukar göra när dom blir sur utan det är bara lite lite fukt på stiftet.
    Det enda jag kan tänka mig som är fel att att spridaren på den cylindern flödar på tok för mycket, men då borde den ju ändå hoppa igång på höga varv och sura stiftet rejält inte bara pyttelite som den gör.
    Håller på att bli knäpp på det här nu, ska prova byta LMM, bränslehuvud och styrtryckarn imorgon och se om jag kan få till någon förbättring, men blir det inte bättre då så har jag verkligen ingen som helst aning om vart felet kan sitta.

    Kan ju säga någonting som är bra nu i alla fall, trots att den går bara på 3cylindrar så är det jävligt bra respons i motorn, riktigt förvånad över att den svarar så bra som den gör med tanke på att den måste dra runt en kolv som inte gör någon nytta, ska bli väldigt intressant och se hur den kommer gå när jag får den att gå på alla fyra

    MVH// Mokko
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  18. #38
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Hallhult/Småland
    Inlägg
    798
    Hej....

    Ang kolvar, så åker ju många på fords kolvar i 94mm, kanske är lättare o få tag i, ett tips bara, Lycka Till, mvh joakim.
    varför köra volvo när det finns SAAB??
    MVH JOCKE. Kör 9000 T, Bytt upp mig till en 2.3FTT chippad NÖJD.....
    http://www.garaget.org/?car=16431

  19. #39
    Det jag kan tänka mig som du kanske ska kolla är väll att den inte gör så bra dimma av soppan då ? om komp å allt fanns liksom.

    Väntar med spänning på fortsättningen !
    Åker saab nu igen, varför lät jag bli från första början ?

  20. #40
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 330
    Medlem#
    10610
    Citat Ursprungligen postat av viggen959
    Hej....

    Ang kolvar, så åker ju många på fords kolvar i 94mm, kanske är lättare o få tag i, ett tips bara, Lycka Till, mvh joakim.
    Ska jag ha 94mm borrning så kommer jag använda folkvagns kolvar och bussa om stakarna till 22mm, men tack ändå, alltid bra att veta vad det sitter 94mm kolvar i

    Citat Ursprungligen postat av wadde
    Det jag kan tänka mig som du kanske ska kolla är väll att den inte gör så bra dimma av soppan då ? om komp å allt fanns liksom.

    Väntar med spänning på fortsättningen !
    Det där satt jag faktiskt precis och funderade på, jag kom även på att det gick lite trögt när jag satte dit insuget, kanske spridaren tog imot någonting och hamnade snett så att den inte sprutar in bränslet som den ska, jag vet att det var jävligt dåligt med utrymme vid spridaren tack vare en dumt placerad kylslang. Ska kika på det där imorgon.

    Om någon kan komma på något annat som kan strula så skriv i tråden, gissningar går perfekt att ta imot, bara så jag får fler saker att undersöka

    MVH// Mokko
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

Liknande ämnen

  1. SAAB 9-5 Extrem budget - SÅLD!
    Av Soundcorp i forum Projekt
    Svar: 178
    Senaste inlägg: 2013-02-13, 01:00
  2. Svar: 27
    Senaste inlägg: 2012-04-21, 10:25
  3. Budget pimp my SAAB, går det ?
    Av Brandten i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-16, 09:34
  4. saab 9000cd cab [low budget]
    Av Jocke.Kö i forum Projekt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-04-11, 23:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •